nrk.no

Hendelsene som definerte YouTube i 2019

Kategorier: Nettkultur & Plattformer

Fotomontasje: Markus Sannes/Shane Dawson/Jimmy Donaldson/Felix Arvid Ulf Kjellberg

Drama, treplanting, og dramatiske forvandlinger er bare noen av stikkordene.

Siden 2010 har YouTube i desember hvert år lansert sin «YouTube Rewind». En video som skal oppsummere året som har gått på YouTube med fete mashups av de største låtene, de største youtuberne og … Will Smith.

Videoen fra 2018 har over 184 millioner avspillinger og 17 millioner tomler ned og har fått tittelen den mest nedstemte videoen på YouTube noensinne.

Rewind har fått mye kritikk for å bare vise det rosenrøde og fine som har skjedd i løpet av året, kun inkludere de familievennlige youtuberne og gi store mainstream stjerner som Will Smith spotlighten.

I denne oppsummeringen har jeg fått hjelp av noen av NRKs egne YouTube-profiler til å oppsummere hva som har preget YouTube-året 2019, på godt og vondt.

Subscribe to PewDiePie: Til april

Det startet med at svenske Felix Arvid Ulf Kjellberg (PewDiePie) fikk ferten av at en indisk kanal var på god vei til å vippe ham av tronen som den største YouTube-kanalen i verden. En tittel PewDiePie har holdt siden 2013.

Det hele henger sammen med utbygging av det indiske mobilnettet, og slik økt bruk av YouTube i verdens nest mest folkerike land.

– Som en del av dette dukket det opp mye «Team Pewds» vs «Team T-Series» fra fansen til de ulike leirene som gikk langt for å promotere kanalene. Det var utrolig mye morsomt som kom ut av det, sier Jørgen Wear, programleder i NRK Nyheter på YouTube.

Det førte til en rekke kreative forslag som blant annet innebar å hacke faksmaskiner til vennegjenger som koordinerte antrekk til Super Bowl.

– Det hele ble som en stor kollektiv kamp blant alle selvstendige innholdsskapere å skulle beholde PewDiePie på toppen av tronen og først nå milepælen på 100.000.000 abonnenter. Jeg synes selv det er en viktig kamp fordi jeg heier på selvstendige innholdsskapere, sier Jonas Lihaug Fredriksen, Programleder i 4ETG.

Kappløppet fortsatte i et halvt år, men fikk en brå slutt da terroristen bak moskéskytingen i Christchurch hadde oppfordret i en direktesending seerne om å abonnere på PewDiePie.

Det fikk Kjellberg til å ta avstand fra det som hadde blitt en populær meme.

James Charles: April – mai

For en som er glad i litt drama, så har det vært mye å ta tak i på YouTube i år, men mest nevneverdig er rabalderet rundt James Charles.

I slutten av april i år gikk en av de første YouTube-guruene, Tati Westbrook, ut på sin kanal med en 43 minutter lang video (nå privat) hvor hun offentlig sluttet sitt vennskap med James Charles. Frem til da hadde de to et tett samarbeid der de frekventerte hverandres kanaler titt og ofte.

Bakgrunnen for videoen var at Westbrook ønsket å ta et oppgjør med at Charles hadde promotert en rivaliserende merkevare til hennes egen Halo Beauty, men hun beskyldte også Charles for å ha brukt sin «fame» til å manipulere unge streite menn til å: «Behave sexually in [his] favour.»

Det startet en masseavfølgelse av James Charles. I løpet av 24 timer mistet han over 1,2 millioner abonnementer på sin kanal. På Twitter trendet #jamescharlesiscancelled og det så mørkt ut for Charles videre karriere.

– Jeg synes det var ganske interessant å følge med på, spesielt hvor raskt internett går fra å elske en person, til å si at karrieren hans er ferdig, for så plutselig tilgi han igjen, sier Martha Leivestad, Programleder i 4ETG.

For som en fønix fra asken la James Charles i midten av mai ut en video på 41 minutter som heter «No More Lies» hvor han forklarer alt, legger frem alle bevis, alle tekstmeldinger og renvasker seg selv.

Videoen har i dag over 48 millioner avspillinger og kanalen hans har nå tatt igjen antall følgere han hadde før hele dette startet.

Murdrocks blir til MUMIE: September – november

En av de mest diskuterte hendelsene på norske YouTube var Markus Sannes dramatiske forvandling fra Murdrocks til MUMIE. Sannes gjorde alle sine videoer private, skiftet navn på kanalen, og lanserte musikkvideoen «Jeg liker ikke barn».

– Jeg fikk nesten litt flashback tilbake til Miley Cyrus på VMA med twerking og sirkuset som fulgte, sier Bahare Viken, som er programleder i NRK Nyhetene på YouTube.

Til sine følgere fortalte Sannes at han var ferdig med YouTube og skulle satse på en musikkarriere.

Kommentarfeltet lurte på om det hadde klikka for han, var dette et PR stunt eller var det faktisk på ekte?

– Han har lenge vært alle barns store favoritt, og det var det som var så rart! sier Viken.

Etter en relativt suksessfull lansering og rebranding publiserte MUMIE en låt til, MAXBO, som fikk varierende tilbakemeldinger. Så ble det stille frem til 15. November.

Da publiserte Sannes videoen «Hva skjedde med meg?» hvor han forklarte hvordan høsten hadde vært og alt han hadde gått igjennom. Der annonserte han at Murdrocks var tilbake igjen og ta MUMIE fortsetter, men på en annen kanal.

– Nå har han gått tilbake på det, og jeg synes det er ganske tøft. Han kunne godt ha gått med hodet hevet og vært sta, sier Victor Sotberg, som er programleder i NRK FlippKlipp, og fortsetter:

– Men når man kjenner at det ikke ble helt riktig likevel, så synes jeg det er kult at han tør å si at det var kanskje litt forhastet, eller at budskapet var kommet ut litt feil. Det står det respekt av, sier Sotberg.

Jeffrey Star og Shane Dawson Paletten: Oktober – november

YouTube preges av korte enkeltstående snutter, men i 2019 var det en syv-parts dokumentarserie som snudde alles hoder. Dokumentarfilmskaperen Shane Dawsons ambisiøse prosjekt handler om en av skjønnhets-YouTubes største stjerner, Jeffrey Stars, og arbeidet med å lage en sminkepalett.

Over ett år utvikler det seg et nært vennskapelig forhold mellom dem, og det hele dokumenteres på en måte som bryter alle kunstens regler (både etisk og sjangermessig) for hva som forventes av en dokumentarer.

Med sine timelange episoder likner resultatet mer på tradisjonell tv enn YouTube, noe som kanskje også gjorde det så minneverdig:

– Selv har jeg ikke varsler på noen kanaler på YouTube, men under denne dokumentaren så måtte jeg sette på varsler slik jeg fikk med meg nye episoder hele tiden, sier Jørgen Wear, programleder i NRK Nyheter på YouTube.

Team Trees: Oktober – desember

Jimmy Donaldson (MrBeast) er et relativt nytt tilskudd til YouTube. Han har tatt internett med storm med videoer som virkelig får det til å kile i klikkefingeren; deriblant «I put 100 million Orbees in my friends backyard», «last to leave the circle wins 10.000$» og «I bought everything in a store – challenge».

I oktober annonserte han en kronerullingskampanje hvor han i samarbeid med Arbor Day Foundation med mål om plante 20.000.000 trær. Hver donert dollar skulle bli et plantet tre.

YouTube-miljøet hev seg på trenden ved å laste opp sine egne videoer og bidro med store pengedonasjoner for å fremme Team Trees. Det hele fikk virkelig fart da Elon Musk hev seg på og donerte hele 1.000.000 dollar.

– Det er veldig mye tull og fjas på internett, og det er bra det, men jeg blir ekstra glad når store aktører med masse følgere velger å gjøre viktige ting, sier Lydia Gieselmann, programleder i Newton.

Når denne artikkelen skrives, har det blitt samlet inn over 20 millioner dollar. Hele Norges Alan Walker står selv oppført med den 15. største donasjonen på 100.001 dollar hvor den siste dollaren ble humoristisk lagt til for å skulle slå MrBeasts egen donasjon på 100.000 dollar. I ettertid donerte MrBeast igjen en sum på 100.002 dollar, for å dermed kunne slå Alan.

Du kan selv se YouTubes egne oppsummering av 2019:

10 kommentarer

    • Det er utrolig mye som har skjedd det siste året, så da vi spurte NRKs YouTube-profiler, ble de spurt om hvilken enkelhendelse/video/trend etc. som de husket aller best (på godt og vondt). Det er jo en gjeng som ser på YouTube mer enn den gjennomsnittlige personen, så det var interessant å høre hva de tenkte.

      Hva husker du aller best fra året som har gått, og hvilke andre ting mener du vi burde hatt med på listen?

    • Navnian Navnesen (svar til Ikke ta det som hat)

      Selv har jeg aldri hørt om Markus Sannes, men det er vel bare naturlig at de også fokuserer på norske youtubere når de skal oppsummere året?

      Det er jo helt klart at de fire andre hendelsene er blant de største. En god oppsummering av året.

      Og din kommentar «youtube er så mye mer enn det» gir jo ikke mening. Om man skal oppsummere noen enkelthendelser så kan man såklart ikke få med alt som er i youtube; så det er totalt irrelevant at youtube er mer enn det.

    • tror personen mente man kan ikke sammenligne verdens største youtuber mot en «liten» norsk en. blir nesten som å sammenligne hund med flodhest. var kanskje også andre hendelser som var større i høst, feks når youtube endrer reglene om hva som var barnevideoer og ikke. synes selv sammenligningen er litt gal, for det skjedde flere større ting en dere hadde med på lista. trur heller ingen over 16 år ser på feks Markus eller Jake Paul før å sammenligne de. men de andre dere nevner på lista har mye større variasjon på alder av seere, just saying. du har et poeng

  1. Det er fint dere velger å fokusere litt på youtube.

    En ny verden av media har oppstått og flere og flere mennesker erstatter nå tradisjonelt media med youtube, twitter og facebook. Det har oppstått et gap mellom folk. Men kjendisene som oppstår i de nye medier blir sett på som kuriositeter av tradisjonelle medier, om de ikke blir ignorert – da er det mye mer spennende med en eller annen fotballspiller ingen har hørt om.

    Ofte virker det som om tradisjonelt media prøver å svartmale sine nye konkurrenter. Og der har NRK stort sett bare valgt å ukritisk gjenfortelle utenlandske artikler, uten å sette seg inn i det, og har derfor vært ganske naive. Nyttige idioter, i begrepets rette betydning.

    Så da er det fint at det finnes en Beta-redaksjon, med sin egen lille youtube-rewind.

    Men jeg håper NRK i fremtiden vil ta litt mer ansvar, og ivareta skattepengene med mer integritet. Ikke alt som står på BBC og CNN kan ukritisk formidles videre, som om det skulle være etablerte sannheter – da blir NRK bare et offer for en agenda de ikke helt forstår.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.