nrk.no

Helly Hansen ble offer for digitale utpressere

Kategori: IT-sikkerhet

POPULÆRT KLESMERKE: Helly Hansen er mest kjent for sine friluftsklær. Bildet er tatt i en annen anledning. Foto: Eirik Damsgaard/NRK


Klesmerket Helly Hansen ble utsatt for et dataangrep i april i fjor. Det skrivet selskapet i en avviksmelding til Datatilsynet som NRK har fått innsyn i.

Helly Hansen oppgir at angriperen krevde løsepenger og at angrepet skal ha pågått fra 21. til 24. april 2021. Ifølge Wayback Machine, en nettjeneste som lagrer gamle kopier av nettsider, var nettsidene til Helly Hansen tidvis utilgjengelige i denne perioden.

UTILGJENGELIG: Denne meldingen møtte besøkende på Helly Hansens nettsider i etterkant av dataangrepet. Skjermbilde: The Wayback Machine

– Angrepet resultert i at enkelte servere ble kryptert. Det er per nå ingen tegn på at data har blitt eksfiltrert, skriver Helly Hansen i avviksmeldingen.

De krypterte serverne som løsepengeaktøren fikk kontroll over, var plassert i flere europeiske land.

Konsekvensene skal ifølge avviksmeldingen ha vært at informasjon og IT-systemer ikke var tilgjengelig i en periode. Det kan ha skapt problemer for kunder som har forsøkt å bestille varer og som har forsøkt å kontakte kundeservice.

Helly Hansen omsatte for 2,1 milliarder kroner i 2020 og har sitt hovedkontor i Oslo. I 2018 ble selskapet kjøpt opp av Canadian Tire for omtrent seks milliarder norske kroner, ifølge Reuters.

NRK har spurt om Helly Hansen utbetalte løsepenger for å få tilgang til sine IT-systemer og om de i dag vurderer at personlig informasjon kan ha kommet på avveie. Det har selskapet ikke svart på.

– Tilsynet ble varslet om hendelsen i henhold til våre forpliktelser, skriver juridisk direktør James Brook til NRK.

Brook opplyser at Helly Hansen ikke ønsker å si noe mer om saken.

Enorm økning

NRK har tidligere skrevet om at det har vært en enorm økning i antall bedrifter som utsettes for løsepengevirus.

En rekke store norske selskaper ble i desember offer for digitale utpressere som stengte ned deres IT-systemer. Mediekonsernet Amedia måtte stoppe trykkingen av papiraviser, Nortura kunne ikke ta imot dyr til slakting, og ansatte i Nordic Choice var nødt til å låse gjestene inn og ut av hotellrommet.

I noen tilfeller presses også selskapene til å betale. Papirkompaniet, et selskap med 19 ansatte, betalte i 2019 ut 130.000 kroner for å få tilgang på to viktige IT-systemer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.