nrk.no

Apple vs. Facebook: Krangler om retten til å spore deg

Kategori: Samfunn

KONFLIKT: Apples sjef Tim Cook (t.v.) og Facebook-sjef Mark Zuckerberg (t.h.) er igjen i tottene på hverandre. Foto: Eric Risberg/AP Photo/NTB

Denne uken rulles det ut en ny oppdatering til Apples telefoner som har satt sinnene i kok hos Facebook. Hva skyldes oppstyret?

Mark Zuckerberg skapte i 2004 det som skulle bli verdens dominerende selskap innen sosiale medier, nemlig Facebook. Under den samme paraplyen finner man også Instagram og WhatsApp.

Med den enorme veksten kom også personvernskandalene. Så mange at Facebooks rykte ble stadig mer frynsete.

Skandalene førte Facebook på kollisjonskurs med Apple, ifølge New York Times-artikkelen «Hvordan Mark Zuckerberg og Tim Cook ble fiender».

For i 2015 begynte Tim Cook, Apples toppsjef, så vidt å snakke om personvern. I 2018 ble «personvern er en fundamental menneskerett» et offisielt motto.

Siden har konflikten mellom selskapene tilspisset seg, noe som tar oss til Apples siste oppdatering. Da brukte Apple nemlig Facebook som eksempel på deres nye funksjon for å begrense sporing.

BESKJEDEN: Dette er menyen selskapene krangler om. Foto: Apple

Denne menyen, kalt ATT, gjør at mobilapper som vil spore brukere på tvers av apper og nettsider er tvunget til å spørre om tillatelse. ATT treffer i kjernen av Facebooks forretningsmodell, som er basert på å gi brukerne tilpassede annonser.

En god del av disse annonsene er nemlig basert på hvilke nettsider og apper brukerne har besøkt. For en skokjede vil gjerne rette annonser mot dem som har vært innom én gang, men som ikke gjennomførte kjøpet.

Facebook hevder at Apples tiltak vil skade mindre bedrifter, og oppgir til CNet at de kommer til å rulle ut endringer over flere uker.

SI JA: Facebook kommer til å legge ved to skjermer i forkant av ATT-menyen for å oppmuntre brukere til å si ja. Foto: Facebook

Kan skade markedsføringsindustrien

– Som privatperson liker jeg dette kjempegodt. Dette gir meg mer kontroll på hvem jeg deler mine personopplysninger med, sier Fredrik Pettersson, som er fagdirektør i annonsørforeningen Anfo.

Samtidig er han bekymret for at Apples endringer, som bare er en del av flere tiltak for å begrense nettsporing, på sikt kan bidra til at det brukes mindre penger på markedsføring.

– Du som annonsør kan fortsatt kjøpe annonser for noe alle konsumerer, men for de mindre merkevarene er det verre. Fremover vil det nok bli mindre penger i alle ledd i markedsføringsbransjen, sier Pettersson.

Halvparten av nordmenn er allerede usynlige for markedsførere under såkalte sanntidsbudrunder for annonser, ifølge en analyse gjort av det norske selskapet Kobler. Det skyldes hovedsakelig at mange bruker nettleserne Safari (fra Apple) og Firefox som kommer med innebygget sporingsbeskyttelse.

Neste år er det ventet at Google vil nekte markedsførere å spore nettbrukere med såkalte tredjepartscookies, den mest brukte teknologien for å holde øye med nettbrukere. Google vil heller innføre en ny teknologi som vil gi deres nettleser Chrome en enda mer sentral rolle i markedsføringsverdenen.

Gigantenes kamp

– Alle bygger sine egne lukkede økosystemer. Dette handler til syvende og sist om plattformenes enorme makt, sier Pettersson.

– Disse endringene gjør det bare vanskeligere for annonsører å navigere i markedet.

SKILLE SEG UT: – Det er også en måte hvor Apple kan skille seg ut. De kan fremstille seg som det personvern-vennlige alternativet, sier Ida Aalen. Foto: Eirik Urke/Netlife

Medieviter Ida Aalen mener Apple har alt å vinne på å svekke Facebook og Google ved å gå løs på markedet for personaliserte annonser:

– Apple tjener penger på å selge dingser og programvare, ikke på å selge annonser. Altså trenger de ikke samle data om oss, sier Aalen.

20 kommentarer

  1. > Samtidig er han bekymret for at Apples endringer, som bare er en del av flere tiltak for å begrense nettsporing, på sikt kan bidra til at det brukes mindre penger på markedsføring.

    Det er ikke jeg bekymret for, det er noe jeg tar imot med åpne armer.

    Svar på denne kommentaren

  2. Lillian Ørndahl

    Helt enig med kommentaren over. Hvis disse forandringene bidrar til at det blir mindre markedsføring, så vil vi kanskje komme ett skritt nærmere mindre overforbruk, som jo er et av klodens største problemer.Finner ingenting negativt med det.

    Svar på denne kommentaren

    • Sveinung (svar til KJB)

      Der er du nok inne på noe av den juridiske kjernen i dette, hvor aktører som Facebook vil hevde de har sitt på det tørre, siden medlemmer samtykker til mye kryptisk når de registrerer seg og oppretter en brukerkonto/profil første gang. Så er spørsmålet: betyr det at jeg har gitt fra meg rettighetene til mitt eget personvern til evig tid? Det er en ubehagelig tanke, men inne på personverninnstillinger på Facebook finner du preferanser for annonser, hvor du kan velge om du vil spores utenfor Facebook. Om vi kan stole på at dette faktisk stopper sporing, og at info om meg ikke selges videre, koker ned til tillit, og der har jo Cambridge Analytica-saken dessverre svekket omdømmet kraftig.

  3. Det fremstår som om Facebook, Google, Schibsted, markedsførere og datameglere med venner anser seg berettiget til å vite alt om meg.

    Jeg eier min egen mobil, min egen datamaskin og mitt eget nettbrett. Det vet jeg fordi jeg har betalt for disse enhetene.

    Når jeg kjøper programvare til enhetene mine anerkjenner jeg at leverandøren har behov for å verifisere at jeg har betalt og at de har behov for noe informasjon for å levere den tjenesten jeg har betalt for. Men jeg anerkjenner ikke at de har noen form for rettigheter til å distribuere denne informasjonen til andre aktører.

    Når det gjelder f.eks NRK´s nettsted anerkjenner jeg også at de har behov for å samle noe informasjon for statistikk og analyser. Men de har ikke behov for å vite hvem jeg er.

    Det som har gått mest under radaren i Norge er det enorme datagrunnlaget Schibsted sitter på. Kombinasjonen Finn, Prisjakt, Aftenposten, VG, småaviser og ymse tek-nettsteder mm gir de en vanvittig oversikt.

    Så lærer vi at offentlige organer bruker Google Analytics…

    Forsøk å lage et dokument uten personlig informasjon i Office 365.

    Personlig er jeg mer enn kurert for dette presset på mitt personvern og informasjon om meg som privatperson.

    Jeg har ingen illusjoner om at Apple er engler, men i det landskapet vi pt beveger oss fremstår Tim Cook i det minste som en helgen.

    Så Apple må bare kjøre på så hardt de bare kan. Om det resulterer i høyere priser på programvare mm i Appstore så sier jeg ja takk.

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Berge (svar til Arnold)

      Enig i mye av det du skrev. Burde være selvskrevet at du kan velge fritt hvem du vil dele informasjonen din til. Samtidig har Apple selv monopol på mange mobile tjenester, så du «eier» heller deres produkter på samme måte som andre eiendeler siden du ennå ikke kan velge hvilke tjenester eller programmer du ønsker skal være standard. Når du er såpass lukket som Apples økosystem, kan du ikke installere programmer uavhengig av deres app-butikk. Eksempelvis har mange apper blitt fjernet for kinesiske brukere etter press fra nevnte lands myndigheter. Dette er også personvernsproblematikk.

  4. Totte Knutzen

    Dere unge som har litt oversikt over hva dere driver med, har vel også mulighet for å stoppe reklame, ikke bli «fotfølgt» av algoritmer, eller hva det nå kalles.
    Det er litt verre med oss litt eldre, som forholder oss til «av/på» og «on/off».
    Hvis vi av nysgjerrighet trykker på ett eller annet, blir vi «fotfølgt» i et halvt år, og vel så det.
    Nå er «hele verden» låst i dette systemet, og en felles utgang synes umulig.

    Svar på denne kommentaren

  5. Halvard Pedersen

    Mitt store problem med disse sporingene av meg er at de vet mine politiske synspunkter og dermed kan forsøke å forandre mine politiske syn. totalitær kontroll kommer fra kunnskap om personen. når de vet alt om meg kan de påvirke meg.

    Svar på denne kommentaren

  6. Alfons Alfonsen

    Et fascinerende element i dette er jo klasseskillet. Igjen blir det slik at de som har best råd, er stilt opp tryggest.

    I Norge og mange andre demokratiske land handler jo dette kun om reklame og personvern. Men så har du plasser hvor digital sporing, innebygd i programvare og operativsystemer, men også sporing basert på cookies og nettaktivitet, har helt andre, mye grovere konsekvenser.

    Og da ser det ut til at den enkleste veien ut er å bruke godt med penger – på et Æpl-produkt. Mtp. hvordan internettet har et kolossalt, demokratiserende potensiale, som i beste fall er halvveis realisert, er denne trenden og innsikten i det nokså skuffende.

    Svar på denne kommentaren

  7. Soylent Green

    Det beste er som alltid å velge Open source løsninger. Da eier du laptop, telefon, operativsystem og apper.

    Fordi et lite mindretall bruker Open Source, er dessverre utvalget begrenset.

    Replicant og LineageOS for telefoner, eller Ubuntu for laptop.

    Hvorfor er folk så treige?

    Svar på denne kommentaren

    • Stig Berntsen (svar til Soylent Green)

      Folk er ikke trege bare fordi de ikke har satt seg inn i samme teknologiske løsninger som deg, de aller fleste kjøper ferdig hus, masseprodusert bil – og du kan da trolig dra slutningen selv om hva de gjør mtp tlf – operativsystem. Det apple gjør her er forøvrig bra for apple sine kunder – som da velger apple frivillig.

    • For programvare som open-source-utviklerne selv bruker er kvaliteten som hovedregel bra, og følger de konvensjoner som open-source-utviklere har blinket ut som best egnet for sine formål.

      For annen programvare er situasjonen som regel en helt annen. Utviklerene gjetter på brukerenes behov, er ukjente med etablerte arbeidsmåter og med etablert terminologi innen feltet. Som regel er ‘kommunikasjon’ med brukermiljøene erstattet av å studere hva kommersielle leverandører har laget, og forsøke å kopiere det, uten å skjønne hvorfor det er gjort på den måten det er gjort.

      Jeg har prøvd ut open-source-applikasjoner på en rekke ulike felter opp gjennom årene, og forkastet dem som ubrukelige, sammenlignet med hva kan kan få fra veldesignede kommersielle applikasjoner. Hvis man driver med programutvikling for noe annet enn open-source-prosjekter, er en rekke av verktøyene bare halvgode – det er gode kun når man utvikler open-source programvare i samsvar med open-source konvensjoner og forventninger, for brukere som er villige til å akseptere open-source stil begrensinger og «brukergrensesnitt» – som i open-source-produkter ofte har mer preg av et maskin-grensesnitt, laget på maskinens premisser, ikke brukerens.

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til Coys)

      Den kommer ikke før appen selv initierer det. Flere apper venter nok med å forsøke til rett tidspunkt og det er mange apper som ikke gjør denne typen sporing i det hele tatt.

    • 99% av all «relevant» reklame jeg ser er irrelevant, så status vil være uforandret i så måte.

      Dette dreier seg ikke om reklame, men om personvern og retten til ikke å bli stalket. For det er nettopp det det er. Stalking.

  8. I 2013 kopierte jeg brukeravtalen til Linkedin fordi jeg hadde tenkt til å trykke deler av den på en t-skjorte. Dette for å vise folk som ikke leser kontrakter før de undertegner dem hva de faktisk godtar.
    Hvis du godtar en kontrakt der det står «På alle måter kjent nå eller som oppdages i fremtiden», da får du INGEN sympati fra meg.
    Jeg vet at både facebook og twitter har brukt samme formulering, men jeg vet ikke om kontrakten inneholder den samme setningen i 2021. Siden det vil infisere pc’en min med cookies fra facebook hvis jeg sjekker, ser jeg ingen grunn til å gjøre det.
    Kontrakten kan selvfølgelig ha bedret seg men ønskene og tankemønsteret viser seg tydelig nok i avtalen slik den fremkom i 2013. Disse menneskene ønsker seg total makt uten ansvar.
    Bruk «burner» telefon. Da slipper du ihvertfall at noen fotfølger deg hvor enn du går.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Alfons Alfonsen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.