nrk.no

Snapchat kjemper i retten for å gjøre selfies ved valgurnen lovlig

Kategorier: Det sosiale nettet & Samfunn

Skuespiller Dwayne «The Rock» Johnson oppfordrer ungdom til å stemme i Snapchats nye reklame Illustrasjon: Ståle Grut med foto fra Yehaw

Lar også unge velgere registrere seg for å stemme, direkte i appen.

I Pennsylvania kan du risikere opptil 10.000 kroner i bot, eller fengsel i opp mot et år hvis du deler bilder fra en valgbås. I sin stadig mer omfattende dekning av det amerikanske valget, vil Snapchat gjøre dette lovlig.

I Storbritannia er bilder som avslører hva andre stemmer ulovlig. Myndighetene advarer derfor mot selfies, fordi det er høy sannsynlighet for å eksponere hva noen andre stemmer.

Bygger posisjon

I USA har Snapchat tatt posisjonen som en av de viktigste formidlerne av informasjon fra den pågående presidentvalgkampen for unge velgere. Vi har tidligere skrevet om deres store satsning på nyheter, og hvordan de jobber spesielt med å dekke presidentvalget. Kort fortalt har de drevet med følgende:

  • Live stories hvor bilder og video fra publikum blir satt sammen til en slags nyhetssending. De har tatt for seg alle større republikanske og demokratiske debatter – og hendelser som da Obama nominerte Merrick Garland til kandidat som høyesterettsdommer.
  • Geofiltre brukerne kan dekorere innholdet sitt med. Enten i form av valgresultat, grafikk relatert til en aktuell hendelse eller reklame fra de ulike kandidatene.
  • Et eget valgprogram i USA kalt «Good Luck America». I et nyskapende mobilformat tar tidligere CNN-journalist og nå nyhetssjef i Snapchat, Peter Hamby, rollen som programleder:

    https://youtu.be/Ikk_5GJRYF4

    Skjermbilder fra Snapchats program "Good Luck America"
    Skjermbilder fra Snapchats program «Good Luck America«

    Men dette er ikke nok for Snapchat.

    I april sendte de inn et skriftlig tredjepartsinnlegg til distriktsdomstolen i New Hampshire. Der hevder de blant annet at selfies er en av de viktigste måtene ungdom tilnærmer seg politikken:

    Ballot selfies are the latest way that voters, especially young voters, engage with the political process.
    Snapchats tredjepartsinnlegg

    – Inntrykket mange har av ungdom som nyhetsunnvikere stemmer ikke, skriver Snapchat.

    Blant 18 til 34-åringer sier 85% at nyheter er minst «litt viktig» for dem. 69% følger med på nyheter daglig, og 45% følger jevnlig med på «harde nyheter» som politikk, fortsetter Snapchat og siterer en undersøkelse fra American Press Institute.

    Snapchat tar ungdom som er opptatt av nyheter i forsvar Foto: Francisco Osorio (CC-BY 2.0)
    Snapchat tar ungdom som er opptatt av nyheter i forsvar Foto: Francisco Osorio (CC-BY 2.0)

    Snapchat forsvarer også sin egen rolle i formidlingen av disse bildene:

    Newsgatherers, including digital newsgatherer such as Snapchat, have a first-amendment interest in sharing voter’s ballot selfies
    Snapchats tredjepartsinnlegg

    Edit: Dag skriver i vårt kommentarfelt at bilder tatt i valgbåsen kan være problematisk, blant annet fordi det kan brukes til å kjøpe stemmer:

    Eit bilete som viser kven du røyster på blir beviset som gir deg utbetaling. Det er ein av fleire grunnar til at demokratiske val etter internasjonale standardar skal vere hemmelege. Det er ikkje dermed sagt at ein MÅ ha forbod mot opptak i valavlukke, men Snapchat på innsida kan vere eit demokratisk problem.
    Kommentar fra Dag

    Snapchat mener selv de og andre sosiale plattformer er viktige for de som sitter på gjerdet. Det er høy sannsynlighet for at unge vil bruke sosiale medier for å lære mer om presidentvalget.

    – Dobbelt så mange 18-24-åringer så Snapchats live story fra den første republikanske debatten, enn de som så den på TV, skriver Snapchat.

    De mener at vanlige folk har bedre tilgang enn journalister mange steder. De har også med mobilen med over alt: Backstage, bak lukkede dører – og i tilfellet rundt urne-selfies: valgbåsen. Dette sier Snapchat gir dem unike bilder som mange aldri har sett før (valgdeltagelsen i presidentvalget i 2008 var på 64,1%) og de skryter av sin tilgang:

    – Det ville vært umulig for TV-kameraer å dekke alle Iowas 1681 distrikter i løpet av et par timer. Vi mottok innhold fra nesten alle, og brukte flere av dem i vår Live story, skriver Snapchat, som mener de på denne måten kan få flere til urnene.

    Snapchat problematiserer ikke dette videre, men skriver at å sende inn en melding til dem vil oppleves som langt mindre påtrengende enn en journalist som stiller spørsmål til en velger.

    Snapchat har også fått tilsendt snaps fra valgbåser og stemmeopptelling fra valg de har dekket i Peru, Argentina og Myanmar.

    Snapchat sier de har bedre tilgang på bilder og video fra valget enn TV-medier Foto: m01229 (CC-BY 2.0)
    Snapchat sier de har bedre tilgang på bilder og video fra valget enn TV-medier Foto: m01229 (CC-BY 2.0)

    Stemmesanking

    Snapchat gjør også en innsats for å få unge til urnene. I det siste har de begynt å vise reklamer innimellom historiene en ser fra vennene sine (kun i USA). Der har kjendiser som Jared Leto og Dwayne «The Rock» Johnson oppfordret unge til å stemme.

    Ved hjelp av TurboVote oppfordrer nå Snapchat unge til å registrere seg for å stemme, direkte i appen. TurboVote er brukt av blant annet BuzzFeed, og hjelper folk med å registrere seg for å stemme samt sende varsler om frister for å stemme i ulike valgomganger.

    Snapchat har ikke svart på våre henvendelser.

    Oppdatering: Det har derimot Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som er ansvarlige for valgene i Norge. På spørsmål om lover og regler rundt foto i valglokalene svarer de følgende:

    Regelverket har ikke særlige bestemmelser om dette. Men valglovgivningen bygger på prinsippet om hemmelig valg. Det er valgstyrets oppgave å legge forholdene til rette slik at hemmelig valg blir en realitet. Det er viktig å ta forholdsregler for å sikre at velgernes stemmegivning ikke blir kjent for uvedkommende. For eksempel bør en legge vekt på å forhindre at velgerne bretter stemmesedlene feil vei, slik at det er synlig hvordan han/hun har stemt. Dette er helt vesentlig for å sikre prinsippet om hemmelig valg, og for å gardere seg mot at uvedkommende kan kontrollere hvordan velgeren har stemt. Velgeren må sikres at ingen får kjennskap til hvilket parti/ liste vedkommende stemmer på. Det bør også unngås at velgeren får kjennskap til hva andre velgere stemmer.

    Valgloven § 9-4 første ledd inneholder regler om at det i valglokalet ikke er tillatt å utføre handlinger som kan forstyrre eller hindre en normal gjennomføring av valghandlingen. Det fremgår også av valgloven § 9-4 annet ledd at uvedkommende ikke må få kunnskap om forbruket av de forskjellige valglisters stemmesedler. Dette innebærer, for det første, at stemmestyrets medlemmer eller valgfunksjonærene ikke må gi opplysninger til for eksempel pressen om forbruket av stemmesedler. Forbudet gjelder også pressens adgang til stemmeavlukkene – eller andre steder hvor stemmesedlene er lagt ut – for å se hvordan det ligger an med stemmeseddelforbruket.

    Avdelingsdirektør Siri Dolven, via kommunikasjonsavdelingen

    Ville du brukt Snapchat for å holde deg oppdatert om politikk?

2 kommentarer

  1. Problemet – som ikkje blir diskutert i denne artikkelen – er at bilete tatt inni eit avlukke kan bli brukt til å kjøpe røyster. Eit bilete som viser kven du røyster på blir beviset som gir deg utbetaling. Det er ein av fleire grunnar til at demokratiske val etter internasjonale standardar skal vere hemmelege. Det er ikkje dermed sagt at ein MÅ ha forbod mot opptak i valavlukke, men Snapchat på innsida kan vere eit demokratisk problem.

    Svar på denne kommentaren

    • Ståle Grut (NRK) (svar til Dag Hellesund)

      Takk for kommentar, Dag! Viktig element som jeg la inn i saken. Venter også på tilbakemelding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet om presise regler for foto i valglokalene i Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.