nrk.no

Møt de norske stjernene på TikTok

Kategori: Det sosiale nettet

En collage med norske TikTok-ere på hver sin side av en mobiltelefon med TIkTok-logo på skjermen.
Noen av de mest fulgte TikTok-erne i Norge. Illustrasjon: NRKbeta/Ståle Grut/privat/Sandra Surdal/Alexandre Godreau

De største profilene på TikTok har hundretusenvis av følgere som liker og remixer videoene deres. Vi har løftet frem åtte av de mest populære skaperne.

På det sosiale mediet TikTok (tidligere Musically) kan alle legge ut korte videosnutter og blant norske tiåringer er appen like populær som Snapchat.

Internasjonalt har appen blitt lastet ned 1,2 milliarder ganger, og var den tredje mest installerte appen i første kvartal av 2019, ifølge Wall Street Journal.

I arbeidet med å kartlegge TikTok har NRKbeta har laget den første topplisten over de mest fulgte nordmennene på TikTok. Å måle brukerne etter antall følgere favoriserer dem som har holdt på lenge, men listen gir likevel et unikt innblikk i norske TikTok.

De mest fulgte kontoene speiler TikTok internasjonalt: Det er en miks av humor, miming, dansing, skjønnhet, og reaksjonsvideoer som gir hjerter og følgere. Til sammen har de ti mest fulgte kontoene fått 405 millioner hjerter på TikTok.

Vi har valgt å løfte frem åtte av de mest fulgte kontoene som har fra 2 millioner til 292.000 følgere på TikTok. For å sette tallene i perspektiv følges Skam-skuespiller Josefine Pettersen av 1,8 millioner på Instagram. Andre norske profiler som Kristine Ullebø og Vegard Harm følges av henholdsvis 534.000 og 472.000 på Instagram.

Emilie Lein: 2 millioner følgere

Foto: Emilie Lein

Artistene Marcus og Martinus Gunnarsen har 4 millioner følgere, men den mest fulgte personen uten artistbakgrunn er Emilie Lein (16).

Hun vokste opp i Haugesund, men flyttet i år til Trondheim for å satse på fotball.

Lein lager for det meste sketsjer hvor hun spiller flere karakterer, men kaster seg av og til på de større trendene som skyller over plattformen.

– Jeg har alltid likt teater og show, men aldri hatt tid til å drive med det, sa Lein i et intervju med NRKbeta i februar.

Om du vil få et kort inntrykk av hva hun lager kan du se denne videoen:

Henriette Kjørmo: 925.000 følgere

Foto: Sandra Surdal

Fra Flekkefjord har Henriette Kjørmo (22) bygget opp følgerskaren i halvannet år med å legge ut videoer om maling, sminke, og mote.

– Jeg har en drøm om å kunne tjene penger på sosiale medier, men det jeg gjør på TikTok er å dele lidenskapen og kreativiteten min. Det trenger jeg ikke penger for, sier Kjørmo, som jobber som barne- og ungdomsarbeider i barnehage.

Hun bruker minst to timer hver dag på appen, og er opptatt av å spre et positivt budskap:

– Sosiale medier kan ha dårlig innvirkning på noen, men for meg har det vært en måte å vise at jeg kan være 100 prosent meg selv.

En av hennes mest populære videoer har 5,2 millioner visninger:

Henrik André von Rummelhoff: 575.300 følgere

Foto: Privat

Da den nå nedlagte videotjenesten Vine var populær var Henrik André von Rummelhoff (18) for ung til å klekke ut de virkelig gode videoene.

Det bidro til at Rummelhoff kjøpte en allerede populær bruker på TikTok, og utviklet den videre som en musikk- og viralkonto.

Rummelhoff forteller nå at han har trappet ned arbeidet med kontoen:

– Det er litt trist å si at kontoen ikke skal være aktiv lenger, så jeg leter fortsatt etter noen som kunne hjulpet til slik at den ikke dør ut. Det er ikke bare bare å lage videoer hele tiden, sier Rummelhoff.

En typisk video fra kontoen @fastlaugh:

Edel Fosse: 550.900 følgere

Foto: Privat

I fjor konkurrerte Edel Fosse (17) i EM og VM på vegne av det norske seniorlandslaget i turn.

Fosse har blitt kjent på TikTok for sine imponerende turn-videoer, men deler også danse- og lipsyncvideoer.

– Jeg føler det er tilfeldig at noen av videoene mine gikk viralt i 2017, sier Fosse, som kommer fra Ulsteinvik i Møre og Romsdal.

Mathias Utter Ronander: 495.000 følgere

Foto: Privat

Mathias Utter Ronander er i stallen til modellbyrået Team Models og driver en nettbutikk for klær. 22-åringen fra Vestfold slo seg opp på TikTok ved å mime til kamera, noe han selv erkjenner var en tilfeldighet.

– Det ikke meningen at det skulle bli så crazy, sier Ronander, som har startet å tjene penger på appen.

TikTok gir også skapere mulighet til å arrangere livesendinger hvor andre brukere kan sende emojier med en pengeverdi.

– Sender du en bestemt emoji så vil jeg følge deg, like videoene dine, og lage en duet-video med deg, sier Ronander, om emojien til 550 kroner.

I en av Ronanders mest populære videoer er sett 1,9 millioner ganger. Der følger han en trend hvor man skal mime til «Kill the Director» av The Wombats på en måte som viser hvor mye vokalisten lesper:

Sabina Majaliwa: 413.400 følgere

Foto: Privat
For rundt tre år siden startet Sabina Majaliwa (18) å legge ut videoer på appen som da het Muscially.

– Jeg har alltid hatt lyst til å bli en skuespiller, sier Majaliwa, som tidlig begynte å øve seg foran speilet.

Da Muscially kom på banen var det en mulighet til å spille ut andres dialoger og fremføre egenskrevne scener.

Appen har det siste året endret seg på flere områder. For Majaliwa har en av de positive endringene har vært tilførselen videostrømmen «For You» hvor selv de med få følgere har en mulighet til å skjære igjennom støyen:

– Selv om du har 100 fans kan hele verden seg deg, sier Majaliwa, om tilfellene hvor en enkeltvideo tar av.

Her kan du se en typisk video fra Majaliwa:

Abdullah Motahedy: 326.800 følgere

Abdullah Motahedy. Foto: Privat

I 2017 kom Abdullah Motahedy (20) til Norge fra Afghanistan. Siden har han lært seg norsk og fortsatt skolegangen som ble midlertidig stoppet på grunn av krig.

Fra Jørpeland i Rogaland har Motahedy på tre måneder slått seg opp med reaksjonsvideoer på TikTok. Den mest populære videoen har blitt sett av 95 millioner og fått 5,2 millioner hjerter.

Videoen består av Motahedy som reagerer til en video av en bilist som kaster søppel på gata, men får en fiffig lærepenge:

– Jeg prøver å lage videoer rettet mot ungdommer om å tenke på miljøet og å behandle dyr bra, sier Motahedy, som har 104 følgere på Instagram og 327.000 på TikTok.

Tvillingene Lotte og Liise: 292.400 følgere

Bilde av Lotte og Liise på terrasen i like gensre.
Foto: Privat

Trønder-tvillingene Lotte og Liise (14) er aktive på YouTube og Instagram, men det er på TikTok de er virkelig store. De er også de aller yngste profilene blant de topp ti.

Flere av vidoene deres baserer seg på at de er tvillinger, noe som kommer godt frem i denne:

Da Adresseavisen intervjuet dem i mars svarte tvillingene:

– Vi liker å danse synkrone danser, og prøve å få det mest mulig likt.

Artistene

Noen av de mest fulgte brukerne er artistene Marcus & Martinus (4 millioner), bergensgruppen The Main Level (729.000), Alan Walker (408.000). I tillegg har Emma Gunnarsen (11), lillesøsteren til Marcus og Martinus, hele 443.000 følgere på brukeren @emmatrofors.

NRKbeta har tidligere omtalt hvordan norske artister bruker TikTok for å promotere egen musikk med egne utfordringer, noe både Alan Walker og Aurora Aksnes har gjort med stor suksess.

Blir en låt tilstrekkelig populær på TikTok vil det vises i lyttertallene på Spotify og søk i gjenkjenningstjenesten Shazam. I tillegg er det en mulighet for artistene å la sine fans tolke og imitere heltene sine.

De mest fulgte og aktive norske TikTok-erne:

Navn Konto Følgere
1 Marcus & Martinus @marcusandmartinus 4,000,000
2 Emilie Lein @emilielein88 2,000,000
3 Henriette Kjørmo @kjormo 925,000
4 The Main Level @themainlevel 728,700
5 Henrik Rummelhoff @fastlaugh 575,300
6 Edel Fosse @edel_fosse 550,900
7 Mathias Ronander @mathiasronander 495,000
8 Emma Gunnarsen @emmatrofors 443,100
9 Sabina Majaliwa @sabinamajaliwa 413,400
10 Alan Walker @alanwalkerofficial_ 407,500
11 Abdullah Motahedy @motahedy 326,800
12 Lotte og Liise @lotteandliise 292,400
13 Amalie Olsen Gjersøe @amalieolsengjerse 287,600
14 Andreas Vince @andreasflippers 282,700
15 Maria Iversen @iversengang 208,900
16 Victoria Olsen @victoriavettu 269,900
17 Sara Cecilie Leite @zaracecilie 244,100
18 Nickolas Løken @nikkoloken 203,700
19 Karoline @karoooline 195,700
20 Vilde Christoffersen @vildechristoffersen 190,600
21 Una Moe Giske @unaturlig10 170,300
22 Henrik Risbakk Solheim @henniesol 162,600
23 Aleksandar Blazic @mainecoonqueens 159,600
24 Hannah Ibrahim @hannah.ibrahiim 151,700
25 Hanna Kobbevik @hannakobb 145,400
26 Christine Rømma @christinepus 136,900
27 Karoline Krøvel Midtbø @karokul 135,200

Vi har utelatt Ayla Prince (@aylaprince) fra listen fordi hun har lite tilknytning til Norge. Sondre Pedersen (@sondrerp), @elidaetv_ og Jennie Sofie (@jenniefashion) er tatt ut fordi kontoene ikke er aktive lenger. Tallene er sist oppdatert: 19.7.2019

For full liste (80 profiler) trykk her

Slik laget vi listen
NRKbeta har hentet ned de mest populære videoene under utvalgte emneknagger og spurt profiler om hvilke nordmenn som er størst på TikTok.

Av omtrent 2000 brukerprofiler har NRKbeta hentet ned antall følgere hver profil har gjennom TikToks nettside. Det har gitt en foreløpig liste på 80 brukerkontoer med åpen profil hvor vi har verifisert at brukeren retter seg mot et norsk publikum, er norske, eller oppholder seg i Norge. Enkelte kontoer har vi likevel valgt å ta ut av listen på bakgrunn av at de retter seg mer mot andre land enn Norge.

Mener du vi mangler profiler på listen kan du kontakte oss på [email protected] med emnefelt «TikTok» slik at vi kan oppdatere listen.

Oppdatert: Etter publisering ble brukerne @iversengang, @karoooline, og @christinepus lagt til listen på henholdsvis 15. 19. og 26. plass. Det er også lagt til informasjon om at Rummelhoff på et tidspunkt kjøpte brukerkontoen @fastlaugh.

Rettelse: I en tidligere versjon skrev vi at Ronander mimet til en sang av The Kooks. Det er nå rettet til «Kill the Director» av The Wombats.

21 kommentarer

    • Ståle Grut (NRK) (svar til Ola)

      Hei Ola, vi etterstreber en litt mer konstruktiv tone i kommentarfeltet vårt og inviterer deg til å gjøre et nytt forsøk.

  1. Hva i alle dager? Hæ? NRK har gått til hundene. Dette er hjernedødt. Hvorfor prøver dere så hardt å appellere til yngre mennesker? Ikke bare at kvaliteten på innholdet i sakene deres har har gått ned betraktelig, altså.. en slags desperasjon tyder dette på, virker det som. Skjerpings. Hilsen gutt på 20

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til Karl)

      Hei Karl,

      som gutt 27 vil jeg selv si at dette er noe som interesserer meg. Det er lov å ha ulike meninger om hva vi lager, hvor bra det er, og om vi skriver om de rette tingene.

      I bioen min står det flere kontaktdetaljer om du vil ha en samtale og du kan skrive i kommentarfeltet om akkurat hva som er problemet.

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til en jente)

      Sjekket nærmere. Det kan se ut som karoooline har delvis lukket konto. Jeg kan i hvert fall ikke finne henne gjennom tiktok.com/@karoooline

      Jeg finner henne i appen altså, men det er ikke helt lett å vite hvordan jeg skal hente tallene hennes maskinelt.

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til Ana)

      Skal sjekke ut. Oppdaterte akkurat listen, men skal se om jeg får gjort det igjen snart

Legg igjen en kommentar til Ola Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.