nrk.no

Sayonara Europa! Disse tjenestene mister du tilgang til

Kategorier: Samfunn & Teknologi og forbruker

Denne teksten møtte jeg da jeg besøkte Chicago Tribunes nettside torsdag. Foto: Skjermbilde


Den digitale vårrengjøringen har begynt, men er langt fra ferdig. Vi tok en titt på hvilke tjenester som ikke ønsker å følge de nye europeiske personvernlovene (GDPR) ved å enten legge ned eller stenge europeere ute.

Du har sikkert vært bombardert med eposter om den nye personopplysningsloven (GDPR) i over en måned, om ikke bruker du få tjenester på internett. Selv har jeg fått over 40 eposter som minner meg om å godta nye innstillinger, men noen tjenester har valgt en annen vei.

Noen selskaper utestenger europeere fra sine tjenester, enten midlertidig eller permanent:

Skjermdump: Unroll.me

Ifølge BBC er amerikanske nettaviser under selskapene Tronc and Lee Enterprises nå utilgjengelige for mange europeere. Blant dem er de mest kjente avisene New York Daily News, Chicago Tribune og LA Times.

Andre oppgir at de stenger tjenester på grunn av de nye personvernreglene.

Under kommer jeg til å gå igjennom noen av de forskjellige tjenestene som på ulike måter ruller inn årene eller nekter deg adgang.

Et lite selskap

Hele denne saken startet ved at en kollega delte historien til DBinbox, et lite selskap som gjør at man kan dele filer kun via en såkalt URL.

En epost til brukerne starter slik:

– Hei! Du har sikkert ikke hørt fra meg på en stund. Jeg er Christian som lager tjenesten […] Jeg har noen triste nyheter for alle kunder i EU og dem som får tilsendt filer fra folk i EU: Dere kan ikke bruke tjenesten fra denne fredagen.

Bakgrunnen er at blant annet krav om samtykke til å behandle personlige data og trusselen om en bot på opptil 20 millioner euro.

– Som jeg ser det, er min eneste løsning å krevet at brukere ikke er i EU.

Internettforum stenges

Et åtte år gammelt forum for grafikkavvikling (CasparCG) stenger ned etter problemer med GDPR, ifølge administratoren.

Det ble ikke tatt en kopi av innholdet (fra hva jeg kan se) og slik ble 29 000 innlegg borte for alltid, men trøsten kan være at det nå er opprettet et nytt forum som følger GDPR.

Utspilt av GDPR

I spillverdenen er det noen få selskaper som oppgir at de ikke lenger kan operere på samme måte.

Skytespillet Super Monday Night Combat baserer seg på gammel serverkode som ville være krevende å oppdatere, ifølge Polygon, som skriver at det nå legges ned.

Gravity Interactive, som har utviklet Ragnarok og Dragon Saga, velger istedenfor å geografisk blokkere alle europeere fra sine spill.

Kroken på (låne)døra

Går man nå til nettsiden Streetlend.com vil man fort legge merke til at nesten alt er skrevet i preteritum. Nettsiden var laget for å låne og leie gjenstander av naboer, og var delvis finansiert gjennom såkalte affiliate-lenker til nettbutikken Amazon.

– Nettsiden var moderne, mobilvennlig, og lett å bruke. Rull ned for å se hvordan Streetlend virket, og hvorfor den motvillig ble stengt, skriver Chris Beach.

Skjermdump: Streetland

Annonseselskaper

– Selskaper som driver med annonseteknologi dropper Europa, med forklaringen om at det skyldes GDPR (som ofte er en syndebukk), oppsummerer bransjenettstedet Digiday.

Ifølge Digiday, handler det like mye om at annonseduopolet Facebook og Google soper opp annonsekronene, og at det tar lang tid å bygge opp kundeforhold med markedsføringsbyråer.

Et sosialt medium gikk dunken

Tsjekkiske Seznam.cz har fortalt sine brukere at de nå skal stenge plattformen for kontakt mellom klassekamerater, ifølge CNN. Med det mister de 20 000 daglig aktive brukerne sitt foretrukne tilholdssted.

… og et annet legges ned

Klout målte hvor innflytelsesrik folk var på internett ved å gi dem en score mellom null og hundre. Nå er Klout død og det skyldes delvis de nye personvernlovene, skriver Slate, som påpeker at dette ikke er en overraskelse da det allerede i 2014 så mørkt ut for tjenesten.

Hva sier Datatilsynet?

På det personvernforkjempere kaller gledens dag (25. mai) ringte jeg opp Bjørn Erik Thon. Han er direktør i det norske Datatilsynet, som har ansvar for å følge opp de nye personvernlovene som trer i kraft i Norge 1. juli.

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon. Foto: Mariam Butt/NTB scanpix

– Dette regelverket blir den nye gullstandarden i verden. Det er noen som geografisk blokkerer brukere, og jeg vet det flere som kommer til å gjøre det.

Om det nå skulle bli flere selskaper som gjør dette, er du bekymret for at Europa enten fryser seg selv ut av den digitale økonomien eller at regelverket er så strengt at det hemmer innovasjon?
– Nei, ikke i det hele tatt. Jeg er overbevist om at GDPR er det beste for forretningene. Det tvinger bedriftene til å behandle personlige opplysninger skikkelig, sier han, og trekker fram at samfunnet er gjennomregulert på alle områder, og at dette er en naturlig konsekvens av at det er mulig å tjene penger på vår personlige informasjon.

Mange trekker fram denne bekymringen for å få bøter i millionklassen, er det noe i denne bekymringen for mindre bedrifter?
– Vi har ikke fastsatt praksisen for hvordan bøteleggingen vil se ut. Vi vil bruke overtredelsesgebyr, men vi ser først og fremst på mange av de andre virkemidlene vi har tilgjengelig, sier Thon, som forteller at det sannsynligvis komme noen store bøter, men at dette ikke blir normen.

Kommenter gjerne om det er noen selskaper eller tjenester jeg har glemt slik at jeg kan oppdatere saken.

Flere selskaper:

  • Instapaper oppgir at de vil være midlertidig utilgjengelige for EU-borgere, ifølge The Verge.
  • Stardust, en app for film og TV-anmeldelser, er fjernet fra Google Play og Apples AppStore i EU, ifølge InfoQ.

11 kommentarer

  1. Selvsagt er det trist at selskaper velger minste motstands vei og bare blokker EU/EØS, men det var ikke veldig overaskende. Jeg tror også det kommer til å bli en forbigående sak etter hvert som flere i USA kommer til å få opp øynene for generelt personvern.

    Svar på denne kommentaren

  2. Hvis et nettsted har gitt meg gratis informasjon i lang tid, uten at de har gitt meg noe som helst hint om at de tjener penger på meg, men så sender melding om at «Hvis vi ikke får lov til å samle all den informasjonen vi vil om deg, da blir det slutt på det!» – da blir jeg ekstremt mistenksom! Det skjer på nettsteder som ikke krever innlogging, så de skal «liksom» ikke ha noen info om hvem jeg er. De har naturligvis full anledning til å presentere «generell» reklame ved siden av det redaksjonelle stoffet sitt. Likevel er ikke dette nok: Skal jeg få adgang til det de tilbyr, må jeg gi dem lov til å spore meg ut fra mine «anonyme» spor …

    Når selv anonyme spor er så viktige for dem at de ikke lenger vil gi meg det tilbudet jeg har hatt ganske lenge, da tenker jeg at jeg bør slette cookies enda oftere enn det jeg gjør.

    En del nettsteder bruker ikke cookies, men finner likevel en «signatur» for min PC så de kan gjenkjenne meg fra gang til gang – det får jeg ikke gjort noe med. Men hvis disse super-hissig, som sier at «Uten cookies får du ikke tilgang til oss!» ikke slipper meg inn, da vil jo ikke de plage meg med signatur-basert rettet spesifikt mot meg.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg var litt forbauset over denne meldingen da jeg gikk inn på skogssverige.se/vad-ar-beckolja:

    Jag är införstådd med att webbplatsen och SkogsSveriges nyhetsbrev är oberoende journalistik och innehar utgivningsbevis, vilket innebär att andra regler för personuppgiftshantering föreligger än dataskyddsförordningen.

    – det virker som at SkogsSverige sier at «GDPR gjelder ikke for oss, og du får versågod akseptere at slik er det!»

    Jeg lurer på om det finnes tilsvarende unntak her i Norge. Og om SkogsSverige faktisk har rett i at de kan gi blanke i GDPR bare fordi de er «uavhengige» og har «utgivningsbevis» (hva nå det er).

    Foreløpig har jeg ikke valgt å trekke på skuldrene og si «Jaja…». SkogsSverige er ikke viktige for meg!

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til keal)

      Vet ikke helt hva de sikter til, men det er unntak for redaksjonelle produkter.

      Er bare ikke helt sikker hva de egentlig prøver å si med den pop-upen.

  4. At vi mister noen mer eller mindre obskure internettjenester er en sak. Verre er det f eks at det over natten har blitt umulig for europeere å kjøpe forsikring i USA. Mange som tar med seg motorsykler og bobiler over for langtur. Sikker på at det kommer til å dukke opp mange problemområder ingen har tenkt på.

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Gundersen (NRK) (svar til Hans Gustav Engen)

      Hei! Så rart. Normalt pleier BBC å være etterettelige.

      Det er mulig at de ikke har lagt til Norge i listen over IP-er de blokkerer (vi har jo ennå ikke vedtatt GDPR).

      For øvrig, hva får deg til å abonnere på LA Times Headlines?

  5. Car and Driver er også sperret for europeiske brukere – Norge inkludert.

    Fikk følgende melding fra kundeservicen deres:
    «Thank you for contacting us. Due to changes to European laws, our content is currently not available in Europe. We appreciate your feedback and apologize for this inconvenience.»

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til keal Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.