Apps & Media

I fremtiden får alt 15 minutter med oppmerksomhet

Warhol 15 mins – basert på «Andy Warhol by Jack Mitchell» CC BY-SA NRKbeta 2016

I sommer kom det en ny app som fikk oss til å tenke WOW; nå er fremtiden her! Vi kunne putte inn et foto, klikke på et filter, og vips så det ut som et maleri. Foreksempel:

Et maleri av en blomst og et app-modifisert foto av en blomst
Foto: zambonia 29 Sep 2011 Fair Use via Wikipedia / Anders Hofseth NRKbeta CC 2016

Klarer du å se hvilket av bildene over som er Georgia O’Keeffe’s Jimson Weed og hvilket som er et bilde av en tilfeldig blomst i en bringebæråker bearbeidet av en app? Nei. Tenkte det.

Hvis ikke du synes det er rimelig magisk, er du enda mer blasert enn de verste av vennene våre. Appen som gjør dette heter Prisma. Jeg fant den igjen på telefonen min nå, og tenkte:
Prisma … hva var det den gjorde igjen; … åja. Og så slettet jeg den.

Prisma Google Trends

Kanskje litt av grunnen til at Prisma mistet vår gunst såpass raskt, var at vi ble så opptatt av å kunne skaffe nok Tentacool Candies til å kunne evolve Tentacool til Tentacruel.

tentacool

Men nå, noen uker senere er det ikke like viktig lenger. Peak Pokémon er nådd, og vi har igjen kommet oss videre.

Pokemon Google Trends

Og det er vi faktisk litt forbauset over. Hvor fort det går fra noe er nytt til det blir meh. For det ER noe fantastisk over at noen skaper et spill der kjente og kjære spillkarakterer kan jaktes på i virkelighetens verden. Og likevel. Likevel er vi lei etter noen uker. Det burde vært gøy mer enn etpar uker.

Hvordan ble vi så utålmodige og så utakknemlige?

For dette er jo langt fra enkeltstående eksempler; det er sånn det har blitt.

Vi tror det handler om to ting. Dette er den ene:

mobil

Og den andre ser sånn ut:

FB-logo

Det føles som de over tid påvirker vårt attention span – hvor lenge vi orker holde på med det samme, før vi ønsker oss noe nytt.

Og – om vi et øyeblikk skal tenke på dem som har skapt appen Prisma eller Pokémon Go – hvor lang tid de som skaper dette innholdet har på å tjene inn investeringene sine.

For sånne som oss som skaper innhold, er det tankevekkende: Hvilke typer innhold er det bryet verdt å lage når publikum går lei – selv de ordentlig kostbare tingene – og beveger seg videre etter bare noen få uker?

6 kommentarer

    • Google Trends er et OK verktøy – om man bruker det med en dose vett og er klar over svakhetene. I akkurat denne artikkelen er ikke trend-grafene brukt som bærende element; de er lagt til etter at saken er skrevet for å illustrere at søkeinteressen først økte brått, men så daler raskt igjen, og at det samsvarer med våre observasjoner.

      Det er litt vanskelig utifra formen din å forstå om du er uenig i hovedpåstanden i artikkelen, eller om du primært er ute etter å score et billig poeng. Men om du mener verden er annerledes enn vår forståelse av den, vær gjerne mer konkret.

      Svar på denne kommentaren

      • Espen jørgensen (svar til Anders Hofseth)

        Syns kommentatoren har et utmerket poeng. Google grafene beskriver søking etter fenomenet, «piratnedlasting», brukertips og selve appen PG, som naturligvis peaker når der er i alle nyhetssendinger og blir irrelevant etter at «en million» nordmenn har lastet den ned. Google rules the world men må forstås rett.

        Hadde vært vesentlig mer interessant å se bruk av båndbredde eller aktive brukere uke for uke.

        Svar på denne kommentaren

      • For noen fenomener kan man bruke google, rett og slett til å gjøre observasjoner som stemmer godt med virkeligheten. For eks. å benytte trenden for ‘fullmoon’ til å estimere perioden månen har:

        https://www.google.no/trends/explore?date=today%203-m&q=fullmoon

        Eller den mer klassiske si noe om influense-utbredelse el.

        For å si noe om fenomener som du selv ad hoc har trodd du så, så kreves det noe mer.

        Hovedpoenget mitt var at det er ikke spesielt vanskelig å finne en graf som matcher andre observasjoner bare man er litt mer enn villig til å se bort ifra hvor stor kausalitet det egentlig er.

        Det pekes i ett annet innlegg på hvordan google brukes. Man går for eks. ikke nødvendigvis direkte til nettsted lenger, men man går via google. Det vil alltid gi en kurve med knekk i det ett fenomen «eksploderer».

        Endrer man tidsutsnittet til det som er «relevant» (siste 30 dager) så får man heller ikke noe knekk, men en synkende kurve:

        https://www.google.no/trends/explore?date=today%201-m&geo=NO&q=pokemon

        Den 16. juli topper den i Norge. Lanseringsdatoen altså.

        Velger jeg ‘fullmoon’ igjen, men nå begrenser til de siste 90 dager og Norge, så blir ikke akkurat resultatet veldig bra mtp. estimering av måneperioden:

        https://www.google.no/trends/explore?date=today%203-m&geo=NO&q=fullmoon

        Det er jo fortsatt «samme» trend. Hvorfor får man «feil»?

        Så man kan leke med dette til det passer det man trodde man ville ha.

        At det faktisk må forklares… Hva skal jeg si?

        Dessuten: Hva Espen J. sa.

        Svar på denne kommentaren

  1. Pokemon GO sliter med å finne hooken sin. Spillet mangler flere kjernefunksjoner fra Pokémon-universet som bytting og duellering.

    Akkurat nå er det 2 ting du kan gjøre, «Gotta catch’em ALL!» og sloss med gymmer. Samleaspektet med Pokémon er godt ivaretatt i GO, men det faller samtidig litt gjennom med at det blir betydelig vanskeligere å fange pokemon etter hvert som man når høyere nivå.

    Gymmene derimot faller helt gjennom som balansert funksjon. Hvis du (som meg) faller bakpå i forhold til andre spillere i området rundt deg er det komplett umulig å ta gymmer, ikke er det veldig realistisk å kunne drive med trening på gymmer med samme farge heller. Hele motivasjonen for å prøve seg på gymmer forsvinner og man står igjen med powerlevling som eneste alternativ hvis man vil konkurrere. Ettersom det stort sett alltid er bortkastet å bruke candy på å oppgradere pokemon er eneste gode måte å få høyere CP pokemon å levle. Eneste gode måte å levle er å samle pokemon (og evolve pidgeys), men det krever at man investerer timene i spillet som igjen spiser batteri.

    Pokémon GO mangler virkelig grunner for å fortsette å spille spillet, spesielt siden Niantic foreløpig ikke evner å gjøre noe med ubalansen de har skapt i spillet.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Betalest