Den kommende transportrevolusjonen vil gjøre Norge flatt

Kategorier: Kommentar & Teknologi og forbruker

Bilde av person på sykkel i fart
Ute og sykler på hjemmelaget elsykkel. Foto: Martin Gundersen / NRK

KOMMENTAR: Jeg velger sykkel fremfor bil og blir sett på som lat, men det skyldes en fundamental misforståelse.

Den virkelige transportrevolusjonen skjer på mikronivå. Det er der vi ser størst miljøgevinst. Det er der vi løser både kø-, svevestøv- og støyproblemer. Men mens teslaene feier forbi deg i kollektivfeltet slik vi lærte at pampene gjorde i det gamle sovjet, får du nedsettende blikk og strenge rammer å forholde deg til på ditt lille fremkomstmiddel.

Jeg vil herved slå et slag for elsykkelen og alle dens gode venner. Elektrisk sparkesykkel, segway, enhjuling, elmoped, elektrisk transportsykkel og alle andre små og lette fremkomstmidler som nå har dukket opp.

Faste lesere av NRKbeta vet at jeg for litt over et år siden satte sammen min egen elsykkel. Nå, cirka 1000 kilometer senere er det på tide med en evaluering.

Ombygd DBS-sykkel med 250W elmotor:

Men, når jeg skryter av den blir jeg nesten alltid misforstått.

De typiske reaksjonene er:
«Jammen du går jo glipp av treningen da …»
«Er du virkelig så lat?»

Det er så feil som det kan bli. Dette er et transportmiddel, ikke et treningsverktøy.

Problemet er at den ligner på et kjent treningsverktøy som heter sykkel. Det er derfor vanskelig for folk å forstå at den erstatter privatbil, taxi, motorsykkel, moped eller hva som helst av andre greier som vi kaller transportmiddel.

Mitt miljøregnestykke

Av de 1000 kilometerne jeg nå har syklet anslår jeg at cirka 250 kilometer er distanser jeg heller ville gått til fots, 750 kilometer er ren erstatning for privatbil eller taxi. Når forskningen da også viser at å sykle på en elsykkel er bedre trening enn de fleste skulle tro begynner dette å bli skikkelig interessant.

For energiregnestykket er veldig tydelig: En elbil bruker cirka 200 watt-timer pr. kilometer, mens min elsykkel bruker 10. Den trenger med andre ord cirka 20 ganger mindre energi enn en elektrisk bil. Regnestykket er ikke helt rettferdig siden sykkelen også får hjelp av min muskelkraft. Men både samfunnsmessig og miljømessig tror jeg ikke den trimmen jeg får skal telles negativt her. Og selv om man fyller elbilen med fem mennesker blir fremdeles elsykkelen fire ganger mer energieffektiv.

Flatt og ingen motvind

Men jeg blir altså sett på som lat fordi folk tenker at alternativet er at jeg sykler på en sykkel uten det ekstra dyttet jeg får fra den lille motoren. Men det er ikke det. Når jeg skal 10 kilometer fra Marienlyst i Oslo til et eller annet sted for å delta i en workshop eller holde et foredrag, er det ikke et alternativ å ta på seg treningsdrakten og så sykle avgårde. Da må jeg ta en dusj før jeg litt andpusten går på scenen.

Alternativet er taxi, egen bil eller noen ganger kollektivt.

Den følelsen en elsykkel gir er at Norge blir helt flatt og fullstendig uten motvind. Det gjør at terskelen for å ta sykkel blir mye lavere. Jeg kommer raskere frem enn om jeg hadde tatt taxi eller kollektivt, og jeg har sjelden parkeringsproblemer når jeg kommer frem.

Elektrisk sparkesykkel: Et strålende og lite fremkomstmiddel Foto: Eirik Solheim / NRK

Regler og tilrettelegging

Dette er et område der den tekniske utviklingen går fort. Vi kommer til å se mange spennende, lette og elektriske fremkomstmidler fremover. Det gjelder bare å legge til rette for dem, i bybildet og med fornuftige lover og regler. Slik kan disse nye innretningene leve fint og sikkert side om side med elektriske biler, fotgjengere og syklister på treningstur.

Og viktigst av alt, vi må til livs fordommene om at dette er for latsabber.

Disse fremkomstmidlene skaper ikke en lat befolkning som går glipp av trening. De fører til en befolkning som får mer frisk luft, bruker mindre energi, forurenser mindre, skaper mindre støy, og kaster vekk mindre tid i kø.

44 kommentarer

  1. For ikke å nevne den gode effekten det har på psyken, for de av oss som innimellom sliter litt med den. Det er jo – i motsetning til bil, elektrisk eller ikke – gøy å ta elsykkelen en tur. Man får superkrefter og blir elleve år igjen!

    Svar på denne kommentaren

  2. Ane Skumsvoll

    Hurra og heia! Og før noen begynner å snakke om folk som faktisk må ha bil pga. helseproblemer eller annet: det ene utelukker ikke det andre. Ja til egne «el-baner» vedsidenav av bilveien. Takk for inspirerende lesning! @eiriksolheim

    Svar på denne kommentaren

  3. Kjetil skotte

    Helt enig. Elsykkel er den beste investeringen jeg har gjort, dørstokkmila for å sykle er nesten helt borte. Bruker ikke bil i byen (Lillehammer) lenger og bratte bakker er gøy. Og jeg blir varm, men ikke svett

    Svar på denne kommentaren

  4. Det er utrolig gøy at flere og flere nordmenn har våknet opp fra døsen og dratt frem sykkelen, med og uten batteri. Personlig håper jeg at det legges enda mer til rette for sykler i alle former, at variasjonen øker, og at prisene går nedover slik at folket enklere investerer. Vi har endel å lære av både dansker og nederlendere. Jeg blir alltid like imponert over kreativiteten de viser på to (ish) hjul.
    Jeg er også fan av ståhjulinger. Grøss og gru for en lansering Segway fikk. Et så fantastisk kjøretøy burde bejubles og ikke latterliggjøres. Så en kar uten bein på en modifisert Segway her om dagen. Tenk hva teknologien kunne gi både friske og funksjonshemmede i dagliglivet.

    Svar på denne kommentaren

  5. Ja!! Etter å ha vært muskelsyklist til jobb det siste året har jeg nå blitt elsyklist! Det er definitivt fortsatt trening, og det blir mye enklere å ta en omvei på vei hjem. Det gjorde jeg aldri med muskelsykkel!

    Svar på denne kommentaren

    • Martin (svar til Pelle)

      Nei det er det ikke. Med mindre du velger å bevege deg i maks 6 km/t. Raskere enn det går ikke en elsykkel i walk-mode.

    • Rune Skorpe (svar til Pelle)

      Har du noen gang syklet en mil på elsykkel?
      Med din kommentar tviler jeg sterkt på det.

    • Lars (svar til Pelle)

      Hvis man skal hente ut fordeler ved elsykkel framfor bil så tror jeg det å behandle elsyklister som motorkjøretøyer er feil veg å gå. Da blir de redusert til «saktegående moped» status og taper for bil og vanlige moped/scootere.

      Elsykkelen bør ha lov til å bruke fortau stier og snarveier som f.eks bæres opp en trapp for å hente ut dens potensiale til rask og effektiv transport.

  6. Snorre Tønset

    Helt enig Eirik. Har snart syklet 2000 km siden jeg kjøpte min elsykkel. Bruker ALDRI bil i byen. Bruker ALDRI noe annet enn sykkel til jobb. (Gir bedre plass på for noen andre på t-banen) Jeg sykler omveier hjem. Sykler på stranda, til kikut,på Nesodden. Neste uke skal jeg sykle til Røros. Det hadde vært helt utelukket med vanlig sykkel. Jeg Liker nemlig ingen trening uten ball.

    Svar på denne kommentaren

  7. Øyvind Kjelsvik

    Har hatt hjemmesnekra el-sykkel selv i 4 år nå etter at jeg ble påkjørt på MC og fikk litt noia(Var ikke min feil i det hele tatt) Men etter utallige episoder med nestenulykker med barn og barnevogner(selv om jeg brukte bjelle og syklet i gangfart forbi de så spratt allikevel unger, folk med nesa nedi mobilen, hunder etc rett ut foran meg)Alle episodene gikk bra, men hvor lenge ville det vart? Føler jeg meg adskillig tryggere på hovedveien igjen med nyinnkjøpt MC.

    Svar på denne kommentaren

    • Oyvind Kjelsvik (svar til Øyvind Kjelsvik)

      Glemte å nevne treningssyklistene som så og si hver dag kom mot meg på feil side med nesa trøkt nedi treningsappen sin.

  8. Har vært helårssyklist siden 2003, og trives med det. Flyttet til Tønsberg sentrum nevnte år, med bil. Den ble imidlertid så lite brukt at den ble besluttet solgt etter et halvt år. Må legge til at jeg ikke har el-sykkel, dette foregår på den gamle måten. Dermed er utbyttet når det gjelder trim ivaretatt. I tillegg kan jeg nevne at jeg har 2,3 kilometer til jobb, så det er relativt små nødvendige avstander jeg tilbakelegger. Som buss-sjåfør observerer jeg personbilkø i rushtiden med hovedsakelig en person i bil, hvordan gidder de det? Kanskje de har henting i barnehage eller SFO, men jeg tror at 50 til 70 % kunne reist kollektivt eller syklet og hatt større glede med å komme seg hjem i stedet for å sitte i bilkø ved å parkere bilen og velge noe annet.

    Svar på denne kommentaren

  9. Henning Jansen

    En vel skrevet artikkel hvor du fremmer en pragmatisk og sunn holdning til transport, trening og samfunn. Ett innlegg som ikke bremser debatten med reaksjonære holdninger som skaper en «motpart».

    Selv bruker jeg buss daglig og trives med det. Solgte bilen for snaut 2 år siden og ser ingen hensikt med bil i min situasjon i en lang uoverskuelig fremtid.

    Jeg har vurdert (og prøvd) el-sykkel, men opplever desverre Stavanger (min kjære hjemby) som for fiendtlig, for farlig, for sykklende. Jeg er definitivt i målgruppen for elsykkel, men velger å vente til holdninger blandt bilister og trenings/tempo-sykklistene bedres.

    Svar på denne kommentaren

    • Alf Hjelle (svar til Henning Jansen)

      Jeg har bodd i Stavanger i 26 år, fram til juli 2002. Jeg opplevde Stavanger som en brukbar sykkelby. Kom tilbake sist tirsdag etter et to ukers opphold, uten sykkel, men med tilgang til en. Synes det så greit ut, men det er tryggest å holde seg til gang/sykkelvei. Én gang har jeg blitt påkjørt av bil under sykling, og det var på gang/sykkelvei. En bil måtte krysse sykkelveien for å komme inn til en bensinstasjon, jeg traff bilen, rullet over panseret og landet på beina, uskadd. Kun små skader på sykkelen.

  10. Hans-Petter Hvile

    Norge er et land helt uten sykkelkultur (egentlig også enhver annen form for kultur).Slik det nå ser ut til å utvikle seg er vi på vei mot det totale anarki. Elektriske mopeder på sykkelveiene og fortauene, trimmede og u trimmede, sammen med rullebrett og alle mulige andre motoriserte farkoster. Hvorfor skal det være lov å sykle på fortauet? Hvor mange andre land tillater det? Er det noen kontroll med el sykler? Er sykkelveiene (der de finnes) tilrettelagt for den økte trafikken og ikke minst den økte farten? Hva med forsikring? Registrering av el syklene? Skadepotensialet er vesentlig større enn for en vanlig sykkel. Men som vanlig følger ikke politikerne med, de lar seg dupere av nyfrelste nærmest religiøse el entusiaster.

    Svar på denne kommentaren

    • Raimond Oseland (svar til Hans-Petter Hvile)

      Norge har dessverre et stort etterslep på tilrettelegging for sykler. Flere regjeringer har forsømt denne prioriteringen tross fagre ord om å legge transporten om til å bli miljøvennlig. Det gir et rotete trafikkbilde. At noen velger ulovlige transportmidler må ikke hindre denne utviklingen. Det er å håpe at dagens regjering plusser noen nuller på budsjettet de kaller klimasats. Midlene er ikke mer enn hva som trengs for å bygge sykkelveier i en middels norsk by.

    • Det blir anarki når aktører i trafikken ikke trenger å identifisere seg. Tenk deg at bil, mc og moped ikke trengte skilter. Da ville enkeltes motivasjon til å følge regler falle dramatisk. Slik er det også med syklende. Dersom de hadde en identifikasjon på sykkelen ville flere følge trafikkreglene. Dermed ville vi ha litt mindre anarki i gatene, til økt sikkerhet for alle.

    • @Erik Meyer,
      Det at du må identifisere deg betyr ingenting når det gjelder å følge trafikkreglene.

      Jeg er heldig nok til at jeg kan gå om morgenen og ettermiddagen.
      Det blir til sammen ca 50 min.

      På min vei bruker jeg å følge med på hva bilistene foretar seg, og hvor mange som er i bilen.
      Over 90% kjører alene, og jeg kan ikke en gang huske sistedag hvor jeg så under 20 lovbrudd på turen min.

      De tre store her er snakke/fikle med mobil, kjøre forbi selv om fotgjenger er ute på overgangen (er ikke lys der), og kjøring på rødt lys i veikryss.

      For syklistene så er det som regel to ting som går igjen. De bruker sykkelfelt på feil siden av veien, siden de ikke orker å krysse den, og de signaliserer ikke når de skal svinge (vel å merke så gjør nå egentlig ikke mesteparten av bilistene dette heller).

      Jeg skulle gjerne sett at alle kunne trafikkreglene.
      Det at en bilist erger seg over en syklist bare fordi han ikke kan reglene som gjelder for syklisten er ingen god unnskyldning.

  11. Anette Dahl

    Norge er et land med motbakker og lange avstander, så elsykkel er som skapt til landet her. Som den almindelige sykkeldansker jeg er, har jeg savnet å sykle til jobb. Jeg har 36 km til jobb, inkl. Lierbakkene og nå kan jeg med min ikke-trimmet helt lovlige elsykkel få frihetsgleden igjen ved å sykle på jobb de dagene det passer. Å reise kollektivt tar lengre tid enn sykkelen! Innrømmer at det oftere blir bil enn sykkel, men hvis alle en gang i uken syklet, ville det da være positivt på alle måter. Spesielt koser jeg meg når jeg torsdag/fredag ettermiddag suser forbi køen på E-18 sørgående 😉

    Svar på denne kommentaren

  12. Wenche Gulbransen

    Alt dette er bra. Bortsett fra når det ikke er bra. Prøv å transportere dyre og tunge varer i stort format fra Nesodden til Oslo med sykkel.
    Debatten har en demagogisk slagside.Det er ikke rom for motargumenter.
    Å levere i Oslo sentrum nå, krever dessuten dobbelt så lang kjøring. Ubegripelig.

    Svar på denne kommentaren

    • Steffen Sæthre (svar til Wenche Gulbransen)

      Dersom du skal transportere tunge og dyre varer har jeg produktet for deg! Det kalles varebil og kan fås med både elektrisk og fossil fremdrift. Det beste er at den, i likhet med sykkel, er valgfri!

    • Det er nå ikke sånn at elsykkel-fans mener at ALLE skal sykle. Det er ikke realistisk, og i hvert fall ikke i et land som Norge, som både har store avstander og dårlig sykkelinfrastruktur. Men veldig mange flere kunne syklet, og da ville veiene blitt mer framkommelige for de som trenger å kjøre!

    • Jeg går til og fra jobb hver dag, 3,5 km hver vei. Med ryggsekk til kolonialvarer, og tildels andre varer. Det av hverdag-forbruk som jeg ikke kan transportere i ryggsekken er egntlig minimalt.

      Selvsagt For byggevarer og slikt må jeg starte kassebilen. Da blir det gjerne også for å ta med seg 72 sjampinjong-bokser, 48 bokser hermetiske tomater og 144 ruller dopapir. Det er kanskje en gang i måneden.

      Jeg har ikke noe samvittighetsmessig problem med det. Det store problemet er de som starter opp SUVen hver eneste dag fordi de én dag i måneden kan forsvare behovet for den.

  13. Raimond Oseland

    Kristiansand har hatt en eksplosiv vekst i antall elsykler. Antar at rundt 30% av syklene går på el. Dette er en transportrevolusjon. Folk har sluttet å snakke om juks og forstått at elsykkel er transport. Universitetet i Agder forsker på helseeffektene. Er ikke i tvil om at elsykling på helårsbasis har gode effekter på helse og kondisjon.

    Svar på denne kommentaren

    • Magne Solberg (svar til andreas eikeland)

      Enig! Skjønner ikke at ikke flere får øynene opp for enhjuling som transportmiddel, gjerne i kombinasjon med kollektivt. Det er ikke vanskeligere enn å lære å sykle. Jeg har kjørt enhjuling i 3 år nå.

  14. Med snart 25 år som helårssyklist (type ikke-elektrisk) og nå 2500km tilbakelagt på 1 år som el-syklist, er jeg ikke i tvil om hva jeg foretrekker som transportmiddel. Trondheim har korte avstander men mange bakker som nå er borte. Buss til jobb tar nøyaktig like lang tid som å gå. Elsykkelen er i tillegg en transportsykkel som tar 90kg last i kassen foran og jeg leverer uproblematisk 2 8-åringer på skolen hver dag. Ingen parkeringsproblemer. Ingen restriksjoner på handleturer (trillebår, sykkel, matvarer – alt får plass). Jeg er helt enig i tanken om at dette er en stille revolusjon, uten behov for idiotiske supertrimmede sykler som omgår regelverket.

    Svar på denne kommentaren

  15. Så lenge disse syklene koster vel så mye som en moped, men er begrenset til lavere topphastighet, så ser jeg ikke nytten av dem utenfor bykjernen. Og der er det allerede flatt…

    Svar på denne kommentaren

    • Ingvild (svar til digi_owl)

      Forskjellen på en elsykkel og en moped er nok større i byen enn på bygda ja, men vi har nå en god del byer i Norge som ikke akkurat er flate. Jeg har bodd i Trondheim uten elsykkel…

      Ellers: En sykkel har lettere for å komme fram enn en moped, det er mange steder det er lov å sykle mot enveiskjøring, du kan sykle på gang/sykkelsti og det er lettere å parkere. I tillegg finnes det mange varianter av sykler som har mye bedre bagasjekapasitet enn en moped. Min elsykkel er av typen «bysykkel for gamle kjerringer», men jeg har tilhenger som fint tar 30 kg dagligvarer.

    • Hvis maks-hastighet er en grunn for deg til å avvise el-sykkel, da er det riktit av deg å avvise el-sykkel.

  16. Besøkte flere byer i Sør-Kina både i år og i fjor og så og si alle syklene der (som ikke er bysykler) er nå elektriske. I tillegg er alle mopedene, skutrene og motorsyklene i Shenzhen elektriske. Mange bruker også elektriske sparkesykler (de har ikke begrensning på 6km/t som i Norge). Alt dette er brukt som framkomstmiddel til/fra jobb, skole eller hva det nå måtte være.

    Observerte forøvrig ingen der med fullt treningsutstyr verken på sykkel eller på annet vis.

    Svar på denne kommentaren

  17. Morten Vangen

    Har el-sykkel 2 sesonger sommer/vinter tur retur jobb 25 km hver vei. Med gode piggdekk var det nesten som å sykle om sommeren. I forhold til fart ble jeg ofte forbisyklet av syklister uten el-sykkel. Sjelden av el-syklister. Bare positive erfaringer med el-sykkel så langt. j

    Svar på denne kommentaren

  18. Philippe Maincon

    Har begynt å elsykle til jobb: 12 km, 279 og 162 stigningsmeter til og fra jobb. Takket være elsykkel tar jeg en komplisert, kupert bakvei med lite trafikk som en syklist neppe ville ha valgt. Er jeg uopplagt setter jeg moter på maks og flytter skinkene opp og ned. Eller, om det regner, slipper jeg å dampkoke meg selv. Er jeg i form tar jeg full treningsøkt på vei hjem – kortere en den hadde vært med sykkel, men treningsøkt uten tvil.

    Helt genialt.

    Svar på denne kommentaren

  19. Jeg er hjertens enig i denne artikkelens hovedbudskap. Har selv syklet elsykkel i 5 års tid. Tar man hensyn er ikke folk med øretelefoner som vandrer ut i sykkelfeltet et større problem enn det alltid har vært. Vi trenger forbud mot å sykle på fortau og en solid og gjennomført infrastruktur for syklister. En god sykkelkultur kommer ikke over natta, men den er på god vei! Dette er mest viktig: 1. Vi trenger forbud mot å sykle på fortau og en solid og gjennomført infrastruktur for syklister.
    2. Obligatorisk lys og blinklys på alle sykler hele året. 3. Kontroll med påfølgende bøter og andre sanksjoner mot de syklister som åpenbart bryter trafikkreglene hele tiden og som kjører med ulovlige elsykler i gatene (og på fortauene) våre.

    Svar på denne kommentaren

  20. Jeg har hatt el-sykkel i 10 år nå, og det var morsommere de første årene. Har 25km til jobb og ingenting var bedre enn å legge meg 100m bak en halvtjukk 40-50 åring i kondomdrakt og med en offroader til 30′. Rett i ryggen og i jeans kunne jeg observere at ihvertfall nakken fikk trening ettersom det gikk like fort som han foran.
    Har en flott oppoverbakken etter 5 km fra jobb hvor mange fikk «feil» på offroaderen og ga opp. Når man da passerte med lett summing kom det som oftest en andpusten kommentar om at det var juks med motor.

    For min del er el-sykkel transport til jobb, og skulle jeg forbrenne 1 kalori mer enn i bil så er det verdt det. Og en liten latter på vegne av halvtjukke 50-åringer i kondomdress er jo bare bonus.

    PS! Jeg er også en halvtjukk 50-åring, men ikke i kondomdress 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Øystein Lægreid (svar til Endre)

      Hva har valg av antrekk med saken å gjøre?
      Joggere velger joggesko og egnet antrekk, syklister velger det antrekket som er best egnet til aktiviteten.
      Hilsen (ikke feit) syklist med sykkeltøy

  21. Den virkelige transportrevolusjonen (for Oslo) hadde vert om noen hadde laget et system for gratis bompassering om man hadde mer enn 1 person i bilen. Det er teknisk fullt mulig å gjøre og man kunne potensielt faktisk redusert trafikkmengden på ordentlig, ikke bare legge til rette for mer bompengeinntekter slik man gjør i dag.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.