Tjenestestatus


Her finner du oversikt over ulike feil, problemer og utbedringer vi jobber med på våre digitale tjenester. Siden oppdateres når feilene er løst.

Innhold

Generelt

Kun Lyd: Den laveste kvaliteten av videostrømmer på NRK-TV er «Kun lyd» Om en bruker opplever problemer med internettlinjen sin eller liknende kan spilleren sette ned kvaliteten til laveste kvalitet (Kun lyd) Dette er ikke en feil, men oppleves slik for brukere.

5.1 lyd: Vi har per nå ikke mulighet å spille lyd i 5.1 (surround) i spilleren på http. Dette er ikke kun teknisk, men henger sammen med at lydfilene i spilleren og de fleste programmene ikke lages med surround-lyd.

Planlagt vedlikehold

Ingenting planlagt.

iOS (Mobil)

  • iOS10/NRK TV appEnkelte ting mangler i navigasjonen etter oppdatering fra Apple, f.eks. er meny-knappen borte når man bruker Chromecast. Brukere har meldt problemer med å starte NRK3 direkte-strømmen.
  • iOS10/Safari: Problemer med innlogging eller automatisk utlogging for personaliserte brukere. NRK TV-app skal virke.
  • iOS9+/Safari: Scrubbern/buffern vises ikk på radio.nrk.no. NRK Radio app virker.
  • iOS7+/NRK TV app: Teksting vises ikke på programmer i flere deler (f.eks. 200 år på 200 minutter)

Mac OSX

Ingen kjente feil p.t.

Chromecast

Spoling i direkte: Vi opplever sporadiske problemer med å spole fremover i direktebufferet på Chromecast. Problemet har dukket opp hos enkelte brukere siden rundt våren 2015, sannsynligvis relatert til oppdateringer hos Google når det skjer.

Smart TV

LG 2013/2014: 13/14-Modeller av LG Smart TV opplever sporadisk problemer med at videoen kræsjer etter cirka en minutt. Det synes som at det vart flest problemer Q1 2017, men vi ser fortsatt enkelte rapporter. Feilmeldingen på Super er «Videoavspiller, noe gikk galt med avspillingen», på NRK TV er det «feil ved avspilling»

Samsung 2012-modeller. Dersom NRK TV-appen ikke starter eller kræsjer må brukere prøve å oppdatere firmware. Dersom firmwareoppdatering ikke fungerer kan brukeren prøve en eller flere av disse tiltakene:

  • Gjøre en hard reset av TVen ved å koble av og på strømmen.
  • Reinstallere NRK TV appene eller NRK Super appen.
  • Resette Smarthubben og se hva som skjer.

Dersom andre apper også feiler på TVen ber vi brukeren filme både fungerende og ikke-fungerende apper og sende oss filmen. Hvis ingen av disse tiltakene fungerer må vi få alle detaljer om årsmodell/firmware/versjon osv og vi må kontakte leverandøren.

 

Apple TV

Ingen kjente feil p.t.

Windows Phone

WP10: Den gamle webwrap-appen på Windows Phone virker ikke lengre. Det er muligt å spille av video og lyd direkt i nettleseren på WP10 (f.eks. Edge) nå, så sannsynligvis blir det ikke prioritert å fikse webwrap-appen.

WP8: WP8 er per nå ikke støttet.

37 kommentarer

    • Kjartan Michalsen (NRK) (svar til Espen)

      Det står ganske straks på planen. Vi jobber med å forberede systemene for innlogging, og når det er klart står Apple TV for tur 🙂

    • Hei og takk for alt det supre arbeidet dere gjør!

      Har dere noen ca-dato for appen for nyere Samsung-TVer? Hadde vært fint å vite. (Bedre å vite «ferdig til 1. oktober» enn å ikke vite noe 🙂

  1. Har dere revidert standpunktet om å ikke lage app for xbox one? PS4 har hatt app i 1 år. Med oppdateringen til xbox one som kom nå i august så er det nå mulig for hvem som helst å utvikle en app uten at man må ha en dyr utviklerlisens som man måtte tidligere.

    Svar på denne kommentaren

  2. Hei, NRK er framoverlente og flinke på digitale tjenester. Er særs fornøyd med bildekvalitet på streaming.
    However: Er det ikke 5.1 lyd på Apple TV4 ?

    Hva er planene i forhold til 5.1?

    Svar på denne kommentaren

  3. Hanne Edvardsen

    «Vi beklager. Det har oppstått en teknisk feil, vennligst prøv igjen senere». NRK og NRK super-appen fungerer ikke på min smart-TV Samsung 2012. Har ikke gjort det på flere uker og restart fungerer ikke. Hva er galt? Alle andre apper fungerer fint. Mvh Hanne

    Svar på denne kommentaren

  4. Kenneth M. Lundkvist

    Kan jeg feilmelde NRK super appen på Apple TV 4 her? Avspilling av beste episode fungerer ikke. Den viser at neste episode skal komme, men så går den bare tilbake til infosiden til episoden som har blitt vist istedenfor å spille av neste episode.

    Svar på denne kommentaren

  5. Fredrik Janson

    Hei, på min Apple TV 4 har jeg de siste dagene hatt problemer med å spille NRKs direkte-kanaler både når det gjelder ‘Spill direkte’ og ‘Start fra begynnelsen’. Får etter 10-20 sek feilmeldingen «Det oppsto en feil under innlasting av innholdet». Avspilling av alt annet, altå alt som ikke er direkte-tv, funker fint. Noen idè om hva dette kan skyldes?

    Mvh
    Fredrik Janson

    Svar på denne kommentaren

  6. Hei.

    Jeg har to Apple TV gen.3 fra 2015 og kan ikke lenger spille av direktestrøm. Kan forøvrig spille av fra arkivene, men ingen «thumbnails» eller grafikk noen plasser!

    Er det noen API-er som har forandret seg nylig eller lignende – eller må jeg oppgradere til ATV4?

    Svar på denne kommentaren

    • Glenn Olsen (svar til Jostein Tellnes)

      Har samme problem, opplevd sist igår på nyeste Broen episoden…teksten forsvinner etter kort tid. Ved å slå den av/på dukker den opp igjen…for så å forsvinne. Har 2017 LG. Ikke noe problem med Chromecast.

    • Ifølge opplysninger fra NRK har tekste-problemet med tv-merket å gjøre: Samsung har problemer med NRK-appen. De jobber med saken.

  7. Er det begrensning på å laste ned nrk app for Samsung når man bor i utlandet? Finner den ikke i app store for Samsung. Har sett nrk via browseren på tv, men jeg har greid å mute volumet i browseren og får ikke til å justere opp igjen. Har sendt feilmelding med teknisk info på denne.

    Svar på denne kommentaren

    • Christian (svar til Lars)

      Vi har samme problem. Tror feilen viste seg for første gang i går. Så vidt jeg vet har det ikke skjedd noe med vår eksterne IP adresse. Er på telenor DSL.

    • Hei,
      Dette er er problem vi også fikk i går. Beskjeden på utvalget er at mesteparten av programmene ikke er mulig å spille av utenfor Norge.
      Jeg var i kontakt med Altibox som bekrefter at jeg har norsk i, så dette håper jeg NRK kan ta en titt på dette og komme med en rask tilbakemelding.

  8. Hei,

    Jeg får ofte feilmelding i ps4-appen. En rød linje på toppen sier det skjedde en feil. Dette skjer nesten alltid når jeg prøver å spille av noe direkte. Noen ganger tilfeldig. Vet dere noe om det?

    Og et lite forslag: muligheten til å trykke på logoen til kanalen og hoppe inn på direkte TV. Ofte hopper spilleren tilbake til menyen istedenfor å spille videre.

    Svar på denne kommentaren

  9. Hver gang jeg prøver å spille av et program fra arkivet på Apple TV kommer meldingen «Det oppstod en feil under innlasting av innholdet». Direkte-TV fungerer fint. Dette problemet gjelder både Apple TV gen. 2 og Apple TV 4K. I tillegg vises ingen programmer som forslag på hovedsiden til NRK TV. Er det andre som opplever dette? Det har vært sånn i noen uker nå

    Svar på denne kommentaren

  10. Hei.
    Har Huawei mate 9 Pro mobil. Fungerte med NRK Tv appen fram til ny Android oppdatering for noen dager siden.

    Har slette og lastet ned appen flere ganger. Også gjennomført ny oppdatering av telefonen som kom i går. Ingenting hjelper. Jeg greier ikke å starte NRK TV appen. Det blir bare svart skjerm noen sekunder, før jeg returneres til mobilens menyer.

    Ved å bruke Google Chrome på nettsidene til nrktv kan jeg starte og spille av programmer inne i nettleseren. Nettleseren har tidligere automatisk åpnet nrktv appen når jeg har søkt opp program i Chrome.

    Svar på denne kommentaren

  11. Hei!

    Vi spiller av nrk app på apple tv.
    Når vi spiller av en film eller serie så kommer det ofte opp en forferdelig datastemme som dubber original stemmene. Hvordan fjerner vi dette?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *