nrk.no

Til minne om Vine (2011-2016)

Kategorier: Apps,Det sosiale nettet & Mobil

En av Vines største profiler, Lele Pons, sammen med Michelle Obama og en rekke andre video-stjerner Illustrasjon: Ståle Grut med foto fra Vine og Joel Peel

Video-appen la med sine 6 sekunders videoer mye av premisset for hvordan vi opplever video på mobil i dag. Dessverre var det ikke nok til å overleve blant Instagram og Snapchat.

Twitter sliter, og torsdag kveld ble det klart at de legger ned sin video-tjeneste Vine.

Selv om det alltid har vært en smal plattform for video, er det kulturelle og kunstneriske avtrykket Vine etterlater seg ikke til å komme forbi.

I det stille har Vine vært med å forme måten vi møter video på mobilen i dag. Det har vært kilde og katalysator til utallige memes og andre videoer, som har spredd seg langt utenfor plattformens egen rekkevidde.

Magiske seks sekunder

Med de opprinnelige strenge begrensningene på seks sekunder video og kvadratiske format, var det få som levnet Vine noe håp. Internett er jo ubegrenset og uuttømmelig – hva skal vi med begrensninger?

De strenge rammene viste seg likevel å være en kilde for kreativitet vi knapt har sett maken til på nettet – kanskje bortsett fra Tumblr. Akkurat som gif’enes popularitet fanger en stemning, evner de dyktige Vine-skaperne å fange situasjoner på fantastisk vis.

Her i Norge har appen vært lekeplass for komikere, ungdom og kjendiser. Etablerte norske komikere mestret ikke mediet spesielt godt, og endte på noen titalls tusen følgere.

Flere norske ungdommer fikk derimot hundretusenvis av følgere. Vegard Harm – i dag programleder i VG – var den største. Han har nærmere en halv million følgere på plattformen.

Vegard Harm og Tara Lina Shahin ble begge populære gjennom Vine Foto: Kim Erlandsen / NRK P3
Vegard Harm og Tara Lina Shahin ble begge populære gjennom Vine Foto: Kim Erlandsen / NRK P3
Det mest interessante var at dette nærmest gikk totalt under radaren, selv i en tid hvor alle var på utkikk etter «det neste store» i mediebransjen. Foruten lokale nyhetssaker eller en og annen VG-sak var Vine sjelden et tema i norske medier.

Flere av de norske stjernene ble likevel plukket opp, blant andre av NRK.

Jeg er nesten på gråten. Vine var på en måte starten på hele min karriere

Vegard Harm til VG

I USA har Vine vært startgropen for mange YouTube-stjerner. Og det er her vi er ved kjernen av problemet for Vine.

Ungdommen endte på YouTube – hvor de kunne tjene penger og få et bredere publikum.

Dermed sluttet folk å bruke Vine. Ryktene vil også ha det til at Vine aldri helt kom seg til hektene etter at Instagram lanserte video-støtte.

Min tid med Vine

I en lang periode var Vine det mediet jeg brukte desidert mest tid på, på mobilen. Først og fremst fordi det var så enkelt å finne bra innhold. Det var superraskt å hoppe til neste video, om det var noe jeg ikke likte.

Det bugnet til slutt av godt innhold i Vine-feeden min. Appen ble etter hvert veldig god til å foreslå innhold jeg kom til å like, samt kuratere utvalg av vines i forskjellige kategorier.

Derfor endte jeg lett opp med å bruke svært mye tid i appen når jeg først åpnet den. For meg var det egentlig ganske unikt, spesielt i en tid hvor de fleste kan kjenne seg igjen i flyktig omgang med apper og ulike strømmer på sosiale medier.

Det som gjorde Vine unikt, var den magiske seks-sekunders grensen. Vine var et krevende sted å lage noe bra, men når innholdet først var bra, holdt det svært høy kvalitet. Både i form, teknikk og historiefortelling.

Mestret du formatet, ble det lett match å lage innhold til alle andre video-baserte sosiale medier.

Jeg satt igjen med inntrykket av at klinten raskere ble skilt fra hveten på Vine, enn andre medier. Det skapte en ny generasjon internett-kjendiser.

Nicholas Megalis lagde eksempelvis en låt basert på understående Vine, som toppet iTunes-listen blant annet i Norge og Sverige.

I en liten mobilfeed skinner gode innholdsskaperne enormt mye sterkere enn de dårlige. De som ikke lager videoer av høy kvalitet ramler følgelig raskt av. De dyktige opplever en eksponensiell vekst fordi brukerne stadig (raskere) søker nytt innhold av stadig høyere kvalitet.

På Vine var derfor innovasjonspresset stort om man skulle holde på publikums oppmerksomhet og interesse over tid. Det medførte at populærkulturelle trender manifesterte seg langt tidligere på Vine enn andre plattformer.

Selv om jeg dessverre har glemt hvem, leste jeg for en års tid siden om en sosiale medier-redaktør som fortalte at hun stadig oftere oppsøkte Vine for å forstå et nytt meme eller andre kulturelle fenomen. Det var også min erfaring. På Vine var det nemlig så mange talentfulle folk som raskt etablerte en kontekst og gav eksempler på det aktuelle memet. Ofte var Vine utgangspunktet for en rekke populære fenomen.

Verdens mest avspilte Vine var laget av norske Terje. En kopi av Kevins video «Duck Army» var også en av de mest populære på plattformen.

Her er et lite utvalg av våre favoritt-vines i ulike kategorier: 

Klassisk norsk humor-vine

Dyre-vine

Referansebasert humor-vine

Skape et nytt uttrykk-vine (on fleek)

Ny i NRK-vine

The douche-vine

Vær-vine

Vegard Harm-vine

Jeg har spotta en kjendis-vine

Konfronterer en kjendis-vine

Kevins viral-hit «Duck Army»

Nyhets-vine

Slow motion-vine

Musikk-vine

Da/nå vine

Vits-vine

Klein vine

Lure-vine

Hvite hus-vine

Baklengs-vines

Tidenes beste norske vine

Vi gir siste ord til Vines grunnlegger og kreative leder, Rus Yusupov:

Takk for alt du ga oss, Vine.

11 kommentarer

  1. Bare sånn fyi, den Vinen som var #1 og som kom fra Norge er tatt fra fotballkampen som ble spilt da bomben smalt i Paris. Man hører lydene liksom. Kanskje ikke helt den mest fornøyelige vinen, og kanskje heller ikke den Vinen man burde beskrive som «å gå ut med flagget til topps»..

    Svar på denne kommentaren

  2. Bjørn Sandåker

    Aldri hørt om Vine før jeg leser om den her. Twitter har jeg dog hørt om, men aldri brukt.

    Forstår ikke at folk bruker så mye tid på slikt … Tid man kunne brukt sammen med venner og familie istedet. Eller studier. Kanskje jobb? Uansett, det meste er nyttigere enn å sitte på sosiale medier og glo.

    Svar på denne kommentaren

    • Den typiske «aner ingenting om dette, derfor skal jeg yttre meningen min» kommentaren.

      Det har seg slik at flere bygget sin karriere på grunn av vine, som for eksempel Vegard Harm som nå jobber for VG.

      Og de som ble internasjonale kjendiser på denne appen tjente vell godt tre ganger de fleste gjør i løpet av livet sitt.

      Forstår ikke at folk ikke venner seg til sosiale medier og den påvirkningen som følger med. Uansett, vi lever ikke på 1990’tallet lengere. 🙂

  3. Problemet med Vine er 1) at Snapchat raskt ble mer attraktivt da det både er snappy og har en lavere terskel for hva som kan postes – og hva som er gøy. Og 2) at det ble mulig å laste opp ferdigredigerte filmer som drepte hele sjarmen med at alt måtte lages manuelt. Vine sin storhetstid varte i maks ett år. Men det var veldig gøy så lenge det varte.

    Svar på denne kommentaren

  4. Blir mobilgrep sommerens trend?

    […] Vine, appen som utfordret kreative sjeler ved å kun tillate videosnutter på 6 sekunder. Appen ble lagt ned i oktober 2016, men det populærkulturelle fotavtrykket er […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Henning Ingrosso Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.