nrk.no

Europa går til kamp mot asiatisk bilbatteri-dominans

Kategorier: Analyse & Transport

En typisk batteripakke i en elektrisk bil Foto: BMW

Asia produserer 90% av verdens batterier. Nå gjør EU et unntak for en av sine strengeste regler for at tysk bilindustri skal lage egne bilbatterier.

Selv om en dagens elbiler ligner på «vanlige» biler, er det én sentral forskjell på innsiden: batteriet. Denne enorme bildelen, som gjerne dekker hele elbilens underside, er svært verdifull og utgjør i dag rundt en tredjedel av den totale verdien på en elbil. Dette har skapt hodepine for tyske politikere.

tesla battery photo
Understellet på en Tesla, med et stort batteri Foto: Martin Gillet/Flickr

Svak satsning på elbil

La oss ta det første først. Tyskland har historisk vært en stormakt i bilindustrien og er blant annet hjem til verdens største bilprodusent Volkswagen og verdens største bildel-produsent Bosch. Til tross for svake salgstall for elbiler i Tyskland, er det nå klart at tyske produsenter som Volkswagen, BMW og Mercedes vil satse stort på elbiler.

Anslagsvis vil en halv million jobber forsvinne i Tyskland når man slutter å produsere forbrenningsmotorer til biler. Det har sendt batteri-politikk høyt på agendaen i Europeisk politikk, skriver den tyske storavisen Handelsblatt.

bmw factory photo
BMWs kontorer, med fabrikken i venstre hjørne Foto: G · RTM/Flickr

Utfordringen for tysk bilindustri er nemlig at de ikke produserer bilbatteriene selv. Mercedes-eier Daimler la ned den siste tyske bilbatteri-fabrikken i 2015, da de ikke fikk med seg andre selskaper på et videre samarbeid. Det argumenteres med at det blir for dyrt og vil kreve for mye energi å utvikle batteriene i Europa, og at Asias evne til å produsere i enorm skala er eneste mulige løsning.

Asiatiske produsenter som Panasonic🇯🇵, CATL🇨🇳, BYD🇨🇳, LG Chem🇰🇷 og Samsung🇰🇷 produserer nærmere 90 prosent av verdens Li-ion batterier og Kina satser på en rekke nye batteri-fabrikker. Når disse er i drift vil Kina etter planen produsere langt flere batterier enn resten av verden:

Tysk storavis: «EU kan ha skutt seg selv i foten»

Manglende egenproduksjon av batterier gjør at elbil-produsenter som BMW og Mercedes må kjøpe batteriene fra Kina og andre asiatiske land. Denne utviklingen har ført til at Kina har varslet en økt satsning på batteri-produksjon for å møte den store etterspørselen.

At det vil være problematisk å miste så mange jobber, og den strategisk viktige posisjonen som leverandør av en tredjedel av enhver bil har lenge vært en hodepine for tyske politikere.

Til tross for en rekke forslag til ulike insentiver for å etablere Europeisk batteri-produksjon, har det vært liten interesse fra tyske selskaper. Asiatiske selskaper er derimot svært interessert, og en av verdens største bilbatteri-produsenter, CATL, har kunngjort at de skal å bygge en enorm fabrikk – i Tyskland.

Om Europeiske penger og støtte på den måten havner hos asiatiske produsenter, skriver den tyske avisen Handelsblatt at:

Europeiske politikere ønsker å starte lokal produksjon av bilbatterier, men de kan ha skutt seg selv i foten.
Europe’s plan to create its own Gigafactory might backfire | Handelsblatt

Det ser nå ut som om Europeiske politikere vil unngå å betale for å bli utkonkurrert. I forrige uke ble det nemlig klart at EU ønsker å finansiere produksjonen av batterier, i håp om å ta tilbake noe av markedet fra de asiatiske selskapene. I tråd med dette fikk Tysklands økonomi- og energiminister Peter Altmaier unntak for EUs ellers svært strenge regler mot statsstøtte forrige torsdag.

Europeisk batteri-produksjon har blitt en av Altmaiers hjertesaker. Han oppgir samtaler med Tesla-sjef Elon Musk som en av grunnene for dette. De har blant annet diskuterte hvordan selv fly vil kunne ha behov for batterier i framtiden.

Peter Altmaier photo
Tysklands økonomi- og energiminister Peter Altmaier Foto: NiederlandeNet/Flickr

EUs unntak åpner nå for å gi statsstøtte, dersom minst to europeiske stater er involvert i produksjon av bilbatterier. Den tyske økonomi- og energiministeren har allerede innkalt en rekke aktører til møter i november, og planlegger å etablere et konsortium for europeisk batteriproduksjon innen utgangen av året.

Ny batteriteknologi

Til tross for at batterier brukes i nærmest all moderne teknologi, er det sjelden vi ser nyheter om dem. Riktignok omtalte vi nylig et gjennombrudd innen batteri-forskning, hvor håpet er å kunne utvikle batterier som er fem til ti ganger bedre enn i dag. En slik utvikling vil være svært interessant for produsenter av elbiler, da dagens elektriske kjøretøy i høy grad begrenses av statusen på batteri-teknologien.

2 kommentarer

  1. Li-Ion-batterier er i dag «moden teknologi». Det meste av potensialet som er lett å ta ut, den «lavthengende frukten», er utnyttet. Selv om vi vil se forbedringer i årene som kommer, vil det være relativt små framskritt. Vi får større batterier, kraftige ladere … men det er ved å presse grensene.

    El-bilen er etablert som én av flere motor-alternativer. Med Li-Ion-batterier har vi en kamp mot rekkevidde-angst og lange ladetider, som gjør at el-bilen neppe vil få det universelle gjennombruddet. Den vil være en av en håndfull alternativer.

    Denne generasjonen el-bil vil neppe slå fullstendig gjennom og bli like dominerende som eksplosjonsmotoren er i dag. Neste generasjon batterier – hva nå enn det vil være – kan bli den som sender eksplosjonsmotoren i graven.

    Asiatisk teknologi har i to generasjoner startet med å lage billig-kopier av vestlige produkter, enten det har vært kameraer, biler, stereo-utstyr eller annen elektronikk. Når asiatene har tatt over, har vi aldri klart å ta tilbake markedet. Skal vi lykkes, må vi satse på teknologi som ikke er blitt etablert samlebånds-teknologi. Der vil alltid asiatene kunne konkurrere.

    Skal vi lykkes med batteriproduksjon, slitt mellom kinesiske og amerikanske gigafabrikker for Li-Ion-batterier, vil vi tape. Klarer vi utvikle nye batteri-teknologier, kan vi både lykkes i neste generasjon batterimarked, og med å gjøre el-bilen dominerende.

    Men det klarer vi ikke med Li-Ion-batterier!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.