nrk.no

Her kan du kjøpe kaffe med ansiktet ditt

Kategori: Samfunn

Kameraet er nede til venstre bak kasseapparatet. Foto: Martin Gundersen

Er du villig til å betale med ansiktet for å stå mindre i kø?

Det blir stadig lettere å betale i butikk og cafe – ofte er du bare et «tapp» unna betalingsforpliktelsen. Men banker, mobilprodusenter, og nye aktører snuser på muligheter som skal gjøre det enda enklere.

På kafeen Heimatt på Grünerløkka i Oslo kan du de neste månedene betale med ansiktet ditt.

Det fikk jeg selv prøve: Selve kjøpsprosessen er ikke veldig lang, men det tar noe tid å sette alt opp.

Først måtte jeg besøke en nettside for å godkjenne brukervilkårene (at de skanner ansiktet mitt og lagrer det) og registrere bankkortet.

Så ble jeg bedt om å holde mobilen foran meg som om jeg skulle ta en selfie, bare i omtrent ti sekunder. Det var nok til at ansiktet mitt ble fullstendig dokumentert.

Hva får jeg igjen for det?

Det hele henger sammen med fremveksten av selvbetjente kasser i norske matbutikker. Noen lar deg til og med legge inn fingeravtrykket for å kjøpe tobakksvarer og alkohol uten å måtte vise legitimasjon.

Bedriftene sparer tid og arbeidskraft, du står mindre i kø.

Konsulentselskapet Futurice har for eksempel gjort egne tester som viser at betaling med ansiktsgjenkjenning tar kortere tid enn å «tappe» kortet.

For hvert kjøp var det mulig å spare 6,5 sekunder om alle kunder hadde betalt med ansiktet, mot 15 på kort.

I dette tilfellet slipper du også å ta med deg en dings for å betale:

– Du kan komme i boxeren og likevel kjøpe deg en brus, sier Yngvar Ugland i DNBs innovasjonslab. Sammen med Tine og Futurice, skal de teste hvordan folk opplever den nye teknologien.

Ansiktsgjenkjenning har allerede fått mye positiv og negativ oppmerksomhet, og det blir stadig flere kamera i Norge og utland som kjører algoritmer for å gjenkjenne hvem vi er.

I Kina brukes det til å undertrykke en muslimsk minoritet, på amerikanske flyplasser brukes det til å gjøre innsjekking raskere, og norske Kripos benytter det i forbindelse med straffesaker.

Usynlig teknologi

På mange måter er ansiktsbetaling en naturlig fortsettelse av en ide fra 80-tallet. Mark Weiser, datavisjonær og teknologidirektør for Xerox PARC, mente datamaskinene burde gli inn i bakgrunnen og gjøre livene våre enklere med å være overalt.

Det kan også forklare hvorfor mange på kafeen så etter kameraet som skulle registrere dem. Er det høyt oppe, nede i hjørnet til høyre med kortleseren, eller står det et helt annet sted?

Selv gliste jeg til kameraet før jeg hadde bestilt (nytteløst), men hadde ingen betalingsproblemer da min utkårede småkjeks først var lagt inn i kassasystemet.

Foto: Martin Gundersen

Andre måtte derimot forsøke flere ganger, og i noen tilfeller ble ansiktene deres ikke akseptert. Til det kan det være flere grunner – at systemet ser flere ansikter i bildet og ikke vet hvem som skal betale, eller at bildene i registreringen ble tatt under helt andre lysforhold.

Fred Kihle i Orcla prøver, men får ikke til å kjøpe med ansiktet. Foto: Martin Gundersen

Tuğberk Duman i Futurice forteller at gjenkjenningsalgoritmer og datasettene må tilpasses lokale forhold. Noen metoder krever høy bildekvalitet, andre er basert på skjeve data som kan favorisere gjenkjenning av enkelte etnisiteter.

Til felles har likevel metodene at det ser etter «landemerker» som for eksempel avstand mellom øynene, hvor vide leppene er, og plassering av nesen.

De neste månedene vil systemet på Heimatt testes, evalueres, og kanskje forbedres. Om du er interessert i å prøve selv vil testen i hvert fall være oppe de neste månedene, og kanskje også ut året.

18 kommentarer

  1. Gøy! Det nevnes så vidt at noen må prøve et par ganger pga lys o.l, men hvor sensitivt er dette for hårklipp, skjegg, briller osv..?

    Jeg tenker at det er gøy og bra for utprøvinges del , men tror nok ikke teknologien er helt der den må være for at dette skal kunne brukes for fullt ennå…

    K

    Svar på denne kommentaren

    • Lars P (svar til Kaspar)

      Ansiktsgjengjenning fungerer i hovedsak på konturene i ansiktet. Dermed skal ikke en hårklipp ha for mye å si.

      Store forskjeller i skjegg vil derimot muligens skape noen problemer, ettersom det dekker til disse konturene.

    • Sven Richard Tønnessen (svar til Kaspar)

      Hei!

      Lars P har helt rett angående hva ansiktsgjenkjenningen kjenner deg igjen på. Selv har jeg nettopp klippet meg og farget håret, og testet løsningen med og uten briller osv. Den fungerer veldig bra.

      Feilhendelsene som nevnes i artikkelen er på grunn av at dette er et pilotprosjekt der vi har mer fokus på å lære om kundenes opplevelse av dette, og vurderinger knyttet til sikkerhet og personvern, fremfor å bygge en feilfri løsning. Det er mulig å bygge en løsning som fungerer veldig veldig veldig godt, men det er så klart både dyrt og krevende.

      Jeg tror teknologien i seg selv er der for å brukes for fullt, men det er for krevende å sette det sammen optimalt for, og litt usikkerhet rundt hvor godt det blir tatt imot og hvem/hvordan man faktisk kan tjene penger på det, til at noen har tatt det fullt ut. Men jeg er overbevist om at det kommer, og når det kommer håper jeg det er fra noen jeg stoler på og har en grunnleggende god tilnærming til personvern og sikkerhet!

    • Sven Richard Tønnessen (svar til Gaute)

      Hei Gaute!

      Heldigvis slipper du å selge noe av privatlivet ditt 🥳 så lenge du sjekker hva som står i personvernerklæringen til tjenestene du bruker og har tillit til aktøren som står bak kan du finne ut hva dataene dine blir brukt til. Og med en ansiktsgjenkjenningstjeneste som vi bruker her er det ikke teknisk mulig at ansiktsdataene knyttes tilbake til deg unntatt når du ber om det ved å be om en betaling.

      Når det gjelder de 6,5 sekundene er jeg personlig mer opptatt av å unngå å knote med kortet, og heller kunne dele noen ekstra ord eller et smil med den hyggelige betjeningen.

      🤗
      Denne type teknologi, levert av aktører med gode intensjoner og fokus på personvern og sikkerhet, vil gjøre teknologi mer usynlig så vi kan bli mer medmenneskelige igjen.

  2. Jean Ødegard

    15 sekunder for kontaktløs betaling med kort? Dette er ferdig utprøvd og implementert mange steder, og min erfaring er at det stort sett tar to-tre sekunder, og at kortet må holdes i underkant av ett sekund over leseren.

    Artig tanke å kunne betale uten å måtte ha med noe, men enn så lenge, og sannsynligvis i rimelig lang fremtid, så må man jo ha med lommeboken når man er ute av hjemmet.

    Kontaktløs betaling med kort er jo stadig en del utsalgssteder som ikke har implementert, samt med en feilrate som er vesentlig høyere enn å «tappe kortet» tilsier vel at dette ikke er klart for markedet på lang tid.

    Artig idé er det jo ‘a, og når det er feilfritt så er det kanskje noe mer sikkert enn å bruke kontaktløst kort, da ansiktet jo vanskelig kan stjeles!

    Svar på denne kommentaren

    • Sven Richard Tønnessen (svar til Jean Ødegard)

      Hei! Det var veldig gode innspill. Personlig tror jeg at teknologien er klar for dette, og at mange ville brukt den, men da måtte det utvikles langt mer enn hva vi har gjort i dette pilotprosjektet.

      Når det gjelder 15 sekunder for betaling med kort er det gjennomsnittlig tid fra ekspeditøren sier summen frem til kvittering er skrevet ut. Oftest innebærer dette å fiske ut lommeboken fra lomma, finne riktig kort, betale, og klmmunikasjon mellom terminal og kasse. Hvis du er føre var og står med kortet klart i hånda går det mye raskere, faktisk nesten like raskt som en godt implementert ansiktsbetaling 😉

  3. Har alltid sett på meg selv som en forkjemper for ny teknologi, men det med å spre sin egen identitet… jeg vet ikke helt. Til nå har det vært offentlige myndigheter, som politi/pass og førekort, samt bankene som har sittet på mine identitetsdata.

    Og nå skal jeg altså begynne å lagre mine id data hos et mangfold ulike bedrifter bare for å gjøre hverdagen marginalt lettere.

    Hvilke sikkerhetstiltak har alle disse bedriftene? Hvor enkelt blir ikke IDtyveri når du får så mange alternativ for å stjele den?

    Svar på denne kommentaren

    • Sven Richard Tønnessen (svar til Erik)

      Hei Erik! Takk for en utrolig viktig kommentar! Det stemmer at myndigheter og noen selskaper lagrer identitetsdata. Noen steder er det noen som også opplever at denne dataen blir misbrukt.

      Derfor er det viktig å lese hva du samtykker til når du registrerer deg til nye tjenester (dette gjelder i minst like stor grad for tjenester som ikke innebærer ansiktsgjenkjenning), og at du forholder deg til aktører som du kjenner og stoler på.

      I akkurat dette tilfellet blir ikke identitetsdataen din brukt utover at du samtykker til at vi kam spørre deg om hvordan du opplevde tjenesten. Dataen om ansiktet ditt blir lagret som en kryptert streng av siffer, bokstaver og symboler som ikke kan knyttes til deg (annet enn når du ber om det ved å betale på denne cafeen), oversettes tilbake til ansiktet ditt, eller kjenne igjen ansiktet ditt på andre steder.

      Det er nettopp på grunn av spennende og viktige problemstillinger som dette at vi har gjort dette pilotprosjektet.

  4. Med et sånt enkelt webcam kan den vel ikke se forskjell mellom det ekte feset og et bilde av et fes
    Jeg får mer tro på teknologi hvis de bruker 3D kameraer (slik som i iPhoneX f.eks …)

    Svar på denne kommentaren

    • Sven Richard Tønnessen (svar til Jesper)

      Hei Jesper! Godt observert, og du har helt rett! Dette er et pilotprosjekt som vi gjør for å lære mer om teknologien og menneskers reaksjoner til den, spesielt med tanke på sikkerhet og personvern. Piloten er vare installert inne på cafeen der det er kjempehyggelig betjening som passer på at ingen prøver å kjøpe en kaffe med en utskrift av en annen person sitt ansikt 🤣 men om man skulle rullet ut dette til flere steder, og kanskje spesielt steder uten betjening vil jeg anbefale på det sterkeste å bruke 3D-kamera som du nevner, og i tillegg hatt en del andre sikkerhetstiltak på plass som vi har lært om i dette eksperimentet. Håper du vil ta turen innom og prøve selv!

  5. For noke unødvendig tull. Spar noke få sekund.ka so E vitsen. So ligg meir og meir info på nett . Personvern,ha. Ikkje godt noke. Og at dei ikkje bruka infoen til noke er umuli å vite.

    Svar på denne kommentaren

  6. Og neste steg er en Kina der en eller annen i betjeningen på ett sted i en kjede sørger for at du er blokkert fra å handle hos dem uansett hvorfor når. Uten noe mer begrunnelse.

    Det klassiske med løsninger som dette er at stadig «gode» bruksområder kommer i bruk. Og til slutt ender en opp i et 1984.

    Det viktigste her er å få på plass lovverk og kontrollmekanismer som potensielt holder styret i bedriften personlig ansvarlig for missbruk av denne teknologien.

    Hva skjer når to forskjellige selskap fusjonerer og de kombinerer disse dataene inn i nye bruksområder?

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til Jo Øiongen)

      I Norge er vi langt unna at ansiktsgjenkjenning vil misbrukes av kommersielle aktører.

      Til det har man blant annet sterke personvernlover med høye bøter.

      Det er likevel en mulighet for at det kan skeie ut – overvåkning fra myndigheter eller at persondata kommer på avveie er nok mest relevant å bekymre seg for europeere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.