En løs teori om Instagram-likerne

Kategorier: Det sosiale nettet & Moro

Sju røde hjerter med ansikter illustrerer de sju liker-typene.
De sju typene på rekke og rad. Alle illustrasjoner: Mari Grafsrønningen

Etter mange års overdreven bruk av Instagram har jeg skapt min egen teori om de sju ulike liker-typene som følger meg – og sikkert deg.

…og hvorfor du kan gange antallet hjerter du får med minst to.

Jeg delte mitt første bilde på Instagram for seks år siden. Siden har jeg publisert ettusennihundreogtjueseks til. Det kan trygt kalles ivrig bruk av bildedelingstjenesten der 2,2 millioner nordmenn har konto. Årsaken til den høye aktiviteten er sikkert et behov for oppmerksomhet, bekreftelse og alt det en psykolog ville svart om jeg spurte. Jeg har ikke spurt.

Jeg har alltid vært glad i å fotografere, fleipe, fundere og fortelle. Instagram lar meg gjøre dette på en enkel måte – og med nok respons til at det er gøy å fortsette. Også sliter jeg litt med yrkesskaden abnormal publiseringstrang etter årene som journalist og forsideredigerer.

Skjermdump fra Christines Instagram-konto. Viser bilder av bl.a. kajakker, fjell, hund og barn.
Jeg har en privat profil med venner, familie og kolleger som følgere. Av dem får jeg som regel et sted mellom 20 og 70 hjerter på hvert bilde. Av og til bare 10 og noen ganger over 100.

Hjerter er stas

Både som seriøs forsideredigerer og useriøs instagrammer er det spennende å følge med på mottakelsen av det man publiserer. Jeg synes selvsagt det er stas å få hjerter på bildene mine. Men jeg er ikke så hjertesyk at jeg velger reisemål ut fra hvor Instagram-vennlige de er eller har en publiseringsplan for å nå flest mulig til riktig tid. Jeg lar heller ikke antall hjerter påvirke humør eller viktige veivalg i livet. Men jeg får som oftest med meg hvert enkelt hjerte. Det gjør jeg. Og det plager meg litt. Men så har det jo også gjort meg i stand til å trylle frem denne teorien, da.

Liking er et spill

Instagram er det sosiale mediet med størst engasjement per følger, men selv der kan man føle på «hjerteløsheten» i blant. I min insta-iver har jeg observert dette med stor nysgjerrighet. Joda, mange av bildene går usett forbi og folk har dårlig tid. Det er gode grunner. Dessuten er det for slitsomt for pekefingeren å dele ut hjerter til alt som er bra. Det bør være himla bra.

Men jeg tror også at liking, for mange, er et taktisk spill. Det finnes ofte en begrunnelse bak både likerklikk og det å la være å like. For også liker-adferden er med på å gi et inntrykk av hvem du er eller hvem du vil være.

Metodebruk

Min hjerteovervåking har tatt pulsen på hvem som liker hva, hvem som aldri liker noe, hvem som bare er innom sporadisk og hvem som henger på Instagram nesten like mye som meg. Det har gitt meg et stødig grunnlag for en litt ustø teori.

For å komme frem til de sju liker-typene har jeg vært innom mange kritikkverdige metoder. Den minst vitenskapelige (og mest brukte) er nok fantasi. Men jeg har også tatt i bruk smugkikking, undring, beundring og en rekke dybdeintervjuer (tilfeldig lunsjprat).

En person kan ha en kombinasjon av liker-typene i seg, eller variere mellom typene etter humør og livssituasjon. Jeg, for eksempel, er en raus liker, men det hender jeg er en sympati-liker og overfor perifere kolleger er jeg nok mer av den gniene sorten.

De 7 liker-typene som følger deg på Instagram:

Et tegnet, rødt hjerte som sjonglerer med masse småhjerter illustrerer liker-typen Den rause.

Den rause

Denne typen tar seg gjerne en skroll med hjerteutdelinger flere ganger om dagen og liker alt fra pent danderte brunch-tallerkener til svake regnbuer og stram poesi. Han liker også bildene til folk han ikke kjenner – inkludert kjendiser og talentfulle dyr.

Den rause har ikke et bestemt antall hjerter til utdeling, men følger magefølelsen og liker ting som gir bra stemning og et smil om munnen. På gode dager hagler det med hjerter fra denne hyggelige typen. Den rause kan til og med finne på å like annonser.

Men han kan også ha baktanker. Han tenker at å være raus med hjerter vil gi ham flere tilbake. I tillegg gjengjelder han andres raushet. For liking er noen ganger som kjærlighet – en evig byttehandel.

Noen er – usjarmerende nok – også rause der de føler seg forpliktet til det. Slik som søsteren eller bestekompisen din. «Når det gjelder venner liker jeg stort sett alltid bildene hvis ikke det er noe med dem jeg direkte misliker», uttaler en anonym kollega.

Men selv den rause har sine begrensninger. Han hopper over enkelte bilder han normalt ville likt, med begrunnelser som: «Jeg kan jo ikke like alt fra denne personen». Enten fordi han er redd for at det skal virke som han bor på Instagram, eller fordi han ikke vil fremstå som «altetende» eller som en «fan». Han kan også demonstrativt overse noen av bildene fra plutselig overivrige venner på ferie.

Et tegnet, rødt hjerte med et hyggelig smil og glorie illustrerer Symapti-likeren.

Sympati-likeren

Denne typen kan finne på å like bilder hun verken syns er fine eller interessante, for at den som la dem ut skal bli glad. Hun kan til og med gå så langt som å like kattebilder selv om hun egentlig ikke kan fordra katter.

Også denne liker-adferden kan – frekt nok – ha grader av ønske om gjengjeldelse i seg.

Sympati-likeren er en type som gjerne kan være den første til å like et innlegg, fordi hun vet det er mange som vegrer seg mot nettopp dette. Hun liker å tro at hun på den måten hjelper til med å utløse et liker-skred. Ganske søtt, egentlig.

Enkel forskning viser også at når det er lenge siden du har lagt ut noe, er det større sjanse for å få et likerklikk på et middelmådig eller dårlig bilde. Da deles hjerter ut som en støtteerklæring for å oppfordre til mer deling eller bare for å si «Hei, jeg ser deg, lenge siden sist.»

En tegnet, rød dartskive med litt snurt fjes og en pil i hånda illustrerer presisjons-likeren.

Presisjons-likeren

Dette er en type som kun liker bilder med høy grad av gjenkjennelse eller som treffer en spesifikk interesse. Det kan bety bilder fra sitt eget hjemsted, et fjell (eller en jente) han selv har besteget eller noe han har en brennende interesse for.

En som, tja, for eksempel er svak for bikinidamer, vil like bilder av damer med både små, trange, rare, stripete, gule og blomstrete bikinier. Av og til også bilder av damer som har mistet bikinien. Men for eksempel sjeldent bilder av en tom sandstrand. Selv ikke når stranden bader i sterke farger fra en uvanlig vakker solnedgang.

På samme måte vil en som er gira på sykling like alle bilder som på en eller annen måte har noe med sykling å gjøre. Både flytsti-videoer, hjelmsveis-bilder og felg i solnedgang kan funke for denne typen.

Presisjons-likeren kan altså være raus, men kun innenfor sine områder.

I denne kategorien inkluderes også den skadefro likeren. Denne typen liker som oftest bare bilder av andres ulykker og tabber eller bilder med så stor selvironi at det er på grensen til drøyt. Ellers er han veldig anonym.

Et tegnet rødt hjerte med hjerteøyne og lange øyevipper illustrerer Den betatte.

Den betatte

Hun har lyst til å like alt han legger ut, men lar være for å ikke virke for interessert. Dette har liten effekt da sjansen er stor for at hun senere kommer til å tabbe seg ut med å like et bilde langt nede på profilen hans en sen nattetime. (Gutter kaller det ikke en tabbe. De bruker gjerne denne måten til å melde interesse på.)

Den betatte er innom profilen hans helseskadelig ofte og blar seg drømmende gjennom bilder hun har sett på altfor mange ganger før. Hun har noen favorittbilder som studeres ekstra nøye. Da zoomer hun inn på øyne eller andre fine detaljer. Men hun er veldig forsiktig. Puster nesten ikke. Hun er livredd for å legge igjen hjertespor. Selv om det eneste hun har lyst til i hele verden er å gi ham hjertet sitt.

Hun kan i svake øyeblikk være så amorøs at hun liker bilder fra folk hun vet han også følger, kun med den hensikt at navnet hennes skal dukke opp i strømmen hans og dermed kanskje også i bevisstheten hans.

Et karakteristisk firkanta Instagram-hjerte med tallet 10 som det ene øyet illustrere Den sporadiske.

Den sporadiske

Enkelte, ofte godt voksne, Instagram-brukere må plasseres i en egen kategori på grunn av sitt helt spesielle mønster.

Den sporadiske tar nemlig en skikkelig oppsamlingsrunde hver gang hun kommer på at hun har en Instagram-konto. Da kan det plutselig ramle inn hjerter på de ti siste bildene dine i løpet av få sekunder.

Der selv Den rause syns det er for sent å like et bilde, i fare for å virke som en profil-kikker, har Den sporadiske ingen tids- eller mengde-begrensninger.

Denne typen er raus med hjertene, men liker aldri drøye ting som mensen-spøker eller puppeprat. Hun overser også innlegg med vanskelig språk og uforståelige forkortelser – sånt som ungdommen liker. Hun lurer fortsatt på hva SK2018 står for.

Den sporadiske bedriver ikke taktisk liking. Det er hun ikke sosiale-medier-trent nok til. Eller kanskje bare for voksen til.

Et tegnet rødt Instagram-hjerte som holder tett på et lite hvitt hjerte, illustrerer Den gniene.

Den gniene

Denne typen deler ut få, men betydningsfulle, hjerter. Årsaken er sammensatt. Og litt mystisk.

Jeg velger å tro at han bare syns hjerter er et voldsomt sterkt virkemiddel og derfor kun har et bestemt antall å dele ut per dag. Han porsjonerer dem omhyggelig ut og har en rekke kriterier som må være oppfylt for at symbolet for kjærlighet skal kunne benyttes. Det holder for eksempel ikke at han drar på smilebåndet av et bilde. Det må komme lyd også. Og helst snørr.

Når man først får et hjerte fra denne typen, kan man derfor være trygg på at det kommer fra, ja – hjertet.

Den gnienes liker-forsiktighet kan ha en fin effekt på mottakeren også. Det er ingen tvil om at det er litt morsommere å få et hjerte fra en gnien enn en raus liker.

Jeg har gode venner som jeg nesten aldri får hjerter av. For noen sitter et likerklikk veldig langt inne. Men det betyr ikke at bildene ikke settes pris på. Flere ganger har hjerte-gniene venner og kolleger sagt at de syns det er så gøy å følge meg på Instagram. De klarer bare ikke å uttrykke det i hjerteform.

Et "Hvor er Willy"-inspirert hjerte illustrerer Den usynlige.

Den usynlige

Den usynlige er til stede og får med seg det meste, men er ikke akkurat lett om hjertet. Han gir svært sjelden, eller aldri, bort digitale hjerter. Han legger heller ikke ut egne bilder. Hadde alle vært som ham, hadde han ikke hatt noe å glo på.

Han er mest sannsynlig av typen som er redd for å vise seg frem i sosiale medier. Det kan være hundrevis av grunner til dette. Her er tre av dem:

  • Generell usikkerhet på om eget liv kan være interessant for andre.
  • Ekstremt dårlig formidlingsevne.
  • Skeptisk til overvåkingen og sporingen i digitale medier.

Han er likevel så nysgjerrig at han ikke klarer å holde seg unna. Men han skulle helst vært helt anonym. Han liker ikke at han dukker opp i seerlisten i historier han kikker på, og angrer ofte i etterkant. (Eller kanskje han ikke vet at han legger igjen spor der? Han har jo aldri delt noe.)

Jeg har følgere jeg aldri kunnet gjettet var aktive Instagram-brukere om det ikke var for at navnene deres dukket opp i historielisten, eller at de refererte til bilder jeg har lagt ut når jeg møter dem.

Unntak

Hos alle liker-typene forekommer unntak utløst av det taktiske spillet mellom venner, uvenner og ekser. Sterke følelser som sjalusi, misunnelse, revansjelyst, begjær og hat kan være utløsende faktorer i et hode som vurderer likbarhet.

I tillegg kommer avgjørende situasjoner som «jeg kan ikke like så tidlig» og «jeg vil ikke være den første til å like». Når det bare er få minutter siden bildet ble publisert, kan det for mange være skummelt å like. De vil ikke at du skal tro de er inne hele tiden eller at de følger deg spesielt nøye.

Det som ofte kan skje i disse frykt-for-å-like-for-tidlig-tilfellene er at man har en plan om å like innlegget senere, men glemmer det. Når du først har sett innlegget, sørger Instagrams algoritmer for å legge det langt ned i strømmen din. Får du ufortjent få likes, kan du trøste deg med at du sikkert går glipp av noen likerklikk på denne måten.

Konklusjon

Om du i den virkelige verden sier eller gjør noe som vekker gjenkjennelse, latter eller provoserer frem en diskusjon, får du tydelige signaler fra den som lytter. I sosiale medier kan man vekke lignende følelser uten å få noe som helst hint om det. Folk kan både le av innlegget, prate om det og vise det frem til venner uten at du nødvendigvis har fått et anerkjennende klikk av den grunn.

Det kommer helt an på liker-typen.

Derfor kan du gange antallet hjerter med minst to for å komme nærmere hvor mange innlegget ditt egentlig har gledet, rørt eller moret.

Da får du med alle som så innlegget for tidlig og derfor ikke turte å like, alle som likte det de så, men uheldigvis hadde brukt opp dagens selvpålagte hjertekvote, alle som ikke så bildet, men selvsagt ville likt det om de så det. For ikke å snakke om alle som likte det de så, men er litt for kule eller later som de ikke bruker mobilen like ofte som deg. Også har du alltids noen likerklikk på vent. De som kommer når tanta eller bestemoren din plutselig gjenoppdager Instagram-appen ved siden av den med medlemstilbudene fra Coop.

14 kommentarer

  1. En radiokanal spurte for noen år siden tilfeldig utvalgte på gata om de kunne tenke seg å forsørge en partner i tre år, mens vedkommende tok utdanning. 70% av mennene svarte ja mens bare 3% av kvinnene gjorde det samme.
    Jeg tror du vil finne at menn generellt er mye rausere enn kvinner, selv om gaven er gratis, om du ser litt nøyere etter. Min erfaring er at kvinner er rausere ovenfor kvinner, enn de er ovenfor menn, og jeg vil tro at noe av det samme er tilfellet menn imellom (dog ikke så markant som blant kvinner).

    Svar på denne kommentaren

  2. Hva mener du med at man legger igjen spor når jeg har sett på noens historier?!? (Helt ærlig, jeg visste ikke at de kunne se at jeg har sett. Har faktisk aldri lagt ut historier selv, fordi jeg ikke har skjønt hvordan det funker…) 😀 Men jeg tåler at det er slik, altså!! 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Ja, tipper det er flere enn deg som er uvitende om at det blir synlig at de har sett på et historie-innlegg. Men det står heldigvis ikke noe om hvor mange ganger man har sett på det. 😉 Kult å høre at artikkelen traff deg!

  3. Jeg har vært så «heldig» å observere en del Instagram-brukere i aksjon på bussen.

    Gjennomsnittlig tid de ser på bildet før de liker det er rundt 0,30 sekunder. Siden hjernens visuelle reaksjonstid er ca. 0,25 sekunder, betyr det at de iakttar bildet de liker i ca. 0,05 sekunder, eller 5 hundredels sekund.

    Etter å ha observert denne merkelige atferden, har jeg naturligvis holdt meg langt unna sosiale medier generelt. Lykke til med å tro at noen genuint bryr seg om eller liker disse overfladiske uttrykkene for tro på egen overlegenhet. De som genuint bryr seg om deg, vil gjerne ha tilstedeværelsen din, ikke en samling «skikkelig interessante» bilder. Det er ikke sosialt nok å legge ut bilder på denne måten, og ikke alltid men alt for ofte blir mobil-dritet bare et dårligere substitutt for ekte vare. Et slags bling-surrogat for selve livet.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.