nrk.no

Parodikontoen @VyTravel har blitt mer populær enn nye NSBs egen konto

Kategorier: Det sosiale nettet,Samfunn & Transport

Illustrasjon: NRKbeta med skjermbilde fra Twitter og foto fra Vy.

Det kan raskt oppstå misforståelser når Twitter-kontoen @VyTravel har fem ganger så mange følgere som den offisielle kontoen @Vygruppen.

Vy sin generelle anbefaling til reisende er å bruke egen bil. Vår erfaring med tog og buss er at de ofte er fulle og sjelden er på tiden. ByBil kan til nød brukes.skriver Twitter-kontoen @VyTravel som tilsynelatende ser ut til å tilhøre norges nye transportgigant Vy.

Kontoen er en parodi som ikke tilhører vy, men den surfer videre på en etablert bølge av kritikk og harselas rettet mot det nye selskapet og navnet Vy.

“Vy er på mange måter et utstillingsvindu for alt som er sykt med det norske språk og vår forvaltning”, skriver skaperen av parodikontoen til NRKbeta.

Kontrovers om navn og politikk

Da NSB og Nettbuss slo seg sammen under det nye navnet Vy vakte det reaksjoner hos mange. Opposisjonen på Stortinget var raskt ute, og Arbeiderparti-politiker Sverre Myrli kalte navnebyttet galskap. Navnebyttet ble også kilde til spekulasjoner om dette var et steg på veien til privatisering av den norske jernbanen.

Men det er ikke bare i politikken og mediene det har gått hardt for seg. På nett og i ulike sosiale nettverk har det nye navnet møtt en jevn strøm av harselas og kritikk. De mange ordspillene nådde sin foreløpige topp 1 april.

Da vitset aktører som Språkrådet, Statens vegvesen og Oslo sporveier at de skulle få nye navn som lignet Vy eller andre selskap som Bane NOR.

Kult og omnikanal

Som ikke navnet og logoen har fått nok kritikk, har flere andre aspekt ved kommunikasjonen ut mot publikum vakt reaksjoner. Et eksempel er at knapper i Vys nye app ikke har tradisjonelle valgmuligheter som “OK” eller “godta” – men “Kult!”.

Vy påpeker selv at en ikke måtte trykke på knappen hvor det står «Kult» for å lukke beskjeden. Skjermbilde fra Vys nye app.

Vy har også valgt å legge ned NSB og nettbuss sine kontoer på sosiale medier, og satser på å bygge opp helt nye kontoer på blant annet Facebook og Twitter.

Konsulentselskapet Bekk skriver at de har jobbet med NSB, Nettbuss og Snøhetta “for å levere det som kanskje er Norges første smidige merkevareendring. Hos Vy er dette teamet kjent som ‘Omnikanal’”.

Til tross for smidighet og omnikanal er det en helt annen aktør enn Vy som har stjålet showet på Twitter.

@VyTravel – i regi av Jonas

Parodikontoen @VyTravel har i skrivende stund 5 141 følgere, i motsetning til @vygruppen sine 794.

Vy har jobbet noe tid med å få verifisert sin konto og kort tid før publisering av denne saken fikk kontoen Twitters offisielle verifisert-symbol og @VyTravel byttet visningsnavn til «Vy Not Travel».

Fram til nå er det likevel @VyTravel sine sleivspark om transformasjon og ledelse i form av kommunikasjonsspråklig newspeak som har dominert på Twitter.

NRKbeta tok til Twitter for å snakke med Jonas Ali Ghanizadeh, som står bak @VyTravel. Ghanizadeh er styremedlem i Vadsø SV.

– Jeg startet kontoen mest av alt fordi jeg var overrasket over at ingen andre gjorde det, skriver Ghanizadeh som mener Vy henger etter og dermed har gjort jobben enklere.

Reaksjonene beskriver Ghanizadeh som stort sett positive, men med enkelte kritiske røster.

– Jeg regnet med at kontoen ville bli sperret eller saksøkt, men det skjedde ikke, skriver Ghanizadeh som mener det kan være fordi han konto framstår som langt mer seriøst enn Vys egen – med mindre man går inn i innholdet.

Jonas Ali Ghanizadeh Foto: Torgrim Halvari

Vy har ifølge Ghanizadeh ikke tatt kontakt.

Vy er ikke begeistret

– Dette er ikke vår konto. Den bruker vår logo blant annet, og det liker vi dårlig, sier pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy til NRKbeta.

– Han utgir seg bevisst for å være noen andre enn den han er. Der er det noen regler som man kanskje bør tenke på, sier Lundeby.

Pressesjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby Foto: Vy

– Gjør dere noen grep eller går dere kontoen i møte?

“Det ønsker jeg ikke kommentere”, svarer Lundeby.

Balanserer på grensen

Ghanizadeh sier parodikontoen bevisst balanserer på grensen og at det er akseptabelt om noen går på limpinnen.

– Ingen henvendelser har så langt vært av en slik karakter at jeg har tenkt at de burde faktisk få hjelp av NSB. Skjer det så sender jeg en privat melding og leder dem på rett vei, skriver Ghanizadeh som ikke har konkrete planer for videre drift av kontoen.

– Jeg har ingen planer for kontoen, dette er bare gøy og jeg holder på så lenge det er artig. Mitt problem er at jeg får konstant påfyll av original Vy og generelt ledelsesbabbel. De fleste av mine tweets om ledelse er ting som er sakset direkte fra aviser/uttalelser fra ledelse eller egen erfaring.

Slik ser kontoen @VyTravel ut. Skjermbilde: twitter.com/vytravel

“Det at så mange meningsbærere og sentrale politikere faktisk tror på alt det pisspreiket jeg skriver og tar det for god fisk viser jo veldig tydelig hvor galt det faktisk er.” avslutter Ghanizadeh.

Har du trodd parodikontoen @VyTravel var en offisiell konto?

Oppdatering: Etter publisering ble Ghanizadehs tilknytning til SV blitt tilføyd.

21 kommentarer

  1. Jan Erik Sletten

    «Han utgir seg bevisst for å være noen andre enn den han er. Der er det noen regler som man kanskje bør tenke på, sier Lundeby.»

    Det er ikke noe galt i å parodere, med mindre man er hårsår og ikke tåler humor.
    NSB bør jo virkelig skylde seg selv, de satt alt dette i gang og nå får de smake frukten de plantet i fjor.

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Kleiven

    Lurer på hva dette Newspeak tullet kommer til å koste tilslutt. Noe vetig svar får vi vel ikke. Det blir vel noe a la svaret til SAS sjefen da han ble spurt om sin lønnsøkning på noen millioner.

    Svar på denne kommentaren

  3. Eilif Mathisen

    Fantastisk at noen avslører «keiserens nye klær» så grundig. Alt dette tullete «stammespråket» som har overtatt kommunikasjon og ledelse i både offentlig og privat sektor minner mest om visse ytterliggående religiøse sekter som driver med tungetale.

    Svar på denne kommentaren

  4. VY er ikke bare et navnbytte, men mer en strategi for å konkurrere bedre med andre selskaper som har lyst til å kjøre tog i Norge. For å få til dette, så har dem lyst til at folk slutter å skylde på NSB når det f.eks er Jernbaneverket som er den man skal skylde på(strengt tatt, så er det politikerne, men dere skjønner hva jeg mener).

    Svar på denne kommentaren

    • Håkon (svar til Jokke)

      Og hvis jeg vil konkurrere bedre i fotball så bytter jeg navn til Messi?

      Vy bother…

    • Stig Ludvigsen (svar til Haute)

      Det virker som om Vy er mer interessert i å kjøre krenketog.

      Forøvrig viser jo Vys håndtering av det hele at de er topptunge og forgubbede, og ikke helt har kontroll på hva slags samfunn og medieverden de forsøksvis navigerer i.

  5. Den passende kommentaren er at Vy(not)Travel er en opplevelse, hvilket er mer enn man kan si etter 35 år med NSB-pendling.

    NB. VyNotTravel har ansatt meg som fjernkommunikasjonsdirektør, så jeg kan være inhabil, tror Vy.

    Svar på denne kommentaren

  6. Synest navne skifte argumemtet faller på sin egen idioti når man har DSB som både har jernbane og vei transport.

    Jeg blir med på gul vest mot nsb navnebyte har ikke så mange andre ting å klage på

    😌

    Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvilke selskap har blitt til Vy?

Hvike planer har Ghanizadeh for Twitter-kontoen?

Hva står det på en knapp i Vys nye app?

Legg igjen en kommentar til Tellef Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.