Postet til: Mobil

Får du uønsket e-post fra norske bedrifter?


Alle som har e-post, får før eller senere innboksen sin full av søppel: Alt fra tilbud om produkter som skal gøre underverker på soverommet til muligheten for å ta over en enorm formue fra enker etter banksjefer i land i sentral-Afrika. Med andre ord: Spam.

Det du kanskje ikke visste er et norske bedrifter og personer ikke har lov til å sende ut slikt. Ikke i det hele tatt. Om du får uønsket e-post fra norske virksomheter som du ikke alt er kunde hos, så er det brudd på markedsføringslovens paragraf 2b, «Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder», som lyder slik:

Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved hjelp av telefon.

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved hjelp av elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å frabe seg slike henvendelser.

Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon (SMS og MMS).

Ehandelslovens bestemmelser, herunder § 9 om elektronisk markedsføring, gjelder i tillegg til bestemmelsen her.

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om hva som omfattes av første ledd.

Det burde være klart nok. Hele loven ligger ute på lovdata. Får du uønsket e-post fra norske bedrifter, kan du sende svar med henvisning til denne artikkelen…

http://nrkbeta.no/spam-fra-norske-bedrifter

…eller henvise direkte til lovdata og markedsføringslovens paragraf 2b:

http://www.lovdata.no/all/hl-19720616-047.html#2b

Som oftest ikke lurt å svare

Oftest er det dumt å svare på spam. Det nytter aldri å klage, og det eneste du oppnår er at senderen får bekreftet at du faktisk leste e-posten hans, og at du dermed er en som de bør sende enda mere spam til. Så svar aldri på spam!!

Men om du f. eks. får et uønsket tilbud fra en reell norsk bedrift, en bedrift som kanskje legger til linken til nettsiden sin, har en reell person som avsender eller oppgir et telefonnummer, så kan du svare at dette er brudd på markedsføringsloven.

Ikke hvis du er kunde

Loven gjelder altså ikke om du alt er kunde, i det som loven kaller «eksisterende kundeforholde». Da er det tillatt å sende deg e-post, men på vilkår: «Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på.

Så hvis du har konto i en bank, så kan det være et definisjonsspørsmål om banken kan sende deg informasjon om f. eks. forsikring. Er dette «ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på»?

SMS

Loven sier altså «Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon (SMS og MMS).». Bedrifter kan derfor heller ikke sende deg SMS – tekst-meldinger – uten at du har bedt om det.

Telefon

Unntaket fra loven er telefon, forutsatt at bedriftene ikke bruker automatiserte tjenester. I andre land er det helt vanlig at datamaskiner ringer folk, spiller av meldinger og gir deg tilbud du kan svare ja på ved å trykke tall på telefonen. Dette er ikke lov i Norge. Men mennesker kan ringe deg, med mindre du har reservert deg mot telefonsalg. Det kan du gjøre ved å registerere telefonnummeret ditt i Brønnøysund-registerene. Det kan ta opp mot 6 måneder fra du har reservert deg til du er fjernet fra alle lister.

13 kommentarer

  1. Først: Jeg hater spam. Når det er sagt, artikkelen har et par mangler:

    Masseutsendelse av e-post (i min ordbok: spam) er faktisk helt lovlig mot organisasjoner. Men kun til bedriftens generelle e-postadresser og ikke til e-postadresser som er private.

    E-postadresser som registreres i Brønnøysundregisteret som kontaktadresse til firmaet vil være blant disse «generelle e-postadressene».

    Det du muligens ikke viste er at Brønnøysundregistrene fungerer som underlag for DM, e-posthenvendelser, telefonsalg med mere. Dette gjelder også ved avhukning av feltet for «ønsker ikke reklamehenvendelser» når man registrerer seg i Brønnøysundregistrene. Mer om dette på: link to weblog.bergersen.net

    Svar på denne kommentaren

  2. OK, så brukes den adressen du registrerer i Brønnøysundregistrene til spam. Men da burde det være et sted i registreringen hvor du legger inn en annen adresse; en som bare Brønnøysundregistrene kjenner, og som de kan bruke til å kontakte deg.

    Så kan du heller ha flere adresser, en gmail-adresse som din «åpne»-adresse, og en annen til kontakt med Brønnøysundregistrene.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg synes dette hysteriet rundt spam er en smule overdrevet. Jeg mottar anslagsvis 75-125 uønskete e-poster hver dag. Dette regner jeg for prisen å betale for å følge med. Jeg har diverse e-postadresser liggende ute på nett, og bruker disse relativt ukritisk til registrering i alskens mer eller mindre interessante nye tjenester.

    Jeg har et helt årlreit spamfilter i min gratis antivirusklient, Avast. Etter noen dager var det såpass godt dressert at det sjelden eller aldri gjør feil. Den ruter all spam over i en egen mappe i e-postklienten min, og slettes helt av seg selv hver gang jeg slår av.

    Jeg vil tippe at de fleste jeg kjenner som irriterer seg over spam bruker anslagsvis ti ganger så mye energi på å bli kvitt spammen FØR den kommer til dem, en jeg bruker på å bli kvitt den ETTER at den kommer.

    Jeg vil også legge til at jeg iblant skummer gjennom en god del av «søppelposten», og i likhet med andre søppelcontainere og skraphauger, så dukker det opp en og annen godbit. Men det er nå slik jeg er, skal man henge med i dette gamet her, så må man har sinn, øyne og ører åpne …

    Svar på denne kommentaren

  4. Ronny André – det kan du gjøre. Hvis du mottar uadressert reklame i postkassen din og har et slikt merke på den – kan du sende klagen din til Forbrukerombudet. Selskap som distribuerer reklame til de som har reservert seg risikerer bøter.

    Svar på denne kommentaren

  5. Øyvind: Du må gjerne anbefale dette til Brønnøysundregistrene. Samtidig kan du jo spørre dem hvorfor de ikke gjør noe spesielt med de registreringene som krysser av for at de ikke ønsker reklame. I informasjonen som Ravn, Creditinform, SDG Sandberg med flere kjøper fra Brønnøysundregistrene så finnes ikke denne reservasjonen med, og organisasjoner som har reservert seg blir også solgt til disse.

    Svar på denne kommentaren

  6. Spaceman Spiff

    Det enkleste trikset er å ta seg bryet med å gå folk litt etter i sømmene og finne ut hvor mailadressen kom fra. Ring dem og spør hvor de fikk mailadressen fra… Forfølg dem helt til endes. Å trykke på knappen «ikke mer spam» fungerer ikke særlig bra, så da er det bedre å ringe dem og la de som sender ut dette få «betale litt» i form av at de stadig blir kontaktet ang. ting som ikke er businessrelatert. Det samme kan sies om telefonselgere. Om ikke de vil sette deg på sperrelister, så ta telefonen og ring til sjefen deres, evt. styreformann eller liknende. Det tar overraskende kort tid før man knapt er plaget med telefonselgere lengre. Får du ikke svaret du vil ha, så tilby å ring han i morgen på samme tidspunkt for å høre hvordan det går.

    Svar på denne kommentaren

    • Vegard Brenden (svar til Spaceman Spiff)

      Kan bekrefte at dette virker! Har ringt sjefen i et selgerselskap (husker ikke navn) kl 02:00 på natten en gang, spurte om han var interessert i å leie noe stillas (jeg jobber i et stillasfirma). Han var da _ikke_ interessert i stillas. Så jeg forklarte han saken om «hans» forsøk å selge meg abonnementer på «Hjem & Hobby» og at det var minst like interessant. Hørte aldri noe igjen.

      Svar på denne kommentaren

  7. Det er ganske ekkelt at Staten krever at jeg oppgir mailadressen min, og så selger eller gir de denne adressen til søplefirmaer som sender søplepost.

    Desverre er det noen som slår til på søpletilbudene i søplepostene, så søplefirmaene får en god grunn til å fortsette å sende enda mer søppel.

    Æsj.

    Svar på denne kommentaren

  8. Jakob Konrad Stette

    Hei
    Jeg før søppelboksen min full av e-post tilbud fra Tilbud Norge vedr. Billige lån, reisetilbud osv. Det hjelper ikke å #usubscribe#. Legger avsenderadressen inn i listen over forbudte avsendere, men #tilbudene# kommer inn stadig vekk med nye avsenderadresser.
    Hvordan kan jeg hindre at jeg få tilsendt disse uønskede e-postene?
    Mvh Jakob Konrad Stette

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>