Mobiltabbe på danskebåten kostet over tusen kroner

Kategorier: Forbruker & Mobil

Selv med gode vilkår i EU kan det være greit å slå av roaming av og til. Foto: Eirik Solheim / NRK

Akkurat da vi trodde horrible mobildataregninger var historie gikk vi på en smell igjen. Det kostet 1539 kroner. Og det handler om denne lille knappen som slår av og på det som bransjen ganske kryptisk har valgt å kalle «roaming». Og vi tabber oss ut slik at du slipper. Her er det du ikke må gjøre.

Når du er hjemme i Norge kobler telefonen seg opp mot mobilnettet og kan brukes både til samtaler, SMS og data. I Norge har mange en eller annen ganske raus mengde data inkludert i abonnementet, og om de bruker mer så koster det litt ekstra.

Dyrere i utlandet

På reise i utlandet kobler telefonen seg opp mot en av leverandørene din norske operatør samarbeider med. Da er du ute og «roamer». Du vet ganske instinktivt at det da er litt dyrere å ta opp telefonen og ringe eller sende SMS. For datatrafikk har forholdene lenge vært slik at det ikke bare er litt dyrere, men helt hinsides dyrt.

Derfor har de fleste lært seg at roaming må være slått av.

Roam like home

Men ikke nå lenger. For vi har jo fått såkalt «roam like home». For mange koster nå data det samme som hjemme i hele EU/EØS. Så nå rusler vi rundt med roaming påslått og alle datasluser åpne. Så slår vi den bare av igjen når vi skal ut av Europa.

1539 kroner på båten

Men du kan altså havne hos leverandører som ikke er underlagt disse fin-fine roam like home-reglene selv om du er i Europa. For eksempel dersom du er på en båt som har sitt eget telenett ombord. Og det var akkurat det en av våre kolleger nettopp opplevde. Han kom hjem fra en tur med danskebåten og hadde kommet i skade for å slå på telefonen med roaming et par ganger ombord. Den koblet seg da på båtens nett og lastet ned noen megabytes med data før det hele ble oppdaget.

Tekstmelding fra Telia som sier: Splitte mine bramseil! Her må du passe på databruken, fordi Roam Like Home gjelder ikke ombord. Du er koblet til satellitt-operatøren Maritime Communication Partner AS, og her er prisene som gjelder: Oppstart kr 0,89 pr samtale, ringe til Norge og norske nummer kr 12.99 / min, mottak av samtale koster kr 12.99 / min. Sende SMS kr 3.99, mottak av SMS er gratis, sende MMS kr 3.99, mottak av MMS kr 2.49. Data koster kr pr MB. Hilsen Telia
Følg litt med på SMS-meldingene du får fra teleselskapene. Vår kollega fikk denne. Men leste ikke så nøye. Den er jo en tydelig advarsel, men det faktum at den skyhøye dataprisen er det eneste som ikke oppgis er litt underlig.

Det ble ca. 35 megabytes. Og kostet altså 1539 kroner. Dette kunne gått mye dårligere. Har du slått på litt synkronisering av bilder og oppdateringer så bruker telefonen din fort ti ganger så mye data som det på ganske kort tid.

Oppdatering:
Når det gjelder Telia – som er leverandøren til vår kollega – får vi opplyst at det er på grunn av hans bedriftsavtale at kostnaden kunne bli såpass høy. For vanlige privatabonnement er det en grense på 50 kroner pr. dag før du må velge såkalt «top up». Og i utgangspunktet en maks grense på 500 for roaming.

Dette vil jo variere fra leverandør til leverandør og fra abonnement til abonnement. Men det er bra at enkelte leverandører har innebygde grenser og sperring når kostnadene løper løpsk.

Fly og små land

Det samme kan skje i fly dersom du glemmer å slå av for eksempel et nettbrett eller en ekstratelefon. En del fly har eget nett ombord der data kan være like dyrt eller dyrere enn det ble for vår kollega på danskebåten. Og om du flyr over EU kan du fort ende innom land med høye datapriser på din vei.

SMS-logg som viser at telefonen har koblet seg til operatør i Romania, Polen og Sverige under flyturen. Men heldigvis Roam Like Home i alle de landene.
På vei hjem fra Istanbul for noen uker siden glemte jeg å slå av ekstratelefonen som lå i sekken. Den har kost seg og koblet seg til det ene nettet etter det andre. Heldigvis fløy vi bare over land der mobilen kunne brukes som om jeg var i Norge.

Høye datakostnader kan også oppstå på biltur i Europa om du kjører gjennom eller forbi et av de små landene som ikke er underlagt EUs roam like home-regler. Det er litt avhengig av leverandøren din, men se opp for Andorra, San Marino, Monaco, kanaløyene, og andre små luringer når du er på farten i Europa.

Mange av dere vet dette fra før. Men nå har dere fått en påminnelse.

Og hva er deres verste tabbe? Har dere opplevd noe lignende?

34 kommentarer

    • Ja. Noen ganger får man skrive av slikt på dumskap. Men andre ganger kan ting være litt mer komplisert enn det du sikter til. Jeg har for eksempel opplevd at telefonen er slått av mens et nettbrett ligger i sekken med roaming på. Da får jeg ikke noen SMS og oppdager etterpå at datatrafikk har rullet ut. Når det gjelder saken her så var jo dataprisen det eneste som manglet i SMS-meldingen.

      Og du har rett i at nyhetsverdien her er lav for dem som følger så godt med at de aldri opplever slikt, men nå når ferietiden nærmer seg er det faktisk mange som setter pris på en påminnelse som denne.

      Ellers så forklarer også Torgeir i en kommentar lengre nede hvordan du kan komme til å gå glipp av SMS-meldingen under andre omstendigheter.

    • Les artikkelen:
      Prisen pr MB nedlasting var ikke oppgitt på danskebåten, og 35MB utgjorde da ca 1500 kroner. Det er ganske drøyt.

      …det er ikke alle som tenker over at å benytte satelittbasert telekommunikasjon fremdeles er svinedyrt. (Fly, båt.)

    • Sigmund Nylund (svar til Stian Simensen)

      Dette har du helt rett i:
      Personlig mener jeg journalisten ikke går langt nok med din informasjon.
      Alle må slå av roaming på ferjer.
      Det han i tillegg burde fortelle om at Maritim Communication = Telenor.
      Boikott Telenor! Her har de funnet en melkeku.
      De bruker satellittkommunikasjon. Satellitten har de finansiert ved prising til norske kunder. Dette burde ikke koste noe mer enn vanlig roaming i EU.
      Men lederne i Telenor trenger sårt til mer inntekter. Det kan de hente her.
      Solheim burde ta en titt på regnskapet til Maritim Communication?

    • Stig Hamstad (svar til Stian Simensen)

      Jeg var på danskebåten denne helgen og opplevde dette som svært merkelig. For det første reiser du med den oppfatning om at det nå er like billig å surfe i både Danmark og Norge. Da denne meldingen kom, med de ufattelige prisene, trodde jeg egentlig det var spam, eller i verste fall virus. Jeg tenkte at det ikke gikk an å ta slike priser for nettbruk uten at det lå noe kriminelt bak. Jeg valgte derfor å overse dem, og tenkte at jeg aktivt måtte svare på meldingen for at disse prisene skulle begynne å gjelde. Jeg må også presisere at det var et annet nr som opplyste om dette, enn det nr som opplyste om prisene i Danmark. På sistnevnte stod det navnet på den jeg abonnerer hos, og på blodprismeldingene stod det bare 1989. Det er selvfølgelig trist at ikke alle i samfunnet kan være like oppegående som deg, men jeg er altså en av dem som er så dum at jeg blir forvirret av disse meldingene, spesielt med tanke på all propagandaen det siste året som har skrytt av at det nå er like priser i hele EU og EØS.

  1. Elin Henriksen

    Jeg fikk også regning fra ringing fra danskebåten for noen. Hadde ikke fått meg smart-phone ennå, og tlf hadde ligget slik i veska at den «lommeringte» mange ganger.

    Og merkelig nok, selv om den ringte det samme nr om og om igjen, med bare ett minutt eller to mellomrom, varte hver «samtale» i opptil 10 minutter!

    Jeg kunne se på den tidsspesifiserte regingen at jeg skulle altså hatt ringt samme nr mens jeg allerede var i den samme samtalen, og holde flere samtaler i gang på samme tidspunkt. Mottakeren hadde forresten aldri besvart oppkallet..

    Den gang var ringeprisen 25 kr /min, og jeg fikk en ekstraregning på over 600 kr. Heldigvis slapp jeg unna med 2/3 av den regningen da jeg ringte kundeservice, og gjorde dem oppmerksom på det absurde i situasjonen….

    Vi reiser mye med danskebåten, men etter dette slår jeg på flymodus hver gang 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Marte Fandrem

    Jeg skrudde mobilen fra flymodus til ‘vanlig’ i noen stakkars sekunder mens jeg var i Marokko, uten å sjekke om roaming sto på. Før jeg rakk å tenke ferdig den tanken, rulla det inn et par snapper og annet, og brått hadde jeg en melding fra Telia om at jeg hadde nådd en grense på databruk for 500 kr i utland. Takknemlig for at den sperra var innebygd!

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg opplevde noe lignende som i artikkelen her. Reiste med Kiel-ferga, og fikk melding om at jeg var kommet til maritimt nett. Greit nok det, jeg skrudde av nettet. Kom til dansk nett, så til tysk nett, og fikk melding om alle disse endringene. Da vi kjørte ut fra Tyskland tenkte jeg at jeg kunne surfe litt mens vi kjørte ut igjen, og tenkte å stoppe når meldingen om maritimt nett kom. Det eneste som kom var en varsel om at 600kr var blitt brukt.

    Svaret fra teleoperatøren var at de ikke meldte fra om når man gikk inn i et nettverk man hadde vært i tidligere de siste 48 timene. Så her går det også ann å brenne seg.

    Svar på denne kommentaren

  4. Per Søreng

    Vær forsiktig når du nærmer deg et land utenfor EU. Vi fikk melding om at grensen for utenlandstrafikk var nåd mens vi var i Kroatia. Da hadde mobilen koplet seg på en sender i Serbia som ikke er EU.

    Svar på denne kommentaren

    • Et pussig nær-sammentreff i pris: Da jeg var smågutt, ringte vi bestemor på Sørlandet hver lørdag, vanligvis begrensent en 3-minutters «periode» – manuelt oppsatt rikssamtale, det var før automattelefon. Hvert kvartal fikk vi en bunke små sedler for hver samtale, og måtte kontrollere om det faktisk var vår samtale.

      I 1967 koste en 3-minutters rikssamtale kr. 5,10 – kr. 1,70/min. Det tilsvarer kr 16,45/min, og en 28-minutters samtale ville kostet 460 kr, i dagens penger.

      Så det koster omlag like mye å ringe fra danskebåten som det i min tidlige barndom kostet å ringe bestemor på Sørlandet.

  5. Du behøver ikke mer enn å ta deg en tur langs kaien for å få en stor regning, selv om du da sikkert kan snakke deg ut av den.

    Jeg fikk en gang en SMS med melding om velkommen til USA og Maritime communication mens jeg gikk langs kai i Bergen. Det kostet meg 12 kroner og ikke nok til at jeg gadd lage en sak av det… Så obs; noen ganger er cruisebåtenes interne nett sterkere enn Telia sitt i land, og da kan det samme skje helt uten at du er på tur…

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg har hatt tilsvarende opplevelse i Finnmark: Enkelte steder har finske YLE basestasjoner med bedre dekning enn norske leverandører. Jeg hadde overhodet ikke vært ute av Norgre, og kom hjem til en ganske stor telefonregning. Regningen fortalte hviken operatør jeg hadde benyttet, og jeg regnet med at jeg ikke ville komme noen vei med å klage, så jeg betalte og lot det være.

      Jeg tror at alle (eller svært mange) mobiler har mulighet for å definere en prioritert liste over «Foretrukket operatør» (det var ihvertfall helt standard tidligere). Hadde jeg satt opp det, ville jeg unngått å bruke YLE sitt nett, så lenge det overhodet var dekning fra min foretrukne operatør. Men jeg har aldri tatt bryet med å sette opp denne lista i noen av de mobilene jeg har hatt.

    • G.H. Isaksen (svar til Dag Myrdal)

      Er dette lenge siden? Jeg trodde det var slik at ferjeselskapet ikke hadde lov til å slå på det maritime nettet så lenge de ligger til kai pga. at det vil forstyrre det vanlige mobilnettet.

    • Andreas (svar til Dag Myrdal)

      De vanlige rutebåtene til Norge \ Sverige \ Danmark \ Tyskland slår av disse interne nettene, men de utenlandske cruisebåtene har de gjerne stående på….

    • Preben Fanebust (svar til Dag Myrdal)

      Da er noe steingalt med nettverket på skipet. De har ikke lov å ha på interne GSM nettverk på skip nærmere enn 5 NM fra land. Dette er ganske strengt og sånn som skal slås hardt ned på av f.eks Post og teletilsynet. Sånt kan skape interferens for landbaserte GSM nettverk og er egentlig en stygg sak om det stemmer

  6. Øyvind Heitmann

    Det som skjedde med meg på DFDS i helga, var at mobilen kopla seg automatisk til dette «Telenor Maritime», sjølv om eg skrudde av automatisk tilkopling. Eg var i bassenget nokre timar, mens telefonen sto til lading, og hadde då brukt 500 kr på dette nettet. I tillegg sto det Telenor/OneCall som operatør, og ikkje Telenor Maritime. Skal klaga til OneCall, men det nyttar vel ikkje.

    Svar på denne kommentaren

  7. Knut Hellesvik

    Mobil data og pris er operatørenes siste store melkeku……
    Mobilt bredbånd koster hos Telenor 199 per mnd for 5 Gb. Dvs 40 per Gb.
    MEN hvis jeg kjøper kontantkort koster det kr 10 å svi av 0,5 Gb på en dag. Dvs. kr 20 per Gb.
    Og hvis du ser på øverste prisklasser er prisforskjellen (899 – 699) = kr 200 og det gir meg 100Gb som betyr at prisen her er bare kr 2 per Gb!!
    Telenor tjener helt sikket penger på disse 100 Gb også, så her ser vi hva den reelle prisen er for operatøren!

    Og så den evindelige blodprisen på roaming. Det er også en bløff og eneste grunn er grådighet hos operatørene (og prissamarbeid som burde vært gjennomskuet).
    Jeg har abonnement hos MTC/Vodaphone i Ukraine og betaler der borte ca kr 40 per mnd for fri tale/SMS og 8 Gb data. Og datapris for å roame til Ukraina fra Norge: kr 49 per 40 Mb.

    Det dobbelt tragiske er det vi så i forbindelse med EU-vedtaket: INGEN av operatørene hadde innsigelser når det politiske pålegget om prisreduksjon kom!! OG så sitter de inntil det skjer for andre land og prøver å forklare det hele med kompliserte avtaler og dyr support av kunder som roamer. Kortversjon: Simpel grådighet!!

    Svar på denne kommentaren

    • Er du klar over at mobilnetteten i Norge bygges ut for rundt 15 milliarder kroner i året? Det er tre tusen kroner pr nordmann. Er dere to voksen og tre barn i familien, må dere ut med 15.000 kr i abonnement- og trafikk-priser i året for å dekke utbyggingskostnadene.

      Kanksje vi ikke har lyst til å betale så mye, men heller ha litt dårligere dekning og at det tar en del lenger til før vi får 4G overalt og man begynner med 5G-utbygging. Men så lenge vi vil ha det utbyggingstempoet vi har, må vi regne med å betale det det koster. Mobilselskapene få ikke inn penger fra noe annet sted enn kundene; det er vi som må betale regingen uansett – og regningen er på rundt 15 mrd/år for de norske mobil-operatørene til sammen. Bordet fanger.

  8. Så å si ALLE leverandører forteller i klartekst om sine betingelser og priser: banker, forsikringsselskaper, strømleverandører, supermarkeder osv. Blir det dermed uinteressant å skrive om noe leseren kunne ha funnet ut selv? Å peke på gode og dårlige tilbud? Sammenligne priser?

    Jeg har i årevis tipset venner om at de må sette mobilen i flymodus så snart de går over landgangen til en internasjonal ferje. Verken mine venner eller de aller fleste andre kjenner til at det kan koste en formue å bruke mobilen om bord på ferjene.

    Tidligere var det viktigere å lese SMSer med prisinformasjon. Nå har de stort sett likt innhold: at du betaler det samme som hjemme. Det kan føre til at folk blir mindre oppmerksomme på dem eller slår dem helt av.

    I dette tilfellet dreier det seg ikke om små og uinteressante forskjeller i pris, men priser som ligger svimlende høyt over hva folk kan forestille seg. Derfor er det viktig og flott at NRK bedriver god fag- og forbrukerjournalistikk og setter fokus på dette.

    Svar på denne kommentaren

    • keal (svar til Willy)

      Publikum flest har et nærmest bevisstløst forhold til priser. Dvs. mange ser på enkelte pris-elementer som har mikroskopisk betydning på totalkostnadene.

      Telekommunikajon og bil er vel de mest uttalte eksemplene: Folk kan kjøre fem kilometer fram og fem tilbake, for en reell kostnad på 30-50 kr, for å fylle tanken på en stasjon med fem øre lavere literpris.

      Eller: Familiens økonomi tilsier at TV-lisensen må sies opp – istedet ser hver av familiens fem medlemmer på nett-TV på sine mobiler, og må derfor ha abonnementer som til sammen koster like mye per måned som TV-lisensen koster for hele året.

      De fleste aner ikke hvor de reelt bruker på bil, klær, mat osv. Og de vet ikke hva «stykkprisen» er. Før jeg fikk somlet meg til å si opp fasttelefonen var samtalene blitt så få at hver samtale kostet et par hundre kroner. Det er vel sjelden SÅ ille, men hvis du setter deg sammen med en typisk nordmann og går gjennom hans totale pengeforbruk, ser på hva han får igjen for hver enkelt hundrelapp (og hva alternativet ville vært), får så å si alle bakoversveis på mer enn ett punkt!

      Selv om folk flest har tilgang til det meste av priser i kroner og øre, skjønner de (/vi) ikke reelt hva det betyr, ikke før vi enten får det brutalt trukket ned over hodet, eller selv gjør en grundig og avslørende gjennomgang av siste års detaljerte husholdningsregnskap. Andelen som regelmessig gjør det siste kan vel regnes i promille.

      «Å spare på skillingen men la daleren gå» er en gammel norsk talemåte. Det er vi usedvanlig flinke til i det moderne Norge. Vi skifter til en annen mobil-leverandør som gir oss 10 GB tjue kroner billigere, og annet hvert år får vi oss ny mobil til seks tusen kroner, til hver av familiens medlemmer. Selvsagt har vi klar forklaringer, unnskyldninger, begrunnlser for begge deler. Men like fullt: Vi er like bekymret for kiloprisen på salt som for kiloprisen på indrefilet – og kjøper begge deler uansett, uten å forholde oss til betydningen av de to på husholdningsbudsjettet.

  9. Olav Helland

    Var en svipptur innom Andorra i fjor sommer.
    Datterens Spotify-spillende telefon med ICE-abonnement svei av 500kr på 4MB, omtrent i det vi passerte grensa.

    125 kr/MB – noen høyere?

    (Kan for ordens skyld legge til at etter å ha forklart fadesen for ICE, krediterte de faktisk beløpet).

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.