nrk.no

Slik blir en burgerreklame til

Kategorier: Film & Moro


Har du noensinne sittet og sett en reklame og tenkt: Hvordan har de egentlig gjort det der? Også slått deg til ro med at det helt sikkert er noe datagrafikk og juks fra ende til annen?!

Grunnen til at vi spør er at vi i dag ramla over en «behind the scenes»-film av en klassisk burgerreklame, og pådro oss et godt gammeldags fredagshakeslepp.

Steve Giralt er regissør, fotograf og visuell ingeniør, og mannen bak reklamen. Riggen og teknologien som er bygd for å lage reklamen er, sett med tekniske øyne, svært spennende og morsom. Nøkkelord er arduino, servoer, strikk(!), en svær robotarm, en phantom flex og høyst sannsynlig massevis av tid.

Rack

Ketchup og senneps-spruten på starten av reklamen lagde Giralt ved å 3D-printe en egen katapult, som skyter de to veskene gjennom luften. Selve burgeren krevde enda mer teknologikreativitet.

Ved å sette opp en rigg hvor de ulike burgerbestanddelene henger i strikker, som i sin tur kuttes ved hjelp av synkroniserte servoer, faller delen ned, mens de filmes av et kamera på robotkran.

14045081_10157315774805274_33079947_o

I en verden hvor mer og mer blir datagenerert grafikk, er det morsomt å se hvordan en reklamefilm med noe så enkelt som en burger, faktisk gjøres med fysiske «burgerdeler», og med en presisjon og bruk av teknologi som gleder teknologihjertene våre.

Et kobbel av arduinoer sørger for at de ulike delene av burgeren faller mot bakken samtidig.
Et kobbel av arduinoer sørger for at de ulike delene av burgeren faller mot bakken samtidig.

Siden det er fredag tenkte vi det måtte være lov å bruke noen minutter på reinspikket bakom-nerding. Enjoy!

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar til Kim Hauglid Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.