Google kjenner igjen ansiktet ditt
Vi har tidligere skrevet om å finne stjålne bilder og hvordan du merker bildene dine med stedsangivelse. Nå er det personer som er greien.
Google lanserte nylig en oppdatering av sin gratisprogramvare for håndtering og organisering av bilder. Google har to hovedprodukter i sin Picasa-portefølje. Det ene er selve programvaren for Windows. Et organiseringsprogram på linje med iPhoto, Adobe Photoshop Album og mange av de andre verktøyene for organisering og enkel editering av bilder.
Det andre produktet er Picasa Web Albums. Et sted der du kan publisere, men også organisere din billedsamling på nett. Et produkt som konkurrerer med tjenester som Flickr og SmugMug. Det er Web Albums vi tar en titt på her.
At selve Picasa-programvaren bare finnes for Windows er ikke noen hindring for at du kan bruke Picasa Web Albums fra både Mac og Linux også. De har til og med laget en egen liten opplastingsprogramvare for Mac.
Oppdatering 1:
Picasa finnes også for Linux, i en litt eldre versjon enn så lenge.
Oppdatering 1 slutt
Men hvorfor bytte?
Flickr er fremdeles den største og mest populære tjenesten for publisering og diskusjon i forhold til fotografier. De lever fremledes godt på veldig gode valg som ble gjort tidlig. Skape en hyggelig stemning, gi ut et åpent API slik at andre kan bygge nye tjenester oppå Flickr osv. Men etter at Yahoo kjøpte dem har det ikke skjedd så veldig mye revolusjonerende.
Og Google ligger ikke på latsiden. Så da de nylig oppdaterte sin fototjeneste måtte vi inn og se på noen av nyhetene.
En av nyhetene er at man nå kan laste opp bilder via mail. Noe Flickr har hatt veldig lenge. Dette er en kjærkommen liten detalj for de av oss som tar bilder med mobilen og har lyst til å laste dem opp til Picasa. Nå har mange av oss allerede løst dette ved å installere for eksempel ShoZu, men likevel grei funksjonalitet for et sted som skal ta vare på bildene dine på nett.
Google kjenner kompisen din
Det som er mer spennende er muligheten for å la Google bruke sin datakraft til å analysere bildene dine og kjenne igjen ansikter. En teknologi som er spesielt spennende for NRK, som har store arkiv med billedmateriale som skal merkes og gjøres søkbare. For å teste dette tok jeg for meg en bunke bilder fra en konferanse jeg var på tidligere i år. Masse ansikter der. Jeg lastet 41 bilder opp til et album og ba Google finne ansikter.
Funksjonaliteten må aktiveres i innstillingene i Picasa Web Albums. Av en eller annen merkelig grunn er dette et tilgjengelig valg på min private Google-konto, men ikke på NRKbetas konto. Her tar vi gjerne tilbakemeldinger fra dere.
Oppdatering 2:
Som det blir nevnt i kommentarene må man ha språkinnstillingen sin satt til English (United States) for å få frem det riktige valget:

Takk for tipset! VÃ¥r NRKbeta-konto var satt opp med English (UK), det var tydeligvis ikke bra nok.
Oppdatering 2 slutt
Slik ser deler av innstillingene ut dersom du har denne tjenesten tilgjengelig:
Det første den gjør er å gå gjennom alle bildene for å finne hvilke av dem som inneholder mennesker. Så prøver den å gruppere dem etter hvert som den ser det samme ansiktet i flere bilder. Så må du pent gå inn å fortelle hva menneskene heter.
I teorien kan dette lette deg for mye arbeid:
1. Google plukker ut bildene med ansikter i
2. Google grupperer automatisk slik at du skriver “Ole Olsen” en gang, sÃ¥ blir alle bildene av Ole markert
3. Det blir laget en kontaktliste slik at neste gang man må markere en person blir det gjort med et tastetrykk
Da var det bare Ã¥ klikke “add name tags” og se hvordan den hÃ¥ndterte mine bilder fra DLD. Det begynner bra.
Picasa Web Albums har funnet tre bilder av Karina Hollekim og gruppert dem fint. Jeg skriver Karina Hollekim en gang og så er alle bildene markert med hennes navn og en liten firkant rundt ansiktet hennes. Men som dere ser av bildene, så var dette også en meget enkel oppgave. Dette er tre nesten identiske bilder av Karina.
Jeg klikker meg videre gjennom albumet og blir ikke sÃ¥ veldig imponert. Jeg tagger et bilde av Katarina Fake og klikker meg videre. To nye bilder av Katerina Fake… Hvorfor fant ikke Google dem i første omgang? I illustrasjonen under har jeg satt inn innslaget med bildet av Katerina slik hun finnes i min liste, sÃ¥ dukker altsÃ¥ de to bildene til venstre opp. Mulig at den menneskelige hjerne er helt utrolig flink til Ã¥ kjenne igjen ansikter, men her snakker vi om tre bilder som er tatt i noenlunde samme lys, med samme hÃ¥rfrisyre pÃ¥ samme scene. Litt forskjellig vinkel, men likevel. Burde ikke systemet ha kjent igjen Katerina Fake i bildene til venstre basert pÃ¥ bildet i rammen til høyre?
Det posivite er at Google legger opp tre forslag nederst. Og der er Katerina forslag nummer en. Arbeidet videre er uten tvil noe av det enkleste jeg har vært borti i forhold til å legge på navn på personer i en bunke bilder. Google sine ingeniører er usedvanlig flinke med brukervennlig programmering av tjenester på nett. Men jeg er ikke imponert over selve gjennkjenningen. Her er et annet eksempel. Hvorfor har ikke Google gruppert de to bildene av Jason Calacanis?

Eller til høyre i den lille billedrekken: de to bildene av Sean Parker? Det er ikke veldig vanskelig å se at det er samme person.
Men hva med den generelle gjenkjenningen? Hva som er ansikter og hva som ikke er ansikter. I min bunke av 41 bilder var det bare to ting som ble foreslått som ansikter, men som ikke var det. Hendene til Jason Calacanis og noen flasker på et bord.
Det andre problemet er at nÃ¥r jeg nÃ¥ laster opp et nytt bilde av for eksempel Jeff Jarvis, som Google har i min liste, sÃ¥ merkes ikke dette bildet automatisk. Jeg mÃ¥ inn og be om ny gjennomgang. SÃ¥ mÃ¥ jeg manuelt velge “Jeff Jarvis” fra forslagene Google gir i forhold til det nye bildet. Siden gjenkjenningen er sÃ¥pass dÃ¥rlig er det skummelt Ã¥ la Google gjøre dette helt automatisk, men dette kunne vært mer strømlinjeformet nÃ¥r man laster opp nye bilder.
Konklusjon
Dette ønsker vi oss. Veldig. Men jeg vil ha det i programvaren som kjører lokalt på maskinen min. Det er fremdeles der jeg har mitt hovedarkiv. Neste gang jeg skal publisere bildet av Katerina Fake henter jeg det fra Lightroom på min egen maskin. Da hjelper det lite at det er merket med riktig navn der det ligger på nettet hos Google.
Picasa Web Albums sin ansiktsgjenkjenning slik den er i dag gir deg noe av det enkleste du kan få i forhold til merking av personer i bilder. Mye takketvære det faktum at den hvertfall klarer å plukke ut bildene med ansikter i, og markere dem. Og mye takketvære veldig brukervennlig programmering av løsningen.
Men vi vil ha dette i en versjon som er mye bedre. Jeg godtar at vår kollega med de to små tvillingene som har opphav fra samme egg har et problem. Men litt bedre enn det Picasa Web Albums preseterer nå må vi kunne forvente. Fremtiden er her vel ikke helt enda.
Oppdatering: Kort prat om ansiktsgjenkjenningen i kulturnytt:
Se videoen på NRKbeta video – Direktelink til denne videoen
På denne dagen tidligere år på NRKbeta…
- Send oss dine tanker om NRK som video - 2007
- Ny Nett-TV fra NRK - 2007
- Nå vil Google finne deg på Facebook - 2007
- Ring deg selv i fremtiden - 2007
- Audiorama - 2007








Picasa finnes også for Linux her: http://picasa.google.com/linux/
Litt eldre versjon enn så lenge (v2.7) men håper de oppdaterer den snart.
En liten tanke: Hvis man kan kjenne igjen ansikter, så kan man kjenne igjen bygninger også (i teorien i allefall). Dermed bør dette kunne brukes som basis i geotagging. Særlig fordi Google etterhvert har mye bygninger i basen sin som
a) er tagget av folk selv
b) kommer i streetview
Eksemple: Man er på ved Slottet 12.00, og Stortinget 12.30. Basert på tidliger tags (egne og andre) i google maps og google earth (forsåvidt det samme), så kan google foreslå stedtags for de mellomliggende bildene. (Inne på Paleet, f.eks for de som er Oslo-kjent.).
Med mulighet for Ã¥ trekke pÃ¥ alle bilder i Google-basen, vil dette etterhvert bli ganske treffsikkert. Dermed kan man fÃ¥ geotagget mye bilder som ellers ikke blir det…
ɿnsker n̴ jeg meg!
@Topguy
Takk, har oppdatert artikkelen.
@carstenhp
Spennende tanke. Og jeg tror vi kommer til å se mye bra innen feltet automatisk analyse av bilder fremover!
Jeg har noenlunde samme erfaring. Gjenkjenningen er ikke så veldig imponerende, men det blir veldig kjekt om noen år kunne få opp alle bildene som en spesiell person er med på, f.eks når en prøver å finne til bilder til en konfirmasjon elller et brullup.
Da jeg byttet språk fra engelsk til norsk forsvant en del av valgene i innstillingene. Jeg tipper de skjuler de punktene som ikke har blitt oversatt enda.
Og jeg tror du mÃ¥ ha sprÃ¥ket satt til “English (United States)” for Ã¥ fÃ¥ frem “Name tags” innstillingene.
Dette bruktes blant annet under OL i Sydney. Da var alle kameraene pÃ¥ flyplassene koblet til software som dette, for Ã¥ scanne etter etterlyste og kjente forbrytere og terrorister. Om det funket spesielt bra vites ikke. Jeg har vel en mistanke om at hvis Google ikke fÃ¥r det bedre til i 2008 enn dette, sÃ¥ funket det ikke spesielt bra i Sydney i 2000…
Takk for bra artikkel. Prøvde selv funksjonaliteten i går, og ble egentlig ganske imponert. Men jeg synes de ikke helt yter dem rettferdighet. Det høres ut som om forventingene dine er ganske skyhøye, og du glemmer litt hvilke alternativer vi har på dette i dag.
En ting er at ikke softwaren er “helt sikker” pÃ¥ at det er like ansikter, men bare det at den legger disse i grupper ved siden av hverandre gjør egentlig taggingen ganske smertefri.
En litt annen vinkling er at dette er jo en uverderlig hjelp ift manuelt å tagge bilder med navn. Det er en delvis automatisert arbeidsflyt. Det sier seg selv at dette ikke er noen absolutt eller perfekt vitenskap.
For det første synes jeg at selve prosessen med å finne ansikter var imponerende, i den forstand at den scanner alle bildene og tross alt finner ansikter (med som du sier noen få feil). Denne prosessen i seg selv er jo enormt tidsbesparende.
For det andre er personene entiteter i picasa på en helt annen måte en tags i feks iPhoto. Dette er litt morsomt, og gjør feks funkasjonlitet som deling av bilder ganske kult.
For det tredje: ja, man mÃ¥ tagge manuelt nÃ¥r man legger til nye bilder. Men picasa foreslÃ¥r jo tross alt hvem den tror det er. Og det er ogsÃ¥ en funksjonalitet som kan vise deg “flere bilder av NN”, som gir deg forslag pÃ¥ utaggede ansikter.
Alt i alt synes jeg de er inne på ganske mye bra ift alternativene i dag. Men er helt helt enig i at dette bør komme/blir integrert i applikasjoner på mac/pc, som feks iPhoto eller Picasa.
PS! picasaweb fant over 1500 ansikter i ca 400 bilder. ca 10 bilder var ikke ansikter men helt andre ting.
Jeg bruker Lightroom til å organisere bildene mine, og har der tagget alle bildene med navn på de som er med på bildet. Det kunne jo da selvfølgelig vært utrolig kult om denne taggingen gikk automatisk i forbindelse med importen.
Men: Dersom denne taggingen har såpass lav treffprosen (kanskje under 95% eller noe slikt), slik at jeg uansett må gå gjennom bildene og sjekke at den har merket dem korrekt, vil ikke denne automatikken bli noe tidsbesparende.
Dersom jeg har gjort en import av f.eks. 30 bilder, og skal merke 10 av dem med “Eirik”, bare markerer jeg disse 10 og drar inn taggen for “Eirik” en gang sÃ¥ er alle merket. Du skal ha rimelig mange personer pÃ¥ hvert av bildene dine før det lønner seg Ã¥ sjekke gjennom hvert enkelt etter en automatisk import.
Men kanskje det funker bedre en gang i fremtiden, og da blir det jo skikkelig kult da!
Det stemmer at språket må være satt til US English for at ansiktsgjenkjenning skal fungere.
Forøvrig er det litt interessant at man ikke fÃ¥r tilgang til denne funksjonen hvis man bruker Google Chrome…
Takk for tips angående språkvalg. Har oppdatert artikkelen med det.
@Fredrik Rødland
Takk for tilbakemelding og veldig bra at du deler din erfaring. Spesielt siden du like godt slengte opp 400 filer!
I artikkelen legger jeg ikke skjul på at jeg ikke er fornøyd med selve gjenkjenningen, men jeg fremhever også to steder at jeg er meget fornøyd med både brukervennligheten og det faktum at den faktisk finner hvilke bilder som inneholder ansikter. Den delen av systemet er jeg meget imponert over.
“Funksjonaliteten mÃ¥ aktiveres i innstillingene i Picasa Web Albums. Av en eller annen merkelig grunn er dette et tilgjengelig valg pÃ¥ min private Google-konto, men ikke pÃ¥ NRKbetas konto.”
Kan det ha noe med at det tross alt er ulovlig Ã¥ legge ut bilder av privatpersoner pÃ¥ nettet uten deres samtykke? Ã… navngi/ tagge dem gjør dem enda mer tilgjengelig for andre – kanskje ufrivillig.
@Sigrunn
Dette har ikke noe med lovgivning Ã¥ gjøre. Jeg har oppdatert artikkelen og det har blitt nevnt et par steder i kommentarene ogsÃ¥. Man mÃ¥ sette sprÃ¥kinnstillingen i Web Albums til “US English”. Sansynligvis fordi denne tjenesten er helt ny og ikke oversatt til alle sprÃ¥k enda.
Meg bekjent er det ikke på generelt grunnlag forbudt å legge ut bilder av privatpersoner på nettet uten samtykke. Det kommer an på hvilken type bruk det er snakk om og i hvilken sammenheng bildet ble tatt.
Men jeg er ikke jurist, så jeg tar gjerne imot korrigeringer på mine antagelser i form av en paragraf eller to.
Er det bare meg, men hvor er det blitt av funksjonen for å laste ned et album fra Web Albums til Picasa2? Ble den fjernet sammen med at opplasting med e-post ble lagt til?
Et annet tillegg til Webalbums er jo muligheten for å angi lisens for bruk (All rights reserved -> CC + Allow Remixing/Allow Commercial Use/Require Share-Alike
Ellers sÃ¥ kan man jo nevne Picasa3Beta ogsÃ¥ er lansert… http://picasa.google.com/thanks.html (men det er vel ikke interessant i disse “iTider”
)
Picasa3 beta er veldig spennende. Der har de lagt inn en funksjon som heter “sync to web” som hele tiden holder bildene dine i sync mellom Picasa Web Albums og Picasa desktop app. Veldig kult.
…og noe Apple burde ha gjort med Mobile Me. For ikke Ã¥ snakke om at Adobe burde fÃ¥ fingen ut Ã¥ putte inn noe slikt i Lightroom.
Men Apple klarer jo ikke å få MobileMe til å virke spesielt bra i sin nåværende form engang. Og for å være ærlig har jeg ikke særlig tro på Adobe heller når det gjelder å få fart på seg i forhold til web.
SÃ¥ vi fÃ¥r stole pÃ¥ Google…
åvl § 45c. 1 Fotografi som avbilder en person 2 kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.
Kan dere forresten lage en artikkel om forskjellige fotoorgansieringsprogrammer.. For oss som har en stor samling bilder, og som stadig tar flere bilder.. Eller er det noen som vet om en slik god artikkel?:)
@JC : Det er ingen automatikk i mellom Ã¥ legge ting i Webalbums og offentligjøring. Album er pr. def. “unlisted” og kun personer som har din authkey kan se dine album, og “public albums” har avslÃ¥tt “name tags” som standard.
@Eirik Solheim : Picasa3b ser meget morsom ut, men det er for meg et mysterium at de har laget direkteoplasting til YouTube og ikke til Google Video (Ja jeg vet at Google eier YouTube, men likevel…)
@Thomas: Det har du rett i, men Erik snakket om Ã¥ legge ut bilder pÃ¥ nettet uten samtykke generelt. Han begrenset det ikke til “unlisted” album.
Er enig i at begrensningen fra Google ikke er pga lov, men det er faktisk et forbud mot å legge ut bilder av personer uten samtykke. Uavhengig om personene er navngitt eller ikke.
Skummelt og fint på en gang dette.
Har brukt picasa og picasaweb en god del (fordi det er gratis, i motsetning til flickr som har en grense på 200 bilder før du må betale), men har aldri vært spesielt imponert hverken over programvaren eller netttjensten, som begge har føltes litt amatørmessige. Spesielt programvaren picasa har egentlig bare vært en lidelse å bruke, også etter at Google kjøpte den fra Idealab i 2004 (det har egentlig skjedd fint lite med det programmet siden da). Men nå begynner det ihvertfall å bli sus i serken på webbiten!
Jeg skulle likt å visst litt mer om hvorvidt Google bruker dataene til å lære systemet sitt til å bli bedre på gjenkjenning over tid, og ikke minst om de bruker de dataene vi gir dem til å gjøre systemet flinkere til å gjenkjenne en person selv om han har blitt eldre.
[...] NRKBeta, a blog run by The Norwegian Broadcasting Corporation, explains how the newest version of the Picasa Windows software opens up new possibilities: It is, to a reasonable extent, able to recognize faces. [...]
[...] NRKBeta, a blog run by The Norwegian Broadcasting Corporation, explains how the newest version of the Picasa Windows software opens up new possibilities: It is, to a reasonable extent, able to recognize faces. [...]
[...] NRKBeta, a blog run by The Norwegian Broadcasting Corporation, explains how the newest version of the Picasa Windows software opens up new possibilities: It is, to a reasonable extent, able to recognize faces. [...]
Google kjenner igjen ansiktet ditt http://tinyurl.com/6qf9qf