nrk.no

4 tweets som oppsummerer Facebooks forhold til mediebransjen akkurat nå

Kategorier: Det sosiale nettet & Journalistikk

Facebook gjør endringer i nyhetsstrømmen. Du får se mer av venner og familie, og mindre av nyheter og andre sider. Illustrasjon: Ståle Grut / NRKbeta på foto av Alessio Jacona (CC BY-SA 2.0)

New York Times-journalist Mike Isaac analyserer den siste tids utvikling.

Det skrives mye om hvordan Facebooks siste endringer i nyhetsstrømmen påvirker mediene. I en tid hvor Facebook har brukt mediene mye for å teste nye funksjoner som Instant-artikler og Live-videoer har de fått mediene stadig tettere knyttet til plattformen sin. Da gir slike endringer store utslag, og fyrer opp under tankene om at Facebook og andre sosiale medier har blitt for mektige.

Facebook selv sier at sider må belage seg på mindre trafikk, fordi oppdateringer fra venner og familie vil bli prioritert. Vi synes disse tweetsene fra Mike Isaac oppsummerer situasjonen, sett fra medienes side, godt:

Hva tenker du om analysen?

1 kommentar

  1. For en næring som er så presset på fortjeneste, så synes jeg Instant absolutt er verdt et forsøk, både for mediene og for Facebook. Facebook jakter på innhold til feeden som folk vil lese, og bringer folk tilbake. Det samme er mediene nødt til.

    Facebook har mer data enn de fleste andre, om de viser at det ikke funker (bra nok) er jo det tallenes klare tale.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Eivind Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.