nrk.no

Kjære Disney, la meg slippe å sjøsette piratskuta igjen

Kategori: Kommentar

Disney+ er ikke tilgengelig i Norge. Foto/Montasje: Marius Arnesen / NRKbeta (CC 4.0)
Disney+ er ikke tilgengelig i Norge. Foto/Montasje: Marius Arnesen / NRKbeta (CC 4.0)

Kommentar: Det foregår en krig. En strømmekrig. Noen amerikanske forståsegpåere har til og med gått til det skritt å kalle det for «The Streaming Apocalypse». Det høres i det minste bra, og litt skummelt ut, når man skravler om det på podcast.

Det vi snakker om er selvsagt Disney, Apple, HBO, CBS og alle de andre innholdsprodusentene som nå har våknet og innsett at Netflix lenge har tjent gode penger på deres innhold. Nå vil de ha en større bit av kaka selv, noe som i 2019 betyr at man må trekke innholdet ut av Netflix, og lansere egne strømmetjenester.

Lanseringer i tur og orden

I løpet av de siste ukene har Apple TV+ og Disney+ sett dagens lys. Foreløpig kan vel Apple, i beste fall, sies å være en relativt ubetydelig aktør i denne krigen. Med 7 – syv – TV-serier i folden, er det kanskje ikke så rart at teknologigiganten gir bort årsmedlemskap til tjenesten til alle som kjøper en ny telefon eller AppleTV.

Når så og si samtlige av de syv TV-seriene også får mer eller mindre slakt hos kritikerne, tror jeg med trygghet det er lov å si at Apple TV+ foreløpig er bitte-lille-bror i dette selskapet.

Men en ting skal Apple ha – de er tilgjengelig i Norge.

Apple TV+ lanserer meg kanskje universets slankeste innholdsbeholdning. Foto: Skjermdump Apple TV
Apple+ lanserer meg kanskje universets slankeste innholdsbeholdning. Foto: Skjermdump Apple TV

Hvis Apple er bitte-lille-bror i dette spillet, så må Disney kunne sies å være kjempe-store-bror. I alle fall en slags tvillingbror til Netflix når vi snakket om innholdet. For Disney anno 2019 er vesentlig mer enn Frost, Mikke Mus og han litt creepy gresshoppa som alle ser i jula og synes er så festlig, men som jeg aldri klarer å lære navnet på.

Disney på krigsstien

Disney anno 2019 er en global koloss av et mediekonglomerat som, ut over å drive et lass med fornøyelsesparker, studioer, bygningsfirmaer og tv-kanaler, også eier innholdsmerkevarene Marvel, Star Wars, National Geographics, Pixar og selvsagt Disney.

Det er lett å forstå at disse merkevarene til sammen byr på en god porsjon innhold. 500 filmer, 7500 tv-episoder og 25+ nye egenproduserte tv-serier, for å være helt spesifikk.

Disney+ innehar en god posjon sterke innholdsmerkevarer. Foto: Screenshot Disney+
Disney+ innehar en god posjon sterke innholdsmerkevarer. Foto: Screenshot Disney+

Og det er altså her jeg som forbruker, og en som er i overkant opptatt av TV-serier, kjenner bekymringen melde seg.

For Disney+ finnes ikke i Norge. Det finnes faktisk foreløpig kun i USA, Canada og Nederland. I neste uke blir tjenesten også tilgjengelig i Australia og New Zealand.

Men altså ikke i Norge.

Den 31. mars blir også Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania innlemmet i Disney+-universet.

Men altså ikke Norge.

Disney skriver på sin Twitter-konto at flere land skal lanseres «snart», men på direkte forespørsel nekter Disneys PR-folk for skandinavia å si noe som helst om oss her oppe i nord. Vi vet altså ikke når vi står for tur. Det kan strengt tatt være 31. Mars 2020, til sommeren, eller til jul. Eller kanskje 31. Mars 2021.

Og det er her jeg blir enda mer bekymret.

Globaliseringen har gjort meg til en bortskjemt tv-serie-drittunge

For verden har nå en gang blitt global. Veldig global. Netflix og HBO har sørget for at det i aller høyeste grad gjelder også for TV-serier. Norske forbrukere er blitt koko-bortskjemte.

Når TV-serie-snakkisene starter globalt og nye kjendiser vokser fram via nye TV-serier, forventes det at også vi her oppe i vårt snøbefengete og forblåste kongedømme også får være med på morroa.

Æraen da alle stilltiende aksepterte at en TV-serie hadde “premiere” på NRK eller TV2 et lite kalenderår etter at det var lansert i USA, er definitivt over.

Når Disney nå starter å sakte men sikkert trekke innholdet sitt vekk fra eksisterende tjenester, og innlemme dem i sin egen strømmetjeneste, som store deler av verden ikke har tilgang til, setter det døren på vidåpent gap for framveksten av en ny pirat-runde.

For det er verken betalingsvilje eller teknisk vanskelighetsgrad som gjør at jeg ikke får vært med på Mandalorian-morroa som ble lansert på Disney+ i går.

Det er rett og slett kombinasjonen av at dette ikke finnes tilgjengelig på strømmetjenester i Norge, og min egen voksen-moral som sier at piratkopiering er noe jeg er ferdig med, som gjør at jeg kun kan lese anmeldelsene av Disneys nye storsatsning. For å gni det ekstra inn har for sikkerhets skyld anmeldelsene vært irriterende gode, og selv Nettavisen her hjemme valgte å anmelde første episode. Sikkert for sine amerikanske lesere, eller eventuelt utelukkende for å irritere vettet av alle oss uten tilgang.

Ikke alle er som Erlend Loe

Jeg har også litt lite trua på at Mandalorian-regissør Jon Favreau er like raus som Erlend Loe i sin tid var med “Kampen for tilværelsen”, selv om det selvsagt hadde vært svært hyggelig.

Jeg krysser derfor fingrene hard for at Disneys «…more to be announced soon» betyr «så-snart-som-overhode-mulig». Så er det jo selvsagt lov å håpe at resten av landets piratskuter fortsatt blir stående i tørrdokk, selv om jeg har mine tvil.

For det tok etter sigende kun tre timer fra Disney+ var lansert til det var tilgjengelig for piratnedlasting rundt om på ulike torrent-nettsider. Så teknologien og økosystemet for den slags lever fortsatt i beste velgående.

Skaper Disney en ny «Game of Thrones» med Mandalorian, eller en av sine andre serier, har jeg vanskelig for å tro at TV-serie-bortskjemte nordmenn vil nøye seg med å lese anmeldelsene på sosiale medier…

41 kommentarer

  1. Sikker på hvilket år vi er i:

    «Vi vet altså ikke når vi står for tur. Det kan strengt tatt være 31. Mars 2019, til sommeren, eller til jul. Eller kanskje 31. Mars 2020.»

    Må nok øke årstallene med 1 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Så lenge streamingtjenestene velger å konkurrere på innhold, ikke kvalitet eller andre smarte valg, kommer jeg til å piratkopiere. Jeg betaler gjerne hvis jeg kan velge mellom et utvalg tilbydere der alle har omtrent alt jeg er ute etter, uten forsinkelser. Klarer de ikke dette, leverer de en dårligere brukeropplevelse enn hva piratfolket klarer, og da velger jeg skuta. Ship O’hoi!

    • Den over skulle ikke være ett svar til Jostein, men generell kommentar. Man kan tydeligvis ikke slette eller redigere innlegg i NRK Beta…

  2. Pirat Piratesen

    Musikkopiering ble tilnærmet utslettet av Spotify, den startet opp igjen med Tidal/hva-enn-annet de heter nå.

    Serie/film-kopieringen ble tilnærmet utslettet i USA av NetFlix, men holdt seg gående i andre land pga dårlig innhold.

    Når HBO ble en greie, så gikk piratkopieringa opp igjen.

    De grådige bakmennene må fatte at INGEN forbruker kommer til å holde seg til en tjeneste, og ei heller vil de kjøpe alle.

    Det ender med at man byttelåner innlogging til hverandre som en «mellomløsning», eller rett ut bare blir pirat – hvor ble vinninga av?

    På ett eller annet tidspunkt må folk innse at smertegrensen ligger ett sted mellom 150-200 TOTALT per «innhold» for de fleste – den er ikke på rundt en tusenlapp for å dekke film/musikk/tv-serier.
    (Netflix, HBO, Disney+, Viaplay, TV2Sumo + Spotify, Tidal + Amazon Audible, Storytel)

    Men vi ser det på flere ting nå også, VG+, DB Pluss, Aller-ID, og hva enn annet av nyhetsbetalingssider.
    Er det en fordel om forbrukere leser alt fra ETT mediekonsern, og ikke leser fra ett annet? Hva gjør det med nye aviser som lanseres utenfor det konsernet? Vil man som forbruker gidde å betale 50 kroner for en ny «up-and-coming» avis, eller vil man heller betale 79 for 15 aviser i ett konsern?

    Hvor i søkke er konkurransetilsynet?
    Og kanskje digitaliseringsministeren vår skal slutte å synes at «Blokkjede er kult» og begynne å se at det kanskje kan være greit å hvertfall late som om han gjør noe?

    Svar på denne kommentaren

  3. «Når så og si samtlige av de syv TV-seriene også får mer eller mindre slakt hos kritikerne» – Det er altså minus NRK sin egen anmedelse av The Morning Show, som fikk terningkast 5.

    Personlig syns jeg det jeg har sett på Apple TV+ har vært av høy kvalitet.

    Svar på denne kommentaren

    • Helle (svar til Ola)

      Apples tv-serier fikk svært gode kritikker de fleste steder. Spesielt «The Morning Show og romfartserien. Jeg elsker førstnevnte, har ikke sett sistnevnte.

      Men kan man ikke bare opprette en bruker med USA adresse, feks adressen til de som videresender pakker til Norge for folk som kjøper fra Amerikanskje nettbutikker? (Det gjorde jeg for å få amerikanske Netflix med større og nyere innhold), og vpn, da er det attpåtil billigere i dollar enn i Europa.

    • Nei, med Apple TV+ er alt tilgjengelig uansett hvor i verden du bor. Dette er fordi seriene ikke er kjøpt opp, men laget fra start. Derav også mindre innhold.

  4. Håper virkelig dette er siste året jeg må kløne med DVDer for å få Disney-jul på TVen. Disney+ blir neppe en helårsgreie for min del, men desember er definitivt tiden for den tjenesten!

    Svar på denne kommentaren

    • «Kløne med DVDer» – er ikke det å legge skiva i spilleren og trykke på startknappen?

      Nå skal jeg riktignok medgi at det første jeg gjør når jeg får en ny DVD/BD i hus er å kopiere den over på PCens harddisk. På lyd-siden brukte jeg altfor mye tid til å lete fram og tilbake i CD-hyllene etter ulike innspillinger, og det smittet over på film-siden. Dessuten har jeg alle nedlastinger (først og fremst fra NRK) og det jeg har kjøpt på skive på samme sted.

      Jeg bruker ikke strime-tjenester. Kanskje det har blitt bedre nå, men for noen år siden var det stadig slik at når filmer ble tatt ut av utvalget, kunne jeg smilende glede meg over at jeg fortstatt hadde filmen tilgjengelig i min DVD/BD-hylle.

      Jeg er nemlig sånn av hvis en film ikke er verd tiden min for å se flere ganger, da er den heller ikke verd å se én gang. Tenk på det som musikk: Hvis du er «ferdig» med et musikkstykke så snart du har hørt avslutning-akkordene, da det ingen grunn til å høre den samme musikken på nytt… Da er det ganske klein musikk. Film er likedan. Er filmen så god at jeg vil se den både to og tre ganger til, da er den verd plassen i bokhylla mi.

      En annen side, både når det gjelder musikk og film: Har du så sær smak som meg, da skjer det igjen og igjen at du spør dine bekjente om filmen/musikken finnes på den ene eller den andre strime-tjenesten, og resultatet er nedslående. Minst halvparten av filmene, og to tredeler av musikken jeg spiller, er ikke tilstrekkelig populære (og nye) til at de tilbys på striming-tjenester – og det permanent.

      Og nok et argument: Jeg vil ikke ha verken min musikk- eller film-smak kartlagt, verken av kommersielle, politiske eller andre interesser. Jeg vil se de filmer jeg ønsker å se uten at noen utenfor husets fire vegger skal trekke sine egne konklusjoner om min personlighet ut fra det! Siste «Folkeopplysningen», om «sosiale Mehdi» (https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2019/KMTE50000219), er verd tiden for å bli skremt…

  5. Sindre Gudbrandsen

    Disney eier også ESPN som har mange bra dokumentarer, 20th Century Fox med en gigantisk katalog av filmer, Fox Searchlight som år etter år vinner Oscar for beste film, Fox 2000 med mange filmer for tenårings jenter, BlueSky som blant annet har Istid filmene. Touchstone og Hollywood Pictures som var store på 80 og 90 tallet. De eier også FX/FXX som bak HBO kanskje har laget de beste seriene det siste 10 året, Fox som har laget sykt mange serier, med klassikere som The Simpsons, Futurama, King of the Hill, Family Guy, Bobs Burgers, American Dad, The X-Files, 24, House MD ++++. De eier ABC som også har 100-vis av serier som Modern Family, Greys Anatomy, Desperate Housewives, Castle, The Goldbergs, The Middle ++++, Freeform som lager serier for tenåringer, A&E som har såpeserier for damer og doku serier for men. De eier Fox Kids/Jetix som dominerte når jeg vokste opp på 90-tallet/tidlig 00, de eier Hulu som har laget The Handmaids Tale blant annet. Og så mye mer. Biblioteket de har er helt enormt er så mange serie og filmer av alle slag fra alle TV kanalene og studioene de eier at der er vanskelig å forstå.

    Forhåpentligvis blir Disney +/Hulu en og samme platform her til lands, alt under et tak og ikke to separate plattformer slik de har i statene.

    Svar på denne kommentaren

  6. Per Ståle Rødal

    Kjenner det rykker i pirat-trefoten min igjen etter å ha vært en landkrabbe gjennom mange år med lettvint streaming fra en liten håndfull distributører. Grunnen til det er at nå begynner det å bli for mange aktører på markedet og jeg er IKKE villig til å legge ut mere penger for å få samme mengde innhold jeg har fått nytt før.

    I dette tilfellet så er økt konkurranse ikke i fordel til kunden. Yohoho Shiver me timbers.

    Svar på denne kommentaren

  7. Den samme frustrasjonen har jeg kjent på i mange år nå, med den britiske TV-giganten BBC.
    Etter å ha bodd i England i mange år var det så vanskelig å gi slipp på BBC iPlayer at jeg til slutt fant en måte å få tilgang.

    Som du selv sier, her er det ikke betalingsviljen det står på, (insert ‘Shut up and take my money’ meme), men gigantens egen mangel på helhetstenkning og teknologisk fremgang.

    Jeg skjønner at for BBC er ting på et litt annet plan, fordi de er finansiert av det britiske folket gjennom kringkastingsavgift, noe som kompliserer en kommersialisering av innholdet. På den annen side har de klart det med diverse podcaster osv.

    Jeg mistenker sterkt at her ligger først og fremst liten vilje til å ta kampen med lover, regler og tradisjon, bak.

    Svar på denne kommentaren

  8. Eivind Nordengen

    Hvis man likevel greier å skaffe seg tilgang (noe som går fint med VPN og amerikansk PayPal-konto), vil man oppdage at de tilbyr norske undertekster på eks Mandalorian. Det må vel kanskje bety at Norge ligger i planene om ikke alt for lenge.

    Svar på denne kommentaren

  9. Vel, jeg ser i kalenderen min at det er slutten på 2019 nå, og da er de eneste grunnene til at man ikke kan kjøre global lansering så godt som eliminert.

    Opphavsrettigheter? Burde ikke være ett problem siden det kun er Disney innhold på kanalen, afaik.

    Båndbredde og server kapasitet? Hehe, ref. 2019 så er ikke det ett problem lengre.

    Så hva er da årsaken? Jo det er nok samme gamle problemet som man har slitt med siden kvelden før tidenes morgen. Gamle gubber som sitter med gamle teorier om at man tjener mer penger på en strategi om lansering land for land, og at det gir bedre «oppfølgning». Dette var nok en sannhet på den tiden da man distribuerte filmer på «Master ruller» som veide 15 kg og man måtte bytte rull 3-4 ganger pr film.

    Men den tiden er over, og jeg kjenner at jeg blir skikkelig forbannet på Disney som gjør slikt tull. Så forbannet at det frister stort å seede Mandalorian på max slik at alle som har muligheten til det kan få lastet den ned og sett den uten å betale Disney fem flate øre.

    Tror dinosaurene hadde dødd ut uavhengig av den kometen. Det ser vi tydelig på «dinosaurene» i mediabransjen den dag idag.

    Svar på denne kommentaren

  10. Disney+ greier ikke engang å tilby kino-versjonen av Star Wars.

    Det er vel problemet med alle disse Director’s Cut, Final Cut (Exorcist, Blade Runner osv) strømmetjenestene tilbyr bare en, og sannsynligvis den siste. Får holde meg til DVD

    Svar på denne kommentaren

    • DVD, trodde ikke folk kjøpte DVD lengre engang. Strømme tjenester har uansett en raskere tilgang på serier enn å vente til de kommer på Blu Ray, DVD =)

    • Trond Michelsen (svar til Joss Strand)

      Med unntak av piratene, er det nok ingen som «greier» å levere den originale kinoversjonen av Star Wars-filmene. I hvert fall så lenge George Lucas er i live. Så, det er litt urettferdig å gi Disney skylden for dette, synes jeg.

  11. Det går ikke an å gjøre annet enn å le. Å snakke om hva som er tilgjengelig hvor, i 2019, er bare til å gremmes av. Det er så håpløst bakstreversk at kun en dinosaur som disney kan tro at det er en god idé. Eller i det hele tatt noe som er akseptabelt å gjøre. Vi har internett. Ingen bryr seg. Eller det vil si, en del vil nok bli provosert og sette disney+ på hatlisten sin, selv om det er en filleting og barely an inconvenience. En strømmetjeneste man ikke trenger å vurdere om man skal kjøpe tilgang til. Sånt driver vi bare ikke med lenger disney.

    Svar på denne kommentaren

  12. Kan dere også ta opp i en artikkel hvordan innholdsleverandørene pusher DRM for å diktere hvordan innholdet deres konsumeres? Selv om Disney+ skulle blitt lansert i Norge nå ville jeg ikke kunne brukt tjenesten på noen av Linux-maskinene mine. Ikke fordi de ikke er teknisk kapable til det, de er mer enn kraftige nok og har alle de nødvendige videokodekene, men Disney+ krever Widevine level 1 DRM som kun er tilgjengelig på en svært begrenset kombinasjon av program- og maskinvare. Netflix bruker også Widevine level 1 DRM til å begrense tilgangen til 4k-strømming mens den mindre strikte Widevine level 3 DRM brukes til 720p/1080p. Den eneste måten jeg kan få sett innholdet jeg ønsker på plattformene jeg ønsker å bruke er å piratkopiere eller gå den ekstremt tungvinte veien via en enhet med riktig DRM og et capture card.

    Svar på denne kommentaren

  13. Trond Michelsen

    Det som er litt merkelig, er at Disney, da de presenterte tjenesten tidligere i år, sa at tjenesten skal rulles ut i hele vest-europa innen utgangen av 1. kvartal 2020, altså senest 31. mars. Nå har jo planer en lei tendens til å endre seg, og de kan jo også være forsinket. Men, jeg synes det er litt bekymringsfullt at de første lanseringsdatoene de avslører er på det som skulle være den siste dagen i utrullingsperioden.

    Svar på denne kommentaren

  14. Elsker Mandalorian.
    Er uten tvil årets serie, og jeg sitter og skjælver som en desperat narkis på vent til neste lørdag morgen.
    Heldigvis så finnes det piratsider ute som har bedre løsninger enne både Netflix og d+.

    Har også sett morning show og see fra aple, men syns rett og slett det var kjedelig. Fine bilder i see, men dett var dett.

    Kommer jeg til å abonnere på d+ ja, så lenge vi får samme tilgang som i USA.
    Men Netflix er sagt opp for lenge siden.

    Svar på denne kommentaren

    • Odd Rune (svar til Eirik)

      Den er litt for treg til å få noe sånt stempel enda synes jeg. For All Mankind derimot, den er fantastisk!

  15. Jeg har ikke noe spesielt forhold til seriene på Apple. Ikke sett noen av de. Men vil bare påpeke at kritikere ikke har peiling. Det ser man gang på gang. Når publikum elsker noe, får det dårlige kritikker. Når kritikerne elsker noe, hater publikum det. Slik er det i alle fall veldig ofte.

    Når det gjelder piratskuta er det mange kapteiner som er på vei ut til havs igjen 🙂

    Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hva heter Disneys nye TV-tjeneste

Hvilke land lanseres Disney+ i først?

Disney+ nye storsatsning heter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.