nrk.no

Facebook-grunnlegger: «Det er på tide å bryte opp Facebook»

Kategorier: Det sosiale nettet & Samfunn

Faksimile: New York Times

Chris Hughes var med å starte Facebook. Nå vil med-grunnleggeren avvikle selskapet.

Vi er en nasjon med sterke tradisjoner for å tøyle monopoler, uansett hvor velmenende sjefene for disse selskapene kan være. Marks makt er uten sidestykke og uamerikansk, skriver Chris Hughes i kronikkform hos New York Times torsdag.

Så konkluderer Hughes med at det er på tide å bryte opp selskapet.

Kronikken er dermed det ferskeste av en lang rekke utspill fra tidligere Facebook-ansatte som har vendt seg mot selskapet.

Den anerkjente medieforskeren og tidligere redaktøren Emily Bell kaller bredsiden i New York Times «den mest knusende analysen av Facebook jeg har lest«, på grunn av Hughes nære kjennskap til hvordan Facebook ble utviklet, og selskapets nåværende sjef: Mark Zuckerberg.

Ute av selskapet

– Jeg har ikke vært en del av Facebook på over ti år, men føler et ansvar for å redegjøre for skaden som er gjort, forteller Hughes i en video tilhørende kronikken:

«Jeg er skuffet over meg selv og det tidlige Facebook-teamet for å ikke ha tenkt mer på hvordan nyhetsstrømalgoritmen kunne forandre kulturen vår, påvirke valg og gi makt til nasjonalistiske ledere. Og jeg er bekymret for at Mark har omgitt seg med et team som forsterker det han tror på, istedet for å utfordre det», skriver Hughes.

Den siste tiden har en rekke Facebook-ansatte på toppnivå forlatt selskapet, og uenighet med Mark Zuckerberg har hyppig blitt oppgitt som grunn.

At Zuckerberg selv har full kontroll over ytringer, uten et styre eller andre overordnede å forholde seg til, er ifølge Hughes det største problemet:

«Det er ingen presedens for hans evne til å overvåke, organisere og sensurere samtalene til to milliarder mennesker», skriver Hughes.

Interessert i å lese om Facebooks framtid?

Abonnert på NRKbetas nyhetsbrev og få oppdateringer rett i innboksen din.

Digital kometkarriere

Hughes bodde sammen med Zuckerberg da de studerte ved Harvard, og var med å grunnlegge Facebook i 2004. Hughes jobbet både som talsperson og leder for Facebooks produktutvikling fram til 2007. Da ble Hughes en av internett-toppene i Barack Obamas presidentkampanje. Da Obama ble innsatt som president i 2009 var Hughes 25 år.

chris hughes photo
Chris Hughes møtte Erna Solberg i Norge i 2012 Foto: Erna_Solberg/Flickr

Hughes mest synlige rolle de siste årene har vært inne på – og ute av – eiersiden i magasinet New Republic. Det gikk dårlig, og Hughes solgte magasinet i etterkant av masseoppsigelser i redaksjonen. Årsaken, skal vi tro journalist Franklin Foer var at Hughes la for mye vekt på Silicon Valleys forkjærlighet for tall og analyse, snarere enn selve journalistikken i den daglige driften.

I dagens kronikk er det nettopp suksessen til Facebook og andre Silicon Valley-selskap som får gjennomgå.

Monopolet er problemet

– Når selskap blir for store, slurver de og blir uforsiktige, argumenterer Hughes i kronikken, som peker på de mange personvern- og datasikkerhetsskandalene som har rammet Facebook, beskyldningene om valgpåvirkning og spredning av voldsretorikk på tjenesten.

To tiltak

Hughes foreslår to tiltak amerikanske myndigheter bør gjennomføre. Det første er å bryte opp Facebook, og omgjøre oppkjøpene av Instagram og Whatsapp, som Hughes mener det var en tabbe av amerikanske konkurransemyndigheter å tillate. Gjennom en slik reversering av salgene, kan selskapene bli konkurrenter på like vilkår, skal vi tro Hughes.

Kun ved å la Instagram og Whatsapp konkurrere med hverandre vil man kunne se faktisk konkurranse innen sosiale medier og meldings-tjenester, sier Hughes i videoen. Skjermbilde: New York Times

Hughes tar også til orde for å opprette et nytt offentlig organ som skal beskytte den amerikanske befolkningen mot Facebook og andre lignende selskap.

«Tenk på det: vi stoler ikke på at flyselskaper eller medisin-produsenter regulerer seg selv. Vi burde ikke stole på sosiale medier-selskaper heller», sier Hughes som også argumenterer for sterkere beskyttelse av personvernet.

Hva synes du om Hughes utspill? Du kan lese kronikken her, eller se video-versjonen i toppen av saken.

6 kommentarer

  1. Svein Erling Lode

    Er det å skille ut Instagram og Whatsapp nok? Eller bør det også innføres regulering av sosiale medier ala det som gjøres med andre typer medier, f.eks kreve at store enheter skal ha et styre og et distribuert redaktøransvar?

    Å få innført slike reguleringer er neppe gjennomførbart med dagens politiske styre i USA, men kanskje EU kan innføre et regelverk i Europa, et regelverk som utenforstående nettverk må følge for å få tilgang til EU-markedet?

    Når selv Google mislyktes med konkurrenten Plus (muligens ikke et helt helhjertet forsøk), så kan det synes nærmest umulig å bryte opp og få regulert Facebook.

    Svar på denne kommentaren

  2. Elisabeth Christoffersen

    «Jeg er skuffet over meg selv og det tidlige Facebook-teamet for å ikke ha tenkt mer på hvordan nyhetsstrømalgoritmen kunne forandre kulturen vår, påvirke valg og gi makt til nasjonalistiske ledere.»

    Jeg får nesten inntrykk av at om strømmen hadde gått den veien Hughes selv ville, så hadde kanskje ikke kritikken vært like sterk…? Kritikken bør jo være at man påvirker valg, ikke hvilke valg man påvirker.

    Svar på denne kommentaren

  3. Tord Steiro

    Monopolsituasjonen er et problem.

    Et større problem er eierskap til data. Som enkeltindivider burde vi selvsagt ha eierskap til våre egne data, og det burde forventes at selskaper som bruker disse, betaler for det.

    Svar på denne kommentaren

    • Hughes kommer innpå både økt personvern og større eierskap til data i kronikken, og foreslår et system som minner om Solid-prosjektet til Tim Berners-Lee. Dette skriver Hughes om temaet, hvor han også foreslår at myndighetene skal opprette et organ som skal følge opp dette i praksis:

      The Europeans have made headway on privacy with the General Data Protection Regulation, a law that guarantees users a minimal level of protection. A landmark privacy bill in the United States should specify exactly what control Americans have over their digital information, require clearer disclosure to users and provide enough flexibility to the agency to exercise effective oversight over time. The agency should also be charged with guaranteeing basic interoperability across platforms.
      Chris Hughes | It’s Time to Break Up Facebook

  4. FB og andre sosiale medier har tatt en alt for stor del i livet til veldig mange mennesker verden rund. Og veldig mange av disse virker som avhengige zombies med neser på skjermen døgn rund. Finger permanent på tastatur for å laste opp nye informasjoner og bilder uten å tenke på hvor dette kan havne.
    Hvorfor er folk gang på gang sjokkert over at et selskap som lever av å få mest mulig ut av dataene til sine brukere har vansker med personvern og datasikkerhet. Hva tror folk hvordan FB tjener milliarder?
    Husk at det er brukerne selv som laster opp dataene som så kommer på avveie.
    Hvis man ikke ønsker det, la være å laste noe opp.
    Boka «1984» av George Orwell: Boka var et varsel, ikke en bruksanvisning. Ikke la «Big brother is watching you» bli realitet.

    Svar på denne kommentaren

    • Jutta Tørkel (svar til Maria)

      Veldig bra at du nevner Orwell, Maria, det har på mange måte blitt realitet, bare at vi gjør jobben selv, vi laster opp data, det trenger «big brother» ikke en gang å gjøre. Å la være er for mange en umulighet, fordi SoMe skaper et behov, det er som en avhengighet. Folk lever på SoMe, ikke i virkeligheten. Viktig med oppbrudd av FB, men hvordan avbryte folks SoMe selvbildeavhengighet og skape kritisk attitude?

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvilket magasin kjøpte (og solgte) Chris Hughes?

Hvem jobbet Hughes for med sosiale medier?

Hva argumenterer Chris Hughes for i kronikken?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.