nrk.no

Dette er de skitne triksene som får deg til å kjøpe på nett

Kategorier: Netthandel & Samfunn

Finn Myrstad i Forbrukerrådet viser eksempler på «triks» som Hotels.com bruker for å få deg til å booke hotellrom. Foto: Martin Gundersen


Ny forskning avslører omfanget av manipulative metoder i netthandelen.

De siste årene har forskere startet å undersøke noe de kaller «dark patterns», eller skitne triks, for å lure kunder til å kjøpe varer de ikke nødvendigvis vil ha.

I en ny internasjonal undersøkelse har forskere ved Princeton og Chicago University besøkt 11.000 nettbutikker for å kartlegge hvordan de får brukerne til å si «yes!».

Det viste at omtrent 11 prosent av nettbutikkene brukte skitne triks.

Forskerne oppgir selv at 11 prosent er et konservativt anslag siden de kun har hatt mulighet til å oppdage tekst-baserte knep på et utvalg nettsider per nettbutikk. Forskerne fant ut at større nettbutikker brukte flere av disse teknikkene enn sine mindre konkurrenter.

– På sitt beste irriterer dark patterns brukere. På sitt verste kan det villede og lure brukerne til finansielle tap, å oppgi store mengder personlig informasjon, eller gjøre tjenester avhengighetsskapende for barn og voksne, skriver forskerne i rapporten.

Forbrukerrådet: Flere metoder bryter norsk lov

Finn Myrstad i Forbrukerrådet beskriver dark patterns som «en kombinasjon med triks for å deg til å trykke kjøp», og bruker Hotels.com som eksempel.

Finn Myrstad er fagdirektør i Forbrukerrådet. Foto: Martin Gundersen

Et av de vanligste knepene er pop-ups på nettsiden om at «599 personer ser på overnattingssteder i Oslo akkurat nå». Ifølge Myrstad brukes det til å gi deg «flokkfølelsen» – at du og mange andre gjør dette sammen. En form for trygghet i antall.

Ved besøk på enkelthoteller vil du også kunne få beskjeder som «4 andre ser på dette hotellet akkurat nå» eller at det har vært 12 bestillinger de siste 24 timene:

Finn Myrstad peker på et bilde hvor det står at 12 kunder har bestilt hotellrom her de siste 24 timeene.
Foto: Martin Gundersen

Å påpeke hvor mange som besøker et hotell kan gi inntrykket av at det er populært, og at man bør slå til før det er for sent.

Det folk flest likevel vil kjenne best igjen er utallige beskjeder om at «det er 1 rom igjen»:

Skjermbilde fra Hotels.com med piler til antallet ledige rom.

– Denne typen beskjeder er med på å skape følelsen av at det er knapt med tid før hotellrommene er opptatt, sier Myrstad, og fortsetter:

– Forskerne ved Princeton viste at det var kodegeneratorer bak mange av disse beskjedene som kun fulgte noen enkle regler. Målet er at de skal stresse deg til å booke et rom.

Tilbud, priskutt, og «ikke vent til det er for sent». Skjermbilde: Hotels

– Vi ser også at mange av disse mønstrene går på at «noe akkurat er lagt til». Du skal bli lurt til å tro at du er heldig. I tillegg ser vi at det er mange «spesielle tilbud» som skal hindre deg fra å forlate nettsiden.

Myrstad mener Forbrukertilsynet bør undersøke omfanget av dark patterns i Norge og eventuelle brudd på den norske markedsføringsloven nærmere.

– I praksis er mange dark patterns villedende markedsføring, sier Myrstad.

NRKbeta har kontaktet Hotels og Expedia, som eier selskapet, om bruk av dark patterns, men har siden tirsdag ikke fått svar på våre henvendelser. Vi vil oppdatere artikkelen om de kommer tilbake til oss.

Forbrukerrådet har tidligere gitt ut to rapporter om Facebook og Googles bruk av dark patterns. Ifølge Forbrukerrådet villeder og manipulerer disse selskapene nordmenn til å gi fra seg mer personlig informasjon.

Tips oss gjerne du har kommet over liknende norske eksempler i kommentarfeltet, på telefon/Signal: (+47) 47 75 65 15 eller [email protected]

Dette er de 15 triksene forskerne kaller «skitne knep»:

  • Å «lure inn» ekstra varer i handlekurven
  • Å skjule kostnader helt opptil sekundet man skal gjøre kjøpet
  • Å skjule abonnementsavgifter under påskudd av å være en engangsavgift eller gratisprøveperiode
  • Å vise nedtelling før et tilbud eller vare forsvinner
  • Å antyde at et tilbud eller en vare snart kan forsvinne for å skape usikkerhet
  • Å bruke emosjonelt språk til å «skamme deg» bort fra bestemte valg
  • Å bruke visuelle teknikker for å styre oppmerksomheten bort fra bestemte valg
  • Å bruke forvirrende språk for å styre kunden bort fra bestemte valg
  • Å forhåndsvelge dyrere varer eller presse kunden til dyrere alternativer
  • Å informere kunden om at det er mange andre som gjør det samme
  • Å bruke positive kundehistorier med usikkert opphav
  • Å antyde at det er lite igjen av en vare
  • Å antyde at en vare er spesielt populær og dermed snart borte fra hyllene
  • Å gjøre det veldig enkelt å melde seg opp, men svært vanskelig å avbestille
  • Å tvinge kunden til å opprette en konto eller dele personlig informasjon for å gjennomføre en oppgave

Du kan også lese NRKs reportasje Selgernes sleipe triks om du vil vite mer om hvordan det virker i Norge.

80 kommentarer

  1. «Å vise nedtelling før et tilbud eller vare forsvinner»

    Storytel gjør dette på facebook og instagram. Halvveis legitimt siden «sliden» på stories forsvinner etter hvert, men det er litt samme greia.

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til Lisa)

      Forstår jeg deg rett om du mener Facebook Stories og Insta Stories?

    • Elisabeth Torgersen (svar til Lisa)

      Ja dette opplever jeg nesten hver gang jeg skal bestille turer. Lønner seg å være litt detektiv.

  2. Svein Hodne

    Da vi planla sommerferien 2018 sjekket vi hotellpriser på bl.a. Expedia.com.
    For hver pålogging med samme ip-adresse steg prisen for samme familierom i 14 dager fra ca.30.000 til over 60.000.
    Da vi logget på med annen ip. startet prisen på den laveste prisen igjen men øket for hver pålogging.
    Familien vi reiste sammen med opplevde akkurat det samme, og det skjedde på alle søkemotorene vi prøvde.
    Da vi ringte direkte til hotellet var prisen lik den laveste på nettet.

    Svar på denne kommentaren

    • Christopher G. Bjørnsen (svar til Svein Hodne)

      Når man går inn på nettsider med cookies vil man kunne oppleve dette. Slett de web cookie som tilhører nettsiden og se om prisene forblir det samme eller forandrer seg.

    • Har opplevd stigende priser ved gjentatte sjekk fra same PC, men lavere fra en annen PC. Bruker ofte aa sjekke rundt paa en og bastille fra en annen.

    • Irunn Renate Keiserås Bakkane (svar til Svein Hodne)

      Ja. Tar derfor vanligvis forbehold for dette ved at jeg for eksempel søker med mobilen og bestiller på pc. Dette er arbeid som tar unødig lang tid ettersom jeg på grunn av slike tilfeller «alltid» antar at en nettside er sånn.

    • Samme for flyreiser. Prisene går opp hvis du søker flere ganger. Jeg søker alltid i inkognito-modus, og bestiller fra en annen PC.

    • Det ryktes at flyselskap gjør det samme, kanskje NRK bør undersøke Norwegian og SAS sine nettsider?

      Det kan jo være så enkelt som confirmation bias, siden flypriser kan endre seg flere ganger per dag.

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til Svein Hodne)

      Det er mulig vi ser nærmere på dette med priser som øker eller synker av å søke gjentatte ganger. Takk for mange gode tips!

    • Heidi Roggen (svar til Svein Hodne)

      Jeg opplever det alltid når jeg skal bestille flybilletter, men alle søkemotorene jeg har prøvd: Momondo, finn.no, Expedia m.fl. Jeg pleier derfor å søke etter billetter først på mobilen hjemmefra, men kjøpe billettene på PC-en på jobb etter jeg har bestemt meg og ved første søk der.

    • Det er det samme på Airbnb. Du må aldri klikke på samme bolig 2 ganger, heller åpne flere faner når du vurderer ulike boliger.

    • Nettbuss øker også prisen om du legger inn reise i kassen, men ikke fullfører kjøpet. Prøver igjen og prisen har økt. Gikk fra ca 1300 til ca 1700

    • Susanne (svar til Svein Hodne)

      Vi opplever det samme med flybilletter. Om jeg sjekker prisene på èn rute på jobben er den dyrere enn hjemme, og hvis jeg sjekker den flere dager på rad stiger den i pris.

      Bruker nå en maskin til å sjekke pris og en annen til å faktisk bestille.

    • Erik Hansen (svar til Svein Hodne)

      Dette med at prisene øker hver gang du ser på hotell, flyreiser eller lignende er helt vanlig. SAS, Norwegian, Wideroe og alle andre blånekter for dette men faktum ER ubestridelig og grundig bevist igjennom mange års egen erfaring med bruk av VPN og bytting av ip adrese at de gjør dette… Har ikke prøvd selv med hoteller men regner det som en selfølge at de også bruker samme skitne triksene. For å få prisen ned igjen må man bytte ip adresse eller vente noen dager.

    • Kim Bøe (svar til Svein Hodne)

      Jeg har opplevd tilsvarende med Color Line, men klarte å «lure» systmet den gangen.
      Dette er dog noen år siden.
      Det startet med at vi skulle til Danmark med noen venner. Min venn hadde vært inne på Color Line og gjort søk tidligere. Når vi nå et par dager senere satt på hver vår maskin og gjorde samme søk (samtidig, vi pratet via tlf mens vi søkte), fikk minn venn høyere pris enn jeg. Jeg bestilte ikke denne dagen.
      Så, et par dager senere når jeg skulle bestille så var prisen gått veldig mye opp.
      Jeg satte da nettleseren i privat modus, og gjorde samme søk igjen. Prisen ble da billig, tilsvarende mitt første søk et par dager tidligere.

      Når jeg testet privat modus, så hadde jeg samtidig nettleseren uten privat modus oppe med samme søk. De viste to forskjellig priser.

      En liten artig funfact, nå får du ikke bestilt på Color Line med privat modus aktivert!

      mvh
      Kim

    • Det er ganske lett å omgå disse triksene. Hvis det gjelder hotell, så sjekk alltid flere søkemotorer. Ring til hotellet direkte også. Gjerne to personer fra to forskjellige tlf nr. Bytte av IP adresse er også en god ide. Bruker man VPN så unngår man dette. I mange tilfeller må nordmenn betale mer enn andre grunnet god økonomi. Da kan man sette IP adressen til et annet land og sjekke da. Dette gjelder f eks i vinterferien hvor svensker og dansker får bedre tilbud enn nordmenn i Norge. Man lever i den tid man lever og må kjenne ‘spillereglene’. Hvis ikke kan mye bli både dyrt og skuffende. Eneste som irriterer meg er at hvis man gjør en setereservasjon på f eks fly eller tog og betalingen ikke går igjennom. Prøver man igjen så er det setet opptatt. Av min mislykkede bestilling.

    • Bente Klingenberg (svar til Svein Hodne)

      Da min sønn booket hotellrom til meg på nett, betalte han 1800 kr. Jeg kom i resepsjonen og skulle hente nøklene og fikk høre at hadde han ringt, eller kommet direkte dit og bedt om rom hadde jeg fått det samme rommet for 1500. Jeg vil gjerne kommentere flypriser også: Min bror sjekket flybilletter i fjor, både på SAS og Norwegian over en periode på en uke, for sin sønn. Og oppdaget at billettene stadig gikk opp i pris. Hver gang han var inne og sjekket. Han ringte et av selskapene, som bekreftet at for hver gang han sjekker, går billettprisen opp.

  3. Jeg har sluttet helt å bruke bookingbyråene til annet enn å finne hotell. Så snart jeg har funnet hotellet bestiller jeg enten på telefon til hotellet eller på hotellets egen hjemmeside.
    Ikke bare vet jeg hva jeg får, men jeg sørger også for at det er hotellet som sitter igjen med alle pengene. Er så lei av å se betingelser og priser som forandrer seg i løpet av bestillingsprosessen.

    Svar på denne kommentaren

    • Henrik (svar til Tore Wik)

      Telefon til hotellet er ofte det beste for begge parter. Mange hoteller prismatcher booking/expedia fordi de må betale provisjon uansett.

    • Jeg husker at jeg var på hotell i Madrid for snart 10 år siden. Jeg hadde bestilt gjennom booking.com. Etter et par dager spurte jeg om hvordan det hadde blitt om jeg nå kansellerer de siste 2 nettene. Da fikk jeg høre at det hadde vært greit og uten kostnader om jeg hadde booket direkte med hotellet. En annen gang i Spania hadde jeg også benyttet meg av booking.com. Da fikk jeg kansellert, men booking.com måtte jo kontaktes. Det er nok praktisk med en slik reisetilbyder, men det er vel tvilsomt om en sparer noe på det.

    • Det er litt som når du skal bygge hus: Du kan selv kontakte en arkitekt for å få det tegnet, en murer for å sette opp grunnmuren, snekker, elektriker, taktekker, maler, … eller du kan overlate det til en entreprenør, som tar ansvarer for at alt «henger sammen», folk kommer i riktig rekkefølge osv. Entreprenøren skal ha noe for jobben; du kan spare penger på å koordinere hele stasen selv, men mange har fått søvnløse netter over håndverkere som ikke kommer når de skal, ting du har glemt å få noen til å gjøre osv.

      Å bruke et reisebyrå for å bestille én enkelt overnatting for deg er bare et fordyrende mellomledd. Ønsker du en rundreise med mange stopp, ulike transportmidler, billetter til arrangementer som kan bli utsolgt, tur-guider etc., da gjør reisebyrået en «entreprenør-jobb» som de ofte er mer proffe på enn hva du selv er.

      På den annen side er det mange som synes at det er virkelig artig å selv legge puslespillet, gjøre planleggingen, uansett om det krever dusinvis av eposter og telefoner og bestillinger og opptar alle kveldene en uke eller to. Da er det bare å hoppe over reisebyrået.

    • Erling Storstrøm (svar til Tore Wik)

      Jeg brukte nylig booking.com med skiftende hell. På hotellet i Røros opplyste de at om man ringer direkte så får man faktisk oppgitt laveste pris uten å bruke formidlere.

    • Bo Johansen (svar til Tore Wik)

      Jeg bruker bare booking.com. Får hver gang de beste tilbud. Også bruker jeg Lufthansa. Bestiller på regulær basis. Får greie priser. Sikkert ikke det billigste av det billigste, men jeg får i alle fall en veldig god service på flyet,og ellers. Teller mye det.

    • Helt enig. Gjør det samme. Ofte prøver hotellet seg med høyere pris, men jeg henviser da til tilbudet fra søkemotoren. Det ender ikke alltid med lavere pris enn på søkemotoren, men alltid med et bedre tilbud. Bedre rom og mer inkludert. Og hotellet slipper å betale søkemotoren. En vinn vinn situasjon. Så dette anbefales.

    • Men det er ikke alltid at dette stemmer. Brukte å bo på samme hotell i en by i Asia tidligere. Der kostet rommet ca 3500 i lokal valuta bestilt på nettet. Dukket man opp i skranken for å booke rom så var prisen akkurat det dobbelte på samme type rom. Men oppdaget etter hvert at der satt ei dame ved en kontorpult ca fem meter bortenfor resepsjonsskranken. Hun representerte et reisebyrå og solgte bl a hotellrom. Også på dette hotellet. Der fikk jeg samme rom for 1800 og gikk fem meter bort til skranken for å sjekke inn på samme rommet som de ville ha 7000 for der. Merkelig system. Rett og slett for dumt.

  4. Per M Dyrnes

    Folkens…

    Reklame handler om å gi deg en følelse for et produkt. Reklame burde være forbudt, men vi forstår jo at folk som ønsker å tjene enkle penger på skrot må få vise frem skrotet sitt.

    Staten syntes også det er helt greit siden de tjener 20% på all søppel som selges.

    En god verden handler faktisk ikke om handlekraft, men frykten for å ikke ha makt gjør at vi går langt for å skaffe midler.

    Få tenker på at absolutt alt som selges er fremtidig søppel. Vi resirkulerer 0,1% av all plast. Resten havner i naturen. (allikevel lager vi nå mer enn før)

    Svar på denne kommentaren

  5. Ole Tommy Meland

    Opplever at Trivago ofte kommer opp med Hotels.com som billigste alternativ.Det stemmer ikke. Må være noe samarbeid her. Trivago fremstår som om de er nøytrale, men det er de ikke. Det bør undersøkes. Bestilte leilighet i Spania via et engelsk nettsted. 10000,- billigere for 14 dager

    Svar på denne kommentaren

    • Katrine Hansen (svar til Ole Tommy Meland)

      Jeg har også opplevd det. Trengte hotell og fant Trivago som fungerte som en slags «portal» til de ulke hotelltilbydere og pris. Ofte (synes jeg) opplevde jeg at prisene som først ble vist hos Trivago, ikke stemte overens med prisene som ble vist når jeg trykket på linken. Det skjedde flere ganger.

      Sluttet å bruke Trivago etter dette, og bestiller nå kun direkte til hotellet jeg ønsker å bruke.

      Vil også anbefale alle om å heller bestille direkte fra hotellets side, eller via telefon. Man kan oppnå en gid pris, eller en god deal.

  6. Du behøver ikke handle i nettbutikker for å se slike triks 🙂

    Skjulte tillegg:

    Jeg har vært i diskusjon på grensen til munhuggeri med håndverkere som sammenligner sine egne priser med andres, og blir møkkasure når jeg viser til at hånverkeren legger på 25% moms på slutten, mens alternativet har det inkludert i hver enkelt delsum. På grensen til det ulovlige – til sluttkunde skal moms alltid inkluderes, og da bør det være på delsummene!

    Eller under totalsummen står det angitt en fraktkostnad som du helst ikke skal se før du har undertegnet kontrakten. Når jeg forteller at jeg henter varene selv, får jeg vite at det ikke er mulig; de har ingen vareutlevering direkte til kunder, så jeg kan ikke komme utenom fraktkostnadene. Da skal den være inkludert i fakturabeløpet, ikke føres opp utenom.

    Forsøke å gi inntrykk av at et tilbud er bedre enn det er:

    Flere steder der jeg handler føres det rutinemessig opp en høyere pris, som så fratrekkes 10-25% «rabatt», uten noen begrunnelse, uten at jeg har bedt om det eller oppfyller noen krav – det er bare for å få meg til å tro at det er et spesielt godt tilbud. Igjen er håndtverkere, byggevare-forretnigner etc. ganske sterk framme her.

    Legge ekstra ting i «handlekurven»:

    Jeg sa takk og farvel til en som skulle selge meg solvarmeanlegg: Han solgte en standardpakke til rund 73 KNOK, som jeg ville ha noen små endringer i. Jeg var forberedt på å ikke få rabattert pris, men tilbudet til meg på 213 KNOK (etter fradrag av rabatter…) inkluderte masse ekstra som jeg angivelig «måtte» ha, utenom standardpakka (og jeg hadde slett ikke bruk for ekstratingene).

    Presse kunden til dyrere alternativer:

    Det tok vel en halvtimes diskusjon med selgeren før han gikk med på at jeg skulle få kjøpe den stikksaga som hadde fått en overbevisende «best buy» i en test, og ikke den adskillig dyrere. Jo, han kunne selvsagt skaffe den billigere, men… Da jeg ba ham gjøre det, var det å «skaffe» den å gå ut på lageret og hente den 🙂

    «Svært poulær vare» …

    1950- og 60-tallets «Ni av til filmstjerner bruker Lux» ble etterhvert så latterliggjort at de måtte slutte med den reklamen.

    Lett å melde seg opp:

    Jeg har ved flere anledninger blitt stoppet på gata av strømselgere som vil overbevise meg om at de har et bedre tilbud – «Bare skriv under her, så ordner vi alt!» Jeg ber alltid om å få et skriflig tilbud jeg kan ta med hjem og vurdere, men får vite at de har ikke lov til (av sine sjefer) til å levere ut noe skriftlig informasjon eller gi et skriftlig tilbud. Jeg skrive under der og da; de ordner alt. Det er ingen bindingstid, så om jeg angrer, kan jeg naturligvis starte den papirmølla det er for å si opp avtalen og gå tilbake til min gamle leverandør – men det lover de meg ingen hjelp til…

    Positive kundehistorier:

    Det dekker vel også leserbrev i papir-tidsskrifter. Jeg abonnerte på et tidsskrift med så mye interessant at jeg tok vare på gamle utgaver. Et leserbrev mente jeg at jeg hadde sett tidligere … og fant det, ord for ord, igjen i en ni år gammel utgave av bladet. Da begynner jeg å lure på om det overhodet har kommet fra noen leser, selv for ni år siden. Og på at de andre «leserkommentarene» er ekte.

    De fleste punktene ser man regelmessig i reklameplakater, kampanjer etc. «Utgående produkt» og «Bare få igjen» og vareplassering der høy-avanse-varer er mye mer synlige enn de som gir mindre overskudd, det er helt standard.

    Men … Media, enten det gjelder på papir eller elektronisk, er langt fra uten skyld! De formidler stadig vekk «redaksjonelt» stoff som forteller om hvor super-populært det ene og det andre er. At du kan få gode priser på det og det salget – gjerne oppørssalg på en modell (eller at mobil-modellen er to år gammel), og flere andre av punktene. Ofte opptrer media som selgernes forlengede arm, selv om det framstilles som «redaksjonelt».

    Svar på denne kommentaren

    • Geir J (svar til keal)

      Vi bruker trivago søk på hotel, og etter å funnet rette hotel bokker vi alltid direkte på hotelets siden.
      Finn.no bruket vi på fly, så logget vi alltid inn på flyselskapet side for selve booking.
      For da er du sikkert ved kansellering eller andre problemer som skulle komme opp underveis.

  7. Etter at samtlige medlemmer i vår store familie opplevde dobbeltbestilling av hotellrom, leiebil og togreise i 2018. Har vi lært å søke opp tilbyderne, ringe og bestille direkte. Ofte bedre priser siden hotellet og bilutleie får pengene rett i egen lomme. Og vi kan peke forbrukernese til de uetiske…

    Svar på denne kommentaren

  8. Hans Eivind Dalsbø

    Den nye jeg har sett dukke opp mye av i det siste, er butikker som har «Opphørssalg» der «Alt skal ut» med angivelig 50, 60 og 75% avslag på prisen.

    Og om du sjekker whois-informasjon på den angivelige nettbutikken, finner du fort ut at nettstedet er oppretta for kun kort tid siden. Ofte er varen også kinesiskproduserte ting du fort kan finne på andre nettbutikker som lever av å pushe samme type varer (Wish og lignende…)

    Du gjør absolutt ikke et røverkjøp, men de liker å få deg til å tro det. Skulle du være dum nok til å tro dem, ender du til slutt opp med noe billig juggel i postkassa som kanskje såvidt ligner på bildet du så, fra en nettbutikk som ikke lenger finnes.

    Svar på denne kommentaren

    • At noen kjøper juggel er så sin sak – det er ikke egentlig noe forbud mot å selge skrot, så lenge du ikke påstår at varen har kvaliteter den ikke har.

      Men en selger har ikke lov til å si at prisen er «nedsatt», har «rabatt» eller på annen måte antyde at prisen er lavere enn før hvis den ikke har vært solgt til den angitte «før»-pris i en betydelig periode. Det finnes noen retningslinjer (og dommer!) på dette, jeg husker ikke detaljene, men vi snakker om måneder, ikke dager. Og «før»-prisen skal være reell: Tidligere kunder skal ha betalt denne prisen – selgeren kan ikke si at «Da hadde vi introduksjonsrabatt».

      Det syndes mye mot dette – det blir angitt en «før»-pris eller ikke-rabattert pris som ingen kunde noen sinne har betalt; det er kun for at du skal tro at det er et supergodt tilbud. Men det er innenfor loven.

  9. Uten konkrete eksempler, vil jeg påstå at jeg også opplever liknende tilstander på både Norwegian og SAS sine bookingsider. Jeg bestilte nylig flybilletter til London, og priser og tilgjengelighet endret seg mistenkelig ofte og til ekstreme forskjeller fra en innlogging til en annen i løpet av kort tid. Fikk samme følelsen av å bli forsøkt manipulert.

    Svar på denne kommentaren

  10. Pepperlemon

    Reisetilbydere gjør slikt hele tiden. Prisene øker for hver gang man søker opp den samme reisen fra samme ip-adresse så det lønner seg å søke fra en maskin og bestille fra en annen. De øker også prisene gjennom dagen for hvert klikk eller søk til folk går og legger seg og så går prisene ned om natta til folk står opp og begynner å søke igjen. For hver bestilling øker også prisen. Store selskaper som Hotels.com, Norwegian, Ving og TUI benytter seg alle av disse triksene. De er også ramme på å legge til avgifter og ekstra ting på slutten så sluttsummen blir mye høyere enn innledningsvis. Ofte orker man ikke å begynne hele prosessen på nytt med diverse nettsider så man trykker irritert på ‘Bestill’. Innen man skal reise har man jo glemt det.

    Svar på denne kommentaren

    • Alex Krycek (svar til Pepperlemon)

      Her kommer du med mange påstander men ingen kilder. Baserer du kommentaren din utelukkende på anekdoter, eller har du noe håndfast å referere til?

  11. Magne Røyset

    Noen som har hørt nyeste episode av Reply All? Der snakker de om skatteprogramvaren som Intuit har avtale med den amerikanske skatteetaten om å tilby gratis til folk som tjener under en viss sum. Det gjør de også, men de har andre nesten kliss like produkter som heter nesten det samme og påstår å være gratis, men under svært begrensede betingelser. Nettsiden for den ekte gratis-versjonen har de fått fjernet fra søkemotorene, slik at bare de nesten gratis versjonene kommer opp når du søker. Det er snakk om at de lurer til seg hundrevis av millioner dollar årlig med denne praksisen – for et produkt som skal være gratis.

    gimletmedia.com/shows/reply-all/6nhgol/144-dark-pattern

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til Magne Røyset)

      Den reply all-episoden er helt fantastisk. Baserer seg i stor grad på arbeid gjort av Pro Publica. De leverer mye bra!

  12. Aftenposten Junior har en greie hvis man åpner abonnementsiden og så venter med å fylle den ut så får man tilbud om en ekstra avis. Jeg prøvde å vente lenger, men det ble ikke flere 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • keal (svar til Peter)

      En lignende:
      På sensommeren i fjor valgte jeg å prøve ut Dagbladet-abonnement i et år – sommertilbud, firedelen av standardprisen. Det er vel 3-4 uker igjen av det året nå.

      Fikk forleden en gladmelding: Som Dagbladet-abonnent får jeg, fullstendig gratis, tilgang til en rekke elektroniske tidsskrifter i 30 dager. Riktignok er det gratis bare de siste 30 dagene av Dagbladet-avtalen min, men det er jo en fin påminnelse om at det kan lønne seg å fortsette Dagbladet-abonnementet (til firedobbelt pris av det jeg har betalt!), når det iblant dumper inn gratis tilleggs-ytelser!

      (Sorry, det bare minnet meg på at jeg må stoppe det Dagbladet-abonnementet før det går over på full pris. Jeg vet at jeg godtok at etter lavpris-perioden fortsetter abonnementet til full pris … i håp om at mange har gjort seg «avhengig» av Dagbladet Pluss. For meg er det mer å glemme å avslutte abonnementet! Året har ikke gjort meg avhegig!)

    • Vet ikke om akkurat dette tilfellet, men det er noen som gjør til «lovlig» også: Du får melding når du starter bestillingen din (og den er gjerne synlig hele tiden, hos de som gjør det skikkelig) om at «xxx-gebyr kommer i tillegg» eller «Frakt beregnes etter at du er ferdig med å velge varer».

      Et krav for at det skal være innenfor loven er at du før du ser gebyr, frakt eller andre tillegg skal du ha full frihet til å avbryte hele handelen, uten noen økonmiske konsekvenser for deg. Dessverre har du ofte vært nødt til å røpe personopplysninger for å beregne tilleggene, f.eks. betalingskort-opplysninger – typen kort kan påvirke gebyret. Adressen din kan åpenbart påvirke fraktkostnadene.

      Så det kan gjøres på lovlig vis – men det betyr ikke at alle følger loven!

    • 900 kr høres svært mye ut. Men kredittkort- og betalingstjeneste-firmaer jobber ikke gratis; de skal ha noen penger for å gjøre jobben. At én slik tjeneste har høyere priser enn andre er ganske sannsynlig. Og hvis du som kunde velger en dyrere tjeneste, er det ikke urimelig at at du må betale merkostnadene.

      Så i prinsippet er det ikke noe galt i det. Men størrelsen på tillegget synes «noe i overkant», for å si det høflig.

  13. Har lagt merke til en endring ift å bestille flybilletter siste året. Tidligere var det stort sett lavprisselskaper som norwegian som oppga priser uten bagasje. Nå må en legge til baggasje ved kjøp av flybilletter hos alle flyselskaper og via søkemotorer. Dette utgjør endel på billetprisen. Tur retur miami har baggasje hos noen søkemotorer vært 1290 ekstra pr billett.

    Svar på denne kommentaren

    • Det har ingenting med internett å gjøre. Selgere har til alle tider forsøkt å lure deg til å kjøpe varene sine. Egentlig har det vært langt verre i tidligere tider, da det ikke fantes noe som helst lovverk som regulerte reklame og markedsføring.

      Det ar alltid vært slik at hvis du som kunde opptrer blåøyd og naiv, da blir du lurt.

  14. Et problem er vel at mange av disse «skitne knepene» kan være skitne nok, men likevel ikke ulovlige. Ingen lov krever at prisen verken på flyreiser eller hotellrom skal være hogget i stein, at ingen skal få bedre tilbud enn andre. Ingen lov krever at du skal få vite fraktkostnader før du har valgt ut hva du vil kjøpe. Om selgeren mener at lagerbeholdningen er lav, kan han ikke straffes for sin vurdering. Osv.

    Selvsagt balanserer mange selgere på lovens grense, f.eks. ved å angi delsummer uten moms og legge på 25% på sluttsummen. Eller finne kreative måter å få ting til å se ut som «salg» eller «rabatt» som ikke er reelt («Avdelingen vår i Kirkenes har solgt varen til full pris i to måneder»).

    Iblant blir det rettssak, og hvis ikke selgeren blir dømt fører det gjerne til innstramming / presisering av reglene.

    Vi vil alltid ha et «høk-over-høk»-spill. Uansett hvor gode lover og regler vi har, vil sleipe selgere legge seg helt opptil grensene og gamble på at bare små overtramp er helt i orden. Når den typen overtramp i praksis har blitt akseptert, kan de gå et skritt lenger med et litt større overtramp, osv. Blir de da tatt, kan de prosedere på alle de som har begått de små overtrampene uten reaksjoner, og at det de selv gjorde bare var ubetydelig verre…

    Dette er en variant av at «Idiotsikre systemer fører bare til at idiotene blir smartere» 🙂

    Svar på denne kommentaren

  15. Jan Knutzen

    Kjent sak med hotellpriser som stiger etter flere søk, som nevnt over. Har sett det samme med flyreiser, blant annet.

    En annen ting er Specsavers, som stadig reklamerer med billige briller: 2 for 1 til 795,-. Det er selvsagt usannsynlig billig… og lykke til med å faktisk få deg briller til den prisen, for de ansatte viser deg ikke engang innfatningene i den prisklassen, og de har en lang liste med valgfrie tillegg som egentlig er nødvendige. Antireflekterende glass, polariserte glass, you name it. Selv med 2 for 1 endte jeg på 4500,- for å få to par briller til å leve med.

    Joda, man får sikkert de billigste om man absolutt insisterer, men man blir i praksis frarådet å kjøpe dem.

    Svar på denne kommentaren

  16. Kolonial.no krever et «tillegg i leveringsprisen» på kr 59,00 dersom varene i bestillingen beløper seg til mindre enn kr 800,00. Dette blir man ikke opplyst om før man kommer til siste side i betalingsveiviseren. Tillegget kan gjøre at det blir ulønnsomt å handle på nettstedet sammenliknet med konkurrerende dagligvareforretninger, selv om vareprisene på kolonial.no i utgangspunktet hadde lavere eller lik pris som dagligvareforretningene.

    Svar på denne kommentaren

    • keal (svar til Jon)

      Dette er ganske likt med «Fraktfritt over 800 kr».

      Så er det et spørsmål om grenseoppgang: Er det totalt uventet at det er en viss fraktkostnad, på f.eks. 59 kr? Jeg vil si «Nei, det er ganske rimelig».

      Er det slik at den vanlige kunde ikke kunne forutse det, men burde ha fått et forhåndsvarsel? Er det tilstrekkelig at de på sin hjemmeside, i den aller første tekstboksen, skriver «På bestillinger under 600 kr kommer et lite tillegg», med en tjeneste der du kan taste inn postnummeret og få opplyst frakt-tillegget, før du begynner å bestille?

      Vi er i grensesland her: En kritisk kunde som er bevisst på «et lite tillegg»-tekster og vet å slå opp på nettsiden hvor stort tillegget er, har ikke noe problem. En naiv kunde som overser slike forhåndsvarsler, ser det ikke før bestillingen sendes av gårde.

      Har brukeren blitt tilstrekkelig forhånds-informert om at det for små-leveranser (under 600 kr, ikke 800 kr) tilkommer en frakt?

      Vi er trolig i grenseland. Det står ikke i fet, blinkende rød skrift mens du gjør din bestilling. Mitt stalltips er at kombinasjonen av informasjonen gitt på hovedsiden pluss sunt bondevett, og at du har full anledning til å avbryte kjøpet når du ser at det tilkommer fraktkostnader, tilsier at kolonial.no neppe har brutt loven. Men er det viktig nok, kan man naturligvis forsøke å reise sak mot dem.

  17. Terje Øygard

    DFDS i København bruker et intrikat system basert på maskinlæring og kunstig intelligens (AI) for å skape mersalg når du bestiller fergereise fra f.eks. København til Oslo. De forteller at det ikke er rimelige lugarer ledig, selv om det knapt er passasjerer på ferga. Man må logge inn tilstrekkelig antall ganger og «lirke» litt for å få de villige alternativene. Men denne metoden er faktisk noe de også skryter av å bruke! Betalingstjeneste: (pro.ing.dk/datatech/artikel/dfds-har-satset-stort-pa-data-forste-projekt-sparer-os-516-mandetimer-ar…)

    Svar på denne kommentaren

  18. «Å forhåndsvelge dyrere varer eller presse kunden til dyrere alternativer»

    Anser dere å automatisk sortere varer til synkende pris å forhåndsvelge dyre varer? Isåfall er det mange syndere her.

    Sjekk blant annet en av Norges største sportskjeder, G-Sport. De har konsekvent de dyreste varene først, gå inn på hvilken som helst varegruppe og du må enten velge å sortere prisen annerledes eller scrolle ned for å se de rimeligere alternativene. Kan tenkes at resten av Gresvig har samme stilen.

    Ellers av de større butikkene her til lands er Elkjøp meget flinke til å sortere med «populære valg» først. Ofte i ett utvalg av prisklasser, men går kanskje inn under ett av punktene i listen. Power kjører samme stil.

    Ellers var komplett.no før ganske flinke til å kjøre såkalte «timestilbud», der man fikk rabatt på en bestemt vare hver time over en viss periode. Usikker på om de fortsatt driver med dette, da jeg sjeldent handler der lengre.

    Ellers er det svært mange nettbutikker som sender ut reklame med «kjempesalg, opp til 70% rabatt», hvor det viser seg at de har en eller to varer med så stor rabatt, og resten ligger på 10-30% avslag.

    Svar på denne kommentaren

    • Even (svar til Even)

      Kom på en ting til som jeg har opplevd mer av i det siste.

      Dersom du har registrert en konto hos en nettbutikk og er inne å kikker litt, legger et par varer i «handlekurven» for å se hva summen blir, går så ut av nettsiden uten å fjerne varene fra handlekurven da du bestemte deg for å ikke kjøpe eller ble opptatt med noe annet. 10 minutter senere popper det opp en e-post i innboksen din der de sier «Vi har tatt vare på handlekurven din» i tilfelle ett eller annet. Så med en hendig lenke der du kan trykke på for å kommer rett tilbake til de varene du så på, men kanskje bestemte deg for at du ikke hadde råd til, eller ikke skulle ha.

      Skjedde sist med Kitch’n og SkittFiske.

  19. Erik Sundstrøm

    Hei ! Jeg var inne og sjekket en billett på Ticketmaster til en konsert på Rockefeller tidlig i vår ( mars) Jeg fikk da en mail fra Ticketmaster at billettene til den konserten solgte fort, underforstått at de snart var utsolgt.
    Jeg kjøpte billett, men i dag er det stadig mange billetter igjen og konserten er ikke merket med » få billetter» på Rockefeller sin hjemmeside. Lureri 🙁

    Svar på denne kommentaren

  20. Noen som har kjøpt billig abonnoment hos dagbladet+ og blitt forsikret om at det er lett å si opp? Altså det må faktisk en mail til eller ringe dem for å avbestille. Greit at det ikke er umulig, men for meg var det. nok til å aldri abonnomere på dagbladet igjen.

    Nettsida deres har dårlig retningslinjer og få avbestillingsalternativer.

    Burde være en mer markert avbestillingsknapp og null behov for å kontakte dem.

    Svar på denne kommentaren

  21. Enhver med en smule sunn fornuft vil jo forstå at siden er desperat istede for å gi bort gode tilbud. Ingen butikk ønsker å tape penger. Hallo, de som blir lurt mangler noe altså. Man skal alltid spørre seg på hvilke måte prøver bedriften å lure meg. De aller fleste har sine triks. Feks er omtrent alle tilbudsvarer ikke annet enn rabatterte overprisede varer. Ingenting er gratis. Bruk sunn fornuft

    Svar på denne kommentaren

  22. Vi bestilte en tur forrige sommer til Edinburg og booket hotell på Hotels.com. Vi tastet inn datoen vi skulle være der i bryllup, og bestilte. Da kjøpsbekreftelsen kom opp var datoen endret til en uke fram i tid, fremdeles samme ukedager, men uka etter. Vi ringte momentant til kundeservice for å informere de om feilen, men de sa at det ikke var deres problem at vi hadde feil dato. Systemet deres kunne det nok ikke være feil på og kjøpet kunne ikke angres. Vi fikk lov til å endre på datoene men de var fulbooket, plutselig, på datoene vi originalt hadde bestilt. Hotellet ville gjerne ha beskjed om vi ikke skulle bruke rommet noen av dagene det var bestilt, slik at de kunne selge det til noen andre, men refundering kunne vi likevel ikke få for de dagene. Vi følte oss lett sagt lurt.

    Svar på denne kommentaren

  23. Bookingsidene for hotell er vel noen av de verste..
    Falske før-priser med «87% avslag akkurat nå».
    De 4 siste årene har vi booket noenlunde samme rundtur på hoteller i Thailand, og jeg har god kontroll på priser lang tid i forveien. Sjekker alltid hotellenes egne nettsider, og de er uten unntak billigere eller har minimum prismatch med bookingsider.
    Før-prisene på bookingsider har ingen rot i virkeligheten. Har aldri opplevd at et rom som nå selges for f.eks 1200 pr natt, kostet 8000 tidligere…
    Verdt å vite er at om du booker direkte med hotellet, blir du som oftest litt høyere «verdsatt» enn om du går via feks Hotels.com. Du får gjerne litt bedre plassering av rom, eller kanskje til og med oppgradering om du har en del mail korrespondanse med de på forhånd.

    Svar på denne kommentaren

  24. Studentsamskipnaden i Trondheim (SIT).
    De legger til et beløp til veldedighet på fakturabeløpet for semesteravgiften, som studenten selv må trekke fra for å fjerne denne frivillige delen av beløpet som står til forfall.
    De tar også et gebyr på kr 120 ved innbetaling av depositum for bolig, uten at det er spesifisert hva gebyret gjelder.

    Svar på denne kommentaren

  25. Anne Holtet Bunes

    Jeg har bare gode erfaringer med å bestille hotell på f.eks. Hotells.com. Har hørt andre snakke om dette med at priser går opp for hver gang du søker, men har ikke opplevd det selv. Det beste rådet jeg kan gi, er dette: ikke kjøp noe du egentlig ikke trenger eller hadde planer om å kjøpe. Selv om det er billig.

    Svar på denne kommentaren

  26. Erik Hansen

    Jeg var 7 år gammel da jeg innså at «før» prisen på leketøy var bare juks… Samme greia på nett og alle mulige juks som priser som stiger for hver gang du sjekker fly, båt og togblilett og mange mange andre slike skitne triks. Er folk flest virkelig så naiv at de ikke skjønner dette ???? ? ?

    Svar på denne kommentaren

  27. eirik opedal

    Opplevde en rar ting på hotels.com for en stund tilbake. Skulle til Sopot Polen og sjekket hoteller. Satt med ipad og hotels.com appen. Fant hotellet men bestilte ikke med det samme. iPad ble opptatt så jeg logget på hotels.com på laptop i nettleser. Prisen for samme hotell for samme periode ble plutselig rundt 5000,- lavere enn via app. Dette bare minutter etter jeg sjekket i app.

    Svar på denne kommentaren

  28. Vet ikke om ett er slik nå, men tidligere var linser hos lensway mye dyrere hvis man gikk direkte inn på nettsiden fremfor å Google linsemerket og komme inn på nettsiden på den måten. Nå bruker jeg alltid prisjakt for å finne frem til billigst pris på linsene. Jeg finner dem alltid til rundt 200 kroner hos en av leverandørene mot 550 kroner som veiledende pris.

    Svar på denne kommentaren

  29. Skulle kjøpe tog billetter i tyskland en gang. Da gikk jeg inn for å se hvor mye billetten kostet. Når jeg jeg gikk inn på samme nettside 5 minutter senere, så hadde prisen økt- Gjorde derfor det samme billett søket i ikognito i nettleseren. Da var prisen lavere igjen. Et godt tips kan være å bruke VPN og prøve å bestille reiser, hoteller fra et annet land

    Svar på denne kommentaren

  30. Helt enig Ole, når sosiale medier selv «skyggesensurerer» saklig kritikk mot dem på tekniske løsninger osv, uten skjellsord og annet dritt, kun sak, hvordan kan de hevde å ha moral til å styre eller sette grenser for allmennheten da? Jeg tror det vil vokse frem nye plattformer, for sannhet og ærlighet, for de som takler det. De sårbare vil velge de «snille» 🙂

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til klaus Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.