nrk.no

NRK endrer strategi: Slipper podkaster først i egen app

Kategorier: NRK & Plattformer

Nye podkast-episoder fra NRK slippes nå først i NRK Radio-appen. Illustrasjon: NRK

Nye podkast-episoder publiseres nå én uke tidligere i egen app. – Full forståelse og respekt, svarer PodMe.

NRK er nå midt i prosessen med å endre hvordan podkaster publiseres. Bruker du en annen avspiller enn NRKs app eller nettside for å lytte til NRKs podkaster, må du vente i én uke på å høre nye episoder.

NRKs podkaster innen nyheter og aktualitet vil fortsatt slippes samtidig på alle plattformer.

Dermed må du smøre deg med tålmodighet om du lytter til NRKs innhold via Apple, Spotify eller andre podkast-apper.

NRK innførte endringen i høst, som svar på store endringer i podkast-markedet de siste årene. Den svenske musikk-giganten Spotify er nå en av aktørene som kjemper om å bli verdensledende på musikk og lyd-innhold.

Bekymret for NRKs uavhengighet

– Spotify og Apple har begynt med abonnementsløsninger, som gjør at de kan ta betalt for sine eksklusive podkaster. Det gjør at Apple og Spotify vil ta en del av inntektene, som trolig vil endre hvilke podkaster de løfter fram, forteller NRKs radiosjef Cathinka Rondan.

I tillegg har flere nye podkast-selskap nylig etablert seg i Norge, og det kreves nå abonnement for å lytte til noen av Norges mest populære podkaster.

Rondan er bekymret for at teknologiselskapene overtar redaktør-rollen, og mener det truer NRKs uavhengighet og evne til å utføre allmennkringkasteroppdraget.

– Kommersielle hensyn vil alltid være å løfte det mest populære, men mye av jobben vår som allmennkringkaster handler om å gjøre det viktige populært, sier Rondan i NRK.

En kvinne med langt hår ser inn i kamera. Bildet er i sorthvitt.
NRKs radiosjef Cathinka Rondan. Foto: NRK

– Vi har vært borti sensur av innhold og at de aktivt har gått inn og fjernet NRK-logoen når de viser fram våre podkaster, forteller Rondan om Apple.

I 2019 fjernet Apple ungdomsprogrammet Juntafil fra sin plattform i en kortere periode.

– Det er frustrerende og føles som et angrep på integriteten og friheten vår. Det er utrolig viktig at NRK forblir usensurert og sitter på redaktøransvaret selv, og dette oppleves som en trussel mot vår eksistens som en uavhengig allmennkringkaster, sier Rondan.

Hun understreker også viktigheten av at publikum forstår at innholdet de velger og lytter til kommer fra NRK.

PodMe forstår NRKs valg

Kristin Ward Heimdal er daglig leder for Schibsteds podkast-plattform PodMe i Norge og sier de har full forståelse og respekt for NRKs nye strategi.

– Selv om Podme gir muligheter for brukerne våre til å samle podkaster som er publisert på andre plattformer, er hovedfokuset vårt å utvikle eget innhold sammen med Schibsteds mediehus, som vil ligge eksklusivt hos oss, sier Heimdal til NRK.

PodMe har nå over 100.000 abonnementer, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi tror podkast-lytterne fremover vil måtte forholde seg til ulike plattformer for å lytte til podkast, og at NRKs grep er helt i tråd med den utviklingen.

Mener NRK gjør et smart trekk

– Å publisere først på egen plattform er et smart trekk av NRK, sier Aske Kammer som forsker på podkast og leder senteret for medier og innovasjon ved Danmarks journalisthøyskole.

– Ved å holde podkastene «interne» i en uke får de to gevinster på en gang. De trekker flere brukere inn på plattformen sin, og de distanserer seg fra de store teknologiselskapene, som jo er ganske utskjelt i disse dager.

Han mener strategien også innebærer risiko, og at publikum kan ende opp med å lytte mindre til NRKs podkasttilbud når de nyeste episodene ikke er tilgjengelig på de mest populære platformene.

– Spesielt unge mediebrukere foretrekker Spotify og Apple, i hvert fall i Danmark, og NRK kan risikere å få mindre kontakt med dem på denne måten.

En mann med dress og briller foran en nøytral grå bakgrunn
Aske Kammer er forsker ved Danmarks journalisthøyskole. Foto: DMJX

Kammer mener det største spørsmålet er i hvilken grad statseide medier skal være tilstede med innhold på de globale plattformene, som konkurrerer med private medier om annonseinntekter og publikums oppmerksomhet. Dette på samme tid som de skal være tilgjengelig for alle innbyggere.

– Det er forskjellige prinsipper som støter sammen her, og NRKs nye strategi virker som en pragmatisk tilnærming til hvordan man kan finne den delikalte balansen.