Bergensselskapet VizRT kritiseres hardt i epost sendt ut fra deres egen konto

Kategorier: Internett & TV

Epost sendt fra VizRTs nyhetsbrev-konto

Det norske teknologiselskapet VizRT leverer grafikkløsninger til flere av verdens største TV-kanaler. Det skal være dårlig stemning blant ansatte i selskapet, og flere av de beste skal ha sagt opp, ifølge en epost noen sendte ut fra VizRTs nyhetsbrevkonto til mediebedrifter rundt i verden denne uken.

«Jeg er ikke sikker på om dere vil anse meg som en varsler eller forræder. Men jeg tror alle vil forstå frustrasjonsnivået vi i VizRT opplever.» skriver avsenderen, som påstår å være en ansatt i selskapet og ha hacket seg inn i en ex-kollegas konto for å sende brevet.

Hva er VizRT?

VizRT er muligens et ukjent navn for mange. Men de fleste har på et eller annet vis vært i kontakt med tjenestene selskapet leverer. I en årrekke har de nemlig vært en viktig leverandør av løsninger for TV-grafikk for selskaper som NRK, BBC, CNN m.fl.

I 2015 så det f.eks. slik ut da man bygget VM-grafikk i Viz Artist:

Fra utviklingen av det virtuelle rommet
Fra artikkel om utviklingen av det virtuelle rommet i Viz Artist på NRKbeta i 2015

VizRT har rundt 600 ansatte på verdensbasis ifølge Wikipedia, og har hovedkvarter i Bergen. Selskapet sprang i sin tid ut fra TV2 i Bergen.

Litt forenklet fortalt bygget TV2 et eget TV-grafikksystem for å slippe å kjøpe dyre eksisterende kommersielle løsninger, og så ble nyskapningen spunnet ut som et eget selskap. Siden 1997 har VizRT utviklet mange innovative løsninger for TV-bransjen, selv om det de siste årene har begynt å dukke opp utfordrere, slik som det åpne systemet Caspar CG NRK har brukt f.eks. i sjakksendinger.

Oppkjøpet

I 2014 ble VizRT tatt av børs og kjøpt av det svenske oppkjøpsfondet Nordic Capital for 2,5 milliarder kroner.

Kim Gulstad som ledet oppkjøpet sa den gang til Dagens Næringsliv at Nordic Capital ville støtte selskapet og ledelsen i hurtig vekst. I august 2016 tiltrådte svenske Michael Hallén som ny CEO for Bergensfirmaet.

Eposten

Fredag morgen gikk det en oppsiktsvekkende epost ut til en rekke VizRT-kunder. Den begynner slik:

Vizrt har vært et storartet sted å jobbe i åtte av de siste ti årene. De to siste årene har vært forferdelige

Fra nyhetsbrev-posten The Rise and Fall of VizRT (PDF)

I eposten skrives det at videreutvikling og feilretting på eksisterende produkter har stoppet opp, og at kundesupport og forslag til forbedringer ikke blir fulgt opp. Mange av de beste ingeniørene skal ha blitt oppsagt, og flere kontorer rundt om i verden blitt lagt ned.

Brevskriveren påstår bakgrunnen er at eieren ønsker å forberede selskapet for salg ved å få det til å se høyprofitabelt ut.

Flere som har mottatt eposten nevner den på Twitter.

For eksempel:

Du kan lese hele epost-bredsiden her: The Rise and Fall of VizRT – kopi av utsendt epost (PDF)

Det er ganske harde beskyldninger, så NRKbeta tenker det kan være interessant å komme litt dypere i saken.

Hva sier VizRT selv?

Fredag kontakter vi VizRT med en rekke spørsmål for å forsøke å bringe på det rene hva eposten egentlig er, hva avsenderen prøver å oppnå, og om forholdene er som det beskrives.

I første omgang får vi et svar fra en pressekontakt:

Vi er klar over at en rekke kunder har mottatt en epost fra noen som hevder å være ansatt i Vizrt, gjennom en av våre kanaler. I et selskap som er så stort og dynamisk som Vizrt kan det finnes misfornøyde individer, og det er uheldig at denne personen har valgt å uttrykke sin misnøye på denne måten.

Vizrt vil vanligvis ikke kommentere på denne typen epost og uttalelser, men måten utvikling beskrives på her, er svært unøyaktig. Faktum er at vi har økt vår investering i utvikling, år for år, og vi kommer til å fortsette å investere på høyt nivå slik at vi kan levere verdens beste produksjonsverktøy til kundene våre.epost fra pressekontakt Chris Black i VizRT

Dette offisielle svaret etterlater de fleste av spørsmålene våre ubesvart, og bringer oss ikke så mye nærmere kjernen:

For en utenforstående leser kan eposten se ut som den er skrevet av en som kjenner selskapet gjennom ti år – etter sigende fra innsiden. Og den som har skrevet posten har tydeligvis lagt ned endel tid i å fortelle noe som fremstår som en historie med en viss indre konsistens.

Hvorfor? Hva er substansen?

Intervjuet

Lørdag morgen ringer vi VizRTs Chief Technology Officer Petter Ole Jacobsen, for å forsøke å få hjelp til å forstå mer av hva dette kan være, og hvordan selskapet tenker.

Jacobsen sitter sentralt i VizRT-ledelsen, og har vært i selskapet siden starten i TV2. Fra 2000 har han vært CTO.

Petter Ole Jacobsen er sentralt plassert i selskapsledelsen, forhåpentlig kan han hjelpe oss å forstå saken bedre

NRKbeta forsøker å spørre Jacobsen om eposten er sendt av en ansatt.

Han sier han ikke har tenkt så mye på det, og nyhetsbrevsystemet er ikke deres egne interne system, så i teorien kan hvem som helst ha kommet inn.

Mest sannsynlig er det en ansatt eller en tidligere ansatt som har sendt den tror han, men det kan også være en konkurrent.

Hvilken konkurrent dette eventuelt skulle vært har han ikke brukt så mye tid til å tenke på, fordi han opplever påstandene som grunnløse og at de ikke stemmer med fakta. VizRT lanserer stadig nye ting og vinner priser, og kundetilfredsheten er høy, sier Jacobsen.

Han sier han ikke vet om det er gjort noe for å finne ut hvem som har sendt eposten, fra hvilket land den er sendt, eller hvor mange som kan ha mottatt den.

Men hvorfor har noen sendt eposten?

– Det må du heller spørre en psykolog om.

Hva avsender prøver å oppnå, eller hvorfor kritikken fremstår relativt sammenhengende, og gir seg ut for å være basert på indre kjennskap til selskapet mener han det ikke er interessant å spekulere i, og ønsker ikke å kommentere ytterligere.

Hva sier VizRTs eier, Nordic Capital Fund?

Nordic Capital Fund tok over VizRT i 2014. Eposten kritiserer den nye eieren for å ha kuttet utgifter for utvikling og kundeservice til beinet.

Videre står det at den nåværende forretningsmodellen ikke er bærekraftig, og det hevdes at Nordic Capital Fund forbereder Vizrt for salg.

Kommunikasjonssjef Katarina Janerud har avstått fra å svare på spørsmål om påstandene, men skriver:

Vi har varit i kontakt med Vizrt som informerade oss om att det gått ut ett spam-mail till kunder under natten med ett antal ogrundade påståenden som du också refererar till nedan.

Vi betraktar som sagt detta som uttalanden utan någon grund och spam, och vi kommer inte ge några kommentarer eller bemöta den typen av ärenden.

NRKbeta har konfrontert Nordic Capital Fund med at VizRT ikke beskriver eposten som ubegrunnet eller spam til oss, men derimot åpner for at avsenderen kan være en nåværende eller tidligere ansatt.

Nordic Capital Fund har ikke svart på dette foreløpig, men har bekreftet at spørsmålet er mottatt.

Artikkelen vil bli oppdatert om vi hører mer.

8 kommentarer

  1. Andreas M Aanerud

    Det spennende er å følge med på utfordreren ZeroDensity som har puttet inn Unreal Engine inn i grafikk markedet. De eier virkelig over Ross, viszrt og andre. Jeg forstår ingeniørers utfordringer, når de ser at et lite tyrkisk selskap kommer å vipper alle av pinnen.

    Svar på denne kommentaren

    • Nå har jo alle leverandørene i dette markedet mulighet til å benytte Unreal Engine, inkludert Ross, Vizrt og Avid (tidl. Orad). Jeg tror nok markedet er klar for en utfordrer, men tror ikke ZeroDensity nødvendigvis er svaret. Kanskje heller Casper CG eller andre rimelige løsninger som kan levere god kvalitet til en lav pris. Spesielt i de segmentene som som tradisjonelt ikke har benyttet seg av disse produktene, f.eks. aviser.

    • ZeroDensity legger seg i samme prissegment som
      Vizrt og Chyron. De er rå (overlegen tech), men ikke unike nok til å kunne forsvare det.

      Ross gikk ned en blindvei med Future Group.

      Det som virkelig forundrer meg er er at ikke Chyron fikk mer ut av oppkjøpet sitt av Vidigo.

      Det er uungåelig at disse firmaene må starte kanibalisering av sine egne kjerneprodukter med en ny generasjon verktøy for nye kunder, mindre budsjett og nye produksjonsformater. Den første som innser det vinner. Og jeg tror dette er sakens kjerne — det er tøft for dinosaurene å ta det steget så lenge de kan fortsette å melke de store kundene.

    • Det er mange grunner til at Vidigo ikke har gitt resultater for Chryon, i mine øyne. «Visual Radio» (som Vidigo har blitt markedsført som) er noe helt annet enn TV. TV og radio er to veldig forskjellige produksjonarenaer, å ta Vidigo fra radio og inn i TV er en stor jobb. Chyron har gjort flere oppkjøp den siste tiden som ikke bærer gode frukter, ikke enda i alle fall…

  2. Dette handler vel i bunn og grunn om at om at enkelte selskaper behandler sine ansatte som dritt (for å si det som det er), uavhengig av bransje. At ledelsen ikke skjønner at det er en boomerang er ganske uforståelig. Jeg er dessverre ikke overrasket. Tusen poeng til den personen som sier fra på denne måten – garantert ikke første forsøk på å nå frem med kritikk.

    Svar på denne kommentaren

  3. Det ville uansett ikke være som uhørt å regne at et oppkjøpsselskap kommer inn i et teknologiselskap som er veletablert i markedet og med potensiale for vekst – men ikke klarer la være å micromanage – og på den måten rævkjører teknologibedriften.

    Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvilket selskap kjøpte opp VizRT i 2014

Hvem tiltrådte som ny CEO i VizRT i 2016

Ut fra hvilket TV-selskap sprang VizRT opprinnelig?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.