nrk.no

Minister får kritikk for å be om innspill på eksklusiv app

Kategorier: Det sosiale nettet & Samfunn

Distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland har tatt i bruk Clubhouse. Illustrasjon: NRKbeta & Thor Brødreskift/Nordiske Mediedager (CC BY-SA 2.0)

Leder av advokatforeningen, Jon Wessel-Aas, mener invitasjonen til Clubhouse er demokratisk uansvarlig.

Onsdag denne uken inviterte digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland fra Høyre til en prat om en kommende stortingsmelding om «datadrevet økonomi og innovasjon» på appen Clubhouse.

Clubhouse har de siste ukene vært på alles lepper. Det sosiale mediet gjør det mulig å opprette samtalerom. Der kan noen få venner eller tusenvis samles til diskusjon og debatt.

Appen er foreløpig kun tilgjengelig på iPhone og for et fåtall nordmenn som har fått invitasjon til den eksklusive plattformen.

«Vi er i innspurten. Vil gjerne høre dine innspill», skrev ministeren om arrangementet på Twitter. Innspillene lot ikke vente på seg, de fleste negative.

– En digitaliseringsminister bør være opptatt av at kommunikasjonen er tilgjengelig for folk, skrev Morten Myksvoll, kommentator i Bergens Tidende.

Noe nytt

– Dette er å prøve ut noe helt nytt, slo en entusiastisk Hofstad Helleland fast om Clubhouse, Clubhouse rundt klokken 20 onsdag kveld. NRKbeta deltok selv på første del av møtet.

– Regjeringen har mange innspillsmøter og treffer mye folk, men det er jo ledere av selskaper, organisasjoner eller aktører innenfor det offentlige, sa digitaliseringsministeren selv under møtet.

– Clubhouse ser ut som en fin måte å treffe andre som man ellers ikke møter.

Noen av de som likevel fikk ordet var statssekretær Paul Chaffey; administrerende direktør i Digital Norway, Liv Dingsør; konserndirektør for teknologi og utvikling i Sparebank1 SMN, Astrid Undheim; næringspolitisk direktør i Abelia, Nils–Ola Widme og teknologidirektør i Schibsted, Sven Størmer Thaulow.

En mer ukjent stemme kom likevel med, da Hofstad Helleland spurte om noen ville «hive seg utpå».

– Hvem er du? spurte Digitaliseringsministeren.

– Det er litt forvirrende, men for å få vært med i dette møtet måtte jeg låne konas telefon, svarte personen, som oppga å jobbe i et offentlig direktorat.

Slik ble arrangementet beskrevet på Clubhouse. Skjermbilde: Clubhouse

I etterkant av møtet forteller Helleland at valget falt på Clubhouse etter et inspirerende første møte med appen.

– I min første samtale på Clubhouse kom jeg i kontakt med flere som jeg ellers ikke ville ha kommet i prat med. Jeg fikk mange interessante innspill og tydelige tilbakemeldinger om mitt arbeid med datadrevet økonomi. Det inspirerte meg til å ta initiativ til en ny samtale dagen etterpå hvor flere kunne delta og si sin mening.

Helleland sier at å møte så mange som mulig, og få tilbakemeldinger fra hele landet, er viktig.

– Det er mange møter vi politikere har som av ulike grunner ikke er åpent for alle. Dersom jeg besøker en gründerbedrift i Alta for å få innspill, vil det naturligvis være noen plassbegrensninger. Den uformelle praten jeg hadde på Clubhouse her om dagen skiller seg for så vidt ikke så mye fra det.

Digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Clubhouse for offentlig debatt

Jon Wessel Aas, er en av de som har reagert på arrangementet. Lederen i Advokatforeningen mener det er etisk og politisk uskjønnsomt at regjeringen bruker en plattform som Clubhouse for offentlig debatt, i lys av Grunnlovens § 100 og EUs personvernforordning (GDPR).

– Når regjeringen ved digitaliseringsministeren nå aktivt inviterer til debatt på en ny plattform, som ifølge den informasjonen vi foreløpig har om den, både kan se ut til å ha dårlige personvernvilkår, kun er tilgjengelig for de ytterst få som har mottatt invitasjon til å kunne registrere seg som brukere og dessuten kun fungerer på iOS, synes jeg ikke at det er ansvarlig i et demokratisk perspektiv, sier Wessel-Aas til NRKbeta.

Advokat Jon Wessel-Aas er kritisk til ministerens invitasjonen på den eksklusive appen Foto: Monica Kvaale/Advokatforeningen

Advokatforeningens leder beskriver en bakenforliggende utvikling hvor det offentlige Norge, fra kommuner til statlige etater, aktivt har tatt i bruk sosiale medier som Facebook og dermed flyttet en god del av kontakten med innbyggerne til mektige kommersielle aktørers plattformer.

– Samtidig beklager man seg over de samme plattformenes makt over oss alle. Det er er i seg selv et betenkelig paradoks, sier Wessel-Aas.

– Samtalen på Clubhouse var et forsøk på å få innspill på en ny måte, svarer Helleland, som også forventet kritikk som en av de første politikerne som testet ut appen.

– Det er interessant å prøve ut nye former for dialog for å skape engasjement om hvordan vi skal skape flere jobber i Norge. Jeg håper også denne plattformen kan gjøre det mulig for oss politikere å lytte til folk som både er enige og uenige med oss. For meg er ikke dette først og fremst en ny informasjonskanal, men en lyttepost.

Svært interessert i kontaktlister

Interaksjonsdesigner Ida Aalen sier at appen bruker alle mulige teknikker for å vokse seg større. Også amerikanske medier påpeker at appen presser brukere til å laste opp sine kontaktlister.

Appen leder alle brukerne mot å laste opp hele sin kontaktliste når appen tas i bruk, og det er et absolutt krav for å kunne invitere noen andre inn.

Det fører også til at personer som aldri har hatt noe med Clubhouse å gjøre, kan få såkalte skyggeprofiler hos det amerikanske selskapet som eier appen. Flere tyske datatilsyn har derfor bedt Clubhouse gjøre rede for sin praksis med å lagre kontaktlistene til appens brukere.

Det er liten tvil om hvor Clubhouse ønsker at du skal trykke når appen tas i bruk. Den krever også tilgang til kontaktlisten for å invitere andre inn. Skjermbilde: Clubhouse/NRKbeta

– Forutsetningen for at sosiale medier-plattformer skal kunne operere i Norge er at de følger GDPR og europeisk lovgivning, sier Helleland.

Helleland har selv delt sin kontaktliste med Clubhouse, men opplyser å ha fjernet tilgangen etter å ha invitert sin ektemann. Kontaktlisten vil likevel fortsatt være lastet opp hos selskapet.

– I likhet med flere andre, synes jeg ikke at brukervilkårene og personvernerklæringen fra Clubhouse forklares på en lettfattelig måte. Det kommer heller ikke tydelig frem når personopplysninger samles inn og hvordan de behandles.

– Derfor har jeg som bruker av appen henvendt meg til selskapet og bedt dem svare på denne uklarheten. Som digitaliseringsminister er det viktig for meg å være til stede på ulike digitale plattformer.

En endring på nettsidene til Clubhouse torsdag førte til at verken vilkår eller personvern-policy var tilgjengelig for brukerne i en lang periode. Fredag morgen er de tilbake.

– Clubhouse bør legge inn funksjonalitet som gjøre det enkelt å trekke samtykket sitt, samt rydde opp i vilkårene, som i seg selv bryter GDPR og sannsynligvis også markedsføringsloven, sier Finn Myrstad i Forbrukerrådet til NRKbeta.

– Å samle inn kontaktene til folk i seg selv er problematisk og bryter muligens også med GDPR, siden ingen av kontaktene har samtykket til at Clubhouse får informasjon om dem.

NRKbeta har bedt Clubhouse om en kommentar til personvernkritikken, men har foreløpig ikke fått noe svar.

27 kommentarer

  1. «Clubhouse ser ut som en fin måte å treffe andre som man ellers ikke møter.»

    Sier digitaliseringsministeren, som i dette møtet traff ukjente stemmer som

    *sjekker artikkelen*

    en Schibsted-topp, en Abelia-topp, og en tidligere statssekretær fra Høyre.

    Ja, disse menneskene er det nok HELT umulig å treffe andre steder enn i en personvernhatende hipster-app.

    Klovneri.

    Svar på denne kommentaren

    • Atle Frenvik Sveen (svar til Ane Anonym)

      Hahahaha, så spot on som det kan bli.

      Ellers åpner jo andre sosiale medier for innspill fra flere, men da er kanskje problemet at det blir for mange og folk med andre synspunkter?

      Ellers fasciberes jeg stadig av at folk skal ha alt som tale…

  2. Veldig mye kunstig markedsføring rundt denne ukjente appen clubhouse. Noen som vet hvordan i all verden en ukjent app kan få 5 nyhetssaker på nrk uten at noen av de har særlig nyhetsverdi? Regner med denne typen markedsføring kommer fra NTB?

    Svar på denne kommentaren

  3. Birger Kollstrand

    Med dette valget så viser hun at hun kanskje ikke bør ha den jobben hun har.
    Å velge å benytte noe som utelukker store deler av befolkningen og som i tillegg har svært suspekte vilkår….
    Dette faller også tilbake på hennes organisasjon som ikke kan rådgi henne bedre.

    Svar på denne kommentaren

    • Ståle Haverstadløkken (svar til Birger Kollstrand)

      Bra at en digitaliseringsminister er nysgjerrig på ny teknologi. Plattformen ekskluderer det er rett, men alternativet hadde kanskje vært et lokalet midt i Oslo. Det hadde ekskludert mange, meg inkludert som bor i Trøndelag. Clubhouse er en interessant plattform, som er noe annet enn de andre sosiale gigantene. Blant annet at det er verbal kommunikasjon og det kan ikke lagres. Må være glimrende som et alternativ til seminarer, der innspill fra salen er velkommen.

  4. Herregud, dette må jo være verdens mest inkompetente minister. På det tidspunktet Linda Hofstand Helleland fikk denne ministerposten var det sannsynligvis den minst viktige posten, og Høyre vurderte det helt sikkert dit at det var der hun kunne stelle i stand minst mulig rot. Dessverre har den blitt viktigere enn forventet som følge av at alle har blitt påtvunget hjemmekontor, og man skulle ønske at hun trakk seg fra posten slik at en mer kompetent person kunne overta posten (i praksis alle andre enn henne…).

    Hjertesukk.

    Svar på denne kommentaren

    • Georg Madsen (svar til Vegard)

      Les Shock Doctrine av Naomi Klein. For høyresiden handler det ikke om å utvikle og bygge opp, men om å rive ned og la det frie markedet overta restene. Inkompetanse er en kvalifiserende egenskap, fordi man trenger ikke kunnskap om noe som uansett skal utslettes. Obligatorisk lesning i vår tid.

    • Ståle Haverstadløkken (svar til Vegard)

      At hun er nysgjerrig på ny teknologi som Clubhouse er bare bra, hun er minister for digital satsning. Plattformen er spesiell aktuell i disse tider , hvor reising er vanskelig.

    • Steinar Jobbsen (svar til Vegard)

      @Ståle Haverstadløkken
      Ho kan fint vera nyskjerrig på teknologi utan å bruka ein personværnsfiendtleg properitær «»app»» så kun er tilgjengeleg på eit operativsystem så finst på eit mindretall av Nordmenn sine telefonar.

      Korleis skal dei så har Android(eller avartar), Microsoft sine alternativ, eller ikkje har eller vil ha «smart»telefon kunna komma me innspel? Du er ikkje mindre teknologisk kyndig om du ikkje har iosøppel.

  5. Roger Hågensen

    Etter min mening bør en slik chatte app være basert på åpen kildekode, og driftes av enten DIFI eller av firma med kontor og folk i Norge.

    Dette gjør at data og logging kan ligge lagret i Norge og at det offentlige kan få kontakt med support i Norge hvis det skulle være problemer.

    Både Microsoft og Google har folk/kontorer i Norge. Og det finnes da vel noen Norske selskap som kan gjøre noe også.

    Selve konseptet med å ha bymøter/cafemøter med vanlige folk rundt om i Norge og politikere som styrer synes jeg er meget bra.

    Korona-situasjonen vil ikke forandre seg med det første, og hyper-digitaliseringen av Norge vil fortsette, å derfor lage ett nytt verktøy som dermed blir brukt i mange år er derfor verdt det etter min mening.

    Svar på denne kommentaren

    • Roger That (svar til Snystorm)

      Viktig med nysgjerrighet, men det jeg lurer på, siden det kreves å dele samtlige kontakter før bruk, er;
      hvor mange og hvem sine personlige opplysninger i ministerens kontaktliste, som antas å være omfattende, har hun delt med selskapet bak?
      Skremmende at en minister deler kontaktlisten til slike selskaper, som vi vet lever av å tilby gratis apper, for så selge innhentede opplysninger videre! Det gikk opp et lys da hun delte info om sin mann, men da var jo skaden alt skjedd. Først da ville hun vite hva som skjer med slik info. Det viser svært lav kunnskap om GDPR og IT sikkerhet. Mildt sagt overrasket når det fremkommer at man må dele alle sine kontakter for å bruke appen. Trøste og bære!

  6. Bjarte Onar Birkeland

    Du er opptatt av nye arebidsplasser og kanskje også informasjonssikkerhet som inkluderer alle og kanskje viktigst av alt – forsterer fellesskap og demokrati.
    Vi betaler gladelig skatt for utdanning, vei vann, helsevesen med mer for alle. Det er fantaskisk bra i global målestokk. Hvorfor lager ikke vi ikke en nøytral platform fremfor å invitere våre borgere for salg til kommersielle aktører?

    Svar på denne kommentaren

  7. Det har nylig vært mye fokus på Amerikanske høyreorienterte «rom» på nettet. Når høyres digitaliseringsminister entusiastisk går ut og promoterer dette så ringer det noen alarm bjeller. Er Norge tjent med en ultrahøyre gruppe av høyre politikkere som kommuniserer med hverandre? Hva blir det neste? Storm Stortinget?

    Svar på denne kommentaren

  8. Kyrre Sørensen

    Det problematiske er også at du får en profil uten å være med. Men også det eksemplet at man kan få vite hvem som er på kontaktlisten til psykologen om man har samme kontakter (slik jeg forstår det), og om begge har de lastet opp. Slik er veldig uheldig…

    Svar på denne kommentaren

  9. Open Source programvare er en forutsetning for sikkerhet og trygghet med hensyn til hva aktuell programvare utfører av operasjoner. All proprietær programvare bør utelukkes av det offentlige rom.

    Regjeringen bruker Zoom til konfidensielle møter internt, en proprietær programvare. Hårreisende, og en sikkerhetsrisiko.

    Ikke rart regjeringen blir hacket for epost og andre datainnbrudd. Hva med valget i 2021? Vi befolkningen må kreve åpenhet i bruk av programmer, open source sikrer dette og gir alle med kunnskap innsikt til å ettergå systemer.

    Jeg er skuffet.

    Svar på denne kommentaren

  10. Torill Ringsø

    At vi har en minister som bruker en app som også stenger ute flere hundre tusen nordmenn som hører dårlig er et demokratisk problem. Kravene til universell utforming er styrket i 2021, noe Hofstad Helleland ikke ser ut til å ha fått med seg.

    Svar på denne kommentaren

  11. Dette vitner om at digitaliseringsministeren ikke tar inn over seg ansvaret og alvoret i jobbene hun er satt til å utføre.

    Det virker som hun tror det er «kosejobb» hvor man kan teste nye teknologier og bygge nettverk mot teknologibedrifter.

    En del av denne jobben er å sørge for en ansvarlig og rettferdig digitaliseringspolitikk, her bommer ministeren GROVT.

    Svar på denne kommentaren

  12. Digitaliseringsminister som bruker ikke universell utformet app burde vite bedre.

    Det er greit med nye teknologier, men de må være inkluderende – og «iOS-only» lydbasert app uten undertitler er definitivt ikke det.

    Får se også frem i tid hvordan skal det nye Web Accessibility Directive regler påvirke valg av kommunikasjonskanaler.

    De må lede med eksempel for at andre kan følge…

    Svar på denne kommentaren

  13. Jørgen Jodlevik

    Hvorfor i all verden har nrk laget 8 saker om denne ukjente appen den siste uka?

    Dette er 100% markedsføring og det burde være mer åpenhet om dette og hvordan den markedsføringa havner på nrk.

    At appen er «eksklusiv» som nrk gjentar i det uendelige, er et markedsføringstriks som tatt rett ut fra programmet folkeopplysningen. Denne appen er skreddersydd av big tech for å bli populær og de har på en eller annen måte fått nrk med på markedsføringa. HVORDAN??

    stoler ikke en meter på nrk lenger.

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til Jørgen Jodlevik)

      Hei Jørgen!
      NRK har valgt å skrive om Clubhouse siden det er et helt nytt sosialt medium som mange tar i bruk. Vi håper at artiklene våre løfter opp det positive og negative med Clubhouse og slik gir nordmenn et bedre innblikk i hva plattformen er, og hvordan den er en del av en større trend innen sosiale medier.

    • jørgen jodlevik (svar til Jørgen Jodlevik)

      Martin Gundersen: Det dukker opp populære apper med nye funksjoner hele tiden uten at nrk nevner noe som helst om dem. Denne appen blir markedsført på alle fronter av nrk, det er lett å se og dette svaret henger ikke på greip sett i forhold til hvor mye dekning dere gir denne appen i forhold til andre tilsvarende fenomener. Har fortsatt ikke hørt noe om denne appen utenfor nrk og jeg sitter på nettet hver dag. Stoler ikke en meter på nrk.

    • jørgen jodlevik (svar til Jørgen Jodlevik)

      Kommentarfeltet på nrk beta sin sak om hvor eksklusiv den nye appen clubhouse er, er stengt fordi «det blir så mye mas om invitasjoner:D» men i alle andre saker dere skriver om clubhouse så er det *ingen* som spør om invitasjoner og ingen som viser noe i nærheten av interesse for å bli med i clubhouse.

  14. Marius Garmannslund

    Helt fair at hun tester og feiler tenker jeg. Slik lærer vi best, synes det er mange som overøser med kritikk. Ja det er en «elite» som kan bruke Clubhouse enn så lenge, men konseptet bak virker som en god måte å få luftet ut sine egne og ta imot andres meninger digitalt. Det som gjenstår er å gjøre dette offentlig for alle. Blir spennende å se hvordan Clubhouse utvikler seg.

    Svar på denne kommentaren

  15. Jon Erik Høgberg

    Clubhouse er sikkert en kuul app, men å måtte dele personopplysninger om venner som »tlf, navn, adresse, f.dato, relasjon etc» er jo ikke bra (blir sikkert endret), men spesielt ikke bra når venner høyst sannsynlig ikke har gitt sitt samtykke til deling. Ei heller er det bra å dele dette med et selskap som bekrefter at de pt ikke forholder seg til GDPR (men det kan sikkert endres). Så kan man jo se til andre sosiale app`er og se at det deles jo en masse, helt frivillig og ofte ubevisst der også. Smart bare å være ansvarlig med data om deg selv og dine venner.

    Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvilket operativsystem krever Clubhouse?

Hvordan forkortes EUs personvernforordning?

Hvem ville ha innspill via Clubhouse?

Legg igjen en kommentar til Kyrre Sørensen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.