Fra reprisekanal til fullverdig strømmetjeneste – Hjelp oss å gjøre overgangen god

Kategorier: Betatest, NRK-stoff, Streaming & TV

Nye seriesider kommer nå til nett, deretter til appene. Foto: Tony Jøsendal

Akkurat nå jobber vi med å gjøre opplevelsen bedre for deg som liker å slappe av med serier i strømmetjenesten NRK TV. Om en måneds tid lanserer vi nye seriesider for nett, men du kan få tilgang nå ved å bli betatester.

Da strømmetjenesten fra NRK første gang ble lansert i 2001, til og med da tjenesten ble relansert som NRK TV i 2012, har den vært en catch-up tjeneste. Det vil si at den primært var brukt til å se det folk ikke rakk å se når det gikk på lineær tv.

Vi vet at mange ikke nødvendigvis bryr seg om akkurat hva og når vi sender noe på våre lineære kanaler, og at folk bruker strømmetjenesten til å se serier.

Derfor gjør vi en rekke endringer på seriesidene våre, som å snu episodelisten, ta deg til riktig episode og løfte opp anbefalinger med innhold som likner.

Allerede nå er de nye seriesidene tilgjengelig for betatestere, og planen er at de vil lanseres på NRK TVs nettsider om en måneds tid. Deretter oppdateres appene våre for iOS, Android, og Apple TV fortløpende.

Slik vil det endelige designet for seriesidene se ut. PC til venstre, og mobil nettleser til høyre.

Nye vaner

Frem til for få år siden var alt fra rettigheter til innhold og presentasjon rigget rundt dette catch-up brukerbehovet – at folk var på jakt etter å se programmer som var sendt på en av lineær kanalene en uke tilbake i tid.

Siden 2016 har vi sett et markant og kontinuerlig fall i lineærkonsumet. Vi ser i økende grad at NRK TV brukes som en selvstendig strømmetjeneste, og i mindre grad blir brukt som en reprisekanal til de lineære kanalene.

Figuren under viser hvor bratt fallet er for lineær TV-seeing hos folk under 50 år:

Det er en radikal endring i lineær-TV-konsumet fra 2016 til 2017 innen aldersgruppene 20–49 år på alle kringkastede TV-kanaler i Norge sett under ett. Kilde: Kantar TNS TV-meter, og Analyseavdelingen i NRK.

De nye seriesidene er en del av større plan om å tilpasse tjenesten til å la folk konsumere innhold når de selv vil. Dette påvirker innholdsbestillinger, innkjøp, kontrakter, rettigheter, interne verktøy, bilder, metadata og selve brukergrensesnittet.

Alt det gode innholdet NRK er assosiert med skal naturligvis videreføres i NRK TV. Utvalget av serier, dokumentarer, underholdning, film, sport, nyheter, og ikke minst programmer for hele familien, får stadig påfyll og vi jobber hele tiden med å forbedre våre apper.

Ny forside som ble lansert på web for noen uker siden med mer fleksibilitet til å presentere det beste fra NRK TVs rikholdige katalog.

Mer fokus på serier

Vi vet at folk liker å slappe av med serier, og det er i stor grad dette endringen i bruksmønster går ut på. Med serier er det enkelt å komme i gang, det er forutsigbart og det gir en noe å glede seg til – om det er en ny episode eller ny sesong man venter på.

Vi har tidligere skrevet om at det å slappe av med serier er viktig for de unge.

Utdrag fra ny forside der de beste spenningsseriene løftes frem i sin helhet.

Fremover slipper vi mer og mer innhold som hele sesonger, som vi sist gjorde med med for eksempel Unge lovende og En natt, og dette kommer vi til å fortsette med for et utvalg serier.

Sist først eller først først

Vi innrømmer at opplevelsen, på enkelte plattformer, mildt sagt kan være forvirrende når du skal begynne å se en helt ny serie i NRK TV.

Det at siste episode ligger øverst i listen har nok medført at flere har startet i feil ende. Dette skal vi nå endre for serier som Unge Lovende og Heimebane.

Det er kanskje derfor tilbakemeldingene på endringen er av den mer positive sorten. Her fra Filter Film og TV:

Skjermbilde: Filter Film og TV

Grunnen til at vi ikke har gjort dette tidligere er enkelt – siden strømmetjenesten før ble brukt som reprisekanal var det en forventning om at den siste episoden kom først i køen.

Dette jobber vi videre med: Flere serietyper

Vi har 6 000 serier i strømmetjenesten, med en sjangerbredde som spenner seg fra drama, spenning og krim til dokumentarer, talk-shows, nyheter og sport. Nå jobber vi med å vise fram ulike typer serier på ulike måter.

For å kunne gjøre dette skillet har vi etablert noe vi kaller for serietyper, det er en intern kategorisering som gjør det mulig å ha forskjellig logikk for blant annet rekkefølgen i episodelisten.

Det som i hovedsak skiller serier fra hverandre, når vi ser på bruksmønster, er om serien er sekvensiell eller ikke. Altså om handlingen spenner seg på tvers av sesongens episoder, og dersom du går glipp av en episode har du mest sannsynlig mistet en sentral del av historien. Et typisk eksempel her er dramaserien Heimebane.

Det er disse seriene vi nå endelig endrer rekkefølgen på.

For andre typer serier, for eksempel Dagsrevyen, Nytt på nytt, Datoen eller Brennpunkt ønsker du sannsynligvis å få den siste episoden servert øverst, men det er også her nyanser i hvordan vi presentere innholdet.

Serietypene som vi foreløpig jobber for er Sekvensiell, Nyhet og Standard. Standard er default-serietypen og et typisk eksempel er Datoen, som har uavhengige episoder med et felles konsept.

I tillegg har vi kartlagt serier som har episoder som egentlig kan anses som enkeltstående program, men som er samlet inn under en «merkevare». Brennpunkt er et eksempel på en serie som vi definerer under serietypen Paraply.

Vi ser også for oss at behovet for flere serietyper vil komme, på sikt er for eksempel sportsserier en hot kandidat.

Innlogging og personalisering

Vi i NRK er spesielt opptatt av å verne om folks privatliv på nett. Derfor lagrer vi kun historikken din om du logger inn. Innlogging er valgfritt, men om du velger å gjøre dette får du flere hjelpsomme funksjoner. Eksempelvis hjelper vi deg da med å enkelt finne tilbake til der du var sist slik som Netflix og andre abonnementstjenester gjør.

Vi har som mål å treffe en bred målgruppe og da er denne form for personalisering avgjørende for å kunne være relevante.

Her er vi helt i startgropa med å finne ut hva det vil si å være en god personalisert allmennkringkaster. Les mer om de utfordringene vi jobber med her.

Du kan opprette en brukerprofil ved å trykke på denne lenken eller ved å trykke på «logg inn» øverst til hjørne på nettsiden.

Bli betatester

Hvis du vil være en av de første som prøver ut de nye seriesidene våre kan du bli med som betatester.

Da kan du trykke på «Bli betatester»-knappen nederst på nettsiden (tv.nrk.no):

Gif som viser hvordan du blir betatester, og demonstrerer de nye seriesidene.

De nye seriesidene er for øyeblikket kun tilgjengelig for sekvensielle serier (tenk Heimebane), og fungerer som nevnt aller best som innlogget bruker.

Det som vil møte deg er stort sett en funksjonell versjon, men med noen bugs. Etterhvert som vi får testet seriesidene i bruk vil vi gjøre fortløpende justeringer før vi setter det endelige designet.

Dette er i grove trekk de viktigste endringene på de nye seriesidene:

  • Første episode vises øverst i episodelisten for sekvensielle serier (nevnt over)
  • Menyen for å velge sesong er alltid synlig på seriesiden
  • Serier får et toppelement bestående av bilde, logo og beskrivelse
  • Rettighetsinformasjon fremheves når du trenger det
  • Automatisk avspilling
  • For innloggede brukere prøver vi å sende deg til rett episode basert på det du har sett tidligere.
  • For innloggede brukere viser vi deg hva du har sett tidligere av en serie

Du kan også sende tilbakemeldinger til epostadressen: nrktvlab@nrk.no

Nettsidene er naturlig responsive og fungerer like fint på mobil som på laptop.

Under har vi listet opp mer detaljert informasjon om hver enkelt funksjon som vi nå betatester.

Toppelement med serieinformasjon – Første gang brukeren kommer inn på serien vil serieinformasjon som bilde, logo, beskrivelse og på sikt trailer hjelpe med å ta valget om dette er en serie verdt å begynne på. På sikt, som innlogget bruker, vil denne serietoppen kollapses neste gang du går inn.
Ny rekkefølge – Som nevnt tidligere vil sekvensielle serier presenteres med første episode øverst i listen. For de andre seriene, der sannsynligheten for at du skal se siste episode er stor, ligger siste episode øverst.
Episodebilde og tittel – Når du lurer på hvilken episode du skal se vil episodebildet og tittelen hjelpe deg å huske episodens handling uten å røpe for mye. Det jobbes med å få dette på plass for alle serier.
Rettighetsinformasjon fremheves når du trenger – Framover vil vi vise rettighetsinformasjonen tydelig i episodelisten – som nedtelling tre uker før rettighetene går ut. I tillegg vil informasjonen alltid finnes nederst på episodesiden.
Anbefalinger – På de nye seriesidene løfter vi opp datadrevne anbefalingene som ble introdusert for ett år siden. Disse viser innhold som likner det du står på, og du kan lese mer om dem her.
Alltid synlig meny for å velge sesong – I og med at en fra forsiden, søk eller anbefalinger kan komme inn på serien på en annen sesong enn den brukeren forventer ligger sesongvelgeren alltid synlig i toppen av episodelisten. Da er det enkelt å se hvilken sesong en står på og raskt kunne endre denne.
Episoder spilles av automatisk – Vi tror at du sannsynligvis vil se en episode om du trykker på den i episodelisten. Derfor har vi valgt å starte avspilling automatisk. Vi vet at denne funksjonene er omstridt, derfor er dette i første rekke et eksperiment.

Gradvis lansering

Nå lanseres de nye seriesidene snart for nett. Deretter begynner vi å oppdatere appene.

Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet om hva dere liker og ikke liker av endringer. Vi setter pris på alle deres tilbakemeldinger.

Til slutt vil jeg bare minne det beste stedet å få hjelp om dere opplever problemer med produktene våre er via Publikumsservice på epostadressen info@nrk.no.

136 kommentarer

    • Øistein Jansen (svar til Øistein Jansen)

      Dvs. når en trykker på kategori under programmet, så kommer alle programmer i samme kategori som det programmet som er valgt.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Øistein Jansen)

      Hei Øistein. Om du ser på de nye seriesidene for Heimebane, for eksempel, vil du nederst på episoden se mer informasjon om episoden.

      Der vises blant annet kategorien som serien tilhører. Du kan klikke på denne og bli du tatt til en egen side som viser alt innhold i tilhørende kategori.

      Som nevnt vil dette komme for flere typer serier etterhvert, og også enkeltstående program.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Frode Dragseth)

      Hei Frode. Ønsket ditt om å kunne bytte mellom flere brukerprofiler er noe vi har på backloggen. Akkurat nå jobber vi med andre ting, men håper at dette vil komme på sikt.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Anne Bleiklie)

      Hei Anne. Veldig godt spørsmål. Det å kunne tilby offline seeing handler først og fremst om rettigheter. Vi jobber med å finne ut av mulighetene her, men ønsker at vi etterhvert kan gi muligheten for dette på et utvalg av innholdet vårt.

    • Du KAN laste ned om du bruker programmer som wx_nrk eller Replay Media Catcher. Men det hender du taper noe: For noen måneder siden ble plutselig MKV-filene jeg laster ned med wx_nrk redusert til 12,5 bilder/sek.

      Men det et godt nok for å bestemme om jeg vil bruke en hundrelapp eller deromkring for å få filmen i hylla i BD-format.

  1. Jon R. Johansen

    NRK Super er super. Her er det kun programmer som egner seg for barn.
    Jeg ønsker meg en funksjon for å sette øvre aldersgrense, og hvor alt over grensen er sperret for brukeren.
    Kombinert med flere profiler, gjerne med PIN på voksen-profilene vil dette bli et brukervennlig og sikkert tilbud for hele familien.
    Eller er NRK Super fortsatt portalen for ungene?

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Jon R. Johansen)

      Hei Jon. NRK Super er tjenesten som fullt og helt er tilrettelagt for barn. NRK TV skal også kunne benyttes av hele familien, og kan da gjøres sikkert ved hjelp av funksjonen som jeg tror du etterspør. Alderskontroll finner du i bunn nettsidene våres, og under innstillinger på iOS, Android og Smart TV. På sikt kan det tenkes at dette knyttes opp mot profiler som du er inne på, men det jobber vi ikke med akkurat nå.

  2. Ser de nevner innloggingsfunksjonen med mulighet til å kome tilbake til der ein var sist. Veldig kjekt når det fungerer, men eg opplever diverre at det ofte ikkje gjer det.

    Veit ikkje om det skjer fordi de loggar posisjonen sjeldnare eller kva som er grunnen. Kan til dømes skje om eg mister netttilgongen undervegs. I tillegg framhever de så vidt eg hugser, episodar eg allereie har sett – men som de enten ikkje har loggført eller som eg har sett på ei anna eining – framfor episoden etter den siste eg har sett.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Vebjørn)

      Hei Vebjørn. Kjedelig å høre at du ikke alltid opplever å bli tatt til riktig episode. Vi logger posisjonen din når du setter innhold på pause og mens du ser med jevne mellomrom (annenhvert minutt). Det kan nok by på problemer om du mister nett-tilgangen, men dette skal stort sett være tatt hånd om.

      På hvilken enhet (PC, mobil, Apple TV) er det du opplever dette? Om det skulle skje igjen så send oss gjerne en mail på nrktvlab@nrk.no med konkret hva du så og hvor så kan vi prøve å se litt nærmere på det. Takk for at du sier i fra, det hjelper oss å bli bedre.

    • Magnus Engseth (svar til Vebjørn)

      Det samme opplever jeg. NRK appen husker så godt som aldri hvilke episoder jeg har sett, og anbefaler aller helst de jeg har sett. Bruker stort sett chromecast.

  3. Hei.
    Finnes det noen mulighet for og legge inn hvor i landet man bor. For oss som ikke bor i oslo Akershus hadde det vært fint om vi automatisk fikk riktig lokalsending.
    Når jeg idag går på direktesending får jeg alltid opp lokalsendingene til oslo Akershus.

    Jeg bruker Nett tv-en mye til og se dagsrevyen når barna er i seng. Har dere noen oversikt over når dagsrevyen blir sett fra 1900 og utover, jeg synes den starter for tidelig.

    Synes dere lager et kjempe bra produkt i NRK nett-TV, vi har sluttet helt med kabel inn i tv-en og bruker idag kun appeltv og appen deres.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Espen Bø)

      Hei Espen. Hyggelig å høre at du liker NRK TV.

      Vi er klar over at tilgangen til lokalnyheter ikke er optimalt akkurat nå. Alle våre distriktssendinger blir tilgjengelig i opptak etter sending og kan da sees i appene våres. Dersom du logger inn kan du også favorittmerke ditt distrikt.

      Vi vet at det kan ta noe lengre tid enn ønskelig før de blir tilgjengelig, og vi jobber med å korte ned denne tiden. Vi har dessverre ikke teknisk kapasitet slik det er nå til å kunne ha 14 ekstra videostrømmer av NRK 1 direkte 24 timer i døgnet.

      Dagsrevyen blir nok aller mest sett når den sendes. Vi har ikke eksakte tall på dette, men fordelen er jo at denne kan ses når du vil, enten i direkte bufferet eller inne på Dagsrevyens serieside når sendingen er klar (transkodet).

  4. Johnny Gundersen

    Ser dere bruker -svart humor som eksempel.Dette må jeg si er det absolutt dårligste program jeg noensinne har sett på NRK.Så en episode,og kommer aldri til å se flere.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Johnny Gundersen)

      Hei Johnny. Vi har forståelse for at alt innholdet vårt ikke treffer alle like bra. Håper du finner noe annet du liker.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Rikard)

      Hei Rikard. Det er ikke noe vi jobber med akkurat nå. Vi følger med på hvilke plattformer som er mest utbredt og brukt, og blir dessverre nødt til å prioritere i disse i første omgang.

    • Knut Magne Stene (svar til Rikard)

      Det kommer nok aldri. Uansett hvor mange som har Windows 10 eller Xbox One dessverre.

    • Vi Xbox-brukere må bare finne oss i at vi er tredjerangs lisensbetalere. NRK har ikke fantasi nok til å kunne gi oss et likeverdig tilbud. De vil heller bruke tid på Amazon Echo og Apple Watch. De har flere ganger blitt gjort oppmerksom på hvordan man kan lage en hosted web app basert på webløsningen og som er tilpasset xbox one, men det er åpenbart helt uinteressant.

    • Hei Morten, vi jobber med å forbedre strømmekvalitetene våre. I første omgang ser vi på å øke dagens kvalitet med en økning fra 25 bilder i sekundet til 50 bilder i sekundet, men fremdeles med 720 HD. Dette gjør at videokvaliteten blir den samme på strømming som den vi har i bakkenettet.

      Når det gjelder 5:1, så har vi noen mindre tester. Foreløpig har vi lagt ut Valkyrien (https://tv.nrk.no/serie/valkyrien) med 5:1 lyd på Apple TV som en enkel test.

      4K og HDR er på radaren, men vi har ingen konkrete planer her foreløpig, annet enn av vi følger utviklingen knyttet til 1080 HDR som et spennende mellomsteg.

      Mvh
      Andreas Munkelien
      IP-distribusjonsansvarlig

    • Hvis du laster ned innhold med f.eks.wx_nrk blir de levert som MKV-filer i 1080 punkters horisonal oppløsning. Jeg ville tro det er «ekte», og ikke oppskalert fra 720.

      Men så var det ikke så bra likevel… Det var det sist sommer, men fra en gang på høsten beegynte filene å komme med billedfrekvens på 12,5 bilder / sek. Antagelig en måte å gjøre nedlasting mindre attraktivt.

      Laster du ned med Replay Media Catcher får du 720 punkts FLV filer med 25 bilder/sek. Så du har valget om du vil ha glatte bevegelser eller bedre oppløsning.

      Eller du kan bruke vising på NRK som grunnlag for å bestemme om du vil bruke penger på en BD-disk. Min holdning er at hvis en film ikke er god nok til at jeg vil se den igjen, da var det bortkastet tid første gangen også. Så jeg kjøper stadig BD-utgaver av filmer jeg har sett på NRK.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Anne Lene Nilsen)

      Hei Anne Lene. Her er vi dessverre låst av begrensede rettigheter og kan dessverre ikke legge ut igjen programmer uten videre.

    • Jeg mistenker at Tony Jøsendal misforsto hva du spurte om, hvis det du mente var eldre programmer som enda ikke har kommet ut på tv.nrk.no. Så vidt jeg vet er det stadig store stabler med innhold som de enda ikke har rukket over å digitialisere / tilrettelegge, og de har flere ganger de siste årene invitert publikum til å fortelle hva vi ønsker at de skal prioritere.

      Når et program er tilgjengelig på tv.nrk.no bare i noen få dager (f.eks. en del BBC-programmer forsvinner altfor fort), av rettighetshensyn, er den beste løsningen å laste det ned og selv bevare det. Harddisk er billig nå om dagen…

      Du er ikke lovbryter om du gjør det! Så lenge det er til privat bruk har du en eksplisitt rett til å lage en kopi. Det er enkelte begrensinger, men bare å laste ned til din egen PC for å kunne se programmet senere komme ikke i nærheten av disse begresingene. Se retten du har i åndsverkloven §12. (Men ikke overse begrensingene i de andre paragrafene!)

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Anne Lene Nilsen)

      Dersom det er «nyere arkiv innhold» du er på jakt etter Anne Lene, så har vi et ønske å kunne publisere mer fra etter 1997, men vi kan dessverre ikke komme med noe konkret svar på når det eventuelt blir aktuelt (som Nina B. Fleischer fra NRK skriver nedenfor)

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Erlend Aas)

      Appen som vi har på Playstation 4 er en versjon av appene som kjører på Smart TVer. Vi er i gang med videreutvilking av disse og håper å komme med en ny versjon før sommeren.

  5. Hei! I 2014 ble arkivet til NRK fra år 1960-1997 lagt ut på NRK TV. Er det aktuelt å legge ut innhold fra NRK produsert etter dette også?

    Skjønner dette har med rettigheter å gjøre, men ville vært interessant å vite om dette er noe som jobbes med! Er mye vi litt yngre savner å kunne se tilbake på fra 2000-tallet også 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Nina B. Fleischer (svar til Bjørn)

      Hei Bjørn. Takk for interessen. Som du selv antyder, så er det NRKs rettighetsavtaler som setter rammene for hva vi kan publisere til NRK TV. Det er et ønske å kunne publisere mer innhold fra etter 1997, men jeg kan dessverre ikke komme med noe konkret svar på når det eventuelt blir aktuelt. Beklager det.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Morten M Wiken)

      Android TV er en avart av Android appen vår på mobil og tablet. Vi jobber ikke med spesifikke oppdateringer til Android TV akkurat nå , men håper å gjøre dette på sikt.

  6. Savner nyheter på strømmetjenesten deres. Jeg bruker Apple TV.

    Hva med å ha en egen rekke for nyheter. Denne kunne en få frem ved å velge «Ønsker du nyheter» i admin, og så kan du få opp de siste innslagene fra Dagsrevyen, distrikst TV og andre nyhetssendinger i rekken.

    Det er også for vanskelig å finne siste lokalnyhetssending til at dette blir brukt.

    Nå svarer dere sikkert at det er liten interesse for nyheter i strømmetjenesten, men det kan jo være at nyhetene er vanskelige å oppdage når en går inn i appen.

    Nyheter er vel NRK sitt ansvar nummer 1, og dette kunne fått flere av den eldre garden til å bruke tjenesten.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Sem Hadland)

      Hei. Helt enig med deg at nyheter er viktig, og spesielt viktig for noen. Det å tenke seg at forsiden kan personaliseres på en slik måte at man velge om å få en egen etasje med nyheter er spennende. Det er den type problemstillinger vi er helt i startgropa på, og håper å få jobbet med på sikt.

      Akkurat nå kan nyhetsseriene favorittmerkes dersom man logger inn for å enklere finne tilbake til disse.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Roberth Sjonøy)

      Hei Roberth. I forhold til hva vi gjør for å forbedre billedkvalitet kan du lese svaret til Andreas Munkelien (IP-distribusjonsansvarlig i NRK) som han skrev litt lenge opp i kommentarfeltet.

      «Vi jobber med å forbedre strømmekvalitetene våre. I første omgang ser vi på å øke dagens kvalitet med en økning fra 25 bilder i sekundet til 50 bilder i sekundet, men fremdeles med 720 HD. Dette gjør at videokvaliteten blir den samme på strømming som den vi har i bakkenettet.

      Når det gjelder 5:1, så har vi noen mindre tester. Foreløpig har vi lagt ut Valkyrien (tv.nrk.no/serie/valkyrien) med 5:1 lyd på Apple TV som en enkel test.

      4K og HDR er på radaren, men vi har ingen konkrete planer her foreløpig, annet enn av vi følger utviklingen knyttet til 1080 HDR som et spennende mellomsteg.»

    • Hvis du mener med plex-støtte at det ligger som addon/tillegg, så ligger det allerede en versjon som sist jeg sjekket funker (var en stund siden).

      Men som stor plex bruker tviler jeg på at mange nok ville brukt NRK i plex, vil heller bytte apper (bruker Plex på Apple TV, iOS og web). Som addon/tillegg i en annen app vil gui ikke kunne bli langt nær like bra som de offisielle appene er.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Fredrik Arvesen)

      Litt som Yngve er inne på, så har vi prioritert å primært servere vårt innhold via våre egne apper. Da har vi full kontroll på brukeropplevelsen og kvaliteten i distribusjon. Hvordan tenker du at vi burde støtte Plex for at du skal få noe igjen for det?

  7. Heisann, jeg har en Sony TV med Android og Altibox nye TV løsning. Jeg syns jeg får bedre kvalitet på strømmen når jeg spiller av fra NRK appen til Android TV vs Altibox sin innebygde app. Skal det være sånn?

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Stian T)

      Hei. Altibox og NRK har forskjellige distribusjonsløsninger som nok er forklaringen på dette. Dersom du ikke er fornøyd med Altibox sin kvalitet kan du forsøke å hendvende deg direkte til dem 🙂

  8. Francesco Nardone

    Hei, hva med bedre søk og sortering ? Det hadde vært fint f.eks. å kunne se de siste programmer som ble lagt ut. De er alltid de samme som jeg har allerede sett eller er ikke interessert i som kommer i «Aktuelt».

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Francesco Nardone)

      Hei. Søk er noe vi vet kan forbedres, men det jobber vi ikke med akkurat nå. Håper på sikt å kunne gjøre søket slik at du enklere skal finne frem til det du er på jakt etter.

      Forbedringer på aktuelt listen er også noe vi kommer til å se på fremover. Hva skal til for at den skal treffe deg bedre?

    • Francesco Nardone (svar til Tony Jøsendal)

      Bare noe veldig enkle ting kunne gjøre det mye bedre:
      1) Ikke vis meg noe jeg har allerede sett.
      2) Ha en mulighet til å si «ikke vis dette lenger».

      Mest nytting av alle hadde vært å kunne sortere f.eks. på sist lagt ut så man kunne finne nye programmer.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Vegard)

      Hei Vegard. Dersom du logger inn kan du favorittmerke enkeltstående programmer og serier. Du kan da velge å bruke denne favorittmerkingen som en «huskeliste» om du vil.

  9. På den gamle forsiden gikk det ann å fjerne ting på «Fortsett å se» hvis det var noe man ikke ville ha der, men på den nye ser jeg ikke at det går ann.

    Er det noe dere kunne blitt ordnet?
    Det burde vel ikke være så vanskelig da dere hadde det på den gamle?

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Mihle)

      Hei Mihle. Dette er noe skal se på å få på plass på sikt. I mellomtiden kan dine favoritter og fortsett å se programmer kan slettes fra Mitt innhold 🙂

    • Vebjørn (svar til Mihle)

      Enig! Hadde kanskje og vore fint å sjå kor lang ein hadde komt i episoden før ein starta den, ala den runde «progressbaren»

  10. Øystein Hermansen

    Ønsker skikkelig surroundlyd på serier og filmer som har dette. Dette bør i alle fall være tilgjengelig som en opsjon for app på AppleTV og Smart-TV’er.

    Både E-AC3 og HE-AAC multichannel kan downmixes til vanlig stereo dersom en ikke kjører lyden gjennom et surroundanlegg. Og da er det ikke behov for flere parallelle lydstrømmer.

    Burde vel strengt tatt være en selvfølge i 2018.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Øystein Hermansen)

      Hei Øystein. I forhold til hva vi gjør for å forbedre lydkvalitet kan du lese svaret til Andreas Munkelien (IP-distribusjonsansvarlig i NRK) som han skrev litt lenge opp i kommentarfeltet.

      «Når det gjelder 5:1, så har vi noen mindre tester. Foreløpig har vi lagt ut Valkyrien (tv.nrk.no/serie/valkyrien) med 5:1 lyd på Apple TV som en enkel test.»

  11. Siden tjenesten allerede er kjempeflott har jeg bare én kommentar: Jeg håper dere ikke i fremtiden velger å introdusere DRM eller å vende tilbake til et plugin-basert system. Nett-TV er *supert* i sin nåværende tilstand. Takk!

    Svar på denne kommentaren

  12. Lasse Lyngøy

    Håper dere fikser muligheten til å justere bitrate slik at vi med mobilt bredbånd kan se på Nett-TV uten å spise opp all data. Nesten alle andre nettspillere tilbyr dette.

    Dobbel klikk = full screen er også greit å få med.

    Svar på denne kommentaren

  13. Er det mulig med noe ala Theater mode på Youtube/Twitch? Standardstørrelsen på videospilleren føles for liten i betaversjonen og det er ikke alltid man ønsker å kjøre fullskjerm. En mellomting er perfekt.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Glenn)

      Hei Glenn. Det har vi ikke jobbet med så langt, men behovet u beskriver med å ha kun videoen i et nettleservinduet som kan skaleres er kjent. Vi tar det med oss videre.

    • Trude (svar til Glenn)

      Helt enig. Jeg spiller spill på halve pc-skjermen og vil se TV på den andre halvdelen.

      Til flere som lurer på det samme, kan jeg si at Ctrl+ funker for å gjøre avspillingsvinduet gradvis større, men det hadde vært fint om det bare var å justere bredden på nettleseren, som det var før.

  14. Petter Gulbrandsen

    Håper dere kan gjøre webtv bedre som leanback UI. Da man slipper å bruke mus. Sammenlign gjerne med YouTube.com/tv eller grensesnittet i Kodi.

    Lagring av brukeroppsett er også knall, selv på webtv

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Petter Gulbrandsen)

      Hei Petter. Kult. En sofaversjon av nettsidene er noe vi har eksperimentert litt med tidligere, men det er ikke noe vi jobber med akkurat nå. Ønsket er notert.

      Hvilket brukeroppsett er det du kunne tenke deg å lagre?

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til John Richard Stenberg)

      Hei John Richard. Søke muligheten på Smart TVer er litt begrenset sammenlignet med andre plattformer. Det å forbedre søket er ikke noe vi jobber med akkurat nå, men håper å få gjort sikt.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Ståle E. Huse)

      Hei Ståle. Vi jobber ikke med å lage egen webapp akkurat nå, men det kan muligens komme etterhvert.

      Vi har en egen app for PS4, som er en versjon av appene som kjører på Smart TVer.

      Vi har ikke noen app for Win 10 eller Xbox, men vi følger med på hvilke plattformer som er mest utbredt og brukt, og prioriterer disse første.

  15. Må bare si jeg elsker Nett-tv siden deres. Den har blitt Veldig brukevennelig, oppdatert og rett og slett helt fantastisk side. Ser at dere har hatt et godt øye til svt-play. Og det er kun godt ment, masse bra der.

    Dere legger ut så masse flotte dokumentarer, naturprogrammer osv. Fortsett med det! Jeg betaler lisensen med glede. Hvis jeg kan skyte inn så bruker vi mye xbox one som mediesenter. Sumo har en app til denne, skulle gjerne hatt en NRK-TV app også. Takk!

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Aud)

      Takk Aud. Det er veldig hyggelig å høre! Vi har ikke noen app for Xbox. Vi følger med på hvilke plattformer som er mest utbredt og brukt, og må prioritere disse første dessverre.

    • Hans (svar til Aud)

      Synd NRK ikke har et mer bevist forhold til hvilken markedsvridende effekt de har. Da NRK begynte å støtte Apple TV var det ingen andre norske leverandører som støttet den,kun Netflix. Tviler sterkt på at Apple TV hadde vært like populær i Norge uten NRK.

  16. Når man ser på en serie i fullskjerm burde den neste episoden fortsette i fullskjerm slik det gjør på NRK Super. Bør være mulighet til å slå autoplay av/på eller kanskje differensiere mellom serietypene?
    Skulle gjerne hatt mulighet til spillelister eller mulighet til å legge til program/ episoder i watchliste.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Martin Dahl)

      Hei Martin.

      De nye seriesidene skal ha autoplay av neste episode i fullskjerm. Si ifra det ikke er tilfelle hos deg.

      Ønsket om spillelister er notert. Hva ville du brukt spillelisten til dersom vi hadde støttet det? I mellomtiden kan kanskje favoritter brukes som en «huskeliste»?

    • Feks å lage spilleliste med ønskene til begge barna, som da kan velge annenhvert barneprogram – så slipper de rope hver gang det er deres tur til å velge

  17. Bjørn Sandåker

    Hei,

    Det første jeg lette etter var stjernemerking av favoritter men fant det ikke … før jeg hadde startet (og stoppet) en video. Da var funksjonen i historikklisten!

    Så det vi trenger er å kunne stjernemerke en video mens vi leser om den og FØR vi setter på play.

    Takk! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  18. Jeg har forsøkt å se på nett tv på smart tv’n min. Broen og Chicago fire. Men får ikke fram teksting. Må derfor se på nettbrett. Er det TVen min som er problemet eller sendingene?

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Hanne)

      Hei Hanne. Vi har noen utfordinger med undertekster på enkelte Smart TV modeller. Vi jobber med en fiks, men kontakt gjerne Publikumservice på info@nrk.no for mer oppfølging.

  19. Min mor som er 91 år bruker nett-TV via iPad daglig. Siden hun er svaksynt fungerer dette bedre enn vanlig TV. Hun ser mye på gamle programmer som ligger i arkivet, men også på programmer som går på tidspunkter som ikke passer henne. Hun sier hver dag at dette er et fantastisk tilbud!
    Vi har stilt inn skriften så stor som mulig, men vi skulle ønske at det var mulig å få enda større skrift i søkefeltet. Veldig mange eldre får dårlig syn, men har god tid til å se på nett-TV. Kan dere gjøre noe med dette i ny versjon?

    Svar på denne kommentaren

  20. Eivind Gussiås Løkseth

    Mulighet for å se NRK nett-TV i utlandet må støttes for norske brukere. I Spania i påsken skulle jeg se på nett-TV med webappliksjonen på en Surface Pro med relativt stor skjerm, men da fikk jeg feilmelding om at det ikke var mulig fra utlandet. En iPad Pro med mindre skjerm, lot meg se det samme programmet, for der har dere en app som gjør at man gjenkjennes på brukernavn muligens?

    Svar på denne kommentaren

    • Ja, det glemte jeg å skrive.
      Når kan vi få se NRK TV i utlandet?
      Jeg reiser en del og er lei av å se at det står «Kun tilgjengelig i Norge» hver gang jeg er innom i håp om at det KANSKJE kan være forandret på.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Eivind Gussiås Løkseth)

      Hei Eivind. Det er rettighetene som begrenser oss i forhold til tilgang i utlandet dessverre. Det er ikke noe vi kan gjøre noe med det første beklageligvis.

  21. Nils A Andreassen

    Hei!
    Vet ikke om dette er rette stedet å ytre mitt ønske på, men savner morgen nyhetene på NRK. Jobbes det med en nyhetskanal på den nye plattformen, der du kan gå inn å få de siste nyhetsoppdateringer? Synes også det tar alt for lang tid idag før feks Politisk kvarter blir tilgjengelig på nettsiden, blir det bedre på den nye plattformen?

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Nils A Andreassen)

      Hei Nils. Det jobbes ikke med en ny nyhetskanal akkurat nå. Men det å synliggjøre nyheter og annet aktualitetsinnhold på forsiden er noe vi har på radaren.

      Politisk kvarter (f.eks.) kan ses i live bufferet inne på direktesiden, og ila de 3 timene det kan spoles tilbake til der, blir ondemand filen tilgjengelig inne på seriesiden. Vi jobber med å kort ned denne tiden før ondemand innhold kan ses, og håper dette skal bli bedre etterhvert.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Morten Welde)

      Hei Morten. Som jeg svarte Anne litt lenger opp i kommentarfeltet handler det å kunne tilby offline seeing først og fremst om rettigheter. Vi jobber med å finne ut av mulighetene her, men ønsker at vi etterhvert kan gi muligheten for dette på et utvalg av innholdet vårt.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Trevor)

      Hei Trevor. Vi skal nå hele befolkingen med tjenesten vår og da må vi også lage innhold som treffer fjortisene 🙂

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Arne Pihl Bordi)

      Hei Arne. Spolebilder er noe vi har eksperimentert litt med og håper å kunne få til på sikt.

      Deling er noe vi definitivt skal få på plass om ikke så lenge.

  22. Ønsker veldig gjerne at neste episode kan fortsette avspilling i fullskjerm. Slik det er nå – at fullskjermsvisning forsvinner etter endt episode til vanlig visning gir unødvendig forstyrrelser!

    Svar på denne kommentaren

    • Hei, dette burde fungere på beta-sidene.

      Det er ikke alle serier som er i beta ennå, så sjekk at serien har den gule beta-knappen oppe i venstre hjørne. Hvis den har det er det meningen at man fortsatt skal være fullskjerm når episoden byttes. 🙂

  23. Hei.
    Jeg synes det er noe av innholdet på NRK Super som ikke egner seg for de yngste barna, som for eksempel «Zombie-Lars».
    Er det noen mulighet for å kunne få en funksjon som gjør man kan velge aldersgrense/sortert ut de litt skumlere seriene?

    Svar på denne kommentaren

    • Nederst på siden i footeren på tv.nrk.no har vi en knapp som heter «Alderskontroll». Den kan brukes for å stoppe avspilling av de skumlere seriene.

      ZombieLars har aldersgrense 9+, så hvis man setter alderskontrollen til 9+ vil ikke videoen kunne spilles av uten et passord.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Henriette)

      Hei Henriette, det er mulig å legge inn aldersbegrensninger også i mobil/nettbrettappen til NRK Super. For å sette opp begrensninger trykker man først på profilbildet og så på tannhjulet øverst i venstre hjørne for å endre innstillingene. Du kan velge mellom alternativene «Ingen begrensning», «Skjul programmer 6 år+» og «Skjul programmer 9 år+». Aldersmerkingen vår er basert på skadelighet, ikke egnethet. Det kan derfor være innhold i appen som er merket A (tillatt for alle) som ikke nødvendigvis passer for de minste. Innhold fra Supernytt og Newton er for eksempel vurdert som ikke skadelig og ligger derfor åpent i appen. Det er per nå ikke mulig for foreldre å velge vekk enkeltserier eller tilpasse innhold etter hva de ønsker at deres barn skal eksponeres for.

  24. Dersom nrk ønsker å kunne i det heiletatt framstå som eit nokonlunde alright streaming tjeneste, er det nettopp rettighetene og tilgjengeligheten pa gode serier dere må få gjort noko med. Utrolig irriterende å sjå at de har ein bra serie pa sida for så og oppdage at episode 1 og 2 kanskje ikkje er tilgjengeleg.
    Det hjelper ikkje å flikkje på det kosmetiske, og på enkle justeringer for å gjere det litt enklere å finne frem, når det ikkje er det som er problemet med tilbodet.
    Lisensen er altfor høg til å kunne forsvare kvalteten pa hverken innhaldet I seg sjøl eller tilgjengelegheiten pa innhaldet

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Leif)

      Hei Leif. Som jeg skrev i artikkelen er dette med bedre rettigheter noe som i jobber med å få til. Men den slags tar litt tid dessverre så vi nok begge smøre oss med litt tålmodighet 🙂

  25. Ei teneste som foreslår program basert på «dei som såg dette programmet såg også…» vil uungåeleg få preg av å vere eit ekkokammer. Vi menneske trivst godt i vårt eige ekkokammer (meg sjølv inkludert), og dørstokkmila for å kome seg ut av det og oppsøke noko nytt er oftast eit for stort tiltak. Eg ville like å få forslag til å sjå heilt andre ting enn det eg vanlegvis ser. I tillegg til ekkokammer-lista med forslag kunne eg tenke meg ei eiga «Utvid horisonten din»-liste. Denne lista kunne innhalde eit utval av program som ikkje passar inn i mønsteret av kva eg har sett frå før. Slik kunne eg få hjelp til å oppdage noko heilt nytt, og utvide veggane på mitt eige ekkokammer.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Silje)

      Hei Silje. Spot on! Det er akkurat den type diskusjoner vi har og målsetting for tjenesten vår.

  26. Tor Ivan Boine

    Blir bare bedre og bedre!

    Men hva med små infobokser ved mouse hover?
    så man fort kan se hvordan kategori og type programmet er. film, serie etc.

    på mobil så burde et trykk bare åpne en liten boks med infoen, slik at man ikke trenger å trykke tilbake for å fortsette å se på lista.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Espen)

      Hei Espen. Innlogging er ikke knyttet til lisensnummer. Løsningen for lisens bestemmes av regjeringen, og er ikke opp til NRK å avgjøre.

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Anne Nedrebø)

      Hei Anne,

      Litt usikker på hva du mener med å søke i arkivet alfabetisk? Dersom du går inn på kategorien NRK-arkiv får du en alfabetisk sortering -> tv.nrk.no/programmer/NRK-arkivet/a

      Håper dette hjelper deg å finne frem.

  27. Remi Aure Reksten

    To litt perifere kommentarer.
    1. La serier produsert for NRK ligge ute lenger. Hvor skal man få tak i Mesternes mester for eksempel. På DVD? Netflix har ting ute evig lenge, det burde NRK sikre seg også.
    2. Ikke spoil vinneren av en serie i overskriften på facebook og nett, rett etter serien har gått på tv. Vi som ser det på nett har ikke sett det enda.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Remi Aure Reksten)

      Hei Remi.

      1. Vi jobber med å få til bedre rettigheter slik at innholdet vårt kan ligge lenger i tjenesten.

      2. Når det gjelder spoiling av vinnere jobber vi med å finne ut av hva som har allmenn nyhetsverdi og balansere dette opp mot relevans og risken for å spoile.

  28. Ellen Nordvik

    Hei.
    Jeg ser det blir svart som følger på spørsmål om å se NRK TV fra utlandet, i forbindelse med ny lov: «har NRK ikke noen plikt til å tilby norske seere i utlandet tilgang til sitt innhold på nett.»
    Om dere ikke har juridisk «plikt» har dere kanskje en slags moralsk plikt? Svær mange av oss som ønsker å se NRK i utlandet betaler NRK-lisens, på lik linje med alle andre, selv om vi i perioder er utenlands. Hva med pålogging med lisensnummer for å sikre at vi kan få det vi har betalt for?

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Ellen Nordvik)

      Hei Ellen. Vi har full forståelse at norske seere i utlandet ønsker å se innhold i NRK TV. Som nevnt er det rettighetene til innholdet som begrenser tilgjengeligheten i utlandet dessverre.

  29. Jan Roger Hamre

    Går inn på nrk.no med lap-top’en (mac), setter i gong ei episode med f.eks «Le Bureau», teksta viser nede, alt som det skal. Eg trykker på airplay for å caste via apple-tv til tv. Teksta visast nede på den svarte lap-top-skjermen, men ikkje på tv’en. Eg må gå på airplay i menyen oppe på skjermen og caste skjermbilde på lap-top’en for å få bilde med tekst på tv’en. NRK-appen i apple-tv har same problemet.

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til morten)

      Hei Morten. Det er interessant. Hva er brukerbehovet ditt når du ønsker å scrolle gjennom en laaang liste med innhold i en kategori? Er det noe spesifikt du er på jakt etter da, eller er det bare å browse? Grunnen til vi begrenser utlistingen er at en kategori kan innnholde tusenvis av programmer og det er ikke så veldig brukervennlig å scrolle i en slik lang liste 🙂

  30. Thea Kveiland Hals

    Hei!
    Dette høres veldig bra ut. Veldig fornøyd med alle endringene NRK har kommet med de siste årene, både i form av brukervennlighet, innhold og design. Bare denne artikkelen er et godt eksempel av god bruk av .gif. Jeg bruker NRK nett-TV mye, og har i det siste merket blant annet at innloggingsfunksjonen har blitt mye bedre. Tidligere falt den ut hele tiden og det endte med at jeg ikke gadd å logge inn. Nå fungerer det bra.
    Synes også innholdet i de nye programsatsingene deres holder høy standard og er retta mot flere målgrupper.
    Stå på, kjempegodt jobba! (y)

    Svar på denne kommentaren

  31. Slår du på teksting i dagens spiller, får du tekst på absolutt ALT, også heilnorsk tale. Da jeg for flere år siden ba om å tekst kun på ikke-norsk tale, mener jeg å huske at det ble svart at systemet (dengant) tillot en flagging av tekstlinjer, for å skille dem i to kategorier (f.eks. norsk / ikke-norsk) … men det ble aldri noe av at det ble utnyttet.

    Ideelt sett ville jeg hatt en brukerprofil med avkryssing av vilkårlig mange språk som jeg IKKE ønsker teksting på, og at hver tekstet replikk var merket med talespråket, så den kunne undertykkes hvis jeg ikke var interessert. Et naturlig tilleggs-«språk» ville være lydbeskrivelser for hørselshemmede; det burde inn i samme system.

    Har dere noen mulighet for å få inn noe slikt?

    Ja, jeg innser at for å fungere generelt må dere da gå inn i all teksting som er produsert til nå og merke dem med talespråk, og det er en slett ikke ubetydelig jobb for programmer/filmer med blandet talespråk. Men bare mekanismen kommer på plass, kan språk-merking av tekstingen komme gradvis etter det.

    Svar på denne kommentaren

    • Takk for bra spørsmål keal!
      Det er fortsatt sånn, at det finnes teksting i vår backend som skiller på norsk tale til norsk tekst og utenlandsk tale til norsk tekst. Det stemmer også at vi fortsatt faktisk bare bruker én tekstefil, som er alt innhold tekstet til norsk. (Dette kunne vi klart å forbedret, om vi hadde prioriterte det).
      Men vi har eksperimentert en del med å legge inn flere tekstefiler (tekst på fremmedspråk, norsk, norsk «synstolket» – altså opplest info om bildeinnholdet for synshemmete osv).
      Vi har definitivt muligheten til å legge inn flere tekstefiler, så du kan velge den du vil bruker.
      Fortsatt gjør vi tekstingen på ulike måter på ulike enheter, for eksempel henter mobiltelefon-apper typisk tekstingen fra HLS-spillelista, mens
      avspilleren på web (desktop) henter tekstefila fra en separat kilde. Aller først tror jeg vi skal sørge for at alle videospillernen våre henter tekstefilene fra HLS-spillelista. (Det er ikke en veldig stor endring).
      Da kan vi legge på flere tekstefiler, så du kan velge.
      Når det kommer til automatikk for å si hvilke språk du ønsker tekstet, det har vi ikke prøvd ut, og jeg frykter at det er litt lenger unna.
      Dette på tross av at (om jeg ikke husker fel) Apple lar brukere sette «språk jeg kan» i innstillingene på en enhet, og sørger for å vise oversatt teksting, hvis aktuell tale er et du ikke forstår. Men vi burde absolutt prøve å få til det også. 🙂

  32. Frustrert student

    Blir det da lettere for studenter I utlandet og se paa nrk? litt relevant I forhold til at jeg mister mye glede ved bruk av NRK naar jeg faar opp at programmet ikke vises I utlandet.Serlig naar det er norske filmer og serier jeg ikke faar se

    Svar på denne kommentaren

    • Tony Jøsendal (NRK) (svar til Frustrert student)

      Hei. Som nevnt over har vi full forståelse at norske seere i utlandet ønsker å se innhold i NRK TV. Dessverre er det rettighetene til innholdet som begrenser tilgjengeligheten i utlandet, og ikke så mye vi får gjort noe med med det første.

  33. NRK TV er generelt svært bra med god kvalitet.
    1. Er det mulig å gjøre forsinkelsen i forhold til lineær TV kortere? Nå er det rundt 1 til 2 minutter.
    2. Er det noen grunn til at «Kategorier» ikke er satt opp i alfabetisk rekkefølge?
    3. iPad NRK TV, mulig å vise full skjerm ved å trykke på bildet, ikke på små piler under bildet?
    4. Mulig å velge bort program man ikke vil se på Hjem side eller andre steder?

    Svar på denne kommentaren

    • keal (svar til Krogh)

      For punkt 1: Slle digitale kringkastings-teknologier gir diverse «uunngåelige» forsinkelser: All komprimering krever at du venter til det har kommet en hel blokk lyd/bilde som komprimeres under ett, for å finne en mer kompakt måte å representere den. Ventingen er forsinkelse #1, og avhenger av hvor store blokker komprimeringen behandler av gangen.

      #2 er tiden det tar å komprimere. Metoder som MP3 for lyd eller MPEG4 for video er eksplisitt designet for å gjøre dekoding (i brukerens utstyr) enkel og billig, men kodingen (hos produsenten) kan kreve en kraftig og kostbar prosessor, om resultatet skal bli godt. NRK bør ha råd til kraftige maskiner til denne jobben, men den krever uansett en del tid.

      Forsinkelse #3 er å sende bitene, en etter en ut på linja (evt. til senderen). Tiden det tar å få en blokk ut på linja avhenger av linjehastigheten.

      Forsinkelse #4 er selve overføringstiden. Hadde du hatt en direkte fiber fra studio hjem til deg, ville det vært nær null (lyshastighet for trådløs, 2/3 så fort på kabel/fiber). Men IP-pakkene går via rutere, som mottar IP-pakken, mekker litt på den og sender den ut; da har du samme venting for å få sendt ut bit for bit på linja, på hver eneste ruter langs ruta. Dessuten kan det hende at pakken må vente, fordi det er andre pakker som ligger foran den i køen.

      #5 Hos mottaker (lytter/seer) må hele pakken samles sammen før man kan begynne å behandle den. Dette overlapper med forsinkelse #4 fra den siste ruteren – men har du en 4 Mbps ADSL-linje på dette strekket, gir det en forsinkelse som er 250 ganger så høy som det leverandøren med 1 Gpbs linje ut opplever.

      #6 Pakken skal analyseres og pakkes ut og dekrypteres. Forsinkelsen avhenger av hvor rask CPU du har, krypteringsmetode, hvor dyktige programmerere som står bak osv. Forsinkelsen varierer forbausende mye fra dings til dings!

      I noen tilfeller kan det være en viss overlapping, f.eks. siste (av flere) #4-forsinkelser overlapper med #5. Enkelte overføringsprotokoller (men ikke IP) gjør at en svitsj/ruter kan begynne å videresende de første bitene før de siste har kommet inn. Det finnes spesielle varianter av komprimeringsmetoder tilpasset toveis direkte-overføring (f.eks. en telefonsamtale), der analysen kun ser «bakover» på det som allerede er sendt, for å slippe #1 samle opp en hele blokk, men komprimering blir vesentlig dårligere (og til dels kvaliteten; de brukes så å si aldri med enveis-kommunikasjon som radio/TV. Fortsatt må du samle opp data til en hel pakke på nettet. IP er glad i store pakker, for at ikke administrasjonen (20 bytes pr pakke) skal utgjøre for stor andel av pakken, men for telefoni kan man ikke bruke 1500-byte pakker – det ville gå halvannet sekund fra du sa noe til IP-telefonen ville begynne å tenke på å sende det. Andre telefoni-protokoller, som ATM, har maksimum pakkestørrelse på 48 bytes (pluss 5 bytes administrasjon), og kan sendes ut 6 millisekunder etter at du begynte å snakke.

      Alt i alt er det så mange ulike forsinkelser, som i stor grad varierer med forhold og utstyr, at det er nesten umulig å kontrollere. Det er ikke uten grunn at tidssignalet forsvant fra radioen – i dag ville det være helt ubrukelig. (Selv om FM-kringkasting i seg selv er nesten fri for alle disse forsinkelsene, ble linjene fra studio til sendere lagt om til MP2-koding, med noen av forsinklelsene på plass, lenge før DAB ble vanlig.)

      Vi er nok nødt til å finne oss i at alt som kommer over Internett er en god del forsinket sammenlignet med det som går over eteren. Kanskje å gå fra ADSL til 100 Mbps fiber, og utskifting av en sliten gammel PC med en ny som har langt kraftigere CPU, kan redusere forsinkelsen fra 60 til 55 sekunder. Men den vil stadig være så stor at det er upraktisk å hoppe fram og tilbake mellom eter-overføring og internett-overføring. Jeg vil si det er så mye at det er en nesten ubrukelig løsning.

  34. Hei, hvordan er muligheten for å støtte TV-appen til Apple?
    Leste noe om at det var pga personvernhensyn (?) at dette ikke ble støttet i første omgang. Jeg ser ikke umiddelbart noen store problemer. Kan dere fortelle litt mer her?

    Svar på denne kommentaren

  35. Hei.
    Opplevelsen på Android TV trenger en kraftig oppgradering. Jeg har aktivt brukt appen på Google Nexus Player. Følgende savnes:
    – Pålogging med konto
    – Støtte for profiler for familiemedlemmer
    – Favoritter
    – Kunne fortsette en episode der man stoppet sist

    I tillegg bugger direkte-tv avspilling ved at det ikke er mulig å hoppe direkte til begynnelsen av et program. Må spole minutter tilbake.

    Svar på denne kommentaren

    • Alexander Arnesen (NRK) (svar til Torge Hjorth)

      Hei Torge. Vi er veldig klar over at Android TV appen fortjener en oppgradering. Dette er noe vi er i gang med, og ønsker å gi mer fokus fremover.

      Jeg kan ikke love når funksjonene du ønsker kommer på plass, men vi er enig i at alt du nemner burde implementeres.

      Det første vi er i gang med akkurat nå er å oppgradere litt mer grunnleggende ting i appen, også håper vi å snart jobbe med å få inn ny funksjonalitet. Og som du sier, så er personalisering er ett naturlig området å starte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.