nrk.no

NRK får felles innlogging

Kategori: NRKTV

Illustrasjon: Renate Rognan, Øyvind Johannessen

For å gjøre det lettere for deg å finne serier, artikler, og podcaster lanserer vi felles innlogging for flere av NRKs tjenester. Målet er å gjøre tjenestene mer tilrettelagt for deg.

De siste ti årene har nordmenns mediebruk endret seg radikalt. I dag er det en selvfølge at du kan finne og nyte innhold når, hvor, og på den enheten du vil.

Når tilbudet er så enormt kan det by på problemer å finne frem til nettopp det du vil se. Derfor må innholdet heller finne veien til deg.

Som et ledd i å gjøre det har vi nå fått felles innlogging for NRK TV, NRK Radio, og nrk.no på web. Appene våre vil også snart få innlogging.

I løpet av dagen vil mange oppdage et nytt toppbanner i en av våre tjenester, og flere vil få en epost med informasjon om endringen.

Tidligere kun NRK TV

NRK TV har hatt innlogging siden 2015. Nå kommer det for flere av tjenestene.

Den nye innloggingsløsningen vil fungere på tvers av NRKs tjenester. Er du allerede innlogget i en av tjenestene, vil du automatisk bli logget inn i de andre når du besøker dem – dette vil du også få beskjed om.

Logger du ut av én, logger du ut av alle.

For NRK TV og NRK Radio er fordelene for deg som innlogget ganske opplagte: Det gir deg mulighet til å favorittmerke programmer og tjenestene husker hvor langt du har kommet på tvers av enheter.

På nrk.no vil vi løfte frem saker vi vet du er spesielt interessert i, og du vil kunne lagre artikler for senere lesing. Det betyr ikke at du vil gå glipp av det store bildet – nrk.no skal fortsatt sørge for at du alltid er oppdatert og gi deg både dybde og bredde.

Noen hyppige stilte spørsmål

Siden innlogging og personalisering kan være både nytt og ukjent for mange har vi besvart noen vanlige spørsmål, som du også kanskje lurer på.

– Hvorfor trenger NRK innlogging?
Det er stor variasjon i hvor ofte folk bruker de ulike tjenestene til NRK. De fleste av oss sprer tiden på en rekke medier, og velger selv hva vi vil se, lese eller lytte til, og når.

Det gjør at NRK må tenke nytt rundt hvordan vi skal treffe deg på best mulig måte. Vet vi at du besøker oss én gang i uka kan vi for eksempel gi deg interessant innhold som vi tidligere måtte anta at du sannsynligvis hadde sett etter noen dager.

Innlogging hjelper oss med å gi deg oversikt, og å gjøre tjenestene smartere nettopp fordi de kjenner deg bedre.

Om du er interessert har Helge Kaasin skrevet en grundig gjennomgang om hva det betyr for NRK som allmennkringkaster.

– Hva skjer hvis jeg ikke vil logge inn, fungerer alt da?
Du kan bruke alle tjenestene uten å logge inn.

Men, hvis du vil ha det beste ut av NRK, bør du være innlogget. Blir vi litt bedre kjent, vet vi bedre hva vi kan tilby deg av innholdet vårt – og når vi ikke skal vise deg noe fordi vi vet du allerede har sett det.

Innlogging hjelper oss rett og slett med å servere deg friskere og riktigere innhold på tvers av tjenester, dingser og plattformer.

Dine bruksdata blir ikke delt med andre utenfor NRK. De brukes kun til å løfte frem aktuelt NRK-innhold, og du kan selv velge å slette profilen om du ønsker det.

– Så hva må jeg gjøre for å logge inn?
Hvis du allerede er innlogget på NRK TV trenger du ikke gjøre noen verdens ting. Da blir du nemlig automatisk innlogget i de andre tjenestene også.

Hvis ikke kan du klikke på logg-inn-knappene som du finner øverst i de ulike tjenestene. Derfra går det meste av seg selv før du er tilbake der du startet. Når du har logget inn ett sted er du automatisk logget inn når du bruker de andre tjenestene våre.

Trykk her for å opprette brukerprofil eller sjekke om du har en allerede.

Det vil det komme flere fordeler med å være innlogget. Om endringene er store kommer vi til å si det her, men i mellomtiden kan dere spørre oss om stort og smått i kommentarfeltet.

54 kommentarer

  1. Hei!
    Et vel og bra tiltak, men jeg har forlagt passordet. Prøvde å trykke på linken for glemt passord, men jeg får ingen email fra dere som det stod jeg skulle ha fått… Dette er også hovedgrunnen til at jeg ikke har vært pålogget.

    Svar på denne kommentaren

    • Det er nok vår skyld – vi har kjørt litt informasjon til alle våre registrerte brukere via epost idag – disse epostene har skapt litt kø ute i skyen, så da blir dessverre alt annet også litt forsinket. I tillegg kommer den lenka du til slutt kommer til å få i mailboksen din til å ha gått ut på tid…så den må du nok be om på nytt

      Vi gjør noen justeringer på systematikken rundt å sende epost til alle – slik at vi ikke blokker de daglige epostene brukerne våre har behov for.

    • Ole, det er nå tull. Selv om jeg har konto på Netflix i Norge, kan jeg ikke se en serie som Netflix i USA IKKE har rettigheter i USA til, om jeg oppholder meg der. Samme for NRK. De har rettigheter for Norge, og ferdig med det. Spiller ingen rolle om du er logget inn eller ikke.

    • Eva Hagan (svar til Sigurd Lunden)

      Innlogging er ikke knyttet til lisensen. Lisensnummer kobles kun til kjøp av en TV-mottaker. Vet at det er noe mange ønsker seg, men dette vil dessverre ikke endre muligheten for å se NRK i utlandet.

    • Heldigvis kan vi fortsatt se NRK i utlandet ved hjelp av en VPN tjeneste, kan for eksempel lese mer her: https://bestevpnnorge.no/se-nrk-i-utlandet.

      Leste noe om at vi snart kan se NRK innenfor Europa dersom vi har TV-abonnementer som Riks-TV, men dette koster jo ganske mye. Antar at dette ikke vil gjelde for selve NRK.no siden?

    • Lyser lang vei at det er NRK sine behov for brukerdata som skal dekkes, så det kan du nok se langt etter dessverre.

    • Tanja Thuesen (NRK) (svar til Joakim)

      Vi har ikke noen konkrete utviklingsaktiviteter på det akkurat nå, men vi ser behovet for å kunne ta med dine NRK serier på reise.

    • Christian (svar til Lexidh Solstad)

      Har også irritert meg over det, og laget derfor en fiks som fungerer dersom du er tilhenger av Tampermonkey/Greasemonkey.

      Denne lille snutten sørger for at undertekster alltid blir skrudd av:
      document.getElementsByClassName(«ludo-player»)[0].onloadstart = function() {
      document.getElementById(«variant_sub_off»).click();
      };

    • Eva Hagan (svar til Lydia Thomas)

      Hei Lydia, skjønner bekymringen din, men vi vil alltid sørge for at du får viktige nyheter og det som er allment relevant stoff publisert av redaksjonene våre. Per i dag gjør vi ingen personalisering av nrk.no, og i fremtiden er det kun en andel av nettsiden som vil bli brukt til å løfte frem innhold vi mener kan være relevant for deg.

    • Jan-Erik Stette (svar til Lydia Thomas)

      Hei

      Personifisering av NRK-forsiden ønsker jeg ikke.
      Jeg stusser fælt på at «mitt» NRK i fremtiden ikke blir det samme som for eksempel min mors, min nabos etc. Selv om dette kanskje bare blir en liten marg, så er det bekymringsverdig. Hvor i kjeden ble denne strategien om forskjellsbehandling bestemt?

      Hvordan skal jeg forsikre meg om at jeg har vanilla nrk.no? Vil det bli snikpersonalisering uten innlogging også? Må jeg ha VPN?

    • Eva Hagan (svar til Lydia Thomas)

      Hei Jan-Erik, det er ikke så mye du trenger å foreta deg, du kan bruke alle tjenestene uten å være logget inn. Da får du en versjon av NRK som ikke er tilpasset deg på noen måte.

    • Eva Hagan (svar til Jan Peder)

      Hei Jan Peder, det var leit å høre. Er det noe konkret du mener kan forbedres når det kommer til design og brukervennlighet?

  2. Bjørnar Sund

    Greit nok, men som en annen her sier er det fint om man kan velge å få en ikke-tilpasset NRK.no så man slipper ekkokammer-effekten.

    PS. Jeg håper dere kan legge litt ressurser i å forbedre søkefunksjonen på NRK.no, den har i praksis vært ubrukelig i flere år, da det ikke går an å sortere resultatene på dato. Det gjør det rimelig vanskelig å finne tilbake til en interessant sak man f.eks. så på forsiden dagen før men ikke rakk å lese.

    Svar på denne kommentaren

    • Eva Hagan (svar til Bjørnar Sund)

      Hei Bjørnar,
      Du har helt rett, man må ikke være innlogget for å bruke NRKs tjenester. Vi er dessverre veldig klar over at søket ikke er godt nok. Det står på lista over ting som skal forbedres, så forhåpentligvis er det ikke lenge til vi får gjort noen grep som gjør det enklere å bruke.

    • For de fleste er «problemet» at de må skru teksten eksplisitt AV.

      Men da må det være noe å slå av. Tekstingen må finnes. Ved direktesending er det vanskelig å si hva f.eks. intervjuobjekter vil si, hvordan de vil avslutte setningen, … i det hele tatt. Det er i prinsippet mulig å sette en j god tastaturbruker til å ni-lytte, og skrive ned det han hører så fort han rekker, men det er stadig rom for mange skrivefeil, mye rot og utsagn som endres midt i setningen, mye nøling og småord som kan være av betydning, men som regel ikke er det.

      Når du ser det som er tekstet i ettertid, opp mot det som faktisk ble sagt, kan det være utrolig mange småord og avbrutte setninger som ikke blir tekstet i det hele tatt – de har ingen betydning for mening og innhold. Slik «siling» klarer du ikke å få til på sparket.

      Dessuten er det ikke så sjelden at det å forstå første del av setningen riktig betinger at du har hørt siste del. Et klassisk eksempel, rett nok fra engelsk:

      «You are rigth!» – alle vet hva det betyr, ikke sant?

      Dette ble sagt på en tennisbane der tre par har litt uformell mosjon, i en double, eller rettere: triple. Så det fortsetter med: «I am left!» – betyr den første setningen det du trodde?

      Det fortsetter: «She is …». Hvis det siste ordet i den treje setningen er «middle», da vet du hva den første setningen betyr. Er siste ord «gone», vet du også hva første og andre setning betyr men det er noe helt annet.

      Teksting bare ved å notere ned lydene etterhvert som de kommer, uten å se dem i en sammenheng, gir ingen god teksting; det har bare flyktig verdi.

      Det kan se ut som at når direktesendingene er blitt et døgn gamle, har som regel tekstingen kommet på plass. Det er selvsagt langt fra ideelt når det gjelder nyhetssendinger (for f.eks. direktesendte talkshows er det noe mer akseptabelt). Jeg forstår frustrasjonen din, men forstår også hvorfor det er svært vanskelig å tilby teksting ved direktesendinger.

    • Siri Antonsen, tilgjengelighetssjef NRK (svar til Per Laurin Larsen)

      Det meste i NRK TV er tekstet. På direktesendinger som nyheter, sport og annet teskter vi live på lineær-TV. Vi har i dag ikke teknologi som gjør det mulig å sende denne live teksten i NRK TV. Det jobbes med saken. Dagsrevyen og andre programmer som blir tekstet live får i dag tekst i NRK TV 6-18 timer etter sending.

  3. Det hadde vært fint om NRK samtidig med dette kan sørge for å åpne distribusjonen av NRK appen for Samsung TV (og andre TV plattformer) slik at den dukker opp for oss som bor i utlandet?
    Ja, jeg er klar over at det er kun NRK sitt egetproduserte stoff som vi får tilgang til, men det vil jo f.eks. gjelde nyheter. Og det er veldig nyttig for oss som lever utenfor Norges grenser!

    Svar på denne kommentaren

  4. Kjære NRK,
    Hva med oss som ikke synes at det er så viktig å synkronisere på tvers av enheter? Men som synes det er en borgerrett å konsumere innhold anonymt, akkurat som på vanlig TV. Vi liker kanskje ikke (på prinsipielt grunnlag) tanken om at NRK skal kjenne våre preferanser og seervaner og skal kunne koble dem til vår identitet. Er ikke det et legitimt ønske? Tidlige versjoner av nrktv hadde flott funksjonalitet og husket alt jeg hadde sett. Og jeg fikk være anonym. Nå er det meste av den funksjonaliteten borte og for å få den tilbake må jeg registrere meg. Jeg savner en god begrunnelse fra NRK – hvilken avveining er gjort i forhold til personvernet? Er tap av anonymitet veid opp mot den svært marginale fordelen av synkronisering mellom enheter? Er det gjort en reell DPIA?
    Her synes jeg rett og slett at NRK har gått seg bort!

    (Ps et annet område for forbedring er den plagsomme mangelen på synkronisering av lyd og bilde i alle reportasjer – lyden ligger foran bildet)

    Svar på denne kommentaren

    • keal (svar til Lise)

      Hvlke funksjoner er det jeg går glipp av, som ikke logger inn? (Jeg snakker her om PC, ikke mobil.) Jeg har aldri logget meg inn, og var ikke klar over at jeg glipp av noe vesentlig.

      Angående synkronisering: Antagelig skyldes det ditt eget utstyr, som ikke klarer å behandle video-informasjonen like raskt som lyden. Både lyd- og video-info er i datastrømmen merket med tidsstempler som forteller når den skal spilles av. Når du mottar lyd og video med identisk tidsstempel er det opp til ditt utstyr å få lyd ut av høyttalerne og bildet ut på skjermen nøyaktig samtidig.

      «Alle» maskiner klarer å handtere lyden uten vesentlig forsinkelse, men både programvare, CPU og skjermkort (dersom det er snakk om PC) kan bruke betydelig tid på videoen, og rekker ikke få den ut på skjermen før en stund etter at lyden har kommet ut.

      De fleste video-avspillere for PC har mulighet for å «holde igjen» lyden når du spiller av lagret video. Så en løsning for videoer i arkivet (dvs. ikke direkte-sendinger) er å hente over videoen til egen PC før du spiller dem av, og bruke en slik forsinkelses-funksjon – men det fungerer ikke for direktesendinger og filmer som (vanligvis av hensyn til rettigheter) ikke legges ut i arkivet.

      Det ville selvsagt vært fint hvis TV-appen for mobil, og PC-avspilleren, hadde en slik lyd-forsinkelses-funksjon på mottakssiden – da kunne det fungert også ved direktesending. Like fullt ligger det reelle problemet på din side, i mottaker-ustyret.

      Det som ihvertfall ikke er riktig måte å gjøre det på er om NRK sentralt begynte å sende ut en blokk video merket «2 min 43 sek fra start» og tilhørende blokk lyd merket «2 min 45 sek fra start» for at ditt utstyr skal klare å presentere dem samtidig! Når problemet med ulik forsinkelse for lyd og video er foråsaket på mottaker-siden, da bør også problemet løses på mottaker-siden!

    • Eva Hagan (svar til Lise)

      Hei Lise, det enkleste for deg dersom du ikke ønsker noen kobling på tvers av enheter, eller at vi skal kjenne bruken din hos våre tjenester, er å ikke være innlogget med en NRK-bruker. Du kan når som helst slette din profil, da slettes alle personopplysninger, og du får bruke tjenestene anonymt.

  5. Kåre Wenger

    Alle grunnene nevnt overfor er tull.
    Lag heller en bra søkemotor slik at man finner lett frem.
    Portaler og innlogging-er er mest for at de skal pushe et budskap deg.
    Dette er en del av strategien for å gjøre NRK likeverdig de som tar betalt innhold.
    Når tiden er inne, etter noen struktur endringer, blir NRK sin kunder mer verd kommersielt når de skal splitte opp NRK. Å ta over alle NRK sine brukere har en stor verdi. NRK har lite bruk for en slik ordning idag da de ikke tar ekstra betalt for netttjenestene.
    Tilbudet kan de tilpasse ved å bruke data fra nettleseren din.

    Svar på denne kommentaren

    • God søkemotor ja, der er jeg helt enig, jeg tror ikke jeg har funnet igjen «den nyhetssaken» jeg ønsket å finne via søket en eneste gang, rekkefølgen på treff er helt tilfeldig og søket sjekker ikke hele artikler, tags eller liknende, heller ikke synonymer og gir da heller ikke alle resultater som en søkefrase burde gitt.

    • Henrik Helmers (svar til Ingvild)

      Jeg spurte om det tidligere, og fikk da til svar noe sånt som at det ikke var planlagt av personvernhensyn. Det er vel mer sannsynlig at NRK vil råde over brukerdataene og ser Apple som en konkurrent. Forhåpentligvis vil dette gå seg til etterhvert. NRK har vel ikke gjort noen store brølere ennå, men Apple er vel best i klassen av de store.

  6. Gi oss i stedet en effektiv, kraftig og enkel måte å søke fram innhold på. Kombinert med permanente lenker til søkeresultater, kategorier, osv. er dette alt jeg trenger. Synkronisering av bokmerker mellom enheter tar jeg meg av selv.

    Jeg ser ikke at NRKs ressursbruk på brukerinnlogging kan forsvares med fordeler for brukerne. Gjør det enkelt, gjør det forutsigbart og likt for alle!

    Svar på denne kommentaren

    • keal (svar til Vidar)

      Hvis alle har identiske preferanser kan man gi akkurat det samme til alle. Slik er ikke folk; de har ulike ønsker. Tvinger du det samme på alle blir det «Strangler jeans – one size fits all».

      NRK kunne tilby en avspiller som lar deg få sette dine preferanser, og lagre dem lokalt hos deg til neste gang du starter avspilleren. Det kan gjøres med cookies, men mange er redd for dem – de sendes jo tilbake til nettstedet. Du kan gi f.eks. Javascript-kode i nettsiden lov til å lagre data som ikke er cookies på maskinen din, men mange er livredde også for det. Du må uansett stole på at koden ikke sender informasjonen «hjem». Kan du trygt gjør det? Kun for NRK, eller for enhver nettside som vil lagre data hos deg?

      I alle fall: Om du vil ha sånne løsninger som alternativ, da har du brutt med det du sier om «gjør det forutsigbart og likt for alle».

      Dessuten: Avspilleren må motta all informasjon som trengs for å dekke alle brukernes ønsker. Skal noen kunne velge 4K oppløsning, må den sendes ut til alle, også for de som kun viser fram 320×480 på skjermen. Den dagen NRK begynner å tilby teksting på samtlige innvandrerspråk, vil alle 26 teksting-alternativer distribueres til samtlige mottakere, osv. Det er eneste måten å totalt skjule dine preferanser for nettstedet. Hvis du sender inn et filter: Det holder om du bare sender meg teksting på farsi! – da har du røpet personlige preferanser på den IP-adressen du sitter. (Når IPv6 etterhvert blir standard, vil vi alle ha faste IP-adresser, ikke skiftende, slik det er vanlig med IPv4 i dag.)

      Spørsmålet er hvor paranoid man skal være. Hvor nøktern man skal være. Hvis et fundamentalt element i personvernet ditt er å holde hemmelig for leverandøren hvilke språk du vil ha teksting på, maksimal oppløsning på skjermen din osv., da må du holde deg borte fra mobiler og apper, slutte å betale med plastkort, ikke bruke rabattkort etc., og ikke handle på nett. Den informasjonen som blir bevart når du betaler med kort på Rema eller Obs! formidler langt mer direkte detaljer om privatlivet ditt enn ønsket videooppløsning på NRK-programmer.

  7. Hendrik Halsne

    Sett inn en meny i nrk.no, i steden for å legge alt stoff i en sekk. Det hadde hjulpet mye.
    Når jeg leser nettaviser, leser jeg alltid via menyen. Da velger jeg stoff etter interesser, uten at jeg må bla gjennom mange overskrifter som jeg kanskje ikke bryr meg om.
    VPN løser flere utfordringer, ingen vet hvor jeg befinner meg og NRK kan også sees fra utlandet.

    Svar på denne kommentaren

    • Eva Hagan (svar til Henrik Helmers)

      Hei Henrik, foreløpig har vi ikke funksjonalitet som lar brukerne selv bestemme hva man vil ha mer eller mindre av direkte. Hittil har vi veldig begrenset bruk av automatiserte valg, og det kommer heller aldri til å gjennomsyre tjenestene våre.

    • Eva Hagan (svar til Jon Bohn)

      Hei Jon, vi ønsker å støtte så mange enheter som mulig, men har dessverre ikke ressurser til å rekke overalt, så det er de mest brukte nettleserne som blir prioritert først. Ønsket ditt er likevel notert!

  8. Har dere vurdert å bruke en nøytral personvernsplattform for brukerne, slik at brukerne selv kontrollerer sine egne data, kan bruke det i andre tjenester og ikke trenger å gi mer data eller samtykke enn det den enkelte tjenesten har bruk for? Vil kunne spare dere for masse GDPR problematikk også. Det er selvfølgelig et ledende spørsmål men ta evt. en kikk på linken for å se mer om konseptet.

    Svar på denne kommentaren

  9. hvorfor i all verden skal vi måtte logge på for å bruke NRKs tjenester.
    Selv NRK er på jakt etter våre data. syns det er leit, for vi bør kunne lytte incognito og likevel legge inn våre favoritter eller preferanser. DEtte er noe tull, NRK.
    Vennligst fjern kravet deres til pålogging

    Svar på denne kommentaren

  10. Hei! Jeg skulle ønske at man kunne kategorisere sine favoritter, f.eks. innen ulike sjangre eller lage egne mapper som man kan på YouTube. Det hadde i alle fall gjort det mye enklere for meg.

    Svar på denne kommentaren

    • Eva Hagan (svar til Tore)

      Hei Tore, favorittmerking er noe vi skal fortsette å jobbe med, så vi tar med oss innspillet ditt.

  11. Jeg setter pris på NRKs innloggingløsning. Flott at nrk.no husker hva jeg har sett på tvers av mine enheter.

    Noe off topic for denne artikkelen, men du/dere får sende det videre til rette avdeling:
    NRK sine podcaster har svært lav lyd i forhold til de fleste andre. Hører jeg f.eks. først på podkasten til Misjonen, så så kommer Abels Tårn etterpå må jeg skru opp lyden til maks for å høre på Tårnet.

    Dette gjelder ikke bare Abels Tårn, men alle NRK sine podkaster.

    Oppfordringen er; opp med lyden i alle NRKs podkaster.

    Svar på denne kommentaren

  12. En forutsetning for innlogging er at det gis vesentlig merverdi for brukeren, ut fra det jeg har lest her nå er verdien større for NRK enn for bruker. Legg til rette for at brukeren selv kan skru av og på individuelle «overvåkinger» så vil det og «føles» tryggere tenker jeg.

    Svar på denne kommentaren

  13. Ett par funksjoer jeg gjerne hadde sett ved innlogging er mulighet for å fjerne alt innen et spesielt tema, for eksempel en idrett en ikke er interessert i, under fotball VM brukte jeg adblock for å fjerne alle saker om VM, men det fungerer jo bare dersom disse har en html klasse som ikke andre saker har.

    Og mulighet for bedre to-veis kommunikasjon med journalist og redaksjon uten at en må lete etter epost-adressen til den som har skrevet eller kopiert en sak for så å sende en epost som blir lest etter at saken er for lengst uaktuell. Forsøkte å gi varsel om alvorlige skrivefeil en gang, det tok vel ett par døgn å få gitt beskjed, et verktøy for å markere tekst og varsle direkte i saken ville vært bedre, det kunne være noe en søkte om å få tilgang til inne på brukeren sin.

    Så bruker blir det nok ikke før det er bygd inn flere «aktive» funksjoner som jeg kan velge og styre helt selv.

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Roy Halvor. Fint at du påpeker det, vi har et ønske om å bygge mer funksjonalitet som dette fremover. Det er utvikling som tar tid, men målet er at det skal ha nytteverdi for brukeren i tillegg til å gjøre tjenestene bedre. Å få en mer tilpasset opplevelse vil alltid være valgfritt.

  14. Lars Bjertnæs

    Hei. Etter denne endringen klarer ikke mobilen min (iPhone)
    Lenger å åpne NRK.no. Jeg kommer inn hvis jeg bruker safari i «privatmodus». Har dere et tips for å løse dette?

    TAkk for bra nettsider btw!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.