Skurkenes siste skanse er telefon og SMS

Kategorier: Kommentar & Teknologi og forbruker

Meldingen lyder: Hei! Spør tilfeldig ukjente! Bruker du ofte treningstights? Mvh nn
SMS sendt til en ni år gammel jente

De gamle kommunikasjonsmetodene er fremdeles de beste for svindlere, generelle plageånder og folk som vil kjøpe brukt undertøy av barn.

For de aller fleste moderne sosiale medier må man «banke på døren» før man får komme inn. Skal noen få lov til å sende deg en melding må de først spørre om å få legge deg til som venn. Det gir deg muligheten til å eventuelt takke høflig nei før vilt fremmede kan kaste seg over deg med svindelforsøk og slibrige forespørsler.

Slik er det ikke med telefon og SMS.

De to kommunikasjonsformene fungerer som om folk bare plutselig står midt i stuen din. De trengte ikke ringe på døren, de kan gå rett inn.

Dette fører til alt fra mildt irriterende folk som ringer feil, litt mer irriterende folk som vil selge deg noe (ironisk nok veldig ofte telefonabonnement), svært irriterende svindlere som vil lure deg, og direkte ubehagelige forespørsler som min kollegas ni år gamle datter nettopp fikk.

Meldingen lyder: «Hei! Spør tilfeldig ukjente! Bruker du ofte treningstights? Mvh nn».

Dette er altså en person som gjerne vil kjøpe brukt dameundertøy. Og det steinalderaktige systemet SMS tillater denne personen å sende meldinger i hytt og pine til tilfeldige folk. Det hele er en harmløs fetisj og folk må få ha sine lyster. Men det blir ubehagelig for en ni år gammel jente og hennes foreldre når slikt tikker inn på telefonen.

Og både teleselskap og mobiltelefonleverandører gjør forbausende lite med problemet. Epost er for så vidt like gammeldags, men moderne og effektive søppelpostfiltre har satt en stopper for veldig mye ubehag, svindelforsøk og uadressert reklame.

En av appene som tilbyr en ganske simpel «telefonselgervarsel». Den legger bare til en haug med nummer i listen din og setter navnet til «Mulig telefonselger» eller tilsvarende.

For telefon og SMS finnes det noen apper som kan utvide kontaktlisten din med en haug telefonnummer som ofte blir forbundet med telefonsalg eller svindel. Da kommer nummeret opp som «sannsynlig spam» når telefonen ringer. Og du kan i de fleste telefoner ha din egen liste over blokkerte nummer.

For vanlig telefoni har jeg løst det med at jeg så og si aldri tar telefonen om jeg ikke har nummeret i listen min fra før. Jeg ringer heller tilbake når jeg har funnet ut hvem det er. For Android finnes apper som kan slå opp nummer allerede når telefonen ringer.

Men i en tid med fokus på personvern og egne personvernforordninger får telefoni og SMS forbli forbausende påtrengende og åpent for folk med dårlige hensikter.

Hva er deres eksempler på irriterende bruk og eventuelt bedre løsninger mot uønsket aktivitet på telefon og SMS?

7 kommentarer

  1. Generelt skeptisk på ukjente mailer og linker, har kun eit mobil nummer siden begynnelsen av 90-tallet, og aldri hatt nummeroppføringer. Ca 25 år siden jeg registrerte på Brønnøyregistetet at jeg ikke vil ha utegistrert kontakt. Slik har jeg aldri hatt uventa og uønska kontakt.

    Svar på denne kommentaren

  2. Har prøvd å varsle Telenor om nummer som opplagt er svindel/SPAM, men dette har vært overraskende vanskelig. Det må da være mulig for operatørene å finne disse aktørene og sperre dem? Iallfall legge til rette for at abonnentene kan rapportere inn nummer til gjennomgang.

    Svar på denne kommentaren

    • Er du sikker på at det er teknisk kurant å sperre for vilkårlig nummer, og MANGE av dem, i de protokollene som benyttes i telefonnettet? At oppringerens operatør kan gjøre det, er helt kurant, men hvis spam-oppringeren kommer fra en annen operatør kan det være vanskeligere å fange.

      Dessuten kan det være juridiske/avtalemessige problemer ved det: Har én operatør rett til å «sensurere» oppringinger fra en annen operatør? Jeg ville tro at man har gjensidig plikt til å formidle hverandres samtaler.

      Du forutsetter også at når et nummer har vært i bruk til (det du oppfatter som) spam én gang, betyr det at alle samtaler fra dette nummeret er spam. Og du forutsetter at samtlige andre kunder har akkurat de samme grensene for hva som er spam, som det du har. (Vel, i prinsipp kunne din sperring være din private, men da må nettoperatøren vedlikeholde millioner av sperrelister, ikke én sentral, og intet nummer ville bli sperret før nettopp du har blitt plaget minst én gang av den spammeren).

      En personlig sperreliste kan du vedlikeholde selv, på din egen telefon. Skal din vurdering av hva som er spam også gjelde for andre, og kreve at nettoperatøren nekter å formidle samtaler fra visse nummer «utenfra», da kan det være mer problematisk å gjennomføre enn hva det ved første øyekast ser ut som.

  3. Firmaer jeg allerede er kunde hos har lov til å ringe meg opp. Jeg aksepterer det.

    Det som DA irriterer er at jeg 3-4 ganger har gitt beskjed: OK, tilbudet synes interessant, så send meg et skriftlig tilbud som jeg kan vurdere i freden og roden, og sammenligne med alternativene – da blir jeg fortalt at det ikke er mulig! Jeg MÅ ta imot dette fantastiske tilbudet, der og da, i telefonen, ellers gjelder det ikke. Jeg har vet et par anledninger (en gang på telefon, en gang da en selger sto på døra mi og brukte samme type argumenter) fått dem til å gi etter og gå med på å sende meg et skriftlig tilbud. Gjett om det har kommet noe…

    En annen måte jeg har brent meg: Da jeg på nettet fant et tilbud om en gratis E-bok som jeg hadde behov for på jobben, tok jeg imot, men måtte oppgi en epost-adresse der jeg mottok en nøkkel for å få tilgang til boka. De neste ukene flommet postkassa mi over med spam fra utviveren av boka. Siden avsender var kjent, var det greit å rute bort. Selgeren ga seg ikke: Min epost-adresse viste ikke direkte min arbeidsgiver, men det er mulig å finne ut fra den (og mitt navn står i klartekst i epost-adressen). En dag ringte sentralbordet meg opp: De hadde en mann på tråden som ville ha kontakt med meg, men visste ikke mitt direktenummer. Ville jeg ta imot samtalen? Hvem var mannen? Jeg fikk vite det, og ga kontant beskjed: NEI! … Selv om jeg har mottatt en gratis e-bok, synes jeg dette er å gå altfor langt!

    Svar på denne kommentaren

  4. De siste dagene har jeg blitt ringt opp hver dag fra et ukebladforlag.Uansett hvilket blad de vil få meg til å abonnere på er ordlyden det samme:Du vi ser at du har vært abonnent hos oss tidligere,nå har vi en gledelig nyhet til deg,vi ser at du har en rabatt til gode så nå kan du få et ekstra godt tilbud,blablabla…Tror de vi er dumme.Nå har jeg skevet til forlaget og bedt dem slutte å ringe meg opp,men ikke noe svar.Jeg sperrer nr.så snart jeg har lagt på ,men de ringer fra nye nr.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.