nrk.no

Norsk selskap vil etablere landsdekkende drone-nettverk

Kategori: Droner

Konstruert bilde av hvordan en autonom dronestasjon kan se ut Grafikk: Sevendof

Med lang rekkevidde og autonom styring skal et nettverk av droner kunne rykke ut og løse oppdrag nærmest hvor som helst i Norge. Det kan redde liv, og spare samfunnet for store summer.

Se for deg følgende

Det har gått et snøras. Nå teller hvert sekund. Det er langt inn til området der skredet har gått, men redningsmannskaper er på vei.

Noen mil unna ulykkesstedet står en ensom container innenfor et gjerde. Ingen mennesker er i nærheten. Plutselig åpnes en dør i containeren og ut kommer en drone som setter kursen mot rasområdet. Den når målet etter noen minutter og scanner hele området med avanserte sensorer.

Etter en liten stund rapporterer dronen nøyaktige koordinater for hvor to personer ligger begravd. Redningsmannskapet mottar koordinatene og kan målrettet grave frem de forulykkede personene. Takket være data fra dronen ble de reddet i tide.

Dette scenariet kan bli en realitet dersom teknologiselskapet Sevendof i Trondheim klarer å levere det de har planlagt. De satser på å utvikle et landsomfattende nettverk av droner som kan løse planlagte og uforutsette oppdrag.

Det fargerike kontorfellesskapet

Industribygninger med grafitti
I et fargerikt kontorfellesskap litt utenfor Trondheim lages neste generasjon droneløsninger. Foto: Eirik Solheim / NRK

I et fabrikkområde dekorert av grafittiartister holder innovasjonslabben FAKTRY til. Med 15 selskaper, testlaboratorier og prototypingsverktøy har FAKTRY etablert seg som en inkubator for oppstartsselskaper med et fokus på fysiske produkter.

Jeg blir møtt av daglig leder hos Sevendof, Per Magnus Veierland. Han er utdannet ved NTNU, og har en master i informatikk med fokus på kunstig intelligens. Sevendof ble startet med fire ansatte i 2016. De planlegger å være 15 om to år.

– Samarbeid og utveksling av erfaring preger oss mer enn direkte konkurranse, sier Veierland, mens han forteller om de andre oppstartsselskapene i kontorfellesskapet.

Veierland kan mer enn de fleste om hva som skal til for at maskiner skal klare seg selv. Og det er akkurat det selskapet hans jobber med:
– Vi bygger et nettverk av fullstendig autonome droner som forskjellige firma kan leie når de trenger det. Vi skal sette ut et antall droner med spesielle basestasjoner som så kan aktiveres fra et kontrollsenter.

Færre mennesker

Overvåkning og søk etter savnede ved hjelp av droner er ikke så uvanlig. Men slike operasjoner krever at mennesker er involvert. Batterier må lades, noen må stå bak fjernkontrollen og dronen må fraktes til stedet der oppdraget skal utføres. Det er dette Sevendof skal forenkle.

Men det krever utvikling. Johannes Hatle Lundgaard er chief maker hos Sevendof. Han har en master i produktutvikling og materialer fra NTNU. Entusiasmen er tydelig og av en eller annen grunn blir jeg ikke overrasket når hans kollega Per viser meg et videoklipp fra Discovery Channel der Johannes kjører rundt i sin egen jetmotordrevne Batmobil.

Men nå er det droner og landingsplattformer jeg ser på skjermen.

Alfredo Clemente og Johannes Hatle Lundgaard jobber med designet til neste landingsplattform. Foto: Eirik Solheim / NRK

Sevendof har arbeidet lenge med å utvikle en drone som har bra nok rekkevidde til den typen oppdrag de vil løse. De har blant annet forsket på bruk av droner som er en kombinasjon av flygende vinge og multirotor. Altså en farkost som kan ta av vertikalt, men som så får hjelp av en vinge for å øke oppdrift og rekkevidde når den er i luften.

Flygende vinge som også kan ta av vertikalt. Foto: Eirik Solheim / NRK

Lundgaard kan fortelle meg at de nå har gått bort fra den løsningen.

– Det viste seg at det ville ta for lang tid å komme seg ut i markedet med en slik løsning. Det ble vanskelig å gjøre hyppige tester og selve farkosten ble stor sammenliknet med andre løsninger. Så vi har valgt å gå videre med en drone som har mer tradisjonell formfaktor.

Detalj fra en av prototypene. En bensinmotor genererer strøm til dronen. Dette gir enn så lenge bedre rekkevidde enn ren elektrisk drift. Foto: Eirik Solheim / NRK

Rivende utvikling

I løpet av de ti siste årene har utviklingen innen droneteknologi gått meget raskt. Fra enkle eksperiment med pinner og billig elektronikk til profesjonelle og svært stabile farkoster.

Det kinesiske selskapet DJI leder an i både konsumentmarkedet og proffmarkedet. De har vist seg vanskelig å konkurrere med. Gopro prøvde seg med sin Karma, men lyktes ikke. Samme skjebne led Chris Andersons 3D Robotics.

I Norge har vi blant annet Staaker som retter seg mot sportsmarkedet og Prox Dynamics som retter seg mot rekognosering for politi og forsvar. Prox Dynamics ble solgt til amerikanske Flir i 2016.

Sevendof tar sikte på å ta den fullstendige automatiseringen et hakk videre. De vil tilby sin plattform som en tjeneste, fremfor å tilby salg av produkter.

Både bensin og elektrisk

For å få god nok rekkevidde og flytid bygger Sevendof en hybrid-drone som benytter en liten bensinmotor til å generere strøm til de elektriske motorene som driver propellene. Etter hvert som batteriteknologien blir bedre vil de over på rene elektriske fartøy.

Per Magnus Veierland tar med meg ut på parkeringsplassen. Der kan han avsløre hva som ligger godt pakket inn under en presenning. En tidlig prototype av en landingsplattform. Den er bygget av relativt enkle materialer og montert på en passe tilårskommen tilhenger.

Per Magnus Veierland foran prototypen til landingsplattformen. Sevendof har gjort flere vellykkede tester med prototypene sine. Foto: Eirik Solheim / NRK

Prototyper og tester som er så realistiske som mulig er viktig også i tidligere faser av utviklingen.

Sevendof gjør tester på områder med lite mennesker og bebyggelse. Foto: Sevendof

De farlige kraftlinjene

Den første konkrete oppgaven de jobber med er inspeksjon av kraftlinjer. Dette er en oppgave man i dag løser med bemannede helikoptre eller droner med et bakkemannskap på stedet. Det å fly nært høyspentledninger er forbundet med en viss risiko.

Kraftlinjer kan virke som ganske faste installasjoner som ikke krever så mye vedlikehold. Men vær, vind og vegetasjon sliter på ledningsnettet.

– Vi bruker et kamera som tar bilder for å avdekker feil, mens laserdata benyttes for å finne hvor vegetasjon må fjernes.

Sevendof har inngått avtaler med kraftselskapene TrønderEnergi Nett og Eidsiva Nett for videre finansiering, testing og utvikling.

Planen med Sevendof sitt system er at man skal kunne automatisere overvåkingen helt. Sette dronene opp til å dra ut og gjøre inspeksjon etter gitte intervall. Og så få rapporter som eksperter kan analysere.

Utenfor synsrekkevidde

Operasjonene til Sevendof er såkalt BLOS («Beyond visual Line of Sight»). Reglene for slik flyging er definert av «Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord

Per Magnus Veierland forklarer:

– For å gjennomføre slike oppdrag må vi ha tillatelse fra Luftfartstilsynet, i tillegg til at flyvningen må koordineres med annen lufttrafikk ved å sende ut en NOTAM («Notice to Airmen.») for å informere om aktiviteten minst 12 timer før en flyvning.

Selve droneoperasjonen er automatisk, som betyr at dronen følger planen som er gitt, mens den overses av en operatør som mottar telemetri og som kan overstyre flyvningen.

– For å unngå kollisjoner bruker dronen en 3D laser-scanner, tilsvarende selvkjørende biler, for å bygge en modell av omgivelsene under flyvningen.

Faktiske bilder fra prototypen synkronisert med simulatorbilder som viser både simulert terreng og simulert laser-scanning av mulige hinder. Animasjon: Sevendof

Dataene mates inn i fly-kontrolleren og er med på å sørge for at dronen unngår hindringer og tydeligere kan se for eksempel kraftlinjer, trær og annet. Basert på denne modellen oppdateres kontinuerlig flyveplanen for å unngå terreng og andre objekter.

Flere typer oppdrag

Når overvåking av kraftlinjer er på plass som en tjeneste vil Veierland og gjengen hans utvikle systemet for flere typer oppdrag. Hvor søk etter savnede i vanskelig terreng som skissert i starten av denne artikkelen står høyt på listen. Ellers ser de også for seg muligheter for levering av pakker, analyse av miljø, kartlegging av skogbrann osv. Den ferdige dronen skal være modulær slik at den kan velge riktig nyttelast basert på oppdragstype før den flyr ut.

Fremtiden er her før du aner

På vei ut av industriområdet titter jeg opp på himmelen og prøver å forestille meg at et par passe store droner med avansert utstyr kommer forbi. Det ville nok gitt meg litt følelsen av science fiction og stemning fra filmer som Blade Runner. Samtidig vet jeg at lenger oppe er det både ubemannede satellitter, værballonger og til og med overvåkingsfly. At vi får ubemannede og helt autonome systemer i luften også i lavere høyde er helt sikkert.

Så blir det spennende å se om det er et firma fra Trondheim eller en annen aktør som kommer til å skape de beste autonome systemene.

4 kommentarer

  1. «Det har gått et snøras. Nå teller hvert sekund. … Det har gått et snøras. Nå teller hvert sekund.»

    «flyvningen må koordineres med annen lufttrafikk ved å sende ut en NOTAM («Notice to Airmen.») for å informere om aktiviteten minst 12 timer før en flyvning.»

    Teori er en ting, pakkis er noe annet, som Nansen sa. (Eller var det Amundsen.)

    For all del: Jeg ser definitivt verdien av slike teknologi – scenarioet i innledningen kan sikkert modifiseres til f.eks. utrydding av ulv og bjørn, eller fiende-soldater. Men det vil nok være flere skjær i sjøen enn det som presenteres i reklame-scenarioene.

    Svar på denne kommentaren

    • Leidulf (svar til keal)

      Flere faktorer spiller inn om ang. Notam. Jeg er usikker på om det at det er ubemannet fartøy er forskjellig fra bemannet, men så lenge man holder seg utenfor kontrollert luftrom så trenger man ikke å varsle. Kontrollert luftrom går ikke helt ned til bakkenivå utenom ved og rundt flyplasser.
      I tillegg så er det egne regler for SAR, som jeg er sikker på at en slik flygning vil kunne komme inn under.

  2. Denne ideen kom jeg på for et par år siden, og tenkte at dette er genialt, dette må komme. Jeg så for meg et nettverk av droner som alle nødetater har første prioritering på. Ved steder som skal overvåkes ved for eksempel ulykke, kan droner overlappe hverandre, slik at der vil kunne være en drone tilstede å sende verdifull informasjon, i et mye lenger tidsrom enn en drone har kapasitet til. Skip kan også ha slike drone stasjoner om bord, for egne operasjoner, men samtidig som utvalgte etater vil ha en prioritering på bruk. Vi kan tenke oss at skip som ønsker å huse en slik stasjon kan få dekket deler av kostnaden, og en bonus dersom «deres» drone blir brukt i en SAR operasjon. jeg gjorde et søk på verdens weben og fant et selskap i Israel, som er kommet godt i gang. Konkurranse er sikkert bra, men forhåpentligvis vil gutta i Sevendof kunne nyttiggjøre seg av deres erfaring. Uansett dette er genialt! Lykke til! youtube.com/watch?v=wwLWiTUqvWE

    Svar på denne kommentaren

  3. Droner kan skape langt større problem enn en stengt flyplass

    […] blitt profesjonalisert ganske raskt. Nå brukes droner til alt fra luftfoto, søk etter savnede, overvåking av kraftlinjer, spredning av ugressmiddel, frakting av medisiner og levering av […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Droner kan skape langt større problem enn en stengt flyplass Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.