Droneprodusenten DJI krever nå at brukere i tre land gjennomfører en quiz på ni spørsmål før de får lov til å bruke dronen. Siden det ennå ikke finnes en slik quiz i Norge har vi laget vår egen.
Først kan det være greit å være klar over hvor mange droner det er i Norge. Det beste tallet man opererer med er at det er solgt mer enn 50 000 droner over 700 gram i Norge siden 2011.
Den heftige økningen i droner har ført til en rekke «uønskede hendelser» i Norge og utland, og det en bekymring for at det kan føre til alvorlige ulykker.
Nå ruller verdens største droneprodusent, DJI, ut en quiz for å sjekke om droneoperatøren har basiskunnskapen i orden før en flyvning. Til nå er quizen kun tilgjengelig i USA, England, og Australia, men selskapet skriver i en pressemelding at den skal utvides til flere land i nær framtid.
Daglig leder i bransjeorganisasjonen UAS Norway, Anders Martinsen, forteller at de er i «dialog med DJI om samme løsning i Norge», men at de ikke kan si noe mer om eventuell lansering eller hvilke spørsmål som kan bli stilt.
– Ingenting vil glede oss mer enn at Norge, som på mange områder er langt fremme innen droner, blir et foregangsland i Norden på løsninger som skaper bevissthet rundt regelverk og dronevett, sier Martinsen, som er bekymret for at bransjen og myndighetene i for liten grad klarer å koordinere tiltak for å unngå flere nesten ulykker i norsk luftrom.
Seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet, Bente Heggedal, forteller at de ikke har noe samarbeid med DJI om en quiz. DJI har ikke svart på våre henvendelser om en eventuell lansering i Norge.
NRKbeta har derfor tatt saken i egne hender. I bunnen av saken finner du får versjon, inspirert av samarbeidet mellom australske myndigheter og DJI.
Økning i antall «uønskede hendelser»
Fra 1. januar til 20. desember i 2017 registrerte Avinor 48 «uønskede hendelser» med droner. Det var nesten en dobling fra 2016.
Helikopterpiloter som flyr turer til Preikestolen i Rogaland har også vært bekymret for nærgående droner, og flyplasser har flere ganger måttet stenge i 2017 på grunn av droner.
Det er blant annet på grunn av disse hendelsene Luftfartstilsynet i september startet en kampanje mot ulovlig flyving. Der oppfordrer de blant annet publikum om å melde fra om potensielt farlige flyvinger.
UAS Norway vil i mars starte informasjonsarbeid mot droneturister og tilbyr droneentusiaster å bruke kartnettstedet safetofly.no for å kontrollere at man kan fly i området. Gratisversjonen av nettstedet har ikke inkludert NOTAM-meldinger, noe som er vanlig å bruke innen tradisjonell luftfart.
Nyeste tiltak fra DJI
For å kunne fly en DJI-drone må man bruke selskapets egne mobilapplikasjoner til blant annet å verifisere at maskinvaren er oppdatert. En av disse appene vil nå be brukeren svare riktig på ni grunnleggende spørsmål før dronen kan flys.
Det er ingen begrensning på hvor mange ganger man kan forsøke seg på quizen.
Tiltaket er det nyeste i rekken av forsøk på å redusere ulovlig og farlig droneflyving. Tidligere har DJI innført geografiske restriksjoner på hvor man kan fly droner og det er satt en sperre som gjør det vanskeligere å fly høyere enn 120 meter over bakken.
Om du er i tvil om reglene for droneflyving er du sannsynligvis ikke den eneste, og da kan vi anbefale vår gjennomgang av regelverket fra sommeren 2017.
Vi har tatt utgangspunkt i den australske quizen som ABC Australia publiserte på sine nettsider. Basert på Luftfartstilsynets veiledning på dronelek.no har vi gjort tilpasninger til norske forhold.
Quizen er oppdatert med å fjerne spørsmål om det er lov å fly flere droner samtidig. For hobbyister er det lov å fly flere så lenge man har like god kontroll på dem.
Får du ikke opp quizen? Trykk her.
Lima
Og hvor er quizen
Martin Gundersen (NRK)
Det er et godt spørsmål. Den dukker opp på våre enheter.
Her er lenke til quizen
Ståle
Ja, skulle gjerne tatt quizen jeg.. Hvor er den? :0
Ståle
Jeg hadde aktivert AdBlocker. Skrudde av denne og da kom den frem.
Martin Gundersen (NRK)
Det forklarer problemet. Har nå også lagt til en lenke i saken. Takk for at dere sier ifra!
Erik
Selv har jeg holdt på med RC fly i mange år.
Og har flydd litt drone. Spørsmålene er direkte feil da flere er riktige.
Tåpelig og dårlig sammensatt «quiz» som blir direkte feil.
NRK er jo selv proffe på droner og burde kunne lage en bedre «test» enn en droneprodusent lager.
Martin Gundersen (NRK)
Hei,
denne laget vi for å være likest mulig den som DJI bruker for at folk skal få en følelse på hva det handler om.
Utdyp gjerne akkurat hva som er feil.
Eirik
Oppgave 3. 5 km gjelder lufthavn, ikke flyplass. Gardermoen er en lufthavn, Kjeller er en flyplass. Det er lov å fly modell/drone på Hellerudsletta som ligger noen steinkast fra Kjeller.
Martin Gundersen (NRK)
Jeg har nå rettet fra flyplass til lufthavn. Glipp fra min side og jeg kan fortelle at NRK Luftfoto også bemerket at dette burde endres.
Fint at dere sier ifra, målet er jo å opplyse tross alt 🙂
Eirik
Oppgave 4. Rett svar er §51
b) nærmere enn 150 meter fra folkeansamling på mer enn 100 personer
c) nærmere enn 50 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under pilotens og fartøysjefens kontroll.
Ørjan Sandland
Hvis man skal pirke så bør man kanskje tenke litt på kontekst. NRKBeta burde kanskje opplyst om det også, men det er jo tydelig at denne testen ikke er laget for RO-operatører.
Da er det naturlig å bruke begrepet flyplass for å unngå uklarheter, §51 gjelder «Alle RO-operatører».
Martin Gundersen (NRK)
Jeg har tatt utgangspunkt i regelverket for flyving med modellfly (som dronehobybister faller inn under).
Fra Lovdata er det da 150 meter.
Gunnar isposen
Flaut med 88 % riktig
Svarte 200 meter istedet for riktig 150 meter , avstand til nærmeste trafikk.
Ikke klar for og fly drone i Norge?
Latterlig svar på quizen !
Flyr helikopter istedet :()
Lin
Hvordan er reglene for autonome droner hvor hele prosessen fra letting til landing er styrt av dronen selv og ikke mennesker på bakken?
Tor
Godt spm. Lurer på det samme.
Eirik
Så lenge det ikke er fører ombord så er det underlagt samme loven. lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404
Håkon Fedt
Kor skal dei her dronene brukast? Dersom det er en person nærmere enn 150 meter må dronepiloten ha tillatelse fra vedkommende for å bruke drona.
Då blir det kun i åpent terreng, langt fra folk
Martin Gundersen (NRK)
For droneoperatører med deklarering og/eller sertifikat (RO-1, RO-2, RO-3) er kravene til avstand redusert.
Med mer opplæring og kunnskap får man mer frihet.
Sverre L. Petersen
Finnes mange apper som Litchi sin som fungerer fint på dji droner. Man MÅ IKKE bruke den som kommer med. Den kan du også fly høyere enn 500m med. Just saying
Mihle
Fly så høyt er ikke lovlig med drone
Tor
«Flaut! Du er nok ikke klar til å fly droner i Norge.»
Fordi jeg svarte «dronelek.no» på spm om «Hvor kan jeg få mer informasjon om droneregler og hvor jeg kan fly?» Svaret mitt er jo rett for svingende.
Latterlig svar på quizen. Jeg vil heller si flaut til han som laget quizen.
Per
Hehe, svarte at mere info finnes hos luftfartsverket og fikk 88 % rett og ble underkjent, får selge drama da….
Daniel Olai Danielsen
Fikk også klar beskjed om at luftfartstilsynets nettsider var helt feil sted å finne mer informasjon. Dronelek er jo ikke annet enn en redirect til luftfartstilsynets egne sider, og learntofly.no laster ikke så der er det i alle fall ikke noe informasjon å hente..
Marthe
Har opplevd at dronepiloter som er leid inn for å ta bilder til boligannonser rett frem driter i både å ha dronen innen synsfelt og å fly 150 meter unna bygninger og trafikkert vei (like før han landet på altanen hvor jeg lå og solte meg). Gikk og konfronterte vedkommende med reglene, men han mente at jeg ikke hadde peiling (jeg har gått på kurs FYI).
Jeg lurer på; hva skal/kan man gjøre med slike idioter?
Anders Karlskås
Jeg flyr ofte i boligfotosammenheng, har da RO3 lisens hvor vi har mulighet til å fly så nært som 5 meter inntill bygninger. BLOS er derimot out of the question. Viktigst av alt er personvernloven og det etiske med å fly i boligområder i nærheten av folk som ikke skal fotograferes.
Tor Berg
Reglene i RO-1 er at du må fly mer enn 150 meter unna «folkeansamlinger med mer enn 100 personer» Ellers er grensa 50 meter for mennesker, bygning og kjøretøy som «ikke er under pilotens eller fartøysjefens kontroll.»
Hvis du har en avtale med det de som du flyr nært kan du fly så nært du bare vil.
Det betyr at svaret skulle vært 50 meter på spørsmål 4.
Martin Gundersen (NRK)
For vanlige hobbyister gjelder 150 meter, men med RO-1 deklarasjon kan man fly tettere på.
Nå husker jeg ikke i farta hvordan det er med RO-2 og RO-3, men disse gir på generelt grunnlag mer frihet til droneoperatøren.
Sven-Erik
Det burde vært spesifisert i spørsmålet at dette gjelder for dronepiloter UTEN sertifisering.
Så lenge det ikke står, er 50m like riktig som 150m.
Martin Gundersen (NRK)
Har lagt til at det nå gjelder kun for hobbyister.
Jacques
Det blir forsatt feil. Der er tale om droner og ikke modellfly.
Fordi dronepiloter UTEN sertifisering (RO-1) er i virkeligheten bare folk som følger forskiften. Man trenger ikke å få en sertifisering ved RO-1.
Dvs. Forskjellen blir om man fly med drone og tar et bilde, så handler det om hva det bilde skal brukes til. Selges? eller privat bruk?.
Så ka er en hobbyist? Hobbyist til å fly eller til å ta bilder?
Martin Gundersen (NRK)
Jeg bruker «Uten RO-1 deklarasjon eller høyere» i spørsmålet». Det bør være dekkende for innsigelsen din.
Kristoffer
På tide. Spesielt på typiske steder for turister (strender, parker osv.) har jeg sett mye uforsvarlig flyvning av dronepiloter med lite erfaring som flyr alt for nærme mennesker.