Uvettig kjøring på elsparkesykkel har fått mye oppmerksomhet denne sommeren. Utleieaktørene, politi og politikere jobber med løsninger, men det er også mye vi som bruker tjenestene kan gjøre selv.
Her er de beste rådene fra ekspertene slik at du kan kjøre både trygt og forsvarlig.
Norgesmesteren: En fot foran og en fot bak
Til og med en dreven fører som Thomas Lee (22) mener at elsparkesyklene er hissige fremkomstmidler. Han er tidligere norgesmester i sparkesykkel og konkurrerer på en spesialbygget utgave, men han har likevel noen gode råd om hvordan ta seg best frem på doningene.
Hans innsidetips er å sette en fot foran, og den andre bak, slik du gjør på snowboard eller skateboard.
– Det gir best balanse, og du unngår å falle.
Lee forteller at du bør ha blikket langt frem, og at det er lurt å sette seg inn i hvordan sykkelen virker med en gang du låser den opp.
– Få raskt god kontroll på bremsene. Finn ut hva som er forbrems og hva som er bakbrems.
Ifølge Lee er bakbremsen best til rolig nedbremsing. For full stopp brukes begge, eller bare forbrems. Må du bråbremse, er det lurt å legge vekten litt bakover på sykkelen, og bøye i knærne, for å få tyngdepunktet lavest mulig.
– Hva gjør jeg hvis et fall er uunngåelig?
– Krøk deg litt sammen og la kroppen rulle for å ta imot hastigheten. Se for deg en turner, eller en som utøver parkour. Det beste er å være så myk som mulig, og ikke stoppe med armene strake i bakken, råder den tidligere norgesmesteren.
Trygg Trafikk: Sykkelfeltet er best
Elsparkesykler er det kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Christoffer Solstad Steen, har fått flest henvendelser om de siste årene. Han synes de er effektive og brukervennlige fremkomstmidler, men understreker at de skaper problemer når fortauet blir en utrygg arena.
Hans klare anbefaling er derfor å velge en kjørebane:
– Velg først sykkelfelt, så veibane og til slutt fortau. På fortauet må du huske å ta hensyn til alle rundt deg. Vær tålmodig, og ikke press deg frem fordi du har et raskere kjøretøy. I veibanen må du alltid vurdere din sikkerhet i forhold til tyngre kjøretøy.
Oslo Skadelegevakt: Lav fart gir mindre skade
Skadelegevakten i Oslo har de siste årene fått inn mange som har vært uheldige på sparkesykkel. Statistikken viser en lik skadefordeling på hode, armer og ben.
– Hovedproblemet er sykling i ruspåvirket tilstand om natten, sier avdelingsoverlege Knut Melhuus.
Han anbefaler derfor kommunen å innføre kjørestopp om natten. Den erfarne legen har flere ganske enkle, men likevel viktige råd:
– Ikke stå to på en sykkel. Hold begge hender på styret, og la mobilen ligge i lomma når du kjører.
I bybildet trekker han frem at du bør være oppmerksom ved passering av trikkeskinner og fortauskanter. Husk at redusert fart gir redusert risiko. Og sist men ikke minst: Følge trafikkreglene, og bruk hjelm!
Blindeforbundet: Tenk på hvor du parkerer
Terje Andre Olsen er mest opptatt av parkering. Som leder i Blindeforbundet er bønnen hans klar:
– Parkér helst sparkesykkelen inntil noe, gjerne en lyktestolpe eller et tre. Ligger den på tvers på et fortau er den til hinder for andre, uansett om den forbipasserende er synshemmet eller ei.
Han oppfordrer også alle å sjekke at sykkelen står stødig før de forlater den. Husk at en veltet sykkel er mye mer i veien enn en som står oppreist.
Olsen har vært engasjert i arbeidet med elsparkesykler siden de dukket opp, og har mer på hjertet:
– Hold lav hastighet og god avstand til fotgjengere. Ingen har øyne i nakken, og for synshemmede er det ekstra vanskelig å vurdere farten og hvor nærme du er.
I verste fall kan personen du passerer miste balansen.
– Selv om du mener at avstanden er god nok, kan vi som fotgjengere fort bli usikre. Vent med å akselerere til du er godt forbi oss.
Hold deg oppdatert
Meld deg på det fyldige nyhetsbrevet vårt.
Politiet: Ikke vær full bak styret
Politioverbetjent Frode Andreassen i Oslo politidistrikt, har snart tre års erfaring med elsparkesykler i trafikkbildet. Det verste han ser er kjøring i rus.
– Vi slår ekstra hardt ned på saker som medfører personskade på andre. Som ellers i trafikken er rus kombinert med kjøretøy meget farlig.
Hans råd til sparkesyklister er de samme som til syklister:
– Bruk hjelm. Gjør deg synlig, og gi tydelige tegn slik at andre forstår handlingsmønsteret ditt.
Andreassen vektlegger også at sykkelen må være i henhold til forskrift. Det betyr at den ikke skal gå fortere enn 20 km/t, og at bremsene er i orden.
Til slutt, et enkelt, men akk, så viktig poeng:
– Det generelle rådet er å oppføre seg fornuftig i trafikken, slik du ønsker at andre også skal oppføre seg. Ta hensyn, og kjør med stil og smil!
Greit å vite: Dette er viktigste reglene for elsparkesykler:
1. Kun én på sparkesykkelen om gangen. Politi og Statens vegvesen har mulighet til å ilegge overtredelsesgebyr på 3000 kroner.
2. Den elektriske sparkesykkelen må ha en sperre som gjør at man ikke kan kjøre i høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft.
3. Fartsgrense på 6 km/t ved passering av gående på gangvei, fortau eller i gangfelt.
4. Du kan få gebyr på 900 kroner ved feilparkering av sparkesykkel.
Kristian
En helt vanlig elsparkesyklists tips for å redusere ulykkeomfanget: Utfasing av trikk for å fjerne de farlige trikkeskinnene og bedre anlagt og vedlikeholdt vei aftenposten.no/oslo/i/OjGl/trikkeskinner-er-sykkelfelle-nummer-en
..men akkurat som vi har sett i tiår med sykkel, er dette totalt uinteressant for debatten som i virkeligheten kun er en kamp mot syklistene, ikke redusere farene.
Kristian
En helt vanlig elsparkesyklists tips for å redusere ulykkeomfanget: Utfasing av trikk for å fjerne de farlige trikkeskinnene og bedre anlagt og vedlikeholdt vei aftenposten.no/oslo/i/OjGl/trikkeskinner-er-sykkelfelle-nummer-en
..men akkurat som vi har sett i tiår med sykkel, er dette totalt uinteressant for debatten som i virkeligheten kun er en kamp mot syklistene, og ikke for å redusere farene.
Torgeir Johansen
Fjerne trikken er lite gjennomtenkt. Men det ligner tankegangen til egoistiske syklister. Ser det når en syklist sykler midt i veien foran en buss med 30 passasjerer. E sparkesyklister raser langs fortauet på maks hastighet. Slenger den fra seg fra seg på fortauet uten tanke på de gående. Det bør være påbudt med sensorer som registrerer gående og sener farten til tilnærmet 0 km/t.
Arn
Trikker har og krever alt for omfattende og kostbar infrastruktur, og infrastrukturen er til hinder for annen utvikling samt problematisk for alle andre trafikanter. Bare bremselengden i seg selv gir god grunn til bekymring. Sparkesyklene har ingen særstilling i så måte. Trengs litt mer utvikling før elbusser er 100% klare som erstatning, men utfasingen av trikk burde allerede ha vært igangsatt.
Kristian
@Torgeir Johansen
Vet ikke om det var ironisk ment, men du beviste uansett poenget mitt til fulle så takk for det.
Håkon
Jeg har sikkert misforstått alt, men er ikke en elektrisk sparkesykkel en sparkesykkel med en elektrisk … motor?
Spade = spade, og kjøretøy med motor = motorkjøretøy.
Den som vil kjøre et motorkjøretøy får skaffe seg nødvendig kompetanse, og kjøre på en ansvarlig og sikker måte, så tipper jeg at både ulykker og skader går ned.
Og myndighetene – fellesskapet – har helt klart noe med hvilke krav som skal stilles til nødvendig kompetanse (inkl. være edru) og håndheving av dette.
Fellesskapet betaler tross alt for konsekvensene av den inkompetente kjøringen.
Arn
El-sparkesykler er et utmerket fremkomstmiddel, men det er jo bare enda et alternativ som øker «trafikkvolumet» og krever plass i byene.
Man bør reflektere litt over hva slags trafikk de erstatter. Er det i hovedsak buss, bil, trikk, sykkel? Eller erstatter de, som jeg tror, fotgjengeren og litt sykling?
Det er i hvertfall fotgjengerens arena de trenger seg inn på. Oppbevaring av (og kjøring med) elspark krever ekstra plass fra andre i trafikken – overalt.
Det er elsparkesykkelen som er inntrengeren, og det er eierne/utleierne og brukerne som må tilpasse seg de andre som bruker samme areal.
Kristian
Ellers morsomt hvordan en representant for Blindeforbund påpeker faren rundt parkerte elsparkesykler på fortauet, og så på bildet står han på fortauet i det vanlige virvaret av reklameskilt og annet som har vært der i årtier uten at det har vært tema i media overhodet.