nrk.no

Dagens transportregler må endres

Kategori: Kommentar

Bilde av person på en elsykkel langs havnen i Oslo
Elsykkelen er en undervurdert oppfinnelse. Foto: Berit Roald / NTB

Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.


Teknologien har løpt forbi støtteordningene og pengene kastes etter feil kjøretøy. Norge er på god vei med elbilen, det er på tide at vi gir elsykkelen den samme kjærligheten.

Mens resten av verden anerkjenner den store miljø- og helsegevinsten som ligger i små og lette elektriske fremkomstmidler fortsetter Norge med massiv støtte til kjøp av elektrisk bil, moped og tung motorsykkel. I tillegg innføres regler som slår hardt ned på feil bruk av små saktegående kjøretøy. Det er vanskelig å se logikken her.

Ifølge undersøkelsen «Elsyklisten 2021» bruker åtte av ti elsykkel-eiere bilen mindre etter at den elektriske tohjulingen kom i hus. Den samme undersøkelsen viser også at mange elsyklister har blitt vintersyklister.

Min erfaring er den samme. Familien har hatt elsykler i fem år nå, og for ikke lenge siden anbefalte forsikringsselskapet nedjustering av kjørelengden for bilen vår. Den brukes markant mindre.

Sykkel med dagligvarer lastet opp
Min hjemmelagde elsykkel en vanlig dag etter handletur. Jeg ville valgt bilen om jeg ikke hadde en liten elmotor på sykkelen. Foto: Eirik Solheim / NRKbeta

Omtrent samtidig som resultatene fra undersøkelsen ble kjent, proklamerte Enova stolt at de gir ekstra støtte til kjøpere av tung elektrisk motorsykkel og moped. To relativt farlige fremkomstmidler som stort sett brukes i sommerhalvåret i Norge. Det er tydeligvis ikke nok at disse tohjulingene allerede har momsfritak.

Sparkesykkel er like ikke farlig som bil

Sparkesykkelkaoset som startet for noen år siden har ført til at vi har fått på plass en del etterlengtede regler. Men straffene må samsvare med både skadepotensial og andre regelverk innen transport. Det gjør de ikke nå.

I sommer fikk folk fengselsstraff, mistet førerkortet for bil, og ble ilagt bøter opp mot 90.000 kroner for å kjøre sparkesykkel etter noen pils.

Til sammenligning vil du ikke bli straffet om du kjører en 5000 kilo tung båt i nærmere 100 km/t med 0,8 i promille.

De nye reglene for sparkesykler er knallharde og politiet varslet både rutinekontroller og strenge straffer da de trådte i kraft. Det vitner om manglende fysikkforståelse.

Kjører du en liten sparkesykkel med en topphastighet på 20 km/t blir du ansett som like farlig som om du kjører en 1000 kilo tung bil. Det er lite logisk.

En av disse sakene fra i sommer måtte helt til høyesterett før noen tok til fornuft. Der slo høyesterett fast at tiltalte ikke var til fare eller på annen måte opptrådte uforsiktig eller hensynsløst. Dermed ble politiets krav om å inndra personens førerkort omgjort.

De som lager reglene bør heller la seg inspirere av et annet lovverk. Nemlig fysikkens lover om kinetisk energi. Da vil de forstå at lav vekt og lav hastighet betyr miljøgevinst og mindre alvorlige skader.

Energiforbruket må ned

Folk flest har skjønt for lenge siden at ved å redusere energiforbruket redder vi både liv og miljø.

Salget av elsykler har eksplodert, og bruken av el-sparkesykler i byene ble raskt så stor at det skapte problemer. Salgstallene antyder også at mange unge nå velger elsykkel fremfor moped.

Likevel sitter vi altså her med momsfritak og ekstra støtte til moped og motorsykkel, og selv etter at nye momsregler trer i kraft i 2023 vil du få opp til 125.000 kroner i rabatt på en elbil enten du kjøper den for å erstatte en fossilbil, eller ikke.

Elektrisk sykkel med plass til to barneseter bak og ekstra baggasje foran
Du kommer fort opp i 50-80 000,- for en slik praktisk doning med plass til både barn og matvarer. Men du får ikke en krone i støtte for denne. Foto: Eirik Solheim / NRKbeta

Kjøper du en elektrisk lastesykkel med plass til barn på vei hjem fra barnehagen og matvarene fra butikken, får du ikke en krone i støtte.

Vi må klare å se forbi tunge kjøretøy og heller bli inspirert av Frankrike. Der får du nå opptil 40.000 kroner i støtte hvis du bytter ut bilen med en elsykkel.

Elsykkelen er en av de mest undervurderte oppfinnelsene de siste årene. Helt uten hjelp av en Elon Musk eller en Steve Jobs har den bare sneket seg inn, blitt omfavnet stort av folk flest, og ubemerket ført til miljøgevinst og et friskere liv med mindre kø og stillesitting.

Med mer fornuftige regler og støtteordninger kan vi få enda flere til å ta i bruk elsykkelen. Det vil gjøre byer og tettsteder tryggere og bedre for alle.

13 kommentarer

    • Burde det ikke være sånn med alle påbudte sikkerhetstiltak, at hvis vi kan vise til at det finnes andre land der det ikke er påbudt, eller påbudet ikke håndheves, så bør vi fjerne påbudet også hos oss?

      Det er slett ikke alle land der motorsyklister bruker hjelm. Så la oss fjerne påbudet. Sikkerhetsseler er heller ikke påbudt overalt, selv om de er installert i kjøretøyet. Gjør det frivillig. Lys/refleks påbudt på sykler er nærmest noe sær-norsk, så det påbudet hører ikke hjemme noe sted.

      Det hører med at vi heller ikke burde ha noen påbudt ansvarsforsikring. Eller at vi blir påtvunget et helsevesen betalt over skatteseddelen. Nei, la det være slik at ved ulykkker / uhell / skader i trafikken tar du selv alt ansvar, både økonomisk overfor andre og kostnadene ved å få deg selv lappet sammen på et (privat) sykehus. Bruk beskyttelse, og følg sikkerhetsregler, kun i de tilfeller der du ikke selv har råd til å betale regningen dersom det skulle skjer noe.

    • Svar til keal:

      Det var da svært til #whataboutism her da …

      Det er mulig å skulle ønske endringer i lovverket uten at man samtidig skal ønske seg amerikanske helsetilstander.

  1. Støtten til elbil var for å hjelpe elbilen inn på markedet – og skulle ha vært fjernet for lenge siden, slik det ble sagt da subsidieringen ble innført. Elbilen er defintivt inne på markedet!

    Elsykkelen er også definitivt inne på markedet, og har vært det i årevis. Det er ikke noe behov for «hjelpe den fram» her i landet.

    Her ropes det ut at «Vi som er så snille og flinke at vi bruker elsykkel synes at vi fortjener en pengepremie for å være så snille og flinke og selvoppofrende».

    Hvis misunnelsen mot de som kan kjøpe seg en luksusbil til trekvart million (etter subsidier) blir for intens, er det bedre for lavere skattenivå ved å fjerne elbil-subsidiene.

    Svar på denne kommentaren

    • Kristian (svar til keal)

      Misunnelse og misunnelse …

      Tingen med el-sykkel er at den er med på å bedre helsen til den som bruker den i form av å gi hverdagstrening, men den er også med på å redusere forurensing i form av ingen utslipp av CO2/NOX/etc. og betydelig mindre asfaltslitasje. I sum fører det til lavere utgifter for samfunnet på grunn av færre helseplager. Med andre ord er det samfunnsøkonomisk smart å subsidiere el-sykler.

      Det handler ikke om at vi som allerede sykler skal få en pengepremie, det handler om at flere burde sykle og at vi som samfunn burde ta grep for å hjelpe flere til å kune gjøre nettopp det.

  2. Dersom dette skal tre i kraft, bør man også pålegge de som skal kjøre elsykkel et sertfikat. For å få mer forståelse om trafikkbildet og for å ungå ulykker. Som det skrives velger mange ungdom å erstatte elsykkel mot moped. Detter er unge folk som kanskje aldri har vært spesielt mye i trafikken. Om man hadde hatt en form for sertfikat, hadde det vært tryggere i trafikken for alle.

    Svar på denne kommentaren

  3. Dersom dette skal tre i kraft, bør man også pålegge de som skal kjøre elsykkel et sertfikat. For å få mer forståelse om trafikkbildet og for å ungå ulykker. Som det skrives velger mange ungdom å erstatte elsykkel mot moped. Detter er unge folk som kanskje aldri har vært spesielt mye i trafikken. Om man hadde hatt en form for sertfikat, hadde det vært tryggere i trafikken for alle. Det er ikke lenger et mykt kjøretøy når det oppnår disse hastighetene.

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas R (svar til Kristian)

      Elsykkel kan i dag ikke ha større motor enn 250W, altså en tredjedels hestekraft. Mopeder har over 2, altså seks ganger så mye.

      Motoren i en elsykkel skal kutte ved 25km/t, og da blir elsykkelen i realiteten en tung vanlig sykkel.

      De krav du stiller er altså verken selvfølgelige eller rimelige. De er helt unødvendige.

    • Kristian (svar til Kristian)

      @Thomas R
      Ja selvfølgelig er de det, men sålenge de er vurdert nødvendige for elsparkesykler, må de også gjelde for elsykler.

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvem gir ekstra støtte til kjøp av tung motorsykkel?

Hvor mye kan du få i støtte om du bytter bil med elsykkel i Frankrike?

Hvem har heiet frem elsykkelen?

Legg igjen en kommentar til Martin Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.