nrk.no

Tiåring utfordret Foo Fighters-sjefen til trommeduell – ble internettfenomen

Kategori: Nettkultur

Nandi Bushell fra YouTube-video Foto: Nandi Bushell

I midten av august utfordret den britiske tiåringen Nandi Bushell Foo Fighters-frontmannen til trommeduell. En måned senere har David Grohl skrevet en egen sang til henne.

Historien de to imellom starter 17. august.

Hjemme i Ipswich, etpar timer nordøst for London, spiller Nandi inn en av sine YouTube-trommevideoer. Passe tøff i trynet starter hun med å peke trommestikken rett i kamera og si «Dave Grohl: I challenge you to a drum-off», før hun leverer en godt anstendig versjon av Foo Fighters’ superhit fra 90-tallet Everlong.

Videoen kan du se her:

Ungt talent

Nandi begynte å spille trommer som femåring. Foreldrene hadde gitt henne et leketrommesett, og skjønte raskt at hun hadde talent.

Allerede som ni-åring hadde hun spilt sammen med Lenny Kravitz, og nå er hun altså blitt internettvenner med frontmannen i Foo Fighters, Dave Grohl.

Det viste seg nemlig at Dave Grohl aksepterte utfordringen i videoen hennes:

(Hvis du er som meg, så trykker du kanskje ikke på play på videoer i artikler. Men hvis du skal ha fullt utbytte av dette, så må du nesten gjøre det, for hele greia handler om å se samspillet mellom de to, og hvordan Nandi reagerer. Få ihvertfall med deg starten av videoen over 👆.)

Dave Grohl har en lang historie med å ta fans på alvor, og løfter dem gjerne inn i rampelyset. Ett klassisk klipp er f.eks. Kiss Guy.

Utfordringen fører til at Nandi og Grohl barker sammen i en transatlantisk trommeduell via internett – i matchende skjorter, selvsagt:

Siste omdreining kommer en knapp måned senere: Dave Grohl kommer med en video der han forteller Nandi at hun har vunnet runde én, og improviserer frem en sang om henne, som han fremfører sammen med familien sin.

Nandi reagerer som enhver normal tiåring ville gjort på å få noe sånt med sitt eget navn på. Og jeg tror kanskje jeg ville reagert omtrent sånn jeg også, for den del.

…og så kan man sikkert si noe om det å plassere såpass unge barn i rampelyset, eller noe dypere om hvordan fans og artister møter hverandre på nett og bygger hverandres karrierer. Men akkurat nå var det egentlig bare vakkert å se på såpass ren spilleglede og ekte reaksjoner på å bli sett.

11 kommentarer

  1. Fredrik Naumann

    Nandi ble jo ikke et internettfenomen av at hun utfordret Foo Fighters-sjefen til trommeduell . Det har hun vært en god stund. Nandi hadde allerede nesten 700K følgere på Instagram og ca 160K følgere på YouTube, med flere videoer som er sett av over en million mennesker.
    Men velkommen etter NRK Beta 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Grohl er sporty som responderer, men som du peker på når det gjelder publisitet – så er det grunn til å tro at han i første omgang nyter vel så godt av det som Nandi. -Og når det ble føljetong ble det nok en vinn/vinn. De fikk begge introdusert seg for nye seere.

    • Tar en med foo fighters historikk så blir det vanskelig å se dette som kun kynisk markedsføring. Jeg kan ikke annet enn å tro at dette først og fremst er et uttrykk for Grohls genuine interesse i og glede over og omsorg for unge fans. At han vinner publisitet på å ha denne omsorgen og interessen – ja, det skulle nå bare mangle. Men hadde den ikke vært ekte hadde han vært gjennomskuet for lenge siden.

  2. Da jeg fortsatt var aktiv (amatør)musiker skilte vi mellom å slå på trommer og å spille trommer, eller generelt: slagverk.

    På YouTube er det vesentlig lettere å få oppmerksomhet ved å slå på trommer enn ved å spille dem.

    Svar på denne kommentaren

    • Det går først og fremst på hvorvidt vi vurderer en perkusjonist etter antall slag pr minutt og gjennomsnittlig lydnivå, eller ut fra evnen til å utnytte alle de ulike muligheter som ligger i et gitt perkusjons-instrument. De dynamiske og klangslige muligehtene. Samt, naturligvis, å balansere mellom ulike perkusjons-instrumenter.

      Hvis du vil ha enorm energi-utfoldelse over basstromme, high hat og skarptromme, i ganske primitive rytmer, men med et lydnivå der selv publikum burde bruke høsrselsvern, da finner du mange klipp etter din smak på YouTube.

      De mer raffinerte rytmene, spilt på et større utvalg instrumenter, eller tildels på de samme instrumenter mem ved å utnytte et langt videre spekter av klanglige muligheter, kan vi andre steder se/høre et adskilligh bredere musikalsk spektrun enn bare å det å kunne slå hardere og fortere enn andre.

      Naturligvis kan man sette opp vurderingsskalaer over hvem som er flinkest til å slå hardest og fortest. Etter slike kriterier er det liten tvil om at Nandi scorer høyt. I noen musikkarter er dette det fullstendig altoverskyggende kriteriet.

      I andre musikkarter har perkusjonen en mye mer variert, dynamisk, differensiert rolle med et langt videre spektrum av uttrykk.

      Om du vil ha et konkret eksempel: Lytt til hvordan Pedro Estevan virkelig spiller på slagverket på albumet «Alfabeto» med Rolf Lislevand. Der produserer slagverket musikk på et helt annet nivå enn når det bare hanmres i vei raskest og hardest mulig.

      Kanskje jeg er for kritisk mot en tiårig jentunge som slår ivei så svetten spruter. Jeg nikker overbærende: Ja, i dag er hun
      imponerende flink til å slå trommer. La henne komme tilbake om ti år for å vise oss om hun har lært noe mer enn bare slå fortere og hardere enn andre.

      Det betyr ikke at hun må ha blitt en erstatning for Pedro Estevan eller andre på tilsvarende nivå (uansett musikkstil), men om hun har lært seg å utnytte hele spekteret av hver enkelt trommes muligheter, beherske dynamikken, beherske rytmiske raffinementer. Og, med tiden, beherske mer enn de aller mest elementære perkusjonsinstrumentene.

      Jenta er en flink nybegynner. Som musiker på perkusjonsinstrumenter har hun bare så vidt satt første foten ut på en lang vei hun må gå for å lære å spille på instrumentene sine. Ikke bare slå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.