Austin/Oslo (NRKbeta): Nyhetene i USA ser du nå best på Snapchat.
Når man ser hvordan internasjonale plattformer nå bygger aktualitet inn i tjenestene sine, kommer det utvilsomt til syne en gullalder for nyheter.
Vi har tidligere sett på hvordan Snapchat har tilnærmet seg nyheter. Som følge av at vi var tilstede i USA under årets South by Southwest-konferanse, fikk vi tilfeldigvis selv se hvordan dette faktisk utspiller seg i USA.
Selv om Snapchat ikke var et tema på konferansen, åpnet vår geografiske plassering dører til Snapchat-innhold som ikke er tilgjengelig i Norge.
Dette er interessant å se nærmere på, spesielt når vi vet at Snapchat nå er i dialog med norske medier om mulige samarbeid. Til DN sier fagsjef for digital utvikling i Mediebedriftenes landsforening (MBL) dette om Snapchats nylige besøk i Norge, med flere norske medier:
De presenterte Snapchat Discover for meg og hadde en del spørsmål om det norske mediemarkedet. Jeg forsto at Snapchat skulle utvide i Norge, men fikk ikke noen flere detaljer utover det. Det var gøy å snakke med dem, og jeg opplevde dem som oppriktig nysgjerrige.
Geir E. Engen i MBL til Dagens Næringsliv
Distributørene vil ha innholdet
Akkurat nå krystalliserer det seg en trend hvor store selskap som leverer digital distribusjon av innhold, vil ha større kontroll på både det medie- og brukerskapte innholdet som fins på plattformene. Snapchat er en av de fremste på dette.
Det sosiale mediet er nest størst i Norge, men en del innhold er som nevnt ikke tilgjengelige her til lands. Selv om det ikke vises her i Norge, er det I USA tydelig hvor offensivt Snapchat satser på nyheter.
Distributørene vil eie innholdet
Facebooks Instant-artikler viste tydelig hvor mye makt Facebook nå har over (norske) medier. Integrasjonen mot WordPress kan kunne forsterke deres grep om internett ytterligere. Twitter har sine Moments og Google har lansert sitt prosjekt AMP.
Snapchat har sin Discover – og mer til.
I tillegg til å tilby et hjem for et tjuetalls medier med samarbeidstjenesten Discover, bruker Snapchat nemlig brukergenerert innhold i stor skala for å lage nyheter.Live-historier
Med sine «live stories» kuraterer Snapchat nemlig innhold innsendt fra sine mange millioner brukere. De har ikke mangel på innhold, for folk elsker nemlig å snappe.
Av Snapchats 100 millioner daglige brukere på verdensbasis, snapper 65 % i appen hver dag. Dagens Næringsliv melder at dette tallet i Norge er næmere 90.
Folk snapper så mye at enkelte brukere nå fungerer som journalister for Snapchat.
Vi har sett tegn på det her i Norge med slike stories som omhandler lettere tema som russefeiring og 17. mai. Her kan man, i de tilfellene Snapchat har aktivert det, sende inn egne bilder og videoer til en story som omhandler et aktuelt tema.
Sjekker du Snapchat i USA kan du selv se at en slags borgerjournalistikk lever i beste velgående.
Da jeg var i Texas under South by Southwest-konferansen i mars, fulgte jeg nemlig hele primærvalget i USA – via Snapchat.
Snapchat viser oss hvordan folk som faktisk er ute å stemmer har det, via deres egne bilder og videoer – såkalte snapps – delt med offentligheten. Vi kan følge debattene som leder opp til primærvalgene på samme måte. Bildet under er fra debatten i Miami.
Snapchat gjør et redaksjonelt utvalg av innsendte snapper fra publikum og utfyller disse med ekspertkommentarer, fakta og grafikk.Snapchat gambler tilsynelatende på at den oppvoksende generasjon amerikanere er opptatt av politikk, og ønsker å få mer av det i appen.
De har også hatt slike historier i forkant av den demokratiske debatten i Flint:
Some insightful #Flint storytelling on @Snapchat rn. Speaks to new media & how to sustain attn to #FlintWaterCrisis pic.twitter.com/kZpm3o2qEm
— Tomás de’Medici (@TdeMedici) March 6, 2016
Prosessen
Det å oppleve den tilsynelatende kaotiske presidentvalgkampen i USA fra folkets eget perpektiv er et svært effektivt fortellergrep.
Vi har et så tett forhold til mobilen at slike snapper framstår som en direkte, ufiltrert og troverdig sammenfatning av den unge amerikanske offentligheten.
Når alle er ferdig stemt kommer spenningen. Hvem vinner delstatene?
Samtidig som stemmene tikker inn kan jeg nemlig følge resultatet live, og legge det oppå bilder jeg sender.
Det er en ganske glup form for publikumsinvolvering, for det sniker aktualitet inn i folks samtaler. I tillegg kutter Snapchat ut «mellommannen», som tradisjonelt har vært journalisten. Journalistene og mediene må man til appens Discover-del for å finne.
Ny dommer i høyesterett
Heller ikke utnevnelsen av en ny høyesterettsdommer lar Snapchat gå upåaktet hen.
I en egen historie kunne vi følge opptakten til kunngjøringen av Merrick Garland som Obamas kandidat til høyesterettsdommer etter Antonin Scalia.
Snapchatfilter som høyesteretts squad goals, bidrar til en ungdommeliggjøring av nyhetsinnhold få kan matche.
New Jersey-senator Corey Brooker fungerer nærmest som en programleder i det han loser oss inn i det hvite hus for å følge nominasjonen. I historien dukker blant annet mange senatorer fra begge sider opp for å fortelle hva de mener om saken. På ti sekund forteller speaker i Representantenes hus, Paul Ryan, republikanernes synspunkt på saken.
I kjølvannet av historier som disse på Snapchat ser jeg gjerne flere tweets som dette:
https://twitter.com/shutup3rin/status/710144131234836480
Arnold Schwarzenegger er en av de mest kjente som har omfavnet Snapchat, og han brukte plattformen for å kunngjøre at han støttet nominasjonen av John Kasich som det republikanske partiets kandidat.
Gov @Schwarzenegger just did the first-ever @Snapchat endorsement announcement for his old friend @JohnKasich. pic.twitter.com/GcUWupt2cW
— Daniel Ketchell (@ketch) March 6, 2016
I tillegg er slike videoer fra de politiske debattene, med Snapchats egne filter, svært populære på eksempelvis Twitter:
snapchat filters make the debate bearable #GOPDebate pic.twitter.com/vMz35q5rpi
— [robin] (@MrTakami) March 11, 2016
Good luck America
I tillegg til disse historiene har Snapchat en egen «TV-serie», hvor de reiser rundt og dekker presidentvalget. Snapchats nyhetssjef Peter Hamby er tidligere CNN-journalist, og dukker nå titt og ofte opp på plattformen. Tydeligst i serien som heter «Good Luck America» som kun er tilgjengelig i USA, men også som kommentator i diverse live-stories fra valgkampen.
Hva synes du om denne måten å dekke valget på?
Daniel
SANDERS 2016!!
How Can Scholars Use Snapchat Stories? | jill/txt
[…] Next, check out the geofilters and other contextual filters you can overlay on images. Geofilters only show up when you’re in a set region. So I see none here in the Chicago suburbs, but in an urban area or a popular natural park or something there will likely be several to choose between. You find the filters by swiping from left to right on a photo or video you have taken. Community and university filters for a location can be submitted to Snapchat for free, so that’s certainly something for academics and students to consider. You can also pay for a geofilter for a company or an event, and while it might cost hundreds of dollars for a long-term filter, a filter for a conference or a one-night event might only cost a few dollars. I would love to try this for the next conference or other event I organise. Sponsored, time-dependent geofilters can also include live information, like the scores of a game, or the polling results of an election. NRKbeta has a great post (in Norwegian but even just looking at the screenshots is useful) about how Snapchat is integrating political journalism into the platform. […]
Snapchat kjemper i retten for å gjøre selfies ved valgurnen lovlig
[…] Vi har tidligere skrevet om deres store satsning på nyheter, og hvordan de jobber spesielt med å dekke presidentvalget. Kort fortalt har de drevet med […]