nrk.no

Målet er å lime en skjerm foran øynene på oss alle sammen

Kategori: Kommentar

HVERDAGSBRUK: Smartbrillene Vision Pro slik Apple ser for deg at du skal bruke dem i hverdagen. Foto: Apple

Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

Apples slalåmbriller koster 37.000 kroner. Målet er ikke å selge uhyrlig mange av dem, men å finne det neste produktet som kan overta etter smarttelefonen.

I dag lanserer Apple de nye smartbrillene sine, Vision Pro, for amerikanske forbrukere. Det er foreløpig ikke kjent når de kommer til Europa.

Vision Pro ser ut som et par slalåmbriller man fort kunne sett på påskefjellet i Hemsedal. Men i motsetning til skibriller flest vil man kunne se brukerens øyne via en skjerm på utsiden.

Smartbriller, der den mest populære kategorien er VR-briller, har vært forbundet med gaming eller kleine gimmicker. De har aldri tatt helt av og du har kanskje selv opplevd å bli kvalm på en virtuell berg-og-dal-bane eller bli redd av å stå på en planke mange etasjer oppe i en skyskraper.

Apples briller er et steg videre fra brillene som kun viser digital grafikk, og som kalles VR-briller. Vision Pro har også en funksjon for å filme omgivelsene sine slik at du kan «se» den virkelige verden rundt deg med et lag digital grafikk på toppen. Det er dette som gjør dem til såkalt «mixed reality».

Dette er forskjellene på teknologien:

  • Virtual reality (VR): Virtuell virkelighet er en altoppslukende simulering av en virtuell verden. Oppleves gjerne med VR-briller.
  • Augmented reality (AR): Utvidet virkelighet er et digitalt lag med informasjon eller illustrasjoner oppå den virkelige verdenen.
  • Mixed Reality (MR): Blandet virkelighet kombinerer fremvisning av virkelige verdenen og den virtuelle verdenen.
  • Apples briller faller under kategorien mixed reality, men selskapet foretrekker å bruke begrepet «spatial computing».
  • Apple og Meta bruker begge kameraer i sine briller til å for å filme oppgivelsene sine for å oppnå at brukeren kan se verden rundt seg. Slik kan de kombinere VR, altså å kun vise datagrafikk, med AR.

Bruksområder

Hovedvekten av Apples promoteringen av Vision Pro har handlet om altoppslukende filmopplevelser på et fly eller i stua di, panoramabilder slik at du føler at du er der, eller FaceTime-samtaler med en god venn.

Apple ønsker å signalisere at de nye brillene vil fungere til mer enn bare gaming. Og denne uken har anmeldelsene begynt å strømme inn.

Journalistene som har fått prøve Vision Pro har hatt et ambivalent forhold til produktet. På en side er de imponerte over kapabilitetene og brukervennligheten. Scott Stein for CNet sier rett ut at: «headsettet er den beste bærbare skjermen jeg noen gang tatt på meg».

Nilay Patel fra The Verge begynner sin anmeldelse med: «Apple Vision Pro er det beste headsettet for forbrukere noen noensinne har laget – og det er problemet». For som han spør, er det så bra at jeg heller vil se verden gjennom disse brillene heller enn å bare bruke mine egne øyne?

Techsjefenes våte drøm

Helt kort oppsummert er det ingen som tror at disse dingsene til nær 37.000 kroner vil bli det neste produktet alle må ha. Så hvor er det egentlig techsjefene vil med dette?

Det begynner nå å bli tydelig at flere av dem mener at telefonen og datamaskinen ikke er det siste stoppestedet. De tror på en fremtid der vi forbrukere er avhengig av en liten, transparent skjerm rett foran øynene.

Som i «Spider-Man: Far from Home» fra 2019. Peter Parker, Spider-Man, arvet et par briller av det avdøde techgeniet Tony Stark. Selvfølgelig var ikke dette vanlige briller. Brillene hadde et innebygd program som Peter Parker kunne snakke til, som viste han all verdens informasjon og gav han tilgang til Starks våpensatellitter.

Slike briller, der man har tilgang til masse informasjon som et lag foran øynene og kanskje en digital assistent du kan snakke til, er techsjefenes drøm. Da selvfølgelig minus våpentilgangen, men det skjønte du kanskje.

Metas konkurrerende produkt

Meta har en annen strategi, men med tilsynelatende samme mål. Selskapet lanserte i fjor høst versjon to av sine smartbriller.

KAMERABRILLER: Metas smartbriller har to kamera på brillerammen. Foto: Meta

Disse brillene som går under navnet «Smart Glasses» har integrert kamera, mikrofoner og høyttalere i innfatningen. Samtidig er de koblet opp mot en digital assistent slik at brillene kan utføre enkle kommandoer.

Metas og Apples briller har mange begrensinger, men de viser hvor bransjen ønsker å bevege seg.

Verden er også kanskje mer moden for en slik påtrengende teknologi. Da Google i 2014 lanserte sine smartbriller «Glasses» floppet produktet og det ble grundig latterliggjort. Men som NRKbetas redaktør konkluderte for ti år siden da han testet brillene:

«Jeg har trua. Trua på at den teknologien som er dytta inn i disse brillene kommer til å være med oss i lang tid framover. Trua på at wearables til slutt er noe som bare er der. Trua på det at brillene inneholder kameraer er like naturlig som det i dag er å sende en tekstmelding fra en touch-skjerm.»

GLASSES: De floppet i 2014, men det satte bare en fartsdump på veien. Foto: NRKbeta

De siste årene har det skjedd en del ting på denne fronten. For mange har smartklokker og ørepropper blitt en naturlig del av hverdagen.

Apple og Meta er nok ikke fornøyde med produktene de har på markedet. Men de tror produktene er et nødvendig stoppested for å kunne forbedre teknologien. Drømmen er å gjøre oss avhengig av en liten skjerm foran øynene og en digital assistent på øret.