Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.
Kommentar: Etter årevis som ren nettbutikk åpner Amazon flere tradisjonelle og fysiske butikker. Var ikke nettet fremtiden likevel?
Amazon.com er et av de tydeligste symbolene på netthandel. Nettgiganten står alene for nesten 50 prosent av all netthandel i USA og er et av verdens mest verdifulle selskaper.
Jeff Bezos har med sin internettbokhandel fått skylden for å fremskynde tradisjonelle bokhandleres død og har utvidet til å selge nesten hva som helst. Nå også via flere fysiske butikker.
Et av de siste konseptene er Amazon 4-star. Idéen høres genial ut. En butikk som bare fører varer som:
- Har fått fire stjerner eller mer som tilbakemelding fra kunder på Amazon.com
- Er bestselgere
- Er nye og med økende salg
En butikk full av gullprodukter med andre ord. Da jeg var i New York tidligere i høst gledet jeg meg til å stikke innom.
Butikken ser ganske vanlig ut både utenfor og på innsiden. Jeg går rundt og ser en del kjente produkt.
Amazon har benyttet data fra nettbutikken for å lage utstillingene. De har et eget hjørne med produkter som selger bra akkurat i New York. Og de viser produkter som ofte selges sammen på Amazon.com også som par i butikken.
I nettbutikken kan man også legge ting til ønskelisten sin. Noe de så benytter seg av i den fysiske butikken. Der har de egne utstillinger med produktene som flest ønsker seg.
Men selv om Amazon bruker all verdens kunnskap fra klodens største nettbutikk blir jeg forvirret av det hele. Det blir mange små utstillinger med få varer i hver kategori.
Millioner av mennesker har silt ut de beste produktene. Likevel finner jeg ikke noe som passer meg. Kanskje det å organisere en fysisk butikk som en nettbutikk ikke var så lurt?
Og selv om jeg ikke nødvendigvis vil kjøpe de teite produktene som bare har to eller tre stjerner, så er det kanskje nødvendig å ha dem i butikken slik at jeg kan sammenligne og dermed klarer å ta et valg?
Jeg får ikke lyst til å kjøpe noe, og etter en stund går jeg tomhendt ut.
Jeg er ikke alene om å lure litt på det konseptet. Richard Kestenbaum har en fin oppsummering i Financial Times der han peker på noe av det samme som jeg konkluderte med.
Sammenliknet med Amazons andre satsninger innen fysiske butikker fremstår dette som en firestjerners handletur til besvær.
For hos butikkonseptet Amazon Go, hvor det ikke er kasser, finnes det i hvert fall en visjon om å gjøre den verste delen av handleturen overkommelig.
Der bruker man en app på telefonen og diverse sensorer til å vite hva du har handlet for og sikre betaling på vei ut.
Det er enkelt og smertefritt, noe man ikke kan beskylde den litt underlige samlingen varer man finner hos Amazon 4-star. Grunnen er nok enkel: man kan ikke organisere et fysisk rom som en nettside
Automatisert nyhetsbrev fra NRKbeta
Få et ping i postkassa hver gang vi publiserer noe interessant om teknologi eller medier!
Jan Johansson
Var med å starte
eller
Var med og starte
eller
Var med på å starte
????
Jan J.
Morten Wang
Denne saken minnet meg på forskning på recommender systems (see referanse nedenfor) som fant at en liste med anbefalinger full av ting med fem stjerners vurdering oppfattes som mindre nyttig enn en som har innslag av lavere vurderinger. Det er lett å ramle inn i «choice overload» om alt ser likt ut.
Ref: Understanding choice overload in recommender systems av Bollen, Knijnenburg, Willemsen, og Graus. 2010.
Jonss
Reklameguru Martin Lindstrom påpeker at konseptet har japansk inspirasjon, og antagelig fungerer bedre der, i butikker utenfor byene som viser det siste skrik fra storbyen.
linkedin.com/pulse/even-king-online-shopping-world-needs-physical-retail-lindstrom