NRK har utviklet egen og åpen teknologi for å sende nyheter på TV

Kategorier: Open Source, Software & TV

Det nye studioet på NRK Sørlandet. Foto: Stein-Roger Kringen/NRK


Mandag sendes første distriktssending fra Sørlandet med nytt utstyr, i nye lokaler, og ny programvare.

En av de største endringene er – forhåpentligvis – usynlig for seerne, men et viktig steg for å oppdatere måten NRK lager nyhetssendinger.

I NRK benytter man et planleggingsverktøy kalt ENPS til å plassere innslag, vignetter, og annet innhold i sendingen. Det er dette programmet journalistene skriver i, men det holder ikke med bare en plan når man skal gjennomføre en sending.

Til det trenger man to systemer til, og som nå er byttet ut hos NRK Sørlandet:

  • TV-avvikling: Dette programmet bestemmer hvilke video- og lydkilder som skal spilles når, hvor lenge, og hvordan de skal fases inn og ut. Det kan være lyd eller bilde fra utegående reportere, ulike kamera i studioet, og forhåndsinnspilte innslag.
  • Grafikkavvikling: Dette programmet skriver ut grafikk som vises på skjermen. Det kan være bilder i bakgrunnen eller grafikken som ligger i bunnen av skjermen kalt «superen».

Tidligere har NRK benyttet proprietære programmer og maskinvare til å gjøre dette, men med Sofie (TV-avvikling) og Nora (grafikkavvikling) styrer NRK utviklingen selv og tilgjengeliggjøre alt som åpen kildekode under en såkalt MIT-lisens.

Disse programmene benytter seg, og er inspirert, av Sveriges Televisions (SVT) utvikling av CasparCG, en programvare for å spille inn, mikse, og spille ut video.

– Sannsynligvis vil vi nå ha en overgangsperiode hvor flere, om ikke alle, nyhetssendinger fra distriktene kommer til å gå på Nora og Sofie, sier Helle Rossow, som er prosjektleder for Sofie.

Hun tror løsningen vil bli langt rimeligere å utvikle og holde i drift enn en innkjøpt løsning.

Høyre skjerm er Sofie.

– Maskinvaren til TV-avvikling går fra å fylle et etasjehøyt skap til å være på størrelsen med en stasjonær datamaskin, sier Rossow, om programmene som blir web-baserte og vil kunne kjøres på ordinære datamaskiner og eventuelt fjernstyres ved behov.

Hvorfor skal NRK gjøre dette selv?
– For å komme med et eksempel: Hvis vi skal bytte til en ny lydmikser som ikke er støttet i programmet må vi lage en integrasjon mot denne, sier Rossow, og legger til at med tidligere leverandører kunne noe slikt fort tatt flere måneder og kostet «mye».

Sofies verden

NRK har leid inn konsulentfirmaet SuperFlyTV til å utvikle Sofie, og legger opp på sikt til å ansette egne ansatte for å videreutvikle programmet.

– Studioautomasjon handler om å styre mye ulikt produksjonsutstyr. Dette er lyd- og bildemiksere, video- og grafikkservere. Alle disse har egne protokoller av ymse natur og kvalitet. De aller fleste enhetene har dumme protokoller som kun godtar enkle kommandoer som: «klipp, miks, spill, vis, fjern, stop», sier Jesper Stærkær, i SuperFlyTV.

Sofie lar journalister se hva som er på et videoklipp ved å ha musen over, noe som er greit i en kjapp hverdag.

Om det skulle være feil i kjøreplanen må produsenten manuelt overstyre programmet, noe som kan gi problemer på sikt. For eksempel kan produsenten ha tatt ned volumet på en mikrofon som ga unødvendig bakgrunnsstøy i et innslag, men som skal brukes i det neste.

Da oppstår det fort problemer, hvor automasjonens forhåndsprogrammerte logikk ikke tillater at det gjøres endringer utenfra. Dette fører ofte til feil på lufta som at det mangler lyd på programlederens mikrofon, ifølge Stærkær.

Sofie løser dette problemet ved å til hver en tid huske «tilstanden» til alt av innganger. Om et mikrofonnivå endres av produsenten under sending, så vil Sofie enten lese ut disse endringene og huske på dem, eller sikre seg med å alltid sende riktig kommando.

Søster Nora

NRK har de siste årene eksperimentert med HTML-grafikk i ulike produksjoner, blant annet på noen av minutt-for-minutt-sendingene.

Her kan journalister legge inn ulike elementer. Her illustrert med et element som viser hvem som er reporter for et innslag.

Nora lar NRK-journalister skrive direkte inn i et web-grensesnitt. Brukeren trenger ikke å tenke hvilket format grafikken skal vises i, om det er videoer til Instagram (9:16), Facebook (1:1), eller TV (16:9).

Selve utskrivingen av grafikken legges på forskjellige servere avhengig av design. Det betyr at for eksempel Nytt på Nytt kan vedlikeholdes og ha nedetid uten at det påvirker noen andre.

Du kan selv se koden til Sofie på GitHub, Nora kommer etter hvert.

14 kommentarer

  1. Dette er superspennende! Dette er bygget videre fra Caspar til SVT antar jeg?

    Jeg har bare brukt ENPS litt, men er kjent med andre systemer. Det virker alt for tungt og gammeldags for en moderne arbeidsflyt med enten Mosart eller Sofie. Skal NRK fortsatt oppgradere til ny versjon av ENPS eller tenker dere at det også er noe som kan gjøres «in-house»?

    Svar på denne kommentaren

    • Det stemmer at NRK benytter CasparCG. Jeg har ikke snakket med noen om akkurat ENPS og hvor lenge man skal ha det, men min forståelse at det ikke skal byttes ut i nærmeste framtid og at man derfor har byttet Sofie/Nora rundt programmet.

    • Aleksander (svar til Eirik)

      Problemstillingen du tar opp er absolutt kjent blandt alle de store kringkasterene rundt om i verden. NRCS (enten det er ENPS, iNews, Octopus, OpenMedia eller noe annet) er i dag «rundown centric», mens hovedvekten av det som blir produsert er «story centric». I korte trekk betyr det at det er enkelthistorien som er viktig, ikke at den skal inn i en programsatt plass i kjøreplanen. Evolusjonen i de eksisterende NRCS har vært mer kryss-platform enn å flytte over til en «story centric» arbeidsflyt. Det fins en del verktøy som utvikles i dag som mulighjør «sotry centric» nyhetsrom, men i det store og hele er man fortsatt veldig avhengig av NRCS (slik som ENPS) for å avvikle linære tv-sendinger. Studio automasjon er langt fra tungt for en moderne arbeidsflyt, men som med alle verktøy må du benytte det riktig. Det fins mange leverandører, og Sofie er nå et tilskudd til denne. Det er flere eksempler på at studio automasjon muligjør at nyheter kommer rasker ut til publikum. Tradisjonel kringkasting krever mange mennesker med ganske spesifik spesialkompetanse, formålet med studio automasjon er å ta vekk de tekniske lagene og gjøre det mulig for en uten stor teknisk kompetanse å avvikle sendinger.

      Som konklusjon vil jeg derfor si at studio automasjon ikke er tungt og gammeldags, men faktisk det motsatte. Derimot er det stort forbedringspotensiale i NRCS, bare spør forskjellige kringkastere!

    • Nei automasjonen i seg selv er ikke tungvint, jeg har bare hørt at flere opplever nåværende versjon av ENPS som litt tungvin. Selv har jeg lite erfaring med det.
      Når du nevner utviklingen blant NRCS som orienterer seg mot sakene og ikke utelukkende kjøreplan så er jo det bra, men likevel må det eksistere et grensesnitt som inneholder en (fleksibel) kjøreplan som kan endres og tilpasses etter behov og ønsker en har. Og her mener jeg det er forbedrings- og moderniseringsbehov hos flere. Og selv om man har løsninger som er «story driven» så vil man til slutt måtte eksportere det til en kjøreplan og det må ikke nødvendigvis være i samme applikasjon. Da kunne det jo hende at Sofie og Nora fikk en søster til?

    • Aleksander (svar til Eirik)

      ENPS8 er nok ikke mer tungvint enn iNews, Octopus eller noen av de andre konkurrentene. Selv om det er mange NRCS systemer er det plass til en til, en som faktisk kan løse dagens arbeidsmåte med å jobbe «story centric». Sofie og Nora får kanskje en søster til, så spørs det bare hvilken utvikler som får navngi NRCS-et (for jeg antar det er tilfellet med Sofie og Nora slik som med Caspar).

      Kanskje det er NRK som er mor til denne søsteren, uansett tror jeg nok vi får en søster snart (hvor lenge er egentlig et software-svangerskap?) Etterspørselen etter noe nytt har vært der så lenge at vi nok bevegelse i dette markedet snart.

  2. Så nå brukes lisenspenger til utvikling av løsninger som er laget kommersielt? Er nok ikke i HHT. EU regelverk. Billig å måtte ha en utvikler stab til å holde dette gående? Det er neppe en utbredt holdning. Tvilsomt lav innovasjonsgrad å lage noe med lisenspenger som allerede eksisterer.

    Svar på denne kommentaren

    • Geir Børdalen (svar til Dan gert)

      Hei Dan Gert

      Det arbeidet NRK nå gjør med Sofie (og flere andre produkter) er tvert imot i beste effektiviserings-ånd. NRKs førstevalg vil som regel ikke være å bygge noe selv. Men i noen tilfeller er dette både lønnsomt og det sikrer viktig arbeidsflyt, slik at vi leverer trygt til publikum med minst mulig ressurser i bruk. BIY – Build it Yourself/Build In-house yourself er faktisk blitt et begrep – og store kringkastere som BBC, CNN og andre gjør akkurat det samme som NRK.

    • Hei, Karl Fredrik.
      Veldig hyggelig at du viser interesse for NORA! Vi har veldig tro på at dette er et bra produkt for NRK og alle andre som jobber med grafikk i ymse produksjoner.

      Vi kjører for øyeblikket utvikling på intern Bitbucket, men planlegger å flytte all kode til GitHub innen nyttår. For å levere en fullverdig løsning som andre kan benytte og videreutvikle må vi få på plass en boilerplate for design og en klient for manuell avvikling. Per i dag kan NORA kun styres via vårt API.

      Vi er nok litt lenger unna enn et par uker, men vi kommer med en egen NRKBeta-artikkel når alt er på plass.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.