Færre unge bruker Instagram og Snapchat

Kategori: Det sosiale nettet

Illustrasjonsfoto: Robin Worrall


Ipsos kvartalsvise undersøkelse om sosiale medier viser for første gang et fall blant unge for Instagram og Snapchat i Norge.

Til NRKbeta opplyser Norgesansvarlig for Ipsos, Nathalie Eyde Warembourg, at tallene er signifikante. Spesielt ser de et fall blant unge menn.

Kan man beskriver tallene fra dere som en trend?
– Det er foreløpig vanskelig å bekrefte at det er en trend. Foreløpig er det bare tallene for det fjerde kvartalet i 2018 som viser et fall blant unge for Snapchat og Instagram, sier Warembourg.

Nathalie Eyde Warembourg er ansvarlig for Ipsos i Norge. Foto: Ipsos

– Undersøkelsen tyder på at vi har nådd et metningspunkt, men det får vi bekreftet i neste undersøkelse.

Tallene viser at færre oppgir at de har en profil på ulike sosiale medier:

  • Nedgang i Facebook alle aldersgrupper, noe Ipsos oppgir er en del av en større trend
  • Nedgang i unge (18-29 år) på Instagram på 8 prosentpoeng, fra 82 til 74 prosent
  • Nedgang i unge (18-29 år) på Snapchat på 6 prosentpoeng, fra 89 til 83 prosent

Du kan lese undersøkelsen i sin helhet her.

Marthine Meum i NRK Analyse forteller at de venter på en lignende for fjerdekvartal i 2018:

– Det blir spennende å se om vi ser det samme mønsteret i andre undersøkelser om bruk av sosiale medier. Tiden vil også vise om tallene tar seg opp igjen ved neste måling, eller om vi faktisk ser en nedadgående trend blant unge gutter for Snapchat og Instagram, sier Meum.

NRKbeta har tidligere skrevet at Snapchat globalt har mistet brukere, her kommenterer vi hvordan Instagram overtok «stories»-formatet.

– Slitsomt å hele tiden være på nett

Petter Bae Brandtzæg førsteamanuensis ved Universitet i Oslo, og har gjort intervjuer med unge om sosiale medier.
– En del unge opplever det som veldig slitsomt å svare og å være på nett hele tiden. Det blir tyngende å alltid være tilgjengelig, sier han.

Brændtzægs deler inntrykket av at vi har nådd et metningspunkt for sosiale medier i Norge.

Likevel understreker han at Instagram og Snapchat fortsatt er hovedkanalene for unge:
– Det er interessant i seg selv at de holder seg til disse kanalene fordi de er veldig uformelle. Det er for eksempel ikke mulig å spore hva du sender etterpå på Snapchat, sier han, og utdyper:

– Mange har jo brent seg på Facebook, og posta noe som kan spores tilbake til deg lenge etterpå.

7 kommentarer

  1. Bjørnar Sandvold

    En gledelig utvikling. Måtte den vare, slik at folk i alle aldersgrupper får «logget av» litt! Smarttelefonen og sosiale medier er i ferd med å bli et samfunnsproblem, som i verste fall går utover sosiale relasjoner.

    Svar på denne kommentaren

  2. Kan nedgangen ha noe med hvor elendig SnapChat fungerer på Android?
    Bilder som blir tatt 2 sekunder etter du trykker på utløser, elendig bildekvalitet, ustabil og treg app…
    Selv bruker jeg den bare til å sjekke «stories».

    SnapChat på iPhone og Android er 2 forskjellige verdener.

    Svar på denne kommentaren

  3. Kan det ha noe med at jeg ikke lenger har behov for å vise alt jeg gjør, og har heller ikke behov for å se hva andre gjør til enhver tid.
    Og kanskje det har noe med det at instagram har sponset innhold på annenhvert innlegg, og det at snapchat har høylydte reklamer etter å ha sett storier.
    En gang hadde jeg tilfeldigvis på fullt volum, og plutselig kom det en reklame med høylydt skriking som nok hørte ut som sexlyder for de rundt meg. Da rant begeret over for min del. Har aldri sett på stories siden.

    Snapchat og instagram er ut. Du blir sett på som teit når hele tiden legger ut ting.
    Det var kult for 7 år siden, men da var det nytt og annerledes.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.