nrk.no

Norske artister når millioner på TikTok

Kategori: Det sosiale nettet

Foto: Aurora


Norske og internasjonale artister dypper tærne på det sosiale mediet TikTok. Flere vil henge seg på, ifølge Robin Larsen i Made Management.

Da Aurora Aksnes lanserte singelen «The River» la hun også ut en emneknapp, et lydklipp, og tre videoer på det sosiale mediet TikTok.

I skrivende stund har videoer med emneknappen til låten 4,4 millioner avspillinger og det har blitt lastet opp over 10.000 videoer som bruker låten hennes.

Til nå har få norske artister benyttet seg av TikTok, men plattformen lar brukerne tolke og imitere innhold fra heltene sine i langt større grad enn konkurrentene Facebook, Instagram, og Snapchat.

Det har blant annet Marcus og Martinus, Alan Walker, og Aurora Aksnes skjønt.

– TikTok vokser som ild i tørt gress, sier Robin Larsen.

Han er ansvarlig for sosiale medier i Made Management. De representerer blant annet Aurora, Sigrid, og Lars Vaular.

Robin Larsen sammen med Aurora Aksnes. Foto: Made

– Jeg tror flere norske artister kommer til å hoppe på. Jeg håper bare flere tar i bruk alle de heftige mulighetene som finnes i appen.

Viral på TikTok

Eksperimentet med Aurora startet delvis med en viral hit på TikTok. Auroras låt «Runaway» ble den foretrukne sounden til brukere som malte seg på låret:

Totalt ble det laget 700.000 videoer med Auroras sang.

– Vi skjønner ikke helt hvordan en låt blir viral eller hvor det kommer fra, men det virker som oppskriften er at en middelstor TikTok-er tar i bruk låten, sier Larsen.

Videre forteller han at de har sett at virale hits gjerne springer utfra konkrete temaer (male seg på låret) som brukere kan gjøre sin egen vri på.

Hvor for fornøyd er dere med forsøket denne gangen?

– Tja, det har ikke gått like godt som første gang. Vi vil først og fremst gi fansen flere muligheter til å leke med låtene, sier Larsen.

Han oppgir at de vil fortsette å eksperimentere med TikTok etter hvert som Aurora lansere flere singler, og vi ikke skal se bort fra at flere dukker opp etter hvert.

Ikke alene om suksessen

Da Alan Walker lanserte albumet Different World i slutten av 2018 inngikk også han et samarbeid med TikTok, ifølge Music Ally. Emneknaggen #differentworld ba brukerne dele videoer hvor de gjorde noe klimavennlig.

Walker plukket selv om en tomflaske i kampanjen som fikk 110 millioner visninger og 272.000 lagde videoer:

Sist, men ikke minst: Artistene Marcus og Martinus har 4 millioner følgere på TikTok og er kanskje de norske artistene som er mest aktive på plattformen.

Her tolker de Billie Eilishs «my boy»:

5 kommentarer

  1. Jeg forstår ikke helt dette. NRKbeta lager en sak om «TikTok» som allerede er udatert. Og illustrerer det med en anemisk tenåring som er en klisje eldre enn de gamle grekere. Hva blir det neste fra NRKbeta? Oppdager dere Emoer på youtube? Musical.ly er gammalt nytt selv om det er rebrandet som TikTok. Anemiske tenåringer er også gammalt nytt. Spesielt anemiske tenåringer som tjener millioner på å være anemiske tenåringer selv om de er i tyveårene…

    Svar på denne kommentaren

    • Tore (svar til Tor)

      Jeg forstår ikke hvorfor du leser bloggen når du er så oppdatert at du vet alt fra før. Hva med å starte din egen blogg og dele litt av kunnskapen du har? Fremmedord kan du jo også.

    • Hei Tor,

      Det er helt greit du kritiserer oss for å være utdaterte. Jeg er godt kjent med at TikTok tidligere het Muscial.ly, men vi velger å dekke det redaksjonelt siden det sosiale mediet er i vekst.

      Når det kommer til Aurora-delen av kommentaren vil jeg be deg avstå fra å bruke negative karakteristikker om henne. Det hører ikke hjemme i kommentarfeltet her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.