Foto & Video

Slik laget jeg «Trønderværet minutt for minutt 😜»

Trønderværet kvelden 9. juli 2017 Foto: Jørgen Berntsen Leangen

Jeg satte opp et kamera til å ta bilde av himmelen over Trondheim én gang i minuttet hele juli. Og hvis du selv har vært i trønderhovedstaden i mer enn en halv dag, vil du antagelig kjenne deg igjen i «Trønderværet minutt for minutt 😜». Her forteller jeg hvordan jeg laget filmen, og hva jeg lærte underveis.

Rett før vi dro på ferie 1. juli satte jeg opp et kamera som tok bilde ut av stuevinduet hvert eneste minutt gjennom hele ferien.

53 000 bilder (og en god del kopper te) senere har jeg satt sammen dette til en timelapse-video, og valgt ut et lite strekk fra hver dag gjennom hele juli.

Den ferdige videoen er her:

Gjør det selv

Det er ikke veldig vanskelig å gjøre noe slikt selv – det krever bare endel tid og arbeid.

Om du skulle ha lyst til å prøve noe liknende selv, har jeg laget en gjennomgang av hvordan jeg har gjort det og hva jeg lærte underveis.

Selv er jeg grafiker, producer og fotograf i NRK i Trondheim. Jeg liker å vise det som ikke er så lett å se med det blotte øye, og har blant annet laget serien Øyeblikket. Ofte jobber jeg med spesialkameraer og teknikker, som highspeedkamera, nattkamera, macro og timelapse.

Til denne videoen bruker jeg en helt vanlig speilrefleks koblet til en PC.

Utsikt til trøndervær

Bilde fra opptakene

Fra huset vårt har vi utsikt til store deler av himmelen over Trondheim – og dermed også mye av det vi kaller trøndervær; alle typer vær på én dag.

Helt siden siden jeg så videoen der Eirik Solheim tok bilder gjennom et helt år, har jeg hatt lyst til å lage en lang timelapsevideo.

Men det kan være slitsomt å leve sammen med et speilreflekskamera som står i stua eller på soverommet og knipser bilder døgnet rundt, så jeg bestemte meg for å gjøre mitt lille eksperiment mens vi selv var på ferie.

Opptak

Jeg satte opp en Canon 7D speilrefleks med en 18 mm linse helt inntil vindusruten, og dekket til med svart stoff rundt (Jeg kan se at jeg ikke fikk dekket helt til; noen ganger ser man en refleksjon av noe rødt under kamera). Kamera koblet jeg til PC’en via USB.

Opptaket ble gjort med Canons egen programvare for kamerastyring EOS Utility, og en stor ekstern harddisk.

Skjermbilde fra Canon EOS Utility

Jeg valgte innstillingen blenderprioritet, og satte blender på fast 5.6. Og så var det opp til kamera å justere lukkertiden utifra lyset. Å bruke blenderprioritet sikrer at ikke dybdeskarpheten går opp og ned. ISO satte jeg til 200. Jeg hadde egentlig tenkt å sette den på 400 for å ha litt å gå på uten for mye støy, men bommet litt. Heldigvis gikk det bra, siden trøndernatten er såpass lys i seg selv.

Intervallet ble satt til 1 bilde pr minutt.

Bildene er tatt i RAW-format for å ha mer å gå på i etterarbeidet.

Og så var det bare å sette i gang kamera til å jobbe mens vi reiste på ferie.

Da vi kom tilbake etter tre og en halv uke og jeg så at systemet fortsatt sto og tok bilder ble jeg faktisk litt overrasket. Jeg hadde regnet med at det skulle ha stoppet opp på en eller annen måte. Jeg feiret det med å skru opp til ett bilde hvert 15. sekund for de siste tre dagene.

Bearbeiding

Resultatet av denne måneden med opptak var totalt 53 000 bilder i RAW-format.

Disse delte jeg inn i 31 mapper, én for hver dag.

Skjermskudd fra Lightroom-prosjektet

Mappene la jeg inn i Adobe Lightroom, og brukte LRTimelapse for å gjøre noen små justeringer på hvitbalansen på natten og til å ta bort flicker i overgangene mellom lyse og mørke bilder.

LRTimelapse er nærmest som et tillegg til Lightroom hvor du kan sette keyframes og justere alt av parametere i Lightroom, og så justerer LRTimelapse alle filene mellom de to keyframene dine, slik at eksponeringen f.eks. gradvis blir mørkere, eller at hvitbalansen holdes jevn selv om lyset skifter. Den kan også ta vekk flicker.

Skjermskudd fra LRtimelapse

Deretter kjørte jeg ut alle bildene som jpg, og fikk LRTimelapse til å sette sammen en video i full kvalitet (5184×3456; ca 5K) i ProRes 422 HQ-format.

Redigering

Videoene la jeg inn i Adobe Premiere i full oppløsning.

Skjermbilde fra prosjektet i Adobe Premiere

Jeg ville gjerne bruke værdata for de ulike dagene til å gi mer vær-kontekst, så jeg hentet makstemperatur, regn og vind for nærmeste værstasjon (ca 1,5 km unna huset mitt) fra yr.no og la på dette på som grafikk oppå videoene for hver dag.

«Været som var» fra Voll målestasjon

Når jeg hadde lagt på alt, valgte jeg ut ca 3,5 sekunder fra hver dag, klippet bort resten, og slik satt jeg igjen med lengden av videoen.

Deretter la jeg denne sekvensen inn på en HD-tidslinje, slik at jeg kunne zoome og forandre bildeutsnittene så de matchet musikken sånn noenlunde.

Det var så mange fine skyer og solnedganger her at jeg måtte selvfølgelig også lage en fullengdeversjon for spesielt interesserte. Den delte jeg inn i kapitler, så man kan trykke seg rett til dagen man vil se.

Hvordan bruke 38 minutter råmateriale?

Det vanskeligste var å finne ut hvordan jeg skulle fortelle historien så det kunne være gøy å se på det.

En av løsningene jeg prøvde var å speede opp den 38 minutter lange originalvideoen til 1 minutt og 30 sekunder. Det funket ikke i det hele tatt; alt gikk så fort at du ikke så noe som helst.

Det løsnet først da jeg fant ut at jeg måtte velge litt fra hver dag, og heller legge inn en bevegelse som var kontinuerlig uansett hvilken dag det var, den såkalte Ken Burns-effekten.

Etter at jeg fikk på lyd og la inn litt bevegelse er jeg ganske fornøyd, rett og slett.

Og da NRK Trøndelags Facebook-side delte den ferdige videoen, var det gøy å se hvordan været engasjerer:

Om jeg skulle gjort det hele på ny, skulle jeg gjerne hatt enda mer vidvinkel.

Og kanskje også hatt kamera stående utendørs; 3-lags isolerglassvinduer er ikke noe særlig med solen rett i linsa – du får litt doble horisonter og slikt. I så fall måtte jeg antagelig hatt en liten varmedings (som jeg ikke vet om finnes) foran så jeg unngikk dogg – gjerne med et lite tak også – så ikke det ble så mye regn på linsa.

Og det hadde jo vært fett å ha fått til en kjøring i tillegg – men det blir mye styr med så lange tidsrom – så alt i alt: Fornøyd.

Jeg synes også jeg har lært noe nytt om trønderværet. Det som er gøy å oppdage når man ser den lange videoen, er at på dager der det er meldt dårlig vær kan det være en regnbyge som varer en time, men så i løpet av dagen titter solen fram også – og på samme måte kan du ha null regn, men likevel har du en liten lokal byge. Så været er ikke så ille likevel – og skyene er helt fantastiske når de danser over himmelen.

15 kommentarer

  1. Det var et kult prosjekt!

    Jeg gjorde noe lignende på hytta for noen år siden. Men en Raspberry pi er det en grei sak å sette opp et lignende system utendørs (vel, man må tenke litt på vær/vind og elektrisitet).

    Svar på denne kommentaren

  2. Veldig kult og inspirerende prosjekt!

    Selv har jeg stående fire webkamera på hytta som alle tar bilder og laster opp til en lokal Raspberry Pi via FTP. Derfra sender jeg dem med rsync til en server hos skyleverandøren DigitalOcean, hvor jeg har en Ubuntu-instans som automagisk produserer en timelapse hver natt med FFmpeg. Jeg har også et script som sletter sorte bilder, da det ellers ville blitt lite spennende i vinterhalvåret.

    Sluttresultatet lastes videre til en webserver, slik at jeg kan se gårsdagen på nett. Tilsvarende vises alltid siste bilde, slik at jeg kan se været akkurat nå. Når måneden er omme merges alle dagene til én videofil, tilsvarende når året er omme.

    Det eneste som er kjedelig er at det krever en stor datapakke fra den mobile bredbåndsleverandøren.

    Det er viktig å være på hytta også når man ikke er på hytta. 🙂

    Tenker å skrive en litt mer utfyllende sak om ikke lenge.

    Svar på denne kommentaren

    • Utrolig fett – og helt automatisk 🙂
      Tenk om du hadde satt opp et skikkelig kamera som lett kunne ta bilder i mørket også – slik at du fikk med stjernehimmelen og soloppgangen – sendt det til server og vips. Men apropo datapakke – det hadde nok blitt litt mye.

      Hvor ofte tar kameraene bilde? Og er de fra alle sidene av hytta? Kunne du lage en panorama av disse?

      Svar på denne kommentaren

      • Jo, takk! 🙂

        Jeg har et gammelt Canon 30D liggende som jeg hadde tenkt å bruke til formålet. Problemet er bare at jeg ikke har funnet noen god programvare til Mac for et så gammelt kamera. Da hadde jeg fått lange eksponeringer og kunne strengt tatt bare latt det stå natten over.

        I utgangspunktet tenkte jeg å gjøre alt lokalt, det vil si ta råfiler og deretter gjøre både etterbehandling og time-lapse før det ble sendt ut fra hytta, men det var noe drit å få FFmpeg til å kjøre på Raspberry Pi. Dermed ble det slik, og med disse kameraene hvor bildene kommer ut som JPEG, så er det ingen etterbehandling av dem heller.

        Tidligere tok alle kameraene bilde hvert minutt, men sammen med all den andre bruken og de andre dingsene på hytta, så måtte jeg ha en datapakke større enn 30 GB, det så jeg ikke helt verdien i. Noen tar bilder hvert 5. minutt, andre hvert 15.

        Kameraene dekker alle fire sider av hytta, men kameraene er av så forskjellig karakter og gir forskjellig kvalitet og liten overlapp, så det er vanskelig med en panorama. Men veldig besnærende tanke, den har jeg ikke tenkt på før.

        Svar på denne kommentaren

    • Flicker kan være mye forskjellig, men her har jeg brukt det for å forklare fenomenet som oppstår når overgangen mellom et bilde og et det neste er så stor at det oppfattes som et blink i bildet – når det er mange av disse så blir det en masse blinking når du ser på videoen. Dette oppstår ofte når vi lager timelapse av solnedgang eller soloppgang – eller ved masse skyer med solgløtt innimellom.

      Flicker bruker vi også som betegnelse når det er lys som ser ut på som det blinker (du ser det ikke med øynene, men du ser det når du har filmet) Dette er ofte et problem om vi filmer med høy bildefrekvens (framerate) -med et høyhastighetskamera.

      Håper dette hjalp deg litt.

      Svar på denne kommentaren

  3. Hei

    Stilig video.
    Jeg er akkurat i ferd med å sette opp noe lignende på hjemstedet mitt langt nord, og her var det mange gode tips å ta med videre. Tanken min er at kameraet skal stå på hele året og mitt største problem blir lysforholdene – midnattsol til svarte natta og fra kvit sne til nordlys. Hvis jeg bare kunne finne ut hvordan jeg kan sette opp kameraet til automatisk å justere for dette er mye gjort. Pr. nå er jeg ganske rådvill. Alt det andre med plassering, stabil strømforsyning, stor lagringskapasitet og overføring er på plass.

    Svar på denne kommentaren

    • Tusen takk 🙂

      Kult prosjekt du skisserer. Om du setter opp med et speilrefleks eller lignende så ville jeg satt opp kamera med blenerprioritet – dvs at blenderen er fast på f.eks f5.6. Da vil lukkeren justere seg etter hvordan lyset forandrer seg. I tillegg setter du ISO til fast 400-600 (kommer an på hvor god kamera ditt er på iso-støy). Manuell hvitbalanse på overskyet eller sol og manuell fokus (som du bør sette ut i fra måne/sol/stjerne, om du ikke har andre ting som er i forgrunnen som skal være i fokus).

      Jeg pleier å sette kamera slik at det ikke viser en forhåndsvisning og skyte i RAW så jeg nok å gå på når jeg skal redigere bildene.

      Hvor ofte skal du ta bilde? Med dette oppsettet jeg skisserer så bør du ta bilde maks hvert 35-40 sekund, siden kamera har mulighet til å ha 30 sekund lukker om det er helt mørkt.

      Lykke til med prosjektet – høres veldig spennende ut!!

      Svar på denne kommentaren

    • På speilrefleksen fra canon har vi en batteriadapter som gir strøm til kameraet. Dette er en av faktorene jeg kikker litt ekstra nøye etter ved kjøp av nytt kamera. Det er mange kamera der du kan koble til strøm, men ikke bruke det mens det lader -så det er lurt å sjekke ut!! 😉

      Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvor mange bilder består råmaterialet av totalt

Hvilket kamera ble brukt i denne produksjonen?

Hvilken by regnes som trønderhovedstaden?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *