Facebook har i en årrekke betalt tenåringer for å få spionere på dem

Kategorier: Det sosiale nettet & Sikkerhet

Facebooks «Project Atlas» har i en årrekke spionert på tenåringer mot betaling. Illustrasjon: Henrik Lied/NRK

For å få innsikt i hvordan ungdommer bruker mobilen, skal Facebook i det skjulte ha betalt en mengde tenåringer for full tilgang til deres mobiltelefon. En annen versjon av dette prosjektet ble tidligere stengt av Apple og kritisert av det norske Forbrukerrådet.

Det hemmelige prosjektet «Project Atlas» ble i går avslørt av Techcrunch, og har det siste døgnet eksplodert på Twitter.

«Project Atlas» har blant annet hatt som mål å kartlegge Facebooks rivaler.

Facebook har rekruttert tenåringer gjennom reklamekampanjer på tjenester som Instagram og Snapchat. Ungdommene ble rekruttert gjennom tre innsiktsbyråer, og det kom ikke tydelig frem i reklamene at Facebook var avsender for kampanjen. Ungdommene som ble valgt ut, fikk månedlige nettgavekort på 20 dollar.

Til gjengjeld lastet de ned en app til telefonen som heter «Facebook Research», som ba om svært utvidede tilganger til telefonens indre trafikk.

Har du installert denne appen? Tips oss!

Appen installerte et såkalt rotsertifikat, som gav appen mulighet til å overvåke så og si all trafikk på telefonen, på tvers av alle apper.

Dette betyr blant annet at Facebook har kunne se hvilke nettsider tenåringene surfet på og hva de skrev i private chatmeldinger.

Ifølge Techcrunch er denne praksisen tvilsom, og bryter med Apples retningslinjer for rotsertifikater. Rotsertifikater skal kun installeres på enheter der formålet er å teste ny funksjonalitet, og de skal ikke distribueres fritt til sluttbrukere.

Det som kanskje er enda mer kritikkverdig, er å betale barn ned i 13-årsalderen for å spionere på dem, da det ikke nødvendigvis er gitt at barna er klar over hva de har meldt seg på.

Som en konsekvens av Techcrunch sin avsløring har Facebook umiddelbart trukket appen fra Apple-dingser. Android-versjonen av appen lever fortsatt i beste velgående.

Forgjengeren stengt av Apple

Dette er ikke første gang Facebook bruker tvilsomme metoder for å skaffe informasjon om hvordan de skal nå ut til en vanskelig målgruppe.

I 2014 kjøpte Facebook selskapet Onavo for den nette sum av 120 millioner dollar, og oppfordret Facebook-brukere til å rute all trafikk i mobilen gjennom deres VPN-tjeneste «Onavo Protect».

– Dette er kremeksempelet på hva man ikke skal gjøre, sa Finn Myrstad, som er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet da vi omtalte Onavo Protect i fjor.

Onavo Protect viste seg å være verdifull, og interne dokumenter viser at datainnhentingen fra Onavo var grunnen til at Facebook kunne rettferdiggjøre å betale over 150 milliarder norske kroner for Whatsapp i 2014.

Project Atlas ser ifølge Techcrunch ut til å være en rebranding av Onavo, og mesteparten av kodebasen bruker funksjonalitet fra den tidligere Protect-appen fra Onavo.

Onavo Protect ble fjernet fra App Store i fjor høst, etter at Apple påpekte at appen brøt med en rekke av deres retningslinjer for datainnhenting.

I et svar til NBC News sier en talsperson for Facebook følgende:

Til tross for at flere artikler har sagt at dette var et hemmelig prosjekt, var det ingenting hemmelig ved det: Appen hadde bokstavlig talt navnet «Facebook Research App». Den spionerte ikke, siden alle brukerne som deltok gikk gjennom en tydelig påmeldingsprosess, hvor brukerne ble bedt om de aktuelle tilgangene, og de fikk betalt for å delta. Under fem prosent av deltakerne var tenåringer, og alle tenåringene hadde signerte kontrakter fra en foresatt.

4 kommentarer

  1. Hvis dette er å spionere, så ville spionfilmer vært veldig kjedelige å se på:
    «KGB-agenten går med spionskilt på seg, og presenterer seg for amerikanske myndigheter som spion, og betaler for informasjonen gjennom åpne transaksjoner, og krever at ansvarlige personer hos myndighetene godkjenner at vedkommende får informasjonen.»

    Svar på denne kommentaren

    • For det første så vet ikke en 13-åring hva en KGB-agent er, så hvorfor være forsiktig! Fb er jo 13-åringers beste venn.
      For det andre så viser dette at Fb bare fortsetter å utvikle metoder for å innhente opplysninger om private, som de kan selge videre til de som er villig til å betale for å få opplysninger om private. Det kan være kommersielle aktører som investerer i snarveier for å målrette sitt salgsbudskap. Eller det kan være fiendtlige stater som vil vite hvordan de kan få velgere i et land til å stemme på den kandidaten som de ønsker skal vinne presidentvalget. Sånn som Russland gjorde, bla med hjelp fra Cambridge Analytica, i det amerikanske valget i 2016.
      Facebooks forretningsmodell er en direkte trussel mot demokratiet i tillegg til å fjerne alle aspekter ved privatlivets fred som ennå måtte eksistere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.