2019: året mobil 3D blir et utbredt journalistisk verktøy?

Kategorier: Journalistikk & NRKbeta

En håndholdt 3D-scanner i aksjon. Nå er teknologien på vei inn i mobilen. Foto: Tom Woodward / Flickr (CC BY-SA 2.0)

Billigere og mer tilgjengelig 3D-teknologi er på vei til mobiltelefoner.

Rundt 2017 vokste virtuell virkelighet (VR) bobla seg enormt stor, og mange teknologiselskap lanserte briller og forskjellige løsninger. Men teknologien tok ikke av, og lufta gikk etter hvert ut av ballongen. Men i inngangen av 2019, er det flere ting som har skjedd i VR-kjølvannet som kan få større effekt.

Selv om utvidet virkelighet (AR) har tatt over mye av oppmerksomheten og ressursene, ser vi også bredere endringer i hvordan vi lager og distribuerer 3D-innhold gjennom mobilen.

Journalistikk og mobil 3D

Selv om 3D-illustrasjoner i papiraviser ikke er noe nytt, har mediehus som New York Times og Quarts har jobbet lenge med å kombinere digitale 3D modeller med journalistikk gjennom AR-teknologi på mobilen.

Førstnevnte medie produserer nå jevnlig «augmented reality features«, som bidrar med både ny forståelse og interaktivitet i journalistikken gjennom 3D modeller. Enten om det er en «ufiltrert» utgave av modellen Ashley Graham eller en utbrent seng etter skogbranner i California:

En 3D modell av en utbrent seng
En 3D modell av en utbrent seng etter voldsom brann i California Faksimile: New York Times

Et nylig eksempel på hvordan 3D og journalistikk ble kombinert med hell, var da vi nordmenn opplevde et kollektivt informasjonsvakum i høst. Den store og uforklarlige kollisjonen mellom krigsskipet Helge Ingstad og oljetankeren Sola TS ledet til en mediestorm.

Til tross for mediedekningen gjenstod mange ubesvarte spørsmål, ettersom Forsvaret holdt kortene tett til brystet når det gjaldt årsaker og hendelsesforløp.

Gjennom å kombinere klassisk journalistikk med åpne data og eksisterende 3D-modeller, kunne flere norske medier sette sammen avanserte rekonstruksjoner.

Både virtuelle 3D modeller og fysiske 3D-printede modeller hjalp oss med å forstå og forklare det uforklarlige.

Bildemontasje: skjermbilde av VGs nettløsning hvor man kan se fregatt-kollisjonen og til høyre et bilde av en liten 3D-printet modell av Helge Ingstad med en 3D printer i bakgrunnen.
Bilde fra VGs interaktive 3D feature om Helge Ingstad-kollisjonen samt modellen av fregatten på NRKbetas 3D-printer. Foto: VG/Ståle Grut

Spillgrafikk og journalistikk på TV

Samtidig så vi hvordan ny, billig og tilgjengelig grafikkteknologi gjorde spillgrafikk tilgjengelig for journalister. Det skaper fantastiske muligheter for å visuelt forklare nyheter i tre dimensjoner.

I USA har The Weather Channel flyttet grenser ved hjelp av spillmotoren Unreal Engine, som blant annet driver Fortnite. Deres 3D-videoer, laget av det norske selskapet Future Group, fikk mye oppmerksomhet i høst. Her kombinerer de spillgrafikk med journalister i studio:

3D på mobilen

I 2019 kommer vi til å se store forbedringer i bærbar «volumetrisk» 3D-fangst, altså teknologi som muliggjøre digitalisering av tredimensjonale rom og modeller. En nyvinning er små, håndholdte 3D-scannere som kan kobles til datamaskiner.

Selv om det har vært mulig å fange 3D-rom med slike scannere, droner og enkelte mobildingser en stund allerede, har kvaliteten vært en begrensende faktor.

Nå er det økende antallet kameraer på baksiden av mobiltelefoner noe som vil gjøre slik volumetrisk 3D fangst tilgjengelig for mindre redaksjoner og journalister på farten også. LGs nylige patent på en mobiltelefon med 16 kamera, med 3D film og bilder som sentrale funksjoner, er et tegn på hva vi kan vente oss i nær framtid.

Tre mobiltelefoner i henholdsvis svart, rosa og blå farge ligger oppå hverandre, alle har fire kameralinser på baksiden hver.
En av Samsungs nyeste mobiltelefoner har hele fire kamera, hvor det nederste er en «ren» dybdesensor. Foto: Produsenten

Automatisert nyhetsbrev fra NRKbeta

Få et ping i postkassa hver gang vi publiserer noe interessant om teknologi eller medier!

Alle disse nye kameraene vil gjøre det enklere å lage modeller som kan forbedre journalistikken vår.

3D flere steder

Det første av mange hull i mobil 3D teknologi er i ferd med å bli tettet. Allerede ser vi avansert kamerateknologi og dybdesensorer på nye mobiltelefoner med to eller flere kamera, som gjør det mulig å lage enkelt 3D-innhold.

Nå, gjennom Facebooks nylige støtte for 3D bilder, og tjenester som Depthy, møter dette enkle 3D-innholdet muligheten for bred distribusjon.

Ettersom mobil 3D teknologi modner, vil den by på nye muligheter og fallgruver for medier og journalistikk, og utvilsomt finne veien til selv de minste redaksjonene.

Du kan lese flere 2019-spådommer hos Nieman Lab.

4 kommentarer

    • Hei! Beklager så mye, men kommentaren din ble først skjult ved en feil og er nå på plass igjen. Helt enig i at journalistikken må være på plass for at bruk av teknologien skal ha noe for seg, altså. Det skal dog sies at vi jo er litt ekstra opptatt av lekingen med sånne dingser hos NRKbeta, så får vi heller jobbe desto hardere med the basics 😉

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvilken kanal bruker spillgrafikk på TV?

Hvor mange kamera har LGs patenterte løsning?

Hvem publiserer jevnlig "augmented reality features"?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.