nrk.no

Stoler du på bedriftsblogger?

Kategorier: Markedsføring & Musikk og lyd


Øystein Granhus og Anders Tranheim er masterstudenter fra Handelshøyskolen BI, og skriver masteroppgave som om temaene blogging og tillit. De ønsker flest mulig svar på en undersøkelse de har lagt ut, og har spurt om våre lesere vil være med og svare. Undersøkelsen vil ta rundt 5 minutter.

Selger

Får du et nærmere forhold til bedrifter som blogger? Bilde av Leo-setä

Her er noen eksempler på spørsmålene du må ta stilling til:

En bedriftsblogg viser at bedriften ønsker å involvere kunder i bedriftens virksomhet.
En bedriftsblogg er enveiskommunikasjon fra bedrift til kunde.
Jeg forbinder bedriftsblogger med uærlighet.
En bedriftsblogg gjør at jeg får et nærmere forhold til bedriften.
Jeg kan regne med å få svar på forespørsler eller kommentarer jeg legger inn på bedriftsblogger.

Har du andre betraktninger rundt dette, så er kommentarfeltet under som alltid åpent!

7 kommentarer

  1. Jeg synes de kunne presisert begrepet «bedriftsblogg» litt mer. Er det kun den «offisielle bloggen» til et firma som teller med eller er det bloggene til de ansatte og? F.eks. er Pyrobloggen en bedriftsblogg for NRK? Eller er ScottGu sin blogg (twurl.cc/3hu) en bedriftsblogg for MS? Hva med Scott Hanselman sin (twurl.cc/3hv)? Sånn for å ta noen eksempler.

    Svar på denne kommentaren

  2. Advarsel: Dette er en utrolig dårlig undersøkelse med helt feil spørsmål, som bærer preg av at de som laget den ikke har filla peiling på blogging, blogglesning eller elementære filosofiske og psykologiske begreper. Svarmulighetene gir ingen rom for nyansering. Selv angrer jeg på at jeg svarte på den.

    For eksempel: Hva er «tillit»? Hvis jeg har tillit, betyr det at jeg tror at alt som står i posten er «sant»? Hva så med skjønnlitterære innslag og virkemidler, som mange blogger benytter? Eller handler tillit om hvorvidt jeg tror bloggeren er ute etter å ramme meg selv?

    Problemet med en dårlig undersøkelse er jo ikke at den er verdiløs, men at den gir resultater som er direkte misvisende. Jeg har sett liknende ting i andre undersøkelser gjort av økonomer og økonomistudenter mht arbeidslivsspørsmål. Hvorfor gjør de ikke bedre forundersøkelser? Å lage et spørreskjema er en egen vitenskap, ikke noe du bare kan smøre sammen over lunsjbordet. Viktig å huske at resultatene aldri blir bedre enn spørsmålene som blir stilt.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jill Walker Rettberg

    Ja, og det skumle med en slik dårlig undersøkelse er at den vil få farlig «gode» resultater, i den forstand at det blir enkle og forståelige resultater som er lette å selge. Jeg ser alt for meg overskriften: Nordmenn stoler mer på bedrifter som blogger. Eller Nordmenn stoler ikke på bedriftsblogger. Begge resultater er praktisk sensasjonelle – men som Bharfot påpeker er spørsmålene så ullne og upresise (særlig fordi bedriftsblogger er svært forskjellige!) at uansett hvilket resultat de får blir det ikke en god speiling av hva folk faktisk mener.

    Studentene bør få stryk på metodedelen av oppgaven, med mindre de klarer en veldig god diskusjon omkring hvorfor spørreskjemaet fungerer så dårlig…

    Svar på denne kommentaren

  4. Tillit til bedrifter som blogger? « Colt Kommunikasjon

    […] Spørreundersøkelsen skapte delvis sterke reaksjoner hos noen av leserne av NRK Beta, som også har postet blogginnlegget Stoler du på bedriftsbloggere? Det stilles noen kritiske spørsmål til undersøkelsens utforming og metode. […]

    Svar på denne kommentaren

  5. Øystein og Anders

    Først, takk til NRKbeta for at de la ut link til undersøkelsen og takk til dere som svarer. Og tilbakemeldinger må vi bare takke for og ta med oss videre.

    Ser at vi har fått en del tyn her, og det er fullstendig lov til å være uenig i måten vi har utført undersøkelsen på. Vi får se det positive i at undersøkelsen vår engasjerer selv om det dreier seg om god gammeldags slakt 🙂

    At undersøkelsen er lite nyansert skal vi ikke være uenig i. Problemet vårt er at det praktisk talt ikke eksisterer forskning på dette feltet, derfor måtte vi starte på scratch. Da får det heller være at vi bare risper i overflaten, så får andre ta over stafettpinnen og gå dypere. Når det gjelder spørsmålene om tillit, er vi enige i at begrepet kan tolkes ganske bredt. Det er jo et standard problem ved utforming av spørreskjemaer at ulike ord tolkes forskjellig av respondenter. Derfor baserte vi spørsmålene på tidligere undersøkelser i artikler om emnet tillit.

    Når det gjelder kritikk av bloggdefinisjonen kan vi si oss enige i at en lengre forklaring på begynnelsen hadde vært på sin plass.

    Svar på denne kommentaren

  6. Det er mange mangler med denne undersøkelsen, mer enn jeg orker å sette fingeren på her. Ø og A har et poeng i at dette er nybrottsarbeid men tross alt, slik undersøkelsen er lagt opp blir resultatet ganske verdiløst og man kan ikke si så mye hverken den ene eller andre veien.

    Jeg håper Ø og A både har mer kjøtt på beinet på denne masteroppgaven og tar med solide forbehold på resultatene fra denne undersøkelsen, eller helst scrapper den og lager en ny og bedre.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.