nrk.no

Fredagsmoro: Remake av Terminator 2 laget i … GTAV

Kategorier: Nettkultur & Spill

Skjermskudd fra GTAV-remake av T2 på YouTube laget av atro_one

Savner du en hobby? Hvorfor ikke gjenskape en klassisk film ved hjelp av et spill?

«I need your clothes, your boots and your motorcycle»

Skjermskudd fra GTAV-remake av T2 på YouTube laget av atro_one

I filmer der det gyldne paret skyting og kjøring er vesentlige komponenter i handlingen, er Grand Theft Auto V neppe den dummeste plattformen å velge for en remake.

Skjermskudd fra GTAV-remake av T2 på YouTube laget av atro_one

Russiske atro_one (som, om vi forstår nett-researchen vår rett, heter Mikhail Kramer og er en 21 år gammel fotograf fra Moskva) har brukt et sett modifikasjoner for spillet Grand Theft Auto V som lar ham gjenskape filmklassikeren Terminator 2: Judgment Day.

Og så har han rett og slett jobbet seg gjennom scene for scene.

Resultatet er en timeslang film.

James Camerons originale klassiker er 2:17 lang, så det er muligens ting som er blitt borte underveis, men vi kan knapt forsvare å bruke arbeidstiden på å finne ut hva 😉

Men sånn ser ihvertfall Terminator 2 ut i GTA-versjon:

https://www.youtube.com/watch?v=BjhHKzPOck8

What an age to live in

Dataspillmotorer er kraftige greier. I realtid spytter de ut høyoppløselig video av karakterer som beveges rundt i omgivelsene sine og gjør ting.

Alex Nurse So we can make frame-for-frame perfect remakes of our favorite movies with modded games now? What an age to live in.  (not sarcastic, this is amazing stuff. I love that you used a glitch to show the blown apart T-1000)
kommentar fra YouTube

Og selv om spilling i seg selv er gøy, blir det selvsagt også fristende å se om man kan finne på historier og tvinge spillet til å dytte ut handlingen som video.

Å bruke de grafiske motorene i spill til å generere film kalles Machinima (satt sammen av Machine og Cinema).

Kunstformen har historie helt tilbake til 1980-årene, og i takt med at spillene har blitt mer avanserte, har også historiene blitt mer avanserte.

Xbox-spillserien Halo gjorde det lett å spille multiplayer-scener og å filme dem, og etterhvert vokste det frem avanserte, scriptede historier, der spillere sammen gjennomførte et manuskript. Og i 2007 endret Microsoft brukerbetingelsene for Halo 3, slik at det ble tillatt å distribuere filmer laget i spillet ikke-kommersielt.

Serien Red vs. Blue ble laget i Halo i 2003, og er nå kommet til sesong 15:

Oooo! Kanskje dette er noe for meg?

Om du kjeder deg og skulle ha lyst til å begynne med Machinima, men synes det blir litt mye å lage en helt egen serie eller film, så virker det utifra Terminatorfilmens YouTube-beskrivelse som dette ikke er den ferdige versjonen, og at Mikhail ønsker seg hjelp med å lage flere modeller til filmen:

Så hva venter du på? Børst støvet av russisken din og bidra her.

Skjermskudd fra GTAV-remake av T2 på YouTube laget av atro_one

6 kommentarer

    • Stian Woldmo Simensen (svar til per pappen)

      Men du leste igjennom å kommenterte. Ja fint at vi andre også vet at dette ikke var noe for deg Per.

  1. «Skjermskudd» er vel en dårlig oversettelse av «screenshot», av «shoot» som i å ta bilde. Vi kaller det vel «skjermbilde» her.

    Morsomt at folk orker å lage slik machinima. 🙂 Sikkert kjekkere å se originale produksjoner.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Anders Hofseth Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.