Nå kan alle styre Leopard-tanksen sin ved hjelp av VR

Kategorier: Moro & VR

Her styres Leopard-tanksen via VR-briller
Her styres Leopard-tanksen via VR-briller

VR og 360-graders-video er på alles lepper om dagen, og teknologibransjen lar det nesten ikke gå en dag uten at det lanseres nye kamera, briller eller videoer i VR-segmentet.

Men hvor langt har egentlig teknologien rundt VR og 360-graders-video kommet?

Kan man, rent teoretisk, gå i butikken, handle utstyr for noen tusenlapper, for så å kunne lage seg et VR-styresystem for en Leopard-tanks?

Tanken høres kanskje litt fjern ut, men det var altså det en gjeng norske gründere satte seg fore å ville finne ut av.

To Gopro-kamera med fish-eye-linser ble valgt til prosjektet.
To Gopro-kamera med fish-eye-linser ble valgt til prosjektet.

Fire glade gründer-gutter

Allerede i 2014 demonstrerte forsvaret og Making View en løsning hvor de monterte kamera rundt en stridsvogn, som vognfører så kunne navigere ved hjelp av bildet i et par VR-briller.

Nå var altså spørsmålet om teknologien er kommet så langt at dette også er tilgjengelig for «folk flest».

Jo Jørgen Stordal er til daglig VR-produsent hos Pointmedia, og er sammen med VR-utvikler Ali Zareiee i Adapa360, initiativtakere til prosjektet.

– Vi ønsket å gamifisere synsfeltet og opplevelsen til en sjåfør, dette i realtime gjennom VR-briller. Fra spillverden kjenner man kjøreopplevelsen ofte som plasser bak kjøretøyet, slik at man får en bedre oversikt, synsfelt og kjøeopplevelse, sier Stordal som sammen med Ali Zareiee, Kim Baumann Larsen og Eric Sandum står bak prosjektet.

Slik kan man altså lage et VR-styresystem for en Leopard-tanks.
Slik kan man altså lage et VR-styresystem for en Leopard-tanks.

Gjennom eventbyrået Armydays fikk de lånt en en Leopard-tanks, og arbeidet med løsningen kunne starte. Et av premissene var at dette skulle bygges av utstyr du og jeg kan kjøpe «over disk» i butikken.

– Vi valgte å kun bruke hyllevare, altså teknologi som hvem som helst kan kjøpe i dag, og dermed forsøke å vise hvor fort denne utviklingen har gått og at konsepter som bare var en fjern drøm for få år siden, er mulig å realisere i dag, fortsetter Stordal.

Slik ser det ut når man styrer en Leopard Tanks med VR-briller
Slik ser det ut når man styrer en Leopard Tanks med VR-briller

Realtidsutfordringen

Å kunne styre noe visuelt via kameraer setter krav til at prosesseringen av data går så kjapt at det ikke går ut over realtidsfølelsen. Når du svinger til venstre, må du altså også se at du svinger til venstre. Dette var noe teamet fikk kjenne på kroppen.

– De største utfordringene var å komme så tett opp mot realtime som mulig. Hvis vi fikk forsinkelse fra 360-kamera og frem til vognføreren ville det utgjøre en stor risiko, sier Stordal.

Teamet falt ned på en kameraløsning hvor de benyttet to Gopro4-kameraer med Extreme Fisheye-linser fra Entania, noe som gir hele 280-graders synsfelt per kamera.

For å sy sammen bildene i realtid ble en kraftig PC med software fra VideoStitch benyttet.

Screenshot 2016-04-13 10.43.58

Teamet har også laget en video fra prosjektet:

Tanks er tøffere enn bil


På spørsmål om hvorfor man ikke bare benyttet seg av en bil for forsøket svarer gjengen:

– Valget av stridsvogn, fremfor en bil, var for å presse oss selv og hardware til det ytterste og gjøre forholdene så røffe som overhode mulig. Samtidig høstet vi meget viktige erfaringer fra vognføreren og hans opplevels, sier Stordal.

Vi mistenker dog også at teamet, som vi her i NRKbeta, synes en Leopard-tanks er vesentlig gøyere å jobbe med enn en gammel Toyota… 🙂

Så hvordan er følelsen av å sitte i førersetet på en Leo? Se videoen under og døm selv.

(Skal du se denne videoen på mobiltelefon, må du åpne den i Youtubes App for å få 360-graders-visning.)

3 kommentarer

  1. Dette er jo ganske spennende i og med at VR gjerne brukes som simulator-teknologi… Nå skal det også brukes som fjernstyring.
    Kan man da i teorien oppnå en scenario hvor dronepiloter eller tankssjåfører ikke vet om de faktisk styrer noe ekte eller bare trener..?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.