nrk.no

Hva er interlacing?

Kategorier: TV & Video


Som overskriften antyder skal denne artikkelen gi deg et svar. Det er feil. Du kommer til å få to svar. Det som er antydet i overskriften, og svaret på følgende: hva var galt med den første episoden av Nordkalotten 365 som vi nylig la ut for nedlasting?

Og bare sånn før vi begynner. Problemet med første episode var at den kunne hatt enda bedre kvalitet. Og for de som ikke har sett det: episode nummer to er nå ute. Nummer tre kommer om kort tid. Sjekk nederst i den opprinnelige artikkelen.

Maximilian Joseph Graf von Montegelas

Les videre, så skjønner dere hvorfor statuen av Maximilian Joseph Graf von Montegelas er en fin illustrasjon til en artikkel om interlacing.

Så det herlige ordet. Interlacing. Eller på godt norsk: linjefletting. Dette er noe som vi som sysler med video stadig vekk kommer borti. Kort fortalt handler det om horisontale striper i videosignalet. Litt mer detaljert forklart handler det om at et godt gammeldags videokamera tar opp 25 bilder pr. sekund. Det er nok til å få bevegelser til å se noenlunde jevne ut. Problemet er bare at dersom man faktisk viser 25 bilder pr. sekund på en skjerm vil det flimre veldig.

Man trenger altså bare 25 bilder pr. sekund for å få ganske jevne bevegelser, men man trenger flere bilder pr. sekund for å slippe en skjerm som flimrer. På film valgte de å ta opp 24 bilder pr. sekund. For å unngå flimring i kinosalen viser de rett og slett hvert bilde to ganger. Da tennes og slukkes bildet 48 ganger i sekundet og hjernen oppfatter det hele som et jevnt lys fra lerretet.

På det tidspunktet da TV-systemene ble oppfunnet klarte de ikke å vise 50 hele bilder pr. sekund. Og TV-bildet ble tegnet opp som linjer på skjermen. For å øke frekvensen fra de flimrende 25 bildene pr. sekund til de ønskede 50 fant de rett og slett ut at de skulle la systemet tegne halvparten av bildet først og så den andre halvparten etterpå. Siden bildet ble tegnet opp som linjer på skjermen betydde det at de først tegnet opp linje nummer 1, så nummer 3, så nummer 5 osv. Så startet systemet på nytt fra toppen og tegnet linje nummer 2, 4, 6, 8 osv.

Dette fungerte strålende så lenge alle enhetene i kjeden fulgte et slikt mønster. Kamera tok opp slike «halve» bilder og skjermene viste dem på samme måten.

Den skikkelig detaljerte forklaringen kan dere få på engelsk hos 100fps.com

Problemet er bare at verden går fremover. Dagens skjermer syntes det er mye hyggeligere å vise 50, 60, 75, 100, 120 eller enda flere hele bilder pr. sekund. Noe som kalles «progressiv scan». Tar man et videosignal som er filmet med såkalt linjefletting eller interlacing og viser det på en moderne dataskjerm vil det oppstå horisontale striper i bildet.

Interlacing

Lars Monsen filmet Nodkalotten 365 med et HDV-kamera i en oppløsning som kalles 1080i. Eller «High Definition». Høyere oppløsning enn tradisjonelle TV-signaler. Den lille i’en står for interlaced og betyr at kamera også tar opp med linjefletting. Hele serien ble redigert med denne oppløsningen i behold. Fordi den ikke skulle sendes i så høy oppløsning ble den så konvertert ned til vanlig oppløsning før lydetterarbeid og fargekorrigering. HD-filene er mye større og til dels vesentlig dyrere å jobbe med.

Nordkalotten 365 blir derfor gjort ferdig som et standard 16/9 PAL videosignal. Dette er også befengt med interlacing. Noe som det må være. Fordi hele TV-systemet i Norge forventer slike signaler.

Når vi så skulle legge ut Nordkalotten som en nedlastbar fil må vi blant annet fjerne linjeflettingen. Eller deinterlace som det heter. Det er flere måter å gjøre dette på og dersom man tar bildet med stripene dere ser lenger oppe i denne artikkelen og «deinterlacer» det blir det som vist her.

Linjedobling

Ser forsåvidt greit ut der, men problemet er bare at noe gikk galt da vi overførte innstillinger og filer slik at den billigste og dårligste formen for deinterlacing ble brukt. En metode som rett og slett bare kaster halvparten av delbildene og dupliserer hver linje i det andre. Man ser det mye tydeligere i grafikken. Her er et skjermbilde fra slutten av episode 1 (klikk på bildet for å se problemet tydeligere).

Linjedobling på grafikk

Og her er et fra slutten av episode 2, som ble deinterlacet med en mye bedre metode.

Skikkelig deinterlace

Og her en litt tydeligere sammenlikning:

Sammenlikne linjedobling og deinterlacing

Så hva skal man gjøre? Først og fremst lese hele 100fps.com. Så kan man dykke ned i forumet og guidene på doom9.org. Jeg er klar over at en del av brukerne der sysler med tilgjengeliggjøring av innhold som de ikke nødvendigvis har rettigheter til, men det er ikke til å komme fra at noen av planetens beste hoder innen videokompresjon og deinterlacing er å finne i de kretsene.

100fps har jo mange forslag til konkret bruk av programvare for Windows. På Mac kan jeg varmt anbefale JES Deinterlacer, som kan gjøre mye bra.

Her hos NRK bruker vi en del profesjonelle verktøy og til episode 2 av Monsen som ble lagt ut for nedlasting nå brukte vi Adobe After Effects og en plugin som heter Fieldskit. Her er en test av Fieldskit.

Som Ingolf Zeiner Petersen nevner i kommentarene til artikkelen om Nordkalotten så er det fremdeles mye såkalt blokking i bildet også i episode 2. Dette kommer av kompresjonen og er noe vi må se nærmere på. Vi skal også prøve å få kodet en ny versjon av episode 1, med bedre deinterlacing.

Spørsmål, forslag og innspill mottas med takk. Akkurat nå er vi inne i en litt hektisk periode så vi får kanskje ikke svart på alt men vi leser alle kommentarer.

52 kommentarer

  1. Ronny-André Bendiksen

    Bra artikkel, skulle trengt denne for et års tid tilbake, så hadde alt vært så enkelt forklart.
    Nå har de fleste komprimeringsverktøy valg for å deinterlace, så det er ikke nødvendig med eget verktøy til det. På mine prosjekter på skolen bruker jeg å komprimere med Compressor. Den tar seg god tid på min 1. revisjons MacBook Pro, men resultatet blir nydelig etterpå! HD-materiale i god kvalitet, gode farger, god lyd og en utmerket søt liten filstørrelse!

    Svar på denne kommentaren

  2. Takk for fin forklaring.
    Jeg lærte også noe i dag 🙂

    Så er det to små ting jeg lurer på.

    Hvit-farge lager støy i høyttaleren og streamet lyd har ofte en tendens til å kutte lyden på slutten. Slik at man mister 1-2 sek. av f.eks. en settning.

    Svar på denne kommentaren

  3. Krøvel Velle Voll

    Meget bra av NRK og artikkelforfatter at de tar seg tid til å kommunisere med brukerene/seerene på denne måten, imponerende. Kansje jeg skal begynne å betale lisensen snart ? 😉

    Svar på denne kommentaren

  4. Ang at hvitt lager støy, så gjelder vel det gamle bilderørs-tv’er? Derfor det er så nøye med at KK holder styr på lyset. Finnes vel verktøy som i etterkant kan justere dette på samme måte som man mastrer lyden.

    Svar på denne kommentaren

  5. Ronny-André Bendiksen

    @Eirik Solheim: Lurer også på hvordan han filmer de scenene der han padler av gårde, og lar kameraet stående igjen på stativet. Ser strevsomt ut i episode 2 der han padler nedover stryket, også må han i tillegg padle/gå tilbake og hente kameraet 😛

    Svar på denne kommentaren

  6. Jarle Hammen Knudsen

    >Jeg skal prøve å få tak i Lars Monsen og prate
    >litt om det tekniske bak selve produksjonen.
    >Kan bli en fin artikkel her på NRKbeta.

    Jeg håper du får til det! Hvorfor valgte han f.eks. å ta opp i interlaced og ikke heller 720p?

    Svar på denne kommentaren

  7. Eirik Solheim (NRK)

    @Jarle Hammen Knudsen:
    Da dette ble produsert var det med tradisjonelt TV som hovedmål. Og tradisjonelt TV er jo som kjent interlaced. Hadde han filmet i 720p kunne det gitt litt mer «film-look» på serien, men det beste er ofte å kjøre interlaced hele veien gjennom når man skal på vanlig TV. Dessuten er jeg litt usikker på om kameraet han brukte støtter 720p.

    @Ronny-André Bendiksen
    Han setter faktisk fra seg kamera på stativ, går tilbake, drar kanoen opp igjen, padler ned, stopper, går opp og henter kamera og drar videre.

    Begynner du å følge med på antallet innklippsbilder og dekningen generelt skjønner du at mannen har gått noen ekstra meter for å klare å fortelle historien så lekkert som han gjør.

    Ellers: jeg ser et ønske her og skal gjøre det jeg kan for å få tatt en prat med Mr. Monsen selv om produksjonen. Jeg har snakket en del med ham og kan svare på mye, men det beste er å lage en skikkelig artikkel som går litt i dybden.

    Her er mange spennende spørsmål. Lading av kamera. Kulde. Antallet taper. Stills (Jeg vet at han hadde med seg en Canon EOS 5D med en 28-300 L) osv…

    Svar på denne kommentaren

  8. Rigtig god artikel!

    Og rigtig spændende koncept, dette NRKBeta! Det ser helt sikkert ud til at man kan få noget interessant og brugbar viden harfra – selv som dansker :).

    Sådan noget savner man fra DR!

    Svar på denne kommentaren

  9. Øyvind Solstad (NRK)

    Takk, Søren! Og takk for hyggelig omtale av NRKbeta på bloggen din!

    NRK har lagt et populært tv-program ud på nettet til download vha. BitTorrent og uden DRM! Og endda i rigtig god kvalitet. Det er fandeme god stil! Godt at se en TV-station som fatter hvad der er godt for brugerne!

    Forresten er hele konceptet bag NRKBeta, superfedt. Hvorfor i alverden har DR ikke “en sandkasse for teknologi, duppeditter, og alt andet som er vigtigt i livet”!? Det ville da hjælpe dem med at forsvare medielicensen…

    Svar på denne kommentaren

  10. Hei Solheim!

    Studerer medieteknologi og vet at interlacing kan være en utrolig kjedelig affære nå som overgangen mellom digitale medier blir mindre og flere (det burde bli på tide med EN universal codec!),men de fleste redigeringsprogrammer har som oftest intergrerte Deinterlacing verktøy (tipper dere har Avid eller Final cut?) den nyeste versjonen av Premiere Pro CS3 har også en effektiv deinterlacer.
    Men et kjapt spørsmål: Jeg antar at interlacing er på vei ut, da jeg har hørt rykter om at 1080p skal bli en standard etterhvert (en stund til ennå tør jeg å påstå!), har dere gjort noen formeninger om dere skal kutte ut «i» og gå over til full «p»? De fleste hjem har vel begynt å kaste ut gamle CRT skjermer, utenom profesjonelle redigerere!

    Svar på denne kommentaren

  11. Andreas Wivestad

    Fieldskit er et av de verktøyene som vil gi best resultat. Det kan jo føyes til info for de som leser, at fieldskit deler bildet opp i små blokker og motiontracker hver blokk. Dermed kan den se om det er bevegelse i akkurat den blokken. Den lager seg et slags kart over bildet på hvert hele bildet, og avgjør dermed hvilke områder som skal deinterlaces. Men selve algoritmen for deinterlacingen er ikke helt magisk. Tror den blender de to framene sammen i de områdene med bevegelse og resultatet kan gjøres bedre.

    Har eksperimentert endel med dette og funnet ut at Magic Bullet sin deinterlacer gjør en ganske mye bedre jobb. Det tok riktig nok lengre tid enn fieldskit, men blir penere. Nå har den kommet i ny versjon under Magic Bullet Frames:
    redgiantsoftware.com/magicbulletframes.html

    Den er verdt å sjekke ut. Har ikke sjekket hastigheten på den nye og oppgraderte pluginen, men de skryter av ytelsesøkning.

    Til Ronny-André Bendiksen: Final Cut Pro / compressor har vel flere innstillinger for hvordan video skal deinterlaces. Tror ikke FCP motiontracker bildet for å deinterlace bare områdene med bevegelse – tror den bare har forskjellige algoritmer for å interpolere inn «tapt» info fra det forkastede delbildet. Er ganske så sikker på at du ikke vil greie å komme i nærheten av kvaliteten med MB Deinterlaceren. Får ikke testet selv da jeg «heldigvis(!)» ikke sitter på mac, men bruker Adobe Master Collection på PC… 😉

    Svar på denne kommentaren

  12. Eirik Solheim (NRK)

    @Thomas:
    Når det gjelder tradisjonell kringkasting via satelitt, bakkenett og kabel vil nok den hersens interlacingen eksistere en stund til. Og når så amerikanerne bestemmer seg for at 1080i er dere standard for HDTV kan man jo begynne å lure på når denne i’en skal forsvinne.

    Når det gjelder distribusjon til internett derimot er det jo åpenbart at materialet bør skytes i et eller annet progressivt format. Eller at vi deinterlacer så godt som mulig før vi publiserer.

    @Andreas Wivestad:
    Skjønner at vi må sjekke ut Magic Bullet også! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  13. Takker for informativ artikkel. Må bare si stå på, tiltaket med å gjøre programmer tilgjengelig vha. torrent-teknologien er helt topp.

    Er forresten forfriskende herlig å kunne lese saklige, reflekterte og kunnskapsrike kommentarer og debatt, herlig fri for «troll»… 🙂

    En serie jeg kunne tenkt meg å se igjen er «Fysikk på roterommet», forresten. Så får dere testet koding/behandling av eldre mediaformat. 😛

    Svar på denne kommentaren

  14. Eirik Solheim (NRK)

    Ah. Fysikk på roterommet – god idé. Et fantastisk program. Men litt jobb å få fra analog tape til BitTorrent. Skal rett og slett sjekke hvordan det ligger an med rettighetene der. 🙂

    Når det gjelder kommentarene her så er vi veldig fornøyd med kvaliteten vi også. Saklig og høyt nivå.

    Vi som skriver her prøver å være så aktive som tiden tillater. Leser alle kommentarer og svarer på mange av dem. Det hjelper. Se denne artikkelen:
    nrkbeta.no/kommentarene-og-den-store-festen/

    Svar på denne kommentaren

  15. Kenneth Settem

    Hei

    Veldig spennende konsept dette med at NRK legger ut serier for nedlasting. Men jeg opplever et lydproblem med episode 1, lyd og bilde er ikke synkronisert. Er dette en feil med episoden, eller skyldes det at mine codec ikke er bra nok?

    Svar på denne kommentaren

  16. Jeg er imponert! Makan til brukervennlighet og kontakt med seerne gjør dette til noe helt for seg selv. Layout, program, hjemmeside! BRA gjennomført! Takk skal dere ha. Skulle ønske det var noe annet jeg kunne gjøre for dere enn å betale lisens. Si ifra om dere trenger en bra klippeassistent.

    Svar på denne kommentaren

  17. Steffen Thamdrup

    Hei Øyvind og alle i teamet. Dere skal virkelig ha ROS for dette prosjektet, meget bra at dere ser og følger med i utviklingen samt villig til å utnytte dette. Som bruker ønsker jeg bare mer og mer og mer 🙂 Knallbra!

    Svar på denne kommentaren

  18. Tror kanskje color space’en er feil på videoene dere har lagt ut. Det finnes 2 foskjellige color space for video 601 og RGB. Hvis dere legger merke til videoen er bildet litt hvitt (utvasket farge) og lyse skygger. Ikke nok kontrast. Dette kan være fordi det er feil fargeoppsett. Ikke på orginalfilmen, men kun i eksporten til MP4. Jeg tror MPEG4 skal bruke 601 color space. Kan virke som den har RGB color space nå.
    Dette velges i QuickTime eksporten fra AVID/FinalCutPro.

    Svar på denne kommentaren

  19. Eirik Solheim (NRK)

    Vi har tittet på dette også. Akkurat nå går filene gjennom unødvendig mange trinn. Men du har rett i et noe høyt svartnivå. Spesielt på episode 2.

    Vi skal uansett få inn mer optimal koding til videre arbeid. Akkurat når det gjelder Nordkalotten er det også litt spesielt at det er filmet med et konsumentkamera.

    Svar på denne kommentaren

  20. Hei!
    Utrolig flott tiltak. Endelig noe som vitner om nyskapning hos den gamle statskanalen.
    Jeg lurer på hva dere bruker av pc utstyr for å få dette tilrettelagt for distribuering via Bittorrent?
    Ellers takk for mange svært informative innlegg her. Håper at det blir mer stoff tilgjengelig på denne måten. Fysikk på roterommet hadde vært genialt!

    Svar på denne kommentaren

  21. Eirik Solheim (NRK)

    Kort fortalt om denne produksjonen:

    Redigeres i Final Cut Pro på en mac. Deinterlaces i After Effects på en mac. Kodes til MPEG4 H.264 i VisualHub på en mac.

    Så har vi benyttet Amazon S3 sin støtte for BitTorrent for å raskt kunne få opp en robust og rimelig løsning for selve trackeren og startdistribusjon.

    Svar på denne kommentaren

  22. John Kristian Aasen

    Driver pr. tiden med et DVDprosjekt, og er veldig i tvil om jeg skal lage det ferdige produktet som interlaced eller progressivt…. standarden for dvd er vel interlaced?

    Regner med at produktet skal sees på både gamle CRT skjermer og LCD/plasma/pc-skjermer. Hva bør jeg gå for? Det er en salig blanding av videomateriale fra 80-tallet og nyere opptak som er gjort med forskjellige typer digitale videokamera, men ingen av dem er i HD.

    Noen som kan komme med noe konstruktivt? Bruker Adobe Premiere CS3

    Svar på denne kommentaren

  23. Eirik Solheim (NRK)

    Høres ut som noe du bør kjøre interlaced hele veien gjennom. DVD er i utgangspunktet interlaced og de fleste spillere for PC gjør en veldig god jobb med deinterlacingen i sanntid.

    Svar på denne kommentaren

  24. John Kristian Aasen

    OK. Hva med «eksterne» spillere? De fleste jeg vet av som skal kjøpe denne plata når den er ferdig har stort sett bare rammel (billigste sort på elkjøp eller lidl), har disse også like effektiv deinterlacing?

    Vil det være forskjell på om dvd’n sees på CRT eller LCDskjerm? Eller vil dvdspiller/skjerm ordne det selv?

    Svar på denne kommentaren

  25. John Kristian Aasen

    Når jeg tenker meg om så har jeg sett mye hjemmevideoer laget i ett eller annet dvdprogram som ikke har vært gjennom deinterlacing prosess under komprimering, og de har hatt stripe-bug både på pc og tv… noen forklaring til det?

    Svar på denne kommentaren

  26. Eirik Solheim (NRK)

    Når man produserer interlaced er det veldig viktig at man gjør ting korrekt hele veien. Dersom man skalerer videoen underveis kan problemer oppstå.

    Generelt er det slik at de store profesjonelle programmene håndterer dette brukbart, mens billigere konsumentprogramvare ofte skaper problemer.

    Svar på denne kommentaren

  27. John Kristian Aasen

    Akurat. Kildene våre er alt fra vhsopptak, hi8, til minidv av ymse slag.

    Bruker Adobe Premiere Pro CS3, men vet ikke om det er «profesjonellt nok».

    Hva bør jeg gjøre/ta spesielt hensyn til?

    Svar på denne kommentaren

  28. Veldig interessant og lærerikt om deinterlacing, dette. Siden ingen så ut til å svare på hvilket kamera som ble brukt, så mener jeg å kjenne det igjen som Sony HVR-A1, som altså skyter i 1080i (støtter ikke 720p). I tillegg en 0,7x vidvinkel-konverter. Kameraet har funksjoner og prislapp som plasserer det mer som et mini-proffkamera enn et konsumentkamera. Jeg bruker det selv, fordi det får plass i sekken sammen med stillfoto-utstyret mitt.

    Svar på denne kommentaren

  29. Eirik Solheim (NRK)

    @John Kristian Aasen:
    Premiere Pro burde være bra nok. Jeg har ikke erfaring med det, men så vidt jeg har skjønt har de siste versjonene av Premiere blitt mye bedre enn det var før.

    Det viktigste er egentlig å følge med rent visuelt. Se etter de berømte interlace-stripene. Men også sette deg godt inn i settings i Premiere. Settings for hvert klipp og settings for hele prosjektet.

    Du kan etter all sansynlighet gjøre en del innstillinger for hvoran interlacingen skal håndteres. Både på klippnivå og prosjektnivå.

    Men siden jeg ikke har erfaring med Premiere er sikkert Google en bedre partner akkurat der… 🙂

    Svar på denne kommentaren

  30. Film Filmesen

    «For å unngå flimring i kinosalen viser de rett og slett hvert bilde to ganger. Da tennes og slukkes bildet 48 ganger i sekundet og hjernen oppfatter det hele som et jevnt lys fra lerretet.»

    Er artikkelforfatter heeelt sikker på dette? 🙂

    Svar på denne kommentaren

  31. Interessant lesning! Driver å lager en video her der jeg skal gjøre om en DV-AVI til FLV, og programmet (Riva FLV Encoder) spør om jeg vil Deinterlace eller ei. Bra info!

    (Av ren refleks legger jeg igjen en link. Bare slett den om det er mot policy eller noe sånt)

    Mvh Lars

    Svar på denne kommentaren

  32. På Ekstremsportveko med speilrefleks

    […] Mye av dette uttrykket kan tilskrives at et HDSLR-kamera skyter hele bilder og ikke delbilder. Mye på samme måten som et godt gammeldags filmkamera. Det at mann i tilegg kan bruke objektiver […]

    Svar på denne kommentaren

  33. Nordlandsbanen – minutt for minutt

    […] med oppløsning 1920×1080 pixler (full HD), 50 bilder per sekund ved hjelp av det som kalles interlaced scan. Kort fortalt betyr interlaced at kun halvparten av bildet egentlig blir tatt opp i hver frame […]

    Svar på denne kommentaren

  34. Bli med bak kamera på Svalbard minutt for minutt

    […] i motsetning til vanlig, hvor vi tar opp samme oppløsning, men kun 50 «halve» bilder (kalt interlacing) per sekund for å spare diskplass. Bildene du ser på en Apple TV, Android TV eller via tv.nrk.no […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.