nrk.no

Det pågår en forbrukerfiendtlig kamp mot retten til å reparere det du eier

Kategorier: Kommentar & Mobil

Spesielt mobiltelefoner har blitt vanskeligere å reparere. Foto: Eirik Solheim / NRK

Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

Kommentar: Beholder du mobiltelefonen din lenger sparer du både lommebok og miljø. Men batterilevetiden ryker fort, skjermen blir knust, og knapper løsner. Hva gjør vi da?

Kjøper nytt selvfølgelig!

For produsentene er det langt mer lukrativt å selge oss nye og dyre smarttelefoner, enn å reparere en ett år gammel mobil.

Over flere år har det blitt vanskeligere å reparere produktene vi kjøper, og det er spesielt frobrukerelektronikk som er verstingen.

Det første produsentene gjorde var å bytte ut de vanlige skruene med spesialskruer det nesten er umulig å få verktøy til. Så begynte de med lim på spesialskruene. I dag er det slik at mange produkter bare er limt sammen, og dermed umulig å åpne.

Kampen om din rett til å reparere

Jeg er ikke alene om å være oppgitt over denne trenden: Politikere og forbrukerorganisasjoner har retten til å reparere stadig oftere oppe til diskusjon. I USA kalles det enkelt og greit «the right to repair» og har spredd seg fra bilindustrien der det måtte egne lover til for å sikre at forbrukerne fikk frihet til å reparere bilen på hvilket som helst verksted.

Den norske mobilreperatøren Henrik Huseby tapte etter to runder i retten mot Apple, som mener han har brukt ulovlige reservedeler og brutt med deres merkevare. Huseby mener dommen viser at Apple har et jerngrep om markedet og hindrer fri konkurranse.

Innmaten i en iPhone. Foto: Tyler Lastovich (public domain)

Hvordan stopper de deg?

Kan du ikke uansett bare sette igang å reparere da? Eller gå til det rimeligste verkstedet? I tillegg til å lage produkter som rent fysisk er vanskelig å reparere så sper produsentene på med andre hinder.

Det kan være vanskelig eller umulig å få tak i reservedeler, de opererer med mangelfull informasjon og nesten aldri reparasjonsmanualer. Og de har i noen tilfeller prøvd seg på elektronisk sikring av produkter slik at dingsen låser seg eller mister funksjoner dersom den har vært åpnet eller forsøkt reparert.

Slikt er både forbrukerfientlig og miljøfientlig.

Hva sier produsentene selv?

Produsentene har selv flere forklaringer på hvorfor du ikke skal få lov å reparere det du eier. Noen er bedre enn andre. La oss gå igjennom dem:

Fysisk sikkerhet
For mobiltelefoner er det batteriet som er hovedproblemet. Lithiumbatterier er hissige saker. Åpner du telefonen din på feil måte kan batteriet bli skadet og i verste fall gå opp i røyk. Du kan skade deg selv under reparasjonen eller ende i farligere situasjoner om telefonen tar fyr og antenner annet materiell.

Datasikkerhet
Produsentene argumenterer også for at det kan bli enklere for uvedkommende å bryte seg inn i telefonen dersom den er lett å plukke fra hverandre. Eller at reparatører med uærlige hensikter kan legge inn usikre komponenter.

Fysisk kvalitet
Det er bra at flere og flere telefoner er vanntette, men det setter også høyere krav til dem som skal reparere. Det krever pakninger og forseglinger som må på plass på riktig måte om telefonen skal være like vanntett etter en reparasjon.

Mindre og mer avanserte deler
Ta for eksempel skjermen på en mobiltelefon. Til å begynne med besto den av flere deler. Et beskyttelsesglass og så selve skjermen. Men med tynnere telefoner, skjermer som går helt ut i kanten og mer avansert berøringselektronikk har dette blitt en og samme del. Du kan ikke lengre bare bytte glasset når det knuses. Du må bytte hele skjermen. Da blir det mye dyrere.

Det er ikke lett, men det er mulig å reparere en mobiltelefon. Foto: Ingvild Eide / NRK

Jeg forstår argumentene som handler om å ivareta sikkerhet og kvalitet. For produkter der feil kan føre til alvorlig skade setter staten krav til både utdanning av personell og godkjenning av verksted. To eksempler er krav til utdannelse for elektrikere og Vegvesenets system for godkjenning av bilverksted.

Men for mobilbransjen er både frykten for skader og brudd på sikkerhet overdrevet. Vi har mange eksempler på telefoner der det har vært både trygt og enkelt å bytte batteri. Et eksempel er Fairphone som er en fullt brukbar telefon som du selv kan plukke fra hverandre og bytte deler i.

Avanserte klokker har lenge vært vanntette, men kan likevel stort sett repareres hos hvilken som helst urmaker.

Med så mange teknikker for å gjøre det vanskelig for oss å reparere opprettholdes et forbruk som ikke er bærekraftig. Mobiltelefoner inneholder miljøgifter og begrensede ressurser. Vi må bruke dem lenger, reparere og til slutt resirkulere når de ender sin livssyklus.

Hva kan produsentene gjøre?

De vet at batteriet i en telefon blir dårligere over tid. Da bør de etterstrebe å konstruere telefonene slik at det ikke blir dyrt å bytte batteriet.

De vet også at skjermen er et svakt punkt og svært kostbar å bytte. Noen leverandører har tatt dette på alvor og leverer telefonen ferdig med beskyttelsesglass. Dette burde flere produsenter gjøre.

Dessuten kan de se på selve konstruksjonen og lytte til forbrukerne. I stedet for å skryte av at de har klart å lage telefonen en halv millimeter tynnere kunne de ha vært ærlige og sagt at denne telefonen er nå en millimeter tykkere, for at du enkelt og rimelig skal kunne bytte både skjerm og batteri.

Hva kan du gjøre selv?

I løpet av de 15 siste årene har mobiltelefonen blitt et av våre viktigste verktøy. Vi er villige til å bruke mye penger på den og vi kjøper ny for å hele tiden ha det beste. Men vi kan ikke fortsette slik. Det er ikke bærekraftig. Heldigvis viser tall fra elektronikkbransjen at vi beholder telefonene våre lengre nå enn før. Blir det billigere å reparere kan vi beholde dem enda lengre.

Ytelsesforskjellene mellom leverandører blir også mindre. Så som forbruker kan du da i større grad ta reparasjonsmuligheter med som en faktor når du kjøper telefon.

Bruk beskyttelsesglass på skjermen og gjerne deksel på selve telefonen. Sjekk om det finnes en ordning for resirkulering eller innbytte for din gamle telefon.

Og så kan du prøve å huske tilbake til det marerittet det var med overføring av passord og alt annet sist gang du byttet telefon. Det er i seg selv verd en artikkel, men kanskje det hjelper på avgjørelsen med å beholde telefonen du har litt til.

73 kommentarer

  1. «Og så kan du prøve å huske tilbake til det marerittet det var med overføring av passord og alt annet sist gang du byttet telefon.»

    Byttet telefon på mandag, husker det veldig godt, etter restore fra backup var det vel to-tre apper som måtte manuelt aktiveres (OTP generatorer hovedsaklig). Rimelig smooth, dessverre(?) ikke en faktor som får meg til å unngå å kjøpe nytt.

    Ellers en fin artikkel, det går bare feil vei nå, iPhonene mine er jo i praksis umulig å selvreparere.

    Svar på denne kommentaren

    • Samme her. Da jeg byttet telefon var ALT tilbake på plass etter å ha gjenopprettet en enkel sikkerhetskopi av den gamle telefonen. Å bytte telefon har aldri vært mer lettvint mener jeg.

    • Finn Røsland (svar til DenisB)

      Einig. Bytte av telefon er ikke noko problem om du har litt kontroll over passord og slikt frå før av. Momsfritak på reparasjonar (elektronikk, sko, klede etc) kan vera eit bra tiltak, men ellers må bransjen stimulerast til å kjempa om dei miljø- og teknologibevisste kundane.

    • Byttet fra iPhone til Samsung for noen år siden, det var et mareritt å overføre kontakter. Fikk hjelp av en velvillig informatikkstudent, heldigvis, men uten den hjelpen er det ikke snakk om at jeg hadde fått det til. Sist gang jeg byttet holdt jeg meg til Samsung og da gikk det mye enklere. Men synes fortsatt det er altfor dyrt med ny telefon og skulle gjerne sett at det var enklere å fikse dem.

    • Mikkel (svar til DenisB)

      Det er fordi den som styrer grunnkomponentene i mobilOS’et ditt har gjort det sømløst for å holde deg mest mulig inne i sin verden.
      Det kalles Vendor Lock-In, og er ett annet forbrukerproblem.

    • Lars Åm (svar til DenisB)

      At det er lett å sette opp en ny telefon, er fordi produsenten tar seg av back up for deg. Bytter du, så er du overlatt til deg selv.
      Så dette er jo et av virkelidlene for å holde deg lojal til det merket du har.
      Forsøk å gå fra iPhone til Huawei f.eks. da har du et annet scenario.

    • Willy T. Koch (svar til DenisB)

      Bytt fra Google Authenticator til Authy! Det er kjedelig å sette opp OTP på nytt, men med Authy så har man støtte for kryptert backup.

  2. Pussig nok hørte jeg dette med «så tynne at de er helt j*** å reparere» da jeg var gutt, for 40-50 år siden. Da gjaldt det B&O stereoutstyr, tynne «planker» i et lekkert design (slett ikke uten fellestrekk med dagens i-mote), med komponenter og kabler pakket så tett at du nesten måtte være merkeverksted for å klare å holde orden på det…

    De første ikke-reparerbare produktene var brødristere – også det opp mot førti år siden. Prisen på en ny brødrister var kanskje en halvtimes lønn for en fagmann – han fikk neppe fikset den gamle på en halv time. I dag er mye elektronikk i samme klasse.

    Jeg gav nylig en vaskemaskin fri. Den har virket feilfritt i ti år. Etter lukten å dømme kan det være én enkelt elektrolytt-kondensator som har fått gjennomslag og må byttes. Å få maskinen til verksted og få en kvalifisert reparatør til å fikse den ville trolig koste halvparten av en ny maskin. Jeg kjøpte en ny. Treffer jeg en «Petter Smart» (uten rette autorisasjoner, derfor ulovlig) som kan skifte kondensatoren, kan jeg beholde maskinen som «reservemaskin» i kjeller-kjøkkenet. Foreløpig står den død, fordi «lovlig» reparasjon ikke er kosteffektivt.

    Jeg har selv brukt mye energi på å prøve å bevare verdier, men ser stadig oftere at det er «å spare på skillingen men la daleren gå». Ikke bare økonomisk: Da jeg pensjonerte en 21 år gammel bil (og erstattet med en ny i samme klasse) reduserte jeg drivstoff-forbruket med 1/3, reduserte forurensingen til en brøkdel, reduserte støyen til en brøkdel og øket sikkerheten på en rekke felter.

    Bevaring og vedlikehold er viktig, men bare til en viss grense. Grensen har udiskutabelt blitt flyttet ganske betydelig de siste to generasjoner – men det kom ikke med mobiltelefoner! Den vesentlige endringen er at vi ikke snakker om brødristere til 400 kr men en iPhone til 12.000.

    Da har vi en annen side: Ingen skjemmes over å riste brød i et appparat til 400 kr, selv om det finnes prestisjemerker til det tidobbelte. Markedsdføringen har ført til at vi skjemmes over å gå rundt med en fem år gammel iPhone. Det er det store problemet! En relativt liten andel iPhones blir lagt til siden fordi batteriet er dårlig eller glasset knust. De aller, aller fleste får fyken fordi eieren vil ha en nyere modell. Eller … Vil vise seg fram med en ny modell.

    At du ikke får skiftet batteri, glass eller whatever, et et kjempegodt påskudd for at du «må» kjøpe en ny iPhone. Selvsagt spekulerer leverandøren i dette, men reelt står selger og kunde på samme side. En fint liten andel av kundene streber etter muligheten for å fortsette å bruke sin fem år gamle iPhone!

    På dette markedet ser jeg krokodilletårene trille i strie strømmer. De som gråter over at deres gamle iPhone må ta kvelden ville neppe kjøpt iPhone i utgangspunktet! (Vel, det kan finnes en og annen, men de kan telles på ganske få fingre!)

    Ikke-reparerbarhet og ikke-oppgraderbarhet er et reelt problem, fra et miljø-synspunkt. Men skal det gjøres noe med det, får du adskillig større suksess på felter der ikke «folk flest» med trist blikk erklærer at «Jeg ble jo nødt til å kjøpe meg den nyeste modellen iPhone til fjorten tusen kroner, siden det å fikse den gamle ville koste rundt to tusen kroner!»

    Svar på denne kommentaren

    • Erik Hansen (svar til keal)

      Jeg bruker fakisk nå en «eldgammel» iPhone 4 som fungerer tekninsk sett like bra som den var ny. Problemet er at alt apper krever nyere operativsystem og det går ikke å installere nyere OS så ingenting virker på telefonen lenger… Samme problemet er på min gamle Mini Mac. Apple har for vane å ødelegge sine egne produkter gjennom oppdateringer som gjør gamle maskiner ubrukelig.

    • Thomas R (svar til keal)

      Jeg blir også irritert på Apple som dropper support for eldre enheter med sine stadige oppdateringer.

      …men det er på en måte like ille at de mindre telefonene ikke lenger er til salgs.

      Jeg bruker en SE, som er en oppgradert iPhone 5. Perfekt størrelse for meg og mine hender (og lommer). Men nå skal det kun lages større og tynnere… Til tre ganger prisen…

    • Nokia og senere Microsofts telefoner var forbrukervennlige. Kunne åpnes uten skruer og det meste kunne byttes uten at man måtte til verksted. Men fra desember er det dessverre slutt på programvareoppdateringene. I stedet løp alle etter Android og iOS

    • Simon Simonsen (svar til Knutern)

      Som hva da, med samme funksjonalitet? Har enda til gode å se annet enn dumme Nokiaer eller Android-telefoner som selges over disk i Norge. Ikke BlackBerry engang. For oss med litt fokus på privatliv er det mao. ikke mange alternativer, med mindre man vil inn og fikle med diverse custom-OS, noe jeg verken er teknisk kompetent eller paranoid nok til å gjøre.

      tomsguide.com/us/android-privacy-vs-iphone,news-27856.html

      Vil helst ha telefonen min levert fra noen som bare lager telefoner (Apple lager fysiske produkter hovedsakelig) og ikke lever av å samle data (som Google jo gjør). Og jeg er forresten ikke kriminell engang!

  3. De store mobil merkene har i alt for lang tid kunne kjøre sitt eget, forbruker u-vennlige løp! Jeg sjekket Tech .no siste gang jeg skulle ha ny mobil (i sommer), og fant en modell som fikk svært god omtale, med d 128 GB. Til 2.800 kr. Sjekk det ut før du kjøper mobil til fire ganger den prisen. Det lønner seg! 😊👍

    Svar på denne kommentaren

    • Stig Vidar (svar til Arild)

      Er den nyere enn 5 år så kan du reklamere ovenfor selger. Har selv gjort det for et annet produkt som «mistet» funksjonalitet.

    • Jørgen Jensen (svar til Arild)

      Har samme problemet. Utrolig irriterende at de i praksis ødelegger min fullt brukbare pulsklokke fordi de ikke gidder å programmere inn funksjonalitet på den nye fancy plattformen sin…

  4. «Avanserte klokker har lenge vært vanntette, men kan likevel stort sett repareres hos hvilken som helst urmaker.»

    Nå er jo urmakere utdannede fagfolk med riktig og dyrt utstyr da, med mindre du regner med nøkkelfilere, elektronikkselgere og folk som bare selger klokker.

    Saken er god, men ikke sammenlikningen.

    Svar på denne kommentaren

    • Per Sand (svar til Kari)

      Nå er det vel svært få urmakerbutikker som faktisk har urmaker. Det finnes 2 lærlingeplasser i faget, altså er det «ingen» urmakerutsalg som er urmaker (urmakerfaget er på verneliste). Derfor kan vel sammenlikningen sies å være gyldig, det sitter en klokkereparatør hos urmakerutsalget, ikke en urmaker.

    • Joda, urmarkere er velutdannede fagfolk, men det har du også på (gode) elektronikk-verksteder. Problemet med iPhone er at de ikke tillater at selv høykvalifiserte folk reparerer iDingser (med mindre de blir merkeverksteder fullstendig under deres kontroll). Du får ikke lov til å kjøpe verktøyene, reservedelene, whatever.

      Sammenlign med bil: Selv om produsenten ikke lenger kan levere reservedeler, kan du gå til en bilopphugger og (med litt hell) finne de brukt-delene du trenger. Det finnes iPhone-«høggere» også, men Apple går til rettssak mot høggerne – og vinner saken. Også i utlandet. Hvis f.eks. Volvo gikk til sak mot høggere som solgte brukte reservedeler til Volvo, og nektet å selge nye originaldeler til annet enn dere egne merkeverksteder, da ville du hatt en tilsvarende situasjon.

  5. Andreas Øvstebø

    I tillegg til at det er et globalt problem at dingsene blir «umulige» å reparere fra produsentenes side har vi her i Norge et annet problem:

    Det er for dyrt å reparere i forhold til prisen på et nytt eller pent brukt eksemplar. Det har med lønnsnivået til mekaniker/elektroniker å gjøre, men jeg synes ikke løsningen er at de må ned i lønn. I stedet mener jeg man burde innført en tilleggsavgift på forbrukerelektronikk som ene og alene skal gå til å subsidiere reparasjon av slike artikler, slik at det faktisk kan lønne seg å reparere også for de med ti tommeltotter.

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg synes ikke det er vanskelig å bytte komponenter på iPhonene våre. Du må være litt tålmodig — men du finner steg-for-steg-veiledninger på iFixIt sin nettside.

    Komponentene kjøper jeg på Aliexpress (140 kroner for en iPhone 7 skjerm, 100 kroner for et batteri — inklusiv frakt).

    Datteren min på 15 har skiftet skjerm 2 ganger selv.

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas R (svar til Simon)

      Kjenner et par som reparerer iPhone og iPad; De har utfordringer med å få tak i originale deler. Og uten disse, så risikerer man at telefonen ikke fungerer skikkelig. F.eks. er ødelagt knapp nok til å blokkere oppdateringer på iPhone 5S, og ny vil ikke fungere.

    • Casper (svar til Simon)

      Selv bytter jeg det som skulle være på telefonen, har en iPhone 8 jeg har byttet batteri skjerm og ramme. Får riktig nok ikke tak i originale deler til iPhone, men kan finne høykvalitets aftermarket eller refurbished originale deler på fks, etradesypply, union repair. Verktøy og guides finnes lett på nett

  7. Apple vant i saken mot Henrik Huseby fordi det ble vist i retten at varene han importerte inneholdt deler som hadde Apple logoer og strekkoder som ikke ble påført av Apple selv.

    Å stoppe import av deler som fremstår som originale, men ikke er det, er helt innafor. Dette har ikke noe med retten til å reparere å gjøre.

    Svar på denne kommentaren

  8. Jeg kjøpt iphone 5S
    I siste dager-Fungere ikke med volte 4G
    6000kr i 2014 !!
    Oki så snart kommer 5G?
    Og Nokia jobber på 6G?
    Og nå de sier jeg må kjøp en ny mobil
    HELL NO!
    Vaskemaskin : 2000 kr kjører for 10 år nå—og kanskje 20 år!
    Vi har klimakrisis.
    Produsentene er kriminal

    Svar på denne kommentaren

    • Azalea G (svar til Raj Alo)

      Helt enig!
      Jeg kjøpte CAT S40 på nettet fra XXL i april 2017-modell
      kr.2000,-

      Begynte å skru seg av selv.
      2 turer til byen fikk jeg to proffe måter å «tvinge» den åpen på.
      En uke etter låste den seg – for godt??

      Levert til en jeg kjenner som reparerer profesjonelt. Hvis han ikke klarer det, tror jeg ingen klarer…

      Dårlig av produsenten.

      OBS! XXL-butikker reparerer IKKE telefonen – de har ingen avtale med noen heller (for denne mobilen i alle fall).
      De begynte å si at «kan hende hadde jeg vært uforsiktig med mobilen». Jeg har vært forsiktig hele tiden. Pluss at dette merket selges som «tåler alt». Kjøpte den fordi de sier at den tåler alt av slag og vannsprut.

      Dårlig av forhandleren i Norge
      Bright Star

    • Nicolai L (svar til Raj Alo)

      @Azalea G – når den begynner å slå seg av kan du gå tilbake til butikken og få den reparert gratis på garantien. Hvis ikke de kan reparere eller gi deg ny så må butikken gi deg pengene tilbake.

  9. Jeg synes det er vel så ille at vi indirekte presses til å ha smarttelefon alle som en. Jeg ønsker ikke ha det av forskjellige grunner og bruker en gammel type tastetelefon som også faktisk fungerer uten å trenge service så ofte. Men stadig oftere er jeg i situasjoner der det forventes at man har en slik telefon f.eks for å gjennomføre betaling via VIPPS osv. Det er apper for altmulig fra parkering til kjøp av bussbillett, og har man ikke en slik telefon må man betale mer for billetten eller i visse fall får man ikke gjort det man skulle i det hele tatt eller det blir usigelig tungvint. Jeg har ingen som helst interesse av å gå rundt med en online datamaskin i lomma hele tida og legge igjen alle mulige spor av hva jeg foretar meg og hvor jeg befinner meg.

    Svar på denne kommentaren

  10. Mener jeg leste et sted at produsentene legger inn «death watch» slik at produktet vil stoppe å virke etter noen år. Jeg hadde en Samsung Galaxy Note 2 i ca 4-5 år, og da batteriet til slutt sa stopp kjøpte jeg nytt original batteri, men telefonen ville ikke starte igjen.

    Svar på denne kommentaren

  11. For en fin artikkel. Jeg var selv på Elkjøp nylig og prøvde å få kjøpt en telefon med utbyttbart batteri. De så på meg som en gammel raring (jeg er 55) og fortalte meg at det var «gammeldags». Jeg spurte om det kanskje heller kom av at de ville selge flere telefoner ? Byttet selv batteri i en Huawei Honor hvor det egentlig ikke er utbyttbart batteri og det gikk greitt. Det burde bli forbudt å lage elektronikk som ikke kan vedlikeholdes.

    Svar på denne kommentaren

    • Hvis du sier at du vil ha en tradisjonell tårn-PC, ikke en bærbar PC fordi du ikke kan bygge den ut med nyere skjermkort, andre grensesnittkort, flere disker, … Da blir du også sett på som en gammel tulling. Du kan få tak i det, men det kan du takke fanatiske spill-folk for – de er de eneste som kjøper slike i dag.

  12. Veldig god artikkel! Personlig holder jeg meg langt unna produkter med i foran. De er versting mht. dette problemet.
    Jeg liker å reparer ting selv, men smarttelefoner o.l. elektronikk er blitt for kompakt, men heldigvis er jeg ofte i Thailand, og i Bangkok reparerer de nesten hvasomhelst for en billig penge.

    Svar på denne kommentaren

  13. Hva da med Vipps?
    Som stenger ute gamle, fullt fungerende telefoner basert på ett EU-reglement – men hvor ingen andre banker gjør de samme «sikkerhets»grepene?

    Eller at de mener at en telefon med tredjeparts-software som blir patchet månedlig, er mer usikker enn en telefon som leverandøren har droppet å sikkerhetsoppgradere for flere år siden?

    Svar på denne kommentaren

    • Helt enig! Det er en skam det de nettopp gjorde med siste programversjon – sperret ute brukere av iPhone 5 (og noen Android-versjoner).

      De lar en heller ikke fortsette å bruke den gamle versjonen av VIPPS. Man er tvunget til å oppgradere, noe som feiler fordi telefonen er for gammel.

  14. Vil i denne sammenheng berømme Dell. Jeg kjøpte for et par år siden deres toppmodell laptop XPS. Da jeg fikk ulyd i en av viftene fikk jeg valget om å sende laptopen inn til reparasjon, eller å få ny vifte tilsendt og bytte selv. Dell har liggende ute svært gode reparasjonsanvisninger, og en kan demontere hele laptopen enkelt med vanlige verktøy. Ny vifte fikk jeg selvsagt tilsendt gratis på garantien. Dell slapp med det å betale et verksted for å gjøre jobben. Jeg slapp å være uten laptop i 2 uker, som jeg ville måttet om den ble sendt inn. Og miljøet ble spart for å sende en 3kg pakke langt ut i verden og tilbake. Rett og slett et gull-eksempel på hvordan det burde være!

    Svar på denne kommentaren

  15. Forhenværende glamourhipster

    Trenger vi egentlig disse parasittapparatene? De brukes mer til å snike seg unna gnagende tanker og følelser enn til noe fornuftig. I tillegg har jo hele greien gått fullstendig av moten.

    Der du for en god del år siden ble sett opp til som en glamour-hipster når du vimset rundt på iPhonen, blir du nå bare sett på som en nevrotisk gnom uten selvkontroll. Og det er heller ingen lenger som gidder å tekkes teknologiselskaper som driver uten etikk og innsyn, eller å la seg drive formålsløst rundt i det glade vanvidd på internett.

    Drit i glamour, det er de uvaskede massene som er rundt oss til enhver tid som er viktig.

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg er så gammel at jeg enda husker da mobiltelefoner gikk under (hetse-)navnet «VIP-teddy».

      Steinerskolen i Tronheim henter inn mye midler fra sitt tradisjonelle julemarked, der det selges allverdens av foreldre-lagede ting. Da VIP-teddy-betegnelsen var på sitt høyeste laget en bekjent plysj-overtrekk for teddyer, med teddy-hode og en liten myk nese som kilte deg i øret under samtalen. Avsetningen var strålende – og det på en Steinerskole!

  16. iPhone 5c fra 2013 still going strong. Vipps sluttet å fungere for kort tid siden, ellers har jeg fortsatt alt jeg trenger. Har hørt fra tid til annen at iPhone holder dårlig kvalitet. Mitt eksemplar har i alle fall fungert uten problemer. Byttet skjerm et par ganger, selvforskyldt, ellers ingen problemer.

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas R (svar til Mikkel)

      Kvalitet på telefon er stort sett bra, og i noe grad for iPhone. Men styr unna nyere Macbooks…

      Sjekk ut Luis Rossman på Youtube; han er en elektronikk-reparatør som fikser det meste. Og som bokstavelig talt plukker fra hverandre dårlig design. 😉

  17. Det er jo én ting med alle de fysiske tingene med telefonen som du tar opp, noe annet er jo den helt hårreisende praksisen med at telefonenes software slutter å oppdateres alt for tidlig. Android spesielt er jo helt krise. Stort sett bare 2 år med versjonsoppdateringer, legg til maks et år med sikkerhetspatching, og så er det kroken på døra.

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas R (svar til Thomas)

      Der er faktisk Apple hakket bedre, med support i 4-5 år. Det gis fremdeles oppdateringer til iPhone 6S som kom på markedet i 2015.

      …så er spørmsålet hvor bra det nye iOS kjører på litt eldre hardware.

    • Temaet du tar opp savnet jeg i denne artikkelen. Ikke minst oppdatering av apper som krever nyere mobil driver salget av nyere modeller.
      Min forrige mobil ble byttet ut ettersom oppdatering av SAS appen ikke støttet den etter 2017. Nå skjer det samme med oppdatering av Dplay appen, og mobilen er under 2 år gammel…
      Dette bør ikke forbrukere akseptere.

  18. Alexandre Morin

    En annen viktig hindring mot reparasjon er at mye er laget med billig arbeidskraft, mens reparasjon skjer med norsk timepris.
    Så løsningen er kanskje å importere slaver fra fattige land til å reparere billig. Annen mulighet er å betale rettferdig nypris som gir verdige livsvilkår i disse landene…

    Svar på denne kommentaren

    • Det blir vel mer og mer robot-montering – selv asiater er for kostbare 🙂 Men det tar nok lang tid før vi får reparasjons-roboter.

      (Ang. å hente slaver: Unødvendig – se «The Yes Men»-filmen. Litt gammel (2003) men forsatt slik at du blir sittende hoderystende og leende på samme tid.)

  19. Er man opptatt av å forlenge levetiden til elektronikken sin, interessert i å lære å reparere elektronikk selv, eller keen på å diskutere forbrukerelektronikk, planlagt foreldelse, reparasjon, bærekraft o.l, kan det varmt anbefales å oppsøke organisasjonen Restarters Norway, som arrangerer jevnlige fiksefester for elektronikk rundt om i landet.

    For Oslo-området, er neste fiksefest: Mandag 21. oktober, 18-21 på Skatten (Tøyen Torg).

    Svar på denne kommentaren

  20. Lillian Ørndahl

    Det er akkurat det samme med datautstyr. Da jeg kjøpte ny laptop og den ble litt varm; et sikkert tegn på at den er støvete inni og trenger en rens; så gikk det ikke an å åpne den. Den har skruer, men de lar seg ikke rikke. Sendte den inn for rens, fikk den tilbake med skjerm som var tørket med klut; den hadde ikke vært åpnet. Her bør det komme lover mot ureparerbar/ vedlikeholds-umulig elektronikk. Dette er miljøkriminalitet av verste sort. Etter at lovene er på plass bør overtredelser straffes med millionbøter. For det er det eneste den bransjen bryr seg om; penger.

    Svar på denne kommentaren

  21. Forsøkte nettopp å sette inn en SSD i en iMac 2009 modell. Det gikk galt, rev av en ledning, de er alt for korte og festet på uventede måter. Ba et verksted om å lodde på kontakten. Nei, det gikk ikke, for et kretskort kan ha 25 lag, og jeg hadde revet opp flere lag. Fordømt interessant. Uansett, har forsøkt mange slags operasjoner, men i elektronikken benyttes det både liminger, loddinger og elektroniske triks for å hindre reparasjoner. For eksempel er ledningene til Apple ladere laget for å gå i stykker, men det kommer stadig nye trikks som gjør det umulig å sette inn en ny ledning. Planned obsoletion. iFixit har gått gjennom de nye MacBook Pro, der er enthvert bytte av RAM, datalagring og skifte av batteri forhindret. Både minne og batteri er kveilet rundt omkring som spagetti. Er ikke i tvil om argumentene – men de er totalt abstrakte, fake!

    Kjenner noen som har en fair-trade telefon. Makan til makkverk. Kjøpte en smartphone, Vernee Thor, i utgangspunktet fantastisk, verdt sine kr.1.000, men funksjonaliteten tilsvarende en telefon til 7.000 røyk.

    Er det en menneskerett for elektronikk-produsentene å sørge for at greiene ikke kan repareres? Kanskje vi egentlig skulle betalt det dobbelte for mobilene, hvis vi skulle betalt for den raske utviklingen og kunstig intelligens med 200 milliarder transistorer – og for at det brukes mineraler som ikke er anskaffet ved voldtekt av spedbarn for å skremme innbyggerne bort fra gruveområdene?

    Vi betaler veldig lite for mobiler som vi bruker for å forandre måten vi er sammen på fundamentalt. Kanskje mobilene burde koste det dobbelte, kunne repareres og nedskaleres til å dekke behovene til folk som vil noe med livet sitt? Hvis det ble stilt krav til bærekraft, ville dette bli en naturlig følge. Det ville bli en nedrustning i mobilkrigen med bare vinnere.

    Svar på denne kommentaren

  22. Christian Thoresen

    Dette er såpass ensidig skrevet at jeg knapt finner det leseverdig. For det første er det opp til forbrukerne å si klart ifra dersom de ikke ønsker produkter som ikke lett kan repareres billig. Forbrukere sier fra om dette gjennom hvilke produkter de kjøper. Så lenge det finnes et stort antall forbrukere som ønsker tynne, robuste, vanntette telefoner, så kommer produsentene til å fortsette å bruke lim. For bruktverdien på en telefon kan nettopp det at piratreprasjoner av tvilsom kvalitet lett avsløres av en melding på skjermen være positivt. For produsentene kan piratreprasjoner være et problem med tanke på reklamasjonssvindel – vi lever i et samfunn der alt for mange ikke ikke ville hatt noen hemninger mot å prøve å reklamere til produsenten på en telefon som ikke virker helt som den skal etter et uautorisert bytte av en knust skjerm. Hva gjelder levetid på oppdateringer, så er det vel noe forskjell på hva de ulike produsentene tilbyr. Selv har jeg Android med offisiell støtte for å låse opp bootloader, så det skal være god sjans for å lett kunne gå over til en custom-ROM etter produsenten kutter ut oppdateringer.

    Svar på denne kommentaren

    • Antar du bor i Oslo-området.

      Om du bor f.eks. på Røst er det å ha et merkeverksted i Oslo av diskutabel verdi. Og å tro at du skal få etablert et merkeverksted på Røst er «lovlig naivt».

      For en beboer på Røst gjør det fint liten forskjell om merkeverkstedet er i Oslo, København eller Frankfurt. Hvordan er det for Oslo-boere – behøver dere et merkeverksted i egen by, eller er det greit med København eller Frankfurt for dere også?

    • Irene Nilsen (svar til Terje Steiro)

      Jeg har hatt Fairphone 2 i fem år. Helt grei telefon. Den er langt ifra den beste på markedet, men helt perfekt til mitt bruk. Fordelen er at du kan oppgradere deler (f.eks. kameraet) ved behov, i tillegg til at alle ledd i produksjonen er mest mulig fairtrade.

  23. Bertram Sømme

    Jeg har 5 datamaskiner – alle fungerer – ideen om å ha et rundt «halsen» er for mye så jeg har et Nokia fra 2000. ja nå og igjen noen sender meg bilder men visst viktig de kan jeg få på data når jeg er hjemme.
    Min Nokia har blitt fikset noen gang – 2 batterier fra nytt – 20år gammelt.
    De er de samme med å ha motorway,tunneler og brygg. De mer vi blir inblandet i data, de mer vi miste av vårsel.
    At de kan ikke bli fikset er et teign av stor selskap – samme selskap som vil ikke at vi skulle bli fikset eller når vi blir syk på grunn av pension.

    Svar på denne kommentaren

  24. Forbrukerrådet ser dessverre ut til å stå på produsentenes side i denne saken. De mener at hvis man bytter ut det originale operativsystemet med et som oppdateres, f.eks. Lineageos, så mister man automatisk reklamasjonsretten etter norsk lov fordi det er i strid med produsentens garantibestemmelser. Det gjelder selv i saker som gjelder kjente maskinvareproblemer ved en modell.

    Svar på denne kommentaren

  25. NRK skiter i eget reir! Her kritiseres mobilprodusenter for å være forbrukerfiendtlige, men hva gjør NRK på egne nettsider? Joda, de tvinger igjennom at man MÅ ha siste skrik av nettleser for å spille av deres videoer. Jeg har skrevet til NRK om dette, men de ignorerer mine henvendelser totalt. De svarer ikke! P.g.a. at jeg har en kostbar programvarepakke, Adobe CS5, på min iMac fra 2011, MÅ jeg kjøre eldre Mac OS, versjon 10.7.5 Lion. Jeg har også andre eldre programmer som heller ikke fungerer med Apples stadig nyere versjoner av OS. Men NRK kjører sin egen linje med en videoavspiller som ikke fungerer med eldre utgaver av Chrome, Safari eller Firefox. Safari som hører med til Mac OS Lion, kan overhodet ikke brukes på noen som helst nettsider. Firefox og Chrome vil ikke spille av NRK videoer. Dessuten, sjekk ut en håpløse videoavspilleren NRK benytter på egne sider via f.eks. Altibox og Telenors kabelsystem. Den er håpløst dårlig, spoler i rasende fart og gjør det håpløst å lirke seg tilbake noen sekunder. Og her kritiseres Apple og andre produsenter som lite forbrukervennlige. Greit NRK selger ikke produkter, men de skiter uansett i eget reir med sin forbrukerkritikk av andre. Det er såvidt jeg vet, NRK Betas folk som utviklet NRK’s videoavspiller. Den er et makkverk! Det har tydeligvis ikke gått opp for NRK-ansatte at de ennå betales av våre lisenspenger!

    Svar på denne kommentaren

  26. Dette med batterier, er i alle fall noe tull. Det er lithiumbatterier i de fleste kameraer, og jeg kan uten problemer bytte batterier på alle mine kameraer. Inntil for ikke så veldig mange år siden var det også enkelt å bytte batteri på mobiltelefoner. Noe annet var at et nytt batteri kostet nesten like mye som ny telefon.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Kristian Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.