Hvorfor heie på at andre vinne penger?

Kategorier: Kommentar, Mobil, Moro & Spill

Foto: Skjermbilde fra HQ Trivia

Kommentar: Å delta på et «game show» har aldri vært lettere. Med quiz-appen HQ Trivia, som har blitt en hit i USA, kan du konkurrere mot flere tusen andre om å vinne en pengepremie.

Game showet «Vil du bli millionær» hadde lenge en egen evne til å målbinde meg som liten. Mellom 2000 og 2011 gikk programmet i tre perioder på TV2. Her hadde jeg tid til å gjøre seg opp en mening om hvilket svar som var riktig og selv holde tellingen på hvor mange rette jeg fikk.

Etter hvert mistet serien litt meningen for meg, hvorfor skulle jeg heie på at andre vant penger?

Senere har jeg vært med på flere quiz-kvelder, og en gang var jeg med et etablert quizlag. Her var det spenning, gode spørsmål, og samhold. Likevel føltes det utrolig meningsløst å bruke tre timer hver tirsdag sammen med quiz-laget.

Appen HQ Trivia er den nyeste iterasjonen av «quiz på TV», og den har lånt noen vellykkede elementer fra pub-quizen og brettspill som Besserwisser.

Selv har jeg spilt mot over 400 000 mennesker over hele verden om en pengepremie, men på enkelte sendinger har det vært over 650 000.

Slik fungerer det

To ganger daglig i ukedagene og én gang om dagen i helga gir appen deg 12 spørsmål å svare på. Hver sending varer rundt 15 minutter. Appen er så langt kun på iOS, men den skal lanseres på Android i løpet av jula.

Typisk begynner sendingene klokken ni på kvelden og tre på natta norsk tid.

Spørsmålene er varierte, fra smalt til bredt, og det er ingen kategorier eller temaer for hver sending. Spørsmålene er noen ganger sentrert rundt USA og det hender at de er inspirert av dagsaktuelle hendelser.

Opplev derfor dypt frustrasjon ved jevne mellomrom om du ikke har vokst opp i statene.

Appen er artig til man ryker ut, men man har bare én sjanse. Spillet blir fort kjedelig når man ikke kan svare på de neste spørsmålene (til høyre). Foto: Skjermbilder fra app

Du får ti sekunder å besvare hvert spørsmål, noe som høres lenge ut, men tiden går fort når man angstfylt prøver å eliminere svaralternativer.

Deretter må du påløpe deg flere ulidelige sekunder der programlederen prater løst og fast uten at du får vite svaret. Selv holdes jeg på pinebenken akkurat lenge nok til at tvilen kan feste seg skikkelig, valgte jeg feil?

Slik gir appen en tidvis intens berg-og-dal-bane av dopamin og tvil. Og slik er den på godt og vondt lik sine appsøsken Candy Crush og Fun Run.

De som klarer alle de tolv spørsmålene kan vinne en pengepremie på mellom 1 0000 og 12 000 dollar, og de som står igjen deler premiesummen. Man blir altså ikke rik av dette, men det gjør man heller ikke på barquiz.

Selv har jeg aldri vunnet en krone, det gjør ingenting. Jeg vil bare tro at jeg en dag kan vinne.

Retro-TV

Mange husker nok perioden da norske og utenlandske TV-selskap eksperimenterte med programmer utelukkende basert på én eller to tv-verter som alene holdt programmet i gang, ispedd litt musikk. Typiske innslag var SMS-konkurranser (med åpenbare svar) og avstemning om hvilke låt som skulle spilles.

Det er akkurat stilen HQ Trivia har lagt seg på.

For deres fornøyelse fant jeg et klipp fra TV2s Sonen som hovedsakelig ble sendt nattestid.

Mange av disse programmene hadde en livlig chat av ymse kvalitet, det samme finner du i appen HQ Trivia. Dessverre raser tekstlinjene forbi i et nesten uleselig tempo.

Barnesykdommer

The Outline mener det er en noe klaustrofobisk følelse å delta i spillet. Man hører og ser alt, men kan kun delta med å svare på spørsmålene og skrive i en chat som raser forbi. Jeg kunne knapt vært mer enig, her låses hender og føtter fast.

Blink tre ganger for svaralternativ C!

Etter omtrent ti forsøk på appen kjenner jeg magien glippe litt taket. Så fort jeg har røket ut oppleves det hele som å se «Vil du bli millionær» hjemme i stua. Det er sikkert derfor jeg og over halvparten av spillerne slutter innen sendingen er over, hvorfor skal vi se på andre vinne penger?

På toppen av det er hele er det ingen gode måter å sammenlikne seg mot venner. I en tid hvor de fleste av oss er mest med vennene våre på sosiale medier er det rart dette ikke er på plass. Jeg bryr meg virkelig ikke at brukeren «caseydonahue» er best i verden med 6 000 dollar i premiepenger.

Følgerskare og skjær i sjøen

Hovedprogamlederen i HQ Trivia, Scott Rogowsky, har blitt en C-kjendis i USA for hans tørre vitser og forsøk på ordspill selv der det ikke finnes noen. Det er for meg uvisst om programmet har noe etablert manus bortsett fra en delvis forhåndsskrevet introduksjon og noen fakta om spørsmålene.

Men i pressen er ikke HQ Trivia like fleksible. Et ufarlig kjendisintervju Rogowsky gjorde med The Daily Beast førte til at sjefen truet med å si ham opp.

Administrerende direktør i HQ Trivia, Rus Yusupov, er en av grunnleggerne bak videotjenesten Vine. Les gjerne vårt minneord Vine: 2011-2016

Han beklaget senere hendelsen på Twitter:

Men ikke alle tok beklagelsen på strak arm:

Nå ønsker HQ Trivia å hente inn kapital, men flere investorer har, ifølge Recode vært bekymret for appens framtidsutsikter og den andre grunnleggeren Colin Krolls påståtte oppførsel mot kvinner i Vine og Twitter.

Flere lignende konsepter

Alle barnesykdommene kan gjøre at HQ Trivia kun blir et kort eksperiment, men denne hybrid-formen mellom tradisjonelt «game show» og mobilspill er et friskt pust i TV-verdenen.

I Norge er det to større satsinger i nyere tid som eksperimenterer med en viss grad av interaktivitet.

Tidligere i år prøvde TV-Norge programkonseptet «Lost in Time» der seerne kunne delta i konkurransen via telefonen og vinne penger, mens programdeltakerne konkurrerte i en virtuell verden.

I januar skal NRK forsøke seg på et konsept kalt «Alle mot 1». Idéen der er at publikum sammen skal komme fram til et felles svar for «hele nasjonen» via en app.

Det er altså helt oppi det blå om HQ Trivia på sikt har livets rett, men for meg er det i hvert fall ingen vei tilbake. Etter å ha prøvd appen blir det en nesten umulig oppgave å benke seg ned foran et tradisjonelt game show.

4 kommentarer

  1. Likte artikkelforfatter appen eller ikke? På slutten sier han at det blir en nesten umulig oppgrave å se tradisjonelle game shows etter å ha brukt appen.

    Jeg har tenkt på at det må være et stort marked for lignende apper der ute. Wordfeud var jo svær populær i sin tid. Spesielt lag baserte apper tror jeg kan være interessante. Jeg kunne gjerne tenkt meg å lage en lignende app selv, fordi det krever ikke så store designferdigheter(jeg kan allerede programmere i C# og javascript). Problemet er å skalere slik at opplevelsen blir sømløs hvis man har mange brukere. Lost in Time feilet på akkurat dette.

    Brettspill er også noe som er relatert, og nøkkelen for å konvertere slike spill til apper ligger i å lage en sosial opplevelse fordi det er ofte minst like viktig som selve spillet. En chat er ikke nok. Samtidig er vil det å ta i bruk alle disse utstuderte avhengighetselementene fort få tilbakevirkende kraft(som de fleste apper nå forsøker på).

    Svar på denne kommentaren

    • Likte jeg appen? Det korte svaret er at jeg ikke er sikker. Den har definitivt en evne å trekke meg inn hver kveld.

      Selv har jeg ikke pushvarsler på de fleste apper, men HQ Trivia har likevel sneket seg inn. Rundt klokken ni begynner jeg å følge mer med på tiden slik at jeg ikke mister «sendingen».

      Opplevelsen er derimot ikke perfekt på noen måte. Den er definitivt er konseptet et hakk opp fra «vil du bli millionær», men samtidig er kvaliteten på sendingen så lave at den ikke er milevis bedre.

      Håper der svarte på spørsmålet ditt!

    • Nå er det jo slik at idrettsutdøvere oftest konkurrerer på vegne av nasjonen eller et lag vi har positive følelser for.

      Det er nok mange som er uenige med din beskrivelse av NRK og andres sportssendinger. Selv er jeg ikke sportsfrelst, men jeg registrerer at det er mange andre som er det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.