nrk.no

GPS på ville veier

Kategorier: Forskning & Sikkerhet

Ved hjelp av en liten boks har forskere demonstrert muligheten for å manipulere navigasjonsruter. Kartunderlag: Bing Maps.

Forskere har demonstrert hvordan GPS-baserte navigasjonssystemer kan manipuleres til å sende en bil til et annet sted enn den skal.

Det har lenge vært kjent at GPS-systemer er sårbare for såkalt «spoofing» – manipulerte signaler som er kraftigere enn signalene som sendes fra satellittene i GPS-konstellasjonen. De manipulerte signalene gjør at GPS-mottakere viser en annen posisjon enn den de faktisk har, og kan føre til problemer både for droner, skip, biler og turister som prøver å finne fram i en fremmed by.

I fjor skrev vi om omfattende manipulasjon av GPS-signalene i et område ved Svartehavet, nært Vladimir Putins ferieresidens.

Nå har forskere ved Virginia Tech, Kinas universitet for elektronikk og teknologi, og Microsofts forskningsavdeling demonstrert en variant av det samme angrepet, men som kan ha større potensiale for målrettede angrep.

GPS-manipulasjonen som fant sted ved Svartehavet er av typen som påvirker alle GPS-mottakere i området, og alle mottakerne som blir påvirket, blir «transportert» til det samme feilaktige stedet.

Det nylig demonstrerte angrepet er annerledes, og kan brukes målrettet mot enkeltindivider.

Slik fungerer det

En boks som blant annet inneholder en programmerbar radio og en Raspberry Pi festes under bilen til offeret.

Dette er utstyret som kreves for å gjennomføre angrepet som forskerne har demonstrert. Foto: Zeng et al.

Når offeret begynner å kjøre, kalkulerer boksen ut en «spøkelsesrute» som ligner geografisk på ruten som offeret har plottet inn i navigasjonssystemet.

Det er gjerne bare små forskjeller: En venstresving skjer to kvartaler lenger nede enn i den opprinnelige ruten, etterfulgt av en ekstra venstresving. Radioen i boksen sender GPS-signaler som korresponderer med «spøkelsesruten», som mottas av navigasjonssystemet i bilen. Dette gjør at offeret ikke enkelt kan oppdage at han er på vei til et annet sted enn posisjonen han plottet inn i navigasjonssystemet.

Slik forklarer forskerne hvordan de sender et navigasjonssystem på ville veier. Foto: Zeng et al.

Selv om dette høres svært komplisert og vanskelig ut, forklarer forskerne i en avhandling at det var enklere enn man skulle tro. Kostnaden for utstyret havnet på omtrent 2000 kroner, og arbeidet med å utvikle algoritmen som fant «spøkelsesruter» som lignet på de ekte rutene, benyttet seg av enkle matematiske kalkulasjoner.

Denne angrepsformen er ikke noe folk flest kommer til å bli utsatt for. For at angrepet skal fungere, må angriperne vite hvor du er, og hvor du skal. De må ha fysisk tilgang til bilen du skal kjøre, og må ha høy teknisk forståelse for å kunne gjennomføre angrepet. Det er også en forutsetning at offeret enten har dårlig stedssans, eller ikke kjenner området han kjører i.

Så med mindre du forvalter statshemmeligheter eller av andre årsaker står i fare for å bli avlyttet av aktører med like store ressurser som DGSE i spenningsserien Le Bureau, kan du se på denne artikkelen som fascinerende – ikke alarmerende.

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar til Christoffer Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.