Fire av ti stativ står uten sykler over halvparten av tiden

Kategori: Teknologi og forbruker

Stativ ved St. Hanshaugen. Foto: Martin Gundersen CC BY 4.0 SA

– Jeg er fornøyd med ordningen når det er tilgjengelige sykler, sier Patryk Lenart (30), om Oslo Bysykkel.

Ordningen lar hvem som helst låne en sykkel i 45 minutter mellom seks om morgenen og midnatt, og man kan enten kjøpe dagspass til 49 kroner eller sesongkort til 399 kroner. Selskap bak drifter også lignende ordninger i Bergen og Trondheim.

Problemet Lenart og mange andre opplever, er at store deler av Oslo er uten tilgjengelige sykler over lange perioder av dagen. Spesielt ille er det i ukedagene, men også i helgene står mange stativer tomme mesteparten av tiden.

Patryk Lenart skulle gjerne sett at syklene var mer tilgjengelige. Foto: Martin Gundersen CC BY 4.0 SA

For Lenarts del er ordningen stengt når han begynner tidlig på jobb eller tom for sykler når han begynner sent. Etter en lang arbeidsdag har han også erfart ved flere anledninger at stativene i nærheten av der han bor ikke har tilgjengelige sykkellåser.

De tomme stativene:

Oversikt over hvor ofte et sykkelstativ er tomt i tidsrommet 16. – 25. august.

I en periode på ti dager (16. – 25. august) hentet NRKbeta ned åpne data fra Oslo Bysykkel. De viser at:

  • 101 av 231 sykkelstativ er helt tomme for sykler halvparten av tiden eller mer
  • 22 av 231 sykkelstativ, som ofte ligger i Oslo sentrum, er helt fulle 20 prosent av tiden eller mer
  • På en typisk dag er det 13 stativ som kun har tilgjengelige sykler i fire timer eller mindre

Du kan lese mer om fremgangsmåten vår her.

Kritikk over sommeren

Over sommeren har det vært en rekke saker om tilgjengeligheten av bysykler i Oslo. Dagsavisen erklærte 29. juni en «bysykkel-krise» i byen. Uken etter fulgte NRK og Dagbladet opp med en sak om problemet.

Til NRK innrømte daglig leder Axel Bentsen, 6. juni, at de hadde for dårlig kapasitet og at de skulle gjøre tiltak for å bedre situasjonen.

NRKbetas analyse viser derimot at selskapet ennå har et stykke å gå før de møter publikums behov fullt ut, én måned etter selskapet lovet bedring.

Mona Soopalu (20) som bor på Majorstua forteller at hun ikke har syklet på lenge, og at hun noen ganger opplever at stativene i Oslo sentrum er for fulle til at hun kan parkere.

Mona Soopalu. Foto: Martin Gundersen CC BY 4.0 SA

– Stativet nærmest meg er alltid tomt, og om det er en sykkel der, forsvinner den fort.

Det gjør at hun ofte ender med å gå til jobb istedenfor å benytte bysykkelordningen som hun først hadde tenkt.

Hvor er syklene?

Oslo Bysykkel tar selvkritikk

– Særlig periferien lider av at det er for få sykler og det er ikke bra nok, sier daglig leder Axel Bentsen, i Oslo Bysykkel.

Han mener tallene hovedsakelig speiler at en bestilling på 600 sykler til Oslo ikke kom på våren som planlagt.

– Leverandøren av beltene (alternativ til kjedekjededrift, journ.anm.) trakk produktet fra markedet på kort varsel. Det førte til at hele bransjen har manglet belter til sykler, og det gjør at syklene først kommer om en måned.

NRKbeta har tidligere skrevet om den nye typen bysykler som er lansert i Bergen og Trondheim, og som nå kommer til Oslo.

Ordningen har nå 2 400 sykler i omløp og stativene er tilnærmet fullt bygget ut.

Daglig leder Axel Bentsen. Foto: Martin Gundersen CC BY 4.0 SA

Våre tall viser at fire av ti stativ står tomme i ni timer eller mer på en vanlig dag. Store deler av ringen rundt Oslo sentrum er tømt for sykler i lange perioder, vil det endre seg når dere får 600 nye sykler?
– Ja, det vil bedre seg, men hvor mye er vanskelig å si. Det som uansett er tilfellet er at det i enkelte området er en nærmest utømmelig etterspørsel. Det er ikke muli … sånn vi ser på det og har beregnet etterspørsel vil vi ikke klare å nå 100 prosent tilfredstillelse overalt.

Men selv med de nye syklene forteller Bentsen at: «vi har ikke sjans til å bære toppene», som er det daglige morgenrushet, innenfor avtalen med kommunen om antall stativ og sykler.

Mener premisset er feil

Oslo Bysykkel tok i 2016 over bysykkeldriften i byen og opplyser selv at de har tredoblet bruken av ordningen. De mener derfor man heller må se på tallene som viser at 52 000 hittil har kjøpt sesongpass, og at prognosene deres viser at en bruker i snitt vil benytte tjenesten 54 ganger i 2018. Det er en beskjeden økning i antall brukere og turer mot fjoråret som var på henholdsvis 51 000 brukere og i snitt 52 turer.

– Det er også viktig å få frem at vi leverer et av verdens mest effektive bysykkelanlegg, sier Bentsen, som henviser til at en sykkel i snitt brukes 8,2 ganger om dagen. Til sammenlikning opererer ordningen i New York med 6,5 og London med 2,5 om dagen.

– Offer for egen suksess

– Oslo Bysykkel er et ekstremt viktig tilskudd og bidrar til å avlaste kollektivtilbudet i byen, sier Liv Jorun Andenes.

Hun er konstituert direktør for sykkelprosjektet, en overordnet satsning i Oslo kommune på sykkel. For henne er det viktig å påpeke at ordningen er ny, og ennå i utbyggingsfasen. Kommunene vil derfor se an situasjonen med Oslo Bysykkel og understreker at «dialogen er god».

Dette stativet ved Majorstuen T-banestopp er tomt nesten elleve timer om dagen. Foto: Martin Gundersen CC BY 4.0 SA

Oslo Bysykkel sier at de innenfor rammene med kommunen ikke vil kunne ta de største toppene, har dere en ambisjon om å på sikt løse utfordringene med morgenrushet?
– Det er alltid en ambisjon å løse utfordringene med morgenrushet, og det vil bli bedre, men vi kan ikke garantere brukerne en tilgjengelig sykkel hele tiden. Det er dessverre urealistisk, sier Isak Solomon, som er kommunens prosjektleder for ordningen.

– Mer ombæring ikke løsningen

– Folk sier «dere må sette inn flere biler til å omplassere sykler på dagen», men det er en vurdering vi må gjøre og effektiveten er veldig lav. Det er 4 til 5 000 turer i anlegget før lunsj og en bil tar 22 sykler. I rushtiden vil en lastebil ta en, kanskje halvannen tur i timen. Da er effekten av å ha flere ombæringsbiler ganske liten. Selv ti nye biler vil ha en liten effekt, sier Bentsen.

Han forteller at de framover vil få tilhengere som tar 80 sykler, noe som vil gjøre dette mer effektivt. De ser også på måter å «nudge» flere til å sykle hjemover fra jobb og til steder med få ledige sykler.

Kommunen og Oslo Bysykkel håper tiltakene kan gjøre ordningen enda mer effektiv, og at færre stativer vil stå tomme over lange perioder.

33 kommentarer

    • Johan Pettersen (svar til Navn?)

      Jaja, kanskje er det håpløst at transporten i Oslo skal foregå med sykkel slik mange karismatiske utopister ser det for seg.

  1. Bjarnebetjent

    Helt klart et problem at syklene er altfor tunge å sykle i oppoverbakke. Kanskje man bør vurdere en hybridsykkel med større hjul? Sleng inn flere gir, så vil man helt sikkert oppleve at syklene sykles i begge retninger i større grad enn idag

    Svar på denne kommentaren

    • Den neste runden med sykler som kommer i Oslo tilsvarer dem i Bergen og Trondheim. Her er nettopp hjulstørrelsen økt til 26″, girene har betydelig større range og betjeningen av disse er trinnløs slik at man unngår «hopping» på giret. I tillegg har de fått beltedrift som gir bedre kraftoverføring i tråkket.

  2. Truls Aarseth

    Hei NRK beta. Veldig kult at dere sjekker ut dette. Jeg ser at de trekker av flere turer enn tidligere. Ved en kjapp titt på mine egne siste turer ser jeg at 3/10 har vært på 1 min. Altså at jeg hat levert sykkelen tilbake fordi noe ikke har fungert på den. I årets sesong har jeg, og flere andre skal man tro facebooksiden til Oslo bysykkel, merket at det er et unormalt høyt antall ødelagte sykler. Kunne dere hentet ut tall på hvor mange av disse turene 54 brukerturene er turer som avsluttes innen 1-2 min eller som låses fast på samme stativ og gi et oppdatert tall? Jeg mistenker at Oslo bysykkel sine tall på dette er oppblåste på grunn av mange slike «bomturer». Mvh Truls Aarseth

    Svar på denne kommentaren

  3. Et forslag til å kunne sende sykler til utkantene av ring 2 og 3 er å ta en t-bane vogn. (Eller 2-3)
    Ta ut seter og ellers gjøre den bedre egnet for transport.
    Sett disse på helt bakerst på Ringen linjene.
    Lag egne sykkel paller på hjul for raskt inn og ut av vognene.
    Ha folk som tar imot. Eller automatiser hele greia..
    Hvis ombæringsbiler ikke er løsningen så må man tenke alternativt.

    Og det trengs et stort stativ ca ved Skøyen skole som kan ta de som bor i området eller besøker, selv om du kommer i fra Majorstuen/Hoff/Skøyen. Det ligger midt i ingenmannsland og er ikke fredet området som parken.

    Svar på denne kommentaren

  4. Nå er ordningen ganske ny i Trondheim, men her fungerer det utmerket. De nye sykklene er også veldig mye bedre enn tilsvarende i Oslo. Klart, Trondheim sentrum og bydelene rundt er mye flatere enn hva enkelte bydeler i Oslo er. Opplever at de stativene som vanligvis var fulle på morgenen og etter jobb blir balanserte i disse tidsrommene, så Trondheim Bysykkel og Urban Infrastructure Partner er flinke til å se på dataen de har.

    Svar på denne kommentaren

  5. El-sykler som lades opp på stativet kan være en løsning, siden det er bakkene som er problemet i forhold til vei opp fra byen. Det er gøy å sykle, men det er også gøy å spare tid. Å sykle sparer tid i forhold til alt annet nedover, men ikke oppover. Med el- sykkel vil det endre seg…også er det såå gøy å suse opp oppoverbakkene. Jeg bare sier det 😉

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg har opplever ofte at fra jeg bestemmer meg å gå til et stativ, til jeg komemr er det tomt. Kan jeg bytte? Jeg kan sykle sykler i litt oppoverbakke om det betyr at jeg kan få reservere en sykkel en annen gang.

    Svar på denne kommentaren

  7. Gjør som Bird. De betaler brukere for å lade sparkesyklene.

    Her kunne du gitt folk «credits» for å kjøre visse strekninger til visse tider. Belønne dem med gratis bysykkelabbonement når en viss innsats er gjort for eksempel.

    Svar på denne kommentaren

  8. Anders Herbjørnsen

    Når dere beregner at stativene er tomme, har dere da tatt høyde for alle stativene med defekte sykler? Altså at det rapporteres 1,2,3 sykler i stativet, men alle er ødelagte?

    Hvis ikke tror jeg de reelle tallene er mye verre enn det dere har regnet dere frem til.

    Svar på denne kommentaren

  9. De få gangene jeg har brukt bysykkel er gjerne opp bakkene,typ sentrum- st.hanshaugen. av den enkle grunn av det kan jeg være sikker på at jeg finner en sykkel og alt det er ledig plass i stativet. Et ekstra insentiv er at det er til nytte for noen andre som skal nedover.

    En ide er å skaffe en insentivordning i appen som «betaler» brukere for å flytte syklene i den retningen som det er behov for.

    Svar på denne kommentaren

  10. Uansett glad for at bysyklene brukes så mye. Gleder meg forresten til det kommer elScooters som Bird til Oslo, vet det er på vei til å bli testet i Paris.

    Forresten: Forsidebilde fra forsiden deres til saken er på 14 Mb, ble lastet inn på siden som GIF bilder over modem i sin tid.

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Thor, det er i appen, vises ved endt tur og det rapporteres flittig fra brukerene i Oslo. Dersom det som meldes inn kategoriseres som kritisk for sikkerhet låser vi også sykkelen automatisk fast til stativet. Hvilke sykler som er ødelagt og hvor de er, dukker da opp i en egen app mekanikere på lastesykler bruker.

  11. api viser hvor mange sykler stasjonene har ledig så da må det gå an å se pp hvor ofte de fyller på med nye sykler. mer enn fem nye sykler på fem minutter kan f.ex indikere at de har blitt fylt opp. jeg ser nesten aldri lastebiler med sykler lenger så lurer på om de nesten ikke brukes. Sånn om dere vil ha mer jobb 😀

    Svar på denne kommentaren

  12. Kristoffer Jetmundsen

    «Det er også viktig å få frem at vi leverer et av verdens mest effektive bysykkelanlegg, sier Bentsen, som henviser til at en sykkel i snitt brukes 8,2 ganger om dagen.» Det høres unektelig positivt ut når man snakker om effektivitet, men er det ikke bare en annen måte å si at man har for få bysykler?

    Svar på denne kommentaren

  13. Var veldig fornøyd i fjor, men har merket en nedgang på kvaliteten i år.

    Denne sesongen har jeg ofte opplevd:
    – At ledige sykler er defekte. At setet ikke kan stilles, styret er bøyd, etc.
    – At stativet jeg vil reise fra er tomt (typisk etter kl. 08:30)
    – At stativet jeg vil parkere i er fullt.
    – At stativet har 10-15 sykler som er rapportert som defekte over flere dager (mao. bidrar til å fylle stativet)

    Jeg sykler primært i Oslo øst, og legger merke til at det er mange barn/unge som går å røsker i syklene i stativet i håp om å få en som ikke er satt godt nok fast – vet ikke hvordan det er i andre bydeler.

    Har ikke så mye innspill å komme med, mer enn at man kanskje bør ha flere folk til å ta unna defekte sykler.

    Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvor mange ganger anslår Oslo Bysykkel at en person benytter tjenesten i 2018?

Hvem er Axel Bentsen?

Hvem drifter ordningen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.